سکه و ارز نمایه

افزایش شدید قیمت‌ها بیانگر این است که نه تنها عزمی در دولت برای مهار گرانی وجود ندارد بلکه بی‌عملی مسئولان در مواجهه با افزایش قیمت‌ها فرصت را برای دلالان نیز مهیا کرده است.

 سرویس اقتصاد مشرق - فصل بهار در حالی به اتمام رسید که در بازارهای مختلف کشور رکوردهای جدیدی را شاهد بودیم. از رشد حدود ۱ میلیونی قیمت سکه تا افزایش بیش از ۳ هزار تومانی قیمت هر دلار.

در این میان دولت نیز برای اینکه حداقل وظیفه خود را برای کنترل بازارها انجام دهد، دست به دو اقدام مهم زد که اولین آن را می‌توان اجرای طرح پیش‌فروش سکه در نظر گرفت و اقدام بعدی را نیز اعلام نرخ دستوری برای دلار با قیمت ۴۲۰۰ تومان.

سود میلیاردی در پیش خرید سکه

پس از این دو اقدام انتظار می‌رفت که از افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها در بازار جلوگیری شود اما آنچه مشخص است ضعف در اجرا باعث شد عده ای به راحتی بتوانند از فرصت پیش آمده سواستفاده کنند چنانکه به عنوان نمونه در طرح پیش فروش سکه، ۲ نفر به تنهایی ۵۹ هزار عدد پیش خرید کردند که به بیان دیگر در مدت کمتر از ۶ ماه حداقل ۵۹ میلیارد تومان سود کردند.

بیشتر بخوانید

کمک ۷ هزار و ۶۰۰ میلیاردی بانک مرکزی به ثروتمندان

رانت‌جویان در تخصیص ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومانی نیز بی‌بهره نبودند بطوریکه از این دلارهای تخصیص یافته برای واردات کالاهای بی ارزشی استفاده کردند که احتمال پولشویی نیز وجود دارد. در این باره امیرآبادی عضو هیات رئیسه مجلس می‌گوید: اخیراً دو سند به دست ما رسیده که نشان می‌دهد ثبت سفارش‌هایی برای واردات خاک برای بستر خواب گربه و همچنین سطل آشغال از آلمان با دلار ۴۲۰۰ تومانی صورت گرفته است!

حباب؛ مقصر گرانی

گرچه از زمان گران شدن کالاهای مختلف از سکه و طلا گرفته تا ارز و خودرو و مسکن، همواره مسئولان دولتی، حباب را عامل اصلی گرانی می‌دانند، اما واقعیت این است که نقش اصلی گرانی ها را می‌توان به ضعف اجرایی تیم اقتصادی دولت در کنترل بازار و همچنین بی‌برنامگی در مواجهه به مشکلات در نظر گرفت.

بنابراین طبیعی است هرگاه این دوعامل در کنار هم قرار گیرند، سودجویان هم به دنبال ایجاد حباب کاذب برای افزایش قیمت باشند و مردم متضرر از نابسامانی‌ها.

از سوی دیگر، شفافیت در ارائه اطلاعات نیز دیگر سمت ماجراست چرا که برای خیلی از مردم این سوال پیش آمده که چه کسانی پشت پرده ایجاد این حباب‌های قیمتی هستند و چرا تا کنون و پس از گذشت بیش از ۶ ماه با این افراد برخورد نمی‌شود ویا اصلا حبابی وجود دارد یا خیر؟

از این رو برای درک بهتر حباب موجود در بازار به بررسی قیمت سکه می‌پردازیم.

قیمت واقعی سکه چقدر است؟

این روزها که قیمت سکه لحظه ای گران می‌شود، این سوال پیش می‌آید که قیمت سکه بر چه اساسی و چگونه تعیین می‌شود. در ابتدا به این سوال پاسخ می‌دهیم و پس از آن قیمت سکه را براساس نرخ دلار اعلامی و همچنین قیمت غیررسمی فروش در بازار محاسبه می‌کنیم تا با مفهوم حباب بیشتر آشنا شویم.

بطور کلی قیمت سکه بر اساس یک فرمول متشکل از چهار معیار  تعیین می شود:

  1. عیار سکه مطابق با استاندارد بانک مرکزی ۹/۰ با وزن ۸.۱۳۳ گرم است.
  2. قیمت‌های جهانی طلا برای هر اونس طلا.
  3. هر اونس برابر با ۳۱.۱۰۳۴۳۱ گرم است.
  4. هزینه ضرب سکه معمولا ۵ هزار تا ۷ هزار تومان برای هر قطعه در نظر گرفته می‌شود.

که بر این اساس می‌توان فرمول زیر را روش تعیین قیمت و قیمت‌گذاری هر قطعه سکه در نظر گرفت:

قیمت سکه = (۲۳۵۳۳۴/ ۰ × قیمت هر اونس طلا × نرخ برابری دلار) +۵۰۰۰

حال فرض می‌گیریم طبق ادعای مقامات دولتی، قیمت هر دلار تنها ۴ هزار و ۲۰۰ تومان باشد. بنابراین نتیجه قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی بدین صورت خواهد بود:

محاسبه نرخ سکه با دلار ۴۲۰۰ تومانی

همین فرمول را برای قیمتی که هر دلار در بازار آزاد معامله می‌شود نیز در نظر می‌گیریم. طبق اطلاعات موجود در حال حاضر قیمت هر دلار در بازار غیر رسمی حدود ۷ هزار و ۷۰۰ تومان است. بنابراین:

محاسبه نرخ سکه با دلار ۷۷۰۰ تومانی

همینطور که مشخص است حتی اگر با نرخ آزاد نیز قیمت سکه را محاسبه کنیم بازهم با حباب بیش از ۳۰۰ هزار تومانی مواجهیم. حال باید دید با چه نرخی از دلار، قیمت سکه با واقعیت بازار هماهنگ است. براساس بررسی‌های انجام شده در صورتی که قیمت هر دلار ۸ هزار و ۷۵۰ تومان باشد، در این صورت قیمت روز سکه بدون حباب خواهد بود.

محاسبه نرخ سکه با دلار ۸۷۵۰ تومانی

نگاهی به افزایش شدید قیمت‌ها که اعتراض مردم را نیز در پی داشته نشان از این دارد که نه تنها عزمی در دولت برای مهار گرانی وجود ندارد بلکه بی‌عملی مسئولان در مواجهه با افزایش قیمت‌ها فرصت را برای دلالان و سودجویان نیز مهیا کرده تا با خیال راحت کالاهای خود را احتکار کرده و منتظر باشند تا گران شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 53
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 42
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
    62 2
    انقدر داستان حباب تعریف کردین که افکار منفی شد . الان ببین قیمتها چند شده . واقعا متاسفم از اینکه شاهد فقیر تر شدنمون هستم
    • IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
      39 2
      تاسف خورد دردی را دوا نمیکند! این مردم کاملا کرخت و بی حس شده اند و دولت هم از این وضعیت بسیار خشنود است. چون هم کاسبی اش را میکند و هم اعتراضی نمیشنود!!!!
    • IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
      23 0
      خریت و عجله پشت عجله و خریت . خب ارز 4200 به واردات ندهید چرا ممنوع الورود میکنید؟ این یعنی انفجار دوم قیمتها . فقط استعفای دسته جمعی
    • IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
      16 0
      دولت بالاخره یه جا باید پاسخگوی مردم باشد
    • IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۳
      10 0
      مرگ بر تک تک اصلاح طلبان حرام لقمه
    • IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۳
      3 0
      غصه نخور حباب است
    • IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۳
      2 0
      غصه نخور حباب است
  • IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
    6 6
    تعداد سکه محدوده و تقاضا زیاد. عرضه کارت سکه مربوط به سکه های پیش فروش روش خوبی هست که اگه اجرا بشه هم حباب سکه هم قیمت طلا کمتر میشه.. نمی دونم چرا اجرا نشد.
    • IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
      11 1
      منفعت دولت در گران شدن سکه یا بعبارت بهتر کم شدن ارزش پول هست. والا باید زودتر این کار رو می کرد.
  • IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
    7 2
    سایت مشرق! بنده تحلیل دیگری دارم که امیدوارم در سایت شما درج گردد. به نظر بنده بهتر است که فارغ از دولت و به صورت کلان وضعیت اقتصادی مملکت دیده شود. از سال 1302 تاکنون هر 18 سال کشور شاهد یک تورم سنگین و کمر شکن بوده است که ربطی به دولت و نخست وزیر و رئیس جمهور و وزیر و نظام جمهوری اسلامی و پادشاهی نداشته است. یکی از این تورم ها منشاء خارجی بوده است ولی بقیه تورم ها داخلی بوده است: ۱- سال 1320 که ناشی از تهاجم متفقین و چاپ اسکناس بدون پشتوانه است 2- سال 1339 که دولت اقبال و بعد شریف امامی را به سقوط کشاند و امینی موفق شد آن را مهار کند. 3- سال 1356 که دولت هویدا و بعد آموزگار و شریف امامی و ازهاری و سرانجام بختیار را به سقوط کشاند و یکی از دلایل انقلاب اسلامی هم همین تورم بود. (در ضمن اگر مدعی هستند که سیاست های باز سیاسی کارتر باعث آزاد شدن نیروهای اجتماعی و انقلاب گردید لطف کنند توضیح دهند که چرا این سیاست ها فقط در ایران انجام گرفت؟!!) 4- تورم سال 1374 که نزدیک به 50٪ در دوره دوم دولت آقای هاشمی بود. 5- تورم سال 1391 که تاکنون ادامه دارد. به نظر بنده مشکل بزرگ کشور این است که هنوز سیاست کلان اقتصادی ندارد. آیا تاکنون مجلس شورای اسلامی قانونی وضع کرده است که سیاست های اقتصادی مقاومتی را تبدیل به قانون اجرایی کند؟ ایا تکلیف هر واحد اجرایی یا نظارتی یا قضایی کشور در این زمینه مشخص شده است؟ زنجیره تولید در این اقتصاد چگونه است؟ نحوه نگاه هر یک از ارگان ها به اقتصاد مقاومتی چگونه باید باشد و از چه زاویه باید الزامات این اقتصاد را پیاده کنند؟ کدامیک از نهادهای اکادمی و فکرساز ایران در زمینه اقتصاد مقاومتی راه حل میدانی و دکترینال ارائه نموده است؟ تا وقتی که پاسخ این پرسشها داده نشود باز هم ما شاهد این گونه تورم خواهد بود و احمدی نژاد و روحانی و رفسنجانی و... هم می شوند آدم بد و باید پاسخگوی عدم تولید علم و روش اجرایی توسط نهادهای دانشگاهی و قانون گذاری باشند.
    • GB ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
      5 4
      حرف شما متینه و عمده نبود سیاست جامع اقتصاد کلان کشور اینه که عمده مسئولین کشور در همه دورانی که ذکر کردید نه به خاطر سواد و شایستگی بلکه با رانت و رابطه بالا اومدن. در ضمن امیدوارم دکترینال گفتنتون وابستگی به حرفای اون ادم بیسوادی که همیشه صداش بلنده نباشه.
    • IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
      6 0
      موافقم این هم اضافه کنید بیشترین وزیری که در تاریخ ایران عوض شده وزرای مالی و دارایی بوده است
  • IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
    19 3
    امریکا در تنگنا قرار دادن مردم ایران همکار داخلی دارد.
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
    16 5
    اقا انقدر نگین حباب. حباب نیست، کشور داره میره تو دل تحریم نفت و پول داره بی ارزش میشه. حباب کجا بود
  • محمد IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
    10 2
    خوب وقتی شما میای مدیریت کنی وسکه پیش غروش میکنی و همه سکه هارو میدی دست پنج نغر یعنی بازار رو دادی دست این پنج نفر الان منابع دست این پنج نفره هرتصمیمی تو بازار بگیرن همونه امروز سکه شد دومیلیون هفتصد هزار مبارکه
    • IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
      6 0
      تحلیل شما کاملا غلطه. در دو هفته 240 هزار ملیارد جذب طرح سود 20 درصد شد و در دو ماه 10 هزار میلیارد جذب بازار سکه. پس صرفه دولت اینه که تورم بره بالا و از 240 هزار ملیارد منفعت ببره و فکر شمارو صرف اون 10 هزار ملیارد کنه.
    • IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
      6 0
      دولت 5 ملیون پیش فروش داشته و پولشو به قیمت روز گرفته اما یک ملیون رو توی بازار داده. طبیعیه تعادل بهم می خوره.
  • امیر IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
    6 1
    چرا دولت اجازه واردات طلا به همه افراد را نمی دهد اگر هر کس بتواند از خارج با قیمت جهانی واردات کند طلا اینقدر گران نشده وتهمتی به دولت در همراهی با دلالان زده نمیشود
    • GB ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
      2 2
      رشد قیمت طلا نشان از رشد قیمت دلار میده کجای کاری شما
    • کارشناس علوم اقتصادی IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۳
      2 0
      در جواب ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲ کاملا بر عکس گفتی اگه ارزش دلار کاهش پیدا کنه ارزش طلا افزایش پیدا می کنه
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
    14 1
    ریشه همه مشکلات ، ناکار آمدی دولت است
    • IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
      8 1
      از اون ریشه ای تر ناتوانی مردم در انتخاب اصلح بود.
    • IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۳
      1 0
      وصولگراها ذوق زده شدن.. خخخ
  • کوروش IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
    16 1
    دلار ۸ هزار تومانی ناشی از بی کفایتی دولت روحانی است
    • IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
      10 1
      اون زمانی که ما می گفتیم شده بودیم دلواپسان... کمی هم خود مردم به روحانی رای دادند.
  • سعید IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
    11 5
    کسی که سکه رو از بانک ثبت نام کرده به هیچ عنوان سواستفاده نکرده چون همه میتونستن اینکار بکنن پس سود شجاعت وسرمایشو داره میکنه که نوش جونش وکور شود چشم حسود
    • IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۳
      2 2
      این ها از رانت های اطلاعاتی و همدستی علیه مردم نهایت سو ء استفاده را می کنند مثل فتنه ارزی سال 1391!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
    9 9
    برنامه این گرانی ها و تورم بوسیله صهیونیست های کثیف نوشته میشود و اجرای آن در داخل توسط بعضی مسئولین خوش خیال و بی مسئولیت و یا فاسد و وطنفروش انجام میشود
    • IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
      6 1
      ناتوانی بزرگترین دشمن ماست. دولت حجم بالایی از تعهدات داره که به خاطر اون داره طلا رو گرون می کنه. والا چرا سکه های پیش فروش رو سریعتر به بازار نمیاره؟
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
    9 0
    اگر وزیران اقتصادی دولت و رییس بانک مرکزی برکنار نشوند کشور را به ورشکستگی خوهند کشاند
  • سینا IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
    9 0
    این گرانی ها ی حبابی ( البته بدون ترکیدن) بقول نوبخت باعث تکدر خاطر رئیس جمهور میشه.نکنید این کارا رو بی انصافا فعلا ایشون دنبال نوچه های کدخداست تا اونا یه کاری بکنن.گند 5 سال سرکار گذاشتن مردمو یه طوری خاک مالی کنند .نکنید چندبار بهتون بگم .
  • IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
    0 3
    درست میشه، درست میشه.
    • IR ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
      1 1
      سلام آقای روحانی!
  • داریوش IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
    2 0
    کوروش جان اینو نگو نتیجه نرفتن ازادانه بعضی ها برای نشان دادن عرض اخلاص وادب به نوکران کد خداست .اگه روشون می شد دوباره با یه دستمال !!! می رفتن خدمت نوچه ها .مگه نامه یه عده نامرد بیسواد بیشعور خائن از جمله کرباسچی دزد را ندیدی ؟ که چگونه ذلت بیشرفی خودشونو نشون دادند .
  • بهنام IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
    6 0
    تیتر زدین نقش مسئولین خنده دار کرده مسئله رو. بابا جون این خود مسئولین هستن که آتیش زدن به مملکت . من و امسال من مگه دستمون به جایی بنده که همچین تیتری زدی.
  • ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
    2 0
    خخخخخخخخخخخخ
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
    4 1
    دولت سه اشتباه فاحش می کنه: 1- ارز رو 4200 میفروشه که باعث ازدست رفتن ارز و اهرم مدیریتی بازار میشه. 2- کارت سکه رو که قرار بود برای تنظیم قیمت بیاد نمیاره تا پولها جمع بشه. 3- اعتبار تعهدات بانک مرکزی رو از بین می بره (با دبه دراوردن طرح سرمایه گذاری ارزی و پیش فروش سکه) که بهمن اجرا شد.
  • US ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
    5 0
    فقط مقایسه کنید یارانه 45 دلاری زمان احمدی نژاد به کمتر از 6 دلار رسیده.
    • IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
      0 1
      اشتباه فاحشه ؟؟؟
    • IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۳
      1 0
      بله تازه الان بشکه نفت گرون هم شده. اون موقع یه بشکه میشد یارانه یک ماه الان یه پیت (یک دهم بشکه)
  • ساسان IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
    7 0
    این دولت کفایت سیاسی ندارد و مجلس هم دون پایه تر از ان است که حق ملت را استیفا نماید.
  • علیرضا IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
    6 0
    از چند تا آدم دیپلمه و باسواد دعوت کنند تا بروند در جلسات دولت و وزرای روحانی را راهنمایی کنند. والله بالله تالله...دولت روحانی بیسواد ترین دولت تاریخ است.
    • IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۳
      2 0
      از 80 ملیونم دعوت کنن که به اینها رای بدن. آیا میدن؟ ما را مقهور ترس از جنگ و سپاه و فیلتر اینها کرده اند
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
    3 3
    لعنت خدا و پاکان تاریخ و ائمه شهدا رهبر و ملت رنج کشیده ایران بر مسولین دزد و آقا زاده های فاسد و تاجران بی غیرت و افراد فاسد که بعد ۸ سال جنگ اینطور خون به جگر ملت می کنند
  • IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
    3 1
    حسن روحانی با شیب ملایم در تبدیل ایران به ونزوءلا نقش بسزایی دارد ....
  • US ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
    0 1
    مردم نگران نباشند...جهت اطلاع سر کوچه خونه آقای جهانگیری دلار 4200 میدن. فقط حواستون باشه دلاراش تقلبی در نیاد. یا علی
  • حمید IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
    0 0
    دولت اگرخودش مقصراین جریان نیست که هست!!!باید عرضه سکه وارز وخودرو روبه صورت انحصار کنی ودست دلالان و واسطه هاروقطع کنه..سکه وارزفقط دربانک ها فروش برود.مرگ برمفسداقتصادی..مرگ‌برآمریکا
  • IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
    0 0
    حقوق دان دیپلمه ، اقتصاد لیران را شخم زد.!!!
  • صبوری IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
    0 0
    حقوقدان دیپلمه ، اقتصاد ایران را شخم زد
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
    1 0
    کشور داره از هم میپاشه کحایید
  • IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
    1 0
    سلام این دولت که می‌گفت برای همه حالات برجام برنامه داریم منظورش چی بود؟
  • مهدي IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
    3 1
    اقا توروخدا يكي جواب بده نقش مجلس چيه اينجا،فقط حقوقاي كلان بگيرن؟ خب ريس جمهور بي خاصيته بزاريدش كنار وزيرش بزاريدش كنار،والا ظاهرا همه مسولين خودشون سكه خريدن پيش خريد برا همين الان همه ساكتن
  • دقت کن IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۳
    0 1
    تنها هنر این دولت اینه که دکور برنامه های تلویزیونی رو قرمز و آبی کنه که حاصل این دو رنگ میشه بنفش. رنگ های مورد علاقه ماسون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس