امیرالمؤمنین علی (ع) درباره زندگی توأم با ترس می‌فرمایند: «ولا تَهنَأُ حياةٌ مَع مَخافَةٍ»(میزان‌الحکمه/4/174) زندگی با ترس گوارا نیست، شیرین نیست، قابل تحمل نیست. اگر انسان بترسد، راحت و خوب زندگی نمی‌کند. ولی خیلی‌ها عادت کرده‌اند به زندگی تلخ و سرد، و تلخی زندگی خود را نمی‌بینند. وقتی کسی به عیبی عادت کرد دیگر آن عیب را نمی‌بیند و با نتایج بد آن عیب هم خو می‌گیرد و آن‌ها را طبیعی می‌داند. کسی هم که با ترس‌های رایج در زندگی، خو کرده است، شرایط شیرین‌تری از این زندگی را درک نمی‌کند و به همین شرایط تلخ قانع می‌شود.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام عليرضا پناهيان يكي از منبري‌هاي سرشناس كشور است كه چند سالي است در دهه اول محرم با حضور در دانشگاه هنر به ايراد سخنراني مي پردازد. مطلبي كه در ادامه از نظرتان مي گذرد چكيده‌اي از سخنان پناهيان با موضوع  "عنصر شجاعت در هنر و حماسه" است.
 
کسی که با ترس‌های رایج در زندگی، خو کرده، شیرینی زندگی بدون ترس را درک نمی‌کند

• امیرالمؤمنین علی (ع) درباره زندگی توأم با ترس می‌فرمایند: «ولا تَهنَأُ حياةٌ مَع مَخافَةٍ»(میزان‌الحکمه/4/174) زندگی با ترس گوارا نیست، شیرین نیست، قابل تحمل نیست. اگر انسان بترسد، راحت و خوب زندگی نمی‌کند. ولی خیلی‌ها عادت کرده‌اند به زندگی تلخ و سرد، و تلخی زندگی خود را نمی‌بینند. وقتی کسی به عیبی عادت کرد دیگر آن عیب را نمی‌بیند و با نتایج بد آن عیب هم خو می‌گیرد و آن‌ها را طبیعی می‌داند. کسی هم که با ترس‌های رایج در زندگی، خو کرده است، شرایط شیرین‌تری از این زندگی را درک نمی‌کند  و به همین شرایط تلخ قانع می‌شود.
 
ترسوها، شجاعت خود را بر سر مظلوم خالی می‌کنند
• یکی دیگر از عوارض زندگی تلخ شده بوسیلۀ ترس این است که اگر شما با ترس زندگی بکنی، چون به صورت فطری شجاعت را دوست داری، و در جاهایی باید شجاعت خود را نشان بدهی تا احساس کنی که وجودی داری. آدم ترسو، شجاعت و تقاضای شجاعتش که نمی‌میرد، محبتش به شجاعت که از بین نمی‌رود، در نتیجه وقتی یک مظلوم گیر بیاورد، شجاعتش را بر سر آن مظلوم خالی می‌کند. در تاریخ هم بسیار بوده است که افرادترسو در مقابل ائمه شیر می‌شده‌اند. کسی که به امام مظلوم خودش توهین می‌کند، در زندگی ترس‌های زیادی از اربابان خود داشته است، ولی در زمانی نسبت به امام خودش شیر می‌شود.

عبدالله بن عمر، نمونه‌ای از ترسوهایی که در مقابل مظلومیت ائمه؛ شجاع شد
• یکی از این افراد عبدالله بن عمر است که نسبت به حضرت علی(ع) شجاعت ویژه‌ای پیداکرده بود و این شجاعت را در مقام اندیشه و بیان علیه حضرت ابراز می‌کرد. او 5 سال با امیرالمؤمنین(ع) بیعت نکرد، ولی وقتی حجاج بن یوسف ثقفی والی مدینه شد، نیمه شب به دارالخلافه رفت و با اصرار خواست تا با حجاج بیعت کند. حجاج که او را فرد احمقی یافت که حتی یک شب هم نمی‌تواند بدون بیعت با امامش سر کند، برای تحقیر بیشتر او گفت الآن حال ندارم برخیزم و بنشینم، چون وقت استراحت من است و در نهایت، عبدالله بن عمر در کمال خفت و خواری با پای حجاج بیعت کرد. کسی که 5 سال با دست ولی خدا بیعت نکند و شجاعتش را در مقابل امامش بروز دهد، روزی مجبور می‌شود با پای دشمن خدا بیعت کند.

اگر غیرخدا پیش کسی بزرگ شود، ترسو می‌شود / غربزده‌ها، همگی ترسو هستند/ عظم الغرب فی أنفسهم فصغر الاسلام فی أعینهم
• یکی دیگر از نتایج ترس از غیرخدا این است که واقعیت‌ها طور دیگری خودشان را نشان می‌دهند و بزرگ‌نمایی و کوچک‌نمایی‌های عجیبی ایجاد می‌گردد. ترس از غیرخدا باعث می‌شود که غیر خدا بزرگ و خدا را کوچک می‌بینی. در حالیکه باید برعکس باشد، انگونه باشد که امیرالمؤمنین در وصف متقین فرمودند «عَظُمَ الْخَالِقُ فِي أَنْفُسِهِمْ وَ صَغُرَ مَا دُونَهُ فِي أَعْيُنِهِم‏»(نهج‌البلاغه، خطبه متقین). اگر غیرخدا پیش کسی بزرگ شود، ترسو می‌شود. مانند کسانیکه در مقابل غرب مرعوب هستند. مرعوب شدن در مقابل غرب علائمی دارد مانند استفاده غیر منطقی از اصطلاحات غربی، پذیرفتن فرهنگ غرب، با شکوه دانستن تمدن غرب و ...غربزده‌ها، همه ترسو هستند. ترس از مسخره شدن، ترس از سرزنش شدن و... در این افراد آمار بالایی دارند. چرا افراد دلباخته غرب می‌شوند؟ این تشخیص غلط در توجه و ارادت به غرب، ناشی از روحیه بدی است که در نتیجه ترس حاصل شده است. در مورد این افراد اینطور است که «عظم الغرب فی أنفسهم فصغر الاسلام فی أعینهم».

شکفته شدن استعدادهای آحاد بشر، به صورت خودجوش، بزرگترین فایده آزادی است/ خدا از راه دیگری همین فایده را بدست می‌دهد
• در جلسه قبل اشاره شد که خدا از راههای دیگری به نتایج آزادی می‌رسد. مثلاً یکی از نتایج آزادی این است که هرکس هر استعدادی دارد، بتواند آن را شکوفا بکند و فرد به دوست داشتنی‌های معقول و محبوب خودش برسد. شکفته شدن استعدادهای آحاد بشر، به صورت خودجوش، بزرگترین فایده آزادی است. خدا از راه دیگری همین فایده را بدست می‌دهد.

چرا در این فضای آزاد، همیشه فقط استعدادهای کارتل‌ها و تراست‌ها شکوفا می‌شود؟
• آزادی در حقوق بشر امروزی آسیب‌های و فریب‌های زیادی هم دارد، کسی هم تضمین نکرده است که آزادی را حفظ کند، پس شعاری است که هنگامیکه «هست» فریب می‌دهد و دروغ می‌گوید، وقتی که هم بنا شود، «نباشد» حضور و استقرار مجدد آن هیچ تضمین‌کننده‌ای ندارد. سؤال قابل تأمل این است که در فضای به ظاهر آزادی که آزادی ایجاد می‌کند و در شرایطی که این آزادی حضور دارد، چرا همیشه فقط استعدادهای کارتل‌ها و تراست‌ها شکوفا می‌شود؟ مگر قرار نبود استعداد همه رشد کند؟ پس چرا اجازه رشد غیرصهیونیست‌ها محدود است و از مقدار معینی بیشتر نمی‌شود؟

با ولایت می‌توان به اهداف آزادی رسید و از آسیب‌های آن در امان بود
• خدا برای شکوفا شدن استعدادها از ولایت استفاده می‌کند. خدا بر ولایت تأکید می‌کند تا تمام نقطه ضعف‌های آزادی را برطرف کند. اولاً ولی‌الله مانع می‌شود که گرگ‌ها انسان‌ها را به اسارت بگیرند و آزادی آن‌ها را سلب کنند. ولیّ خدا مأموریت دارد که شرایطی مهیا کند که استعدادها شکوفا شوند. در زمان امام زمان(عج) مردم به میل خودشان دیندای می‌کنند و دینداری اجباری نیست ولی چون طاغوت از بین رفته است، شرایط برای دینداری با مانع بیرونی مواجه نیست. امروزه اگر عده‌ای دینداری نمی‌کنند، به این دلیل است که جلوی شکوفایی استعدادهای مردم توسط طاغوت گرفته شده است. طاغوت در قرآن، اصطلاحی است که استعدادها را نابود کرده و نمی‌گذارد کسی به گرایش‌ها و استعدادهای خودش بپردازد و بفهمد اصلاً چه چیزی را دوست دارد تا بعد بدنبال آن برود. ولایت تمام فواید خوب آزادی را ضمانت شده اجرا می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • مرتضي خاكپور ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    0 0
    شكر خدا اعتراف كرديد آزادي خوب است و وجود دارد .
  • ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    0 0
    خدا استاد پناهیان رو حفظ کنه که همیشه به خاطر با بصیرت بودنشون روشنگری میکنن و خاری هستند بس آزار دهنده در چشم دشمنان اسلام واقعا آدمهایی که با ایشون دشمنی و عناد دارن مصداق بارز "فی قلوبهم مرض" هستند
  • ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    0 0
    ایشان اگر با مطالعه بیشتری سخن میگفتند زیباتر بود.
  • الم ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    0 0
    حاجی وقت خوبی رابرای این اظهارات عجیب وغریب پیداکردی ماازاین کلمات متوجه شدیم که میخواهی نماینده مجلس بشی خوب این کلمات قصار برای اینکارمفید است حتما" انتخاب خواهی شد ادامه بده
  • سید ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    0 0
    ای امان ای امان! مرتضی جان! چرا حرف توی دهان مردم می گذاری؟ گفته: «با ولایت می توان به اهداف ازادی رسید.» یعنی ازادی خوب نیست، ولایت خوب است. هدف ازادی شکفته شدن استعداد است، که شعار آزادی بیان عملا آن را کور می کند، ولی ولایت ان را شکوفا می کند. آره، مرتضی جان. به نظرم یکبار متن را بخوان.
  • ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    0 0
    نوید و بشارت به همه حقیقت طلبان و موحدینی که گرفتار در سلطه قفل های ذهنی سلطه گران آباء و اجدادی هستند و یا در اسارت هواداری کورکورانه ظواهر زیبا بسر می برند، دوران بارش رحمت عام الهی برای رهایی آغاز شده است و همه طلسم ها و سحر و جادو ها و برنامه ریزی های پیچیده سلطه گرانه در حال باطل شدن است، و خواهی نخواهی هر یک از مستضعفین شاهد رویش بذر وجودی خود از کفر و پوشش زمینی خواهد بود.
  • ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    0 0
    ترسو تر از غرب زده ها ، مشرق نیوزی ها هستند که می ترسند نانشان آجر شود و پته شان روی آب بیفتد و لذا همه کامنت ها را منتشر نمی کنند؟!
  • دانشجو ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    0 0
    به نام خدا فکر کنم دوستان کمی با شتابزدگی علیه استاد کانت گذاشته اند سطح بیانات ایشان بالاتر از فهمی است که برای عزیزان حاصل شده
  • مرتضي خاكپور ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
    0 0
    و بگوييد كه بعضي از هر دولتي تعريف و چاپلوسي مي كنند و از هيچ كسي انتقاد نمي كنند . يعني هر كس حكومت كند منافع خود را فقط حفظ مي كنند . به آزادي و استقلال و امنيت كشور بهايي نمي دهند . و اينان مضرترين براي هر ملتي هستند .
  • ممل ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
    0 0
    حاجی حرف نداره با نظرت فقط خودتو ضایع کردی
  • ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
    0 0
    کی بهتر از اون؟
  • ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۵
    0 0
    تهمت و زخم زبان مرام خوبی نیست عزیز ! اگه فقط یک دفعه از جان و دل پای صحبت حاج آقا مینشستی شاید مرامت سر از اینجا در نمی آورد و تو هم پایه ثابت حرفهای حاجی میشدی .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس