خبر ویژه

یک سایت حامی دولت با عصبانیت از آشفته بازار مسکن و سکه و ارز و خودرو نوشت: اقتصاد حبابی، دستاورد تیم حبابی دولت است.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

انتخاب در گزارشی می‌نویسد: در روزهایی که قیمت سکه، به صورت غیرمنتظره‌ای افزایش یافته و از مرز دو و نیم میلیون تومان نیز عبور کرده، دولت هنوز هیچ راهکاری را برای این موضوع پیش نکشیده است.

بیشتر بخوانید:

دلار در اوج و روحانی و تیمش در توچال


قیمت سکه که در سال ۹۲ در آغاز دولت یازدهم ۱/۱ میلیون تومان بود و تا سال ۹۵ نیز بارشدی اندک به ۱/۲ میلیون تومان رسیده بود تا ابتدای سال ۹۷ با رشدی حیرت‌انگیز و باورنکردنی از مرز ۲/۵ میلیون تومان نیز عبور کرده است.


ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی در خصوص اینکه چرا بازار طلا از دلار ۴۲۰۰ تومانی تبعیت نمی‌کند و قیمت سکه طلا بالاتر از ارزش واقعی آن است، گفت: «سکه شرایط خاص خود رادارد. در گذشته نیز شاهد حباب در نرخ سکه بودیم و بانک مرکزی از طریق پیش‌فروش و حراج سکه را به بازار عرضه می‌کردتا حباب از بین برود و با دلار هماهنگ شود.»


این جمله، موجی از گلایه و حتی عصبانیت را در میان مردم به جای گذاشت و بسیاری در شبکه‌های اجتماعی خطاب به سیف نوشتند که «اگر این حباب را از شما بگیرند، چه توجیهی برای عملکرد بد خود خواهید داشت.»


نکته مهم، اصرار عجیب مسئولان دولتی بر وجود «حباب» در بازار و تکرار مکرر آن است. مقام‌های ارشد دولت تاکنون گرانی‌های دلار، خودرو، سکه و مسکن را ناشی از وجود «حباب» در بازار دانسته‌اند. خود سیف هم تأکید کرده است که قیمت سکه «حباب» دارد و براساس ادعای او، برنامه‌های بانک مرکزی برای از بین بردن این حباب است!


بیش از دو ماه از تصمیم دولت برای تثبیت قیمت دلار روی رقم ۴۲۰۰ تومان می‌گذرد؛ موضوعی که با اعلام معاون اول رئیس‌جمهور، رسمیت یافت و گرچه در ابتدا، فضای نسبتاً مساعدی در بازار ایجاد کرد، اما رفته رفته و با بی‌عملی بانک مرکزی، این موضوع به طنزی تبدیل شد که از آن به عنوان «دلار جهانگیری» یاد شد. این سیاست اگرچه از نگاه برخی کارشناسان تنها راهکار کشور بود اما سوء مدیریت دولت باعث شد نتیجه درستی از آن به دست نیاید.


عمده‌ترین بخش سوء مدیریت دولت هم به عدم تأمین نیازهای واقعی مردم و فعالان اقتصادی به ارز باز می‌گشت. طبیعی است وقتی یک فعال اقتصادی یا فردی که به هر دلیلی نیاز مشروعی به ارز دارد نتواند آن را با قیمت اعلام شده توسط دولت تهیه کند، ناخودآگاه به سمت بازار سیاه و دلارهای ۷ هزار تومانی خواهد رفت.


اکنون با بغرنج شدن اوضاع سکه باید منتظر ماند و دید آیا دولت، سیاست مشابه سیاست ارزی خود- که به دلیل سوء مدیریت شکست خورده است- را برای آن اعلام خواهد کرد و باید پس از «دلار جهانگیری» منتظر «سکه جهانگیری» هم باشیم؟! باید دیدتیم اقتصادی دولت با عملکرد حباب محورانه خود، چه خواهد کرد؟!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس