ارتش ترکیه

روسیه تاکنون مخالفت جدی با اقدامات نظامی ترکیه در شمال سوریه نکرده، ولی توافقات جدید آنکارا با واشنگتن درباره شهر "منبج"، نگرانی‌هایی را برای مسکو و دمشق بوجود آورده است.

به گزارش مشرق، روزنامه «ایزوستیا» در تحلیلی نوشته است: آمریکا و ترکیه در حال تحقق «نقشه راه» مشترکی در زمینه حل و فصل اوضاع پیرامون شهر منبج سوریه هستند. این شهر دو سال است که تحت کنترل شبه نظامیان کرد سوری قرار دارد که آنکارا آنان را گروهی تروریستی می‌داند. اکنون کردها به تدریج در حال ترک این شهر بوده و نظامیان دو کشور گشت زنی در خطوط تماس درگیری‌ها در حومه منبج را آغاز کرده‌اند. البته این وضعیت باعث انتقاد جدی مقامات دمشق شده و در عین حال موجب نارضایتی مسکو را نیز فراهم کرده است.

بیشتر بخوانید:

اردوغان: گشت نظامیان ترکیه در منبج آغاز شد

انتظار می‌رود نظامیان ترکیه به زودی وارد شهر منبج سوریه در شمال این کشور شوند. مقامات آنکارا گوشزد کردند که به این مسئله بسنده نکرده و قصد دارند با موافقت آمریکایی‌ها، نقشه راهی برای دیگر مناطق سوریه که در کنترل شبه نظامیان کرد قرار دارند، از جمله کوبانی و رقه، تهیه کنند. بدین ترتیب ترکیه حضور نظامی خود را در طول کل مرزهای مشترک خود با سوریه گسترش خواهد داد.

واکنش شدید دمشق به دخالت نظامی آمریکا و ترکیه در سوریه

توافقات صورت گرفته بین واشنگتن و آنکارا همان طور که انتظار می‌رفت، با انتقاد جدی دمشق مواجه شده، برای اینکه صحبت بر سر خاک سوریه است، در حالیکه هیچیک از دو طرف به مواضع دولت قانونی این کشور اهمیت نداده است. وزارت امور خارجه سوریه در واکنش به این اقدام ترکیه و آمریکا، اعلام کرده که دولت این کشور به شدت مخالف حضور نظامیان آمریکایی و ترکیه در حومه شهر منبج بوده و ادامه اقدامات این دو کشور را مغایر با اصل استقلال و تمامیت ارضی خود می‌داند.

در چنین شرایطی، روسیه فعلاً هیچ واکنشی به توافقات صورت گرفته بین ترکیه و آمریکا نشان نداده است. ضمن اینکه به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، مسکو در این جریان نقشی هم نداشته است. برخی منابع خبری نیز به نقل از دیپلماتهای روسی نوشته‌اند که مسکو موضع گیری بی طرفانه‌ای در قبال توافقات در باره منبج اتخاذ کرده و این مسئله را بیشتر به تمایل رجب طیب اردوغان برای دستیابی به پیروزی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری می‌داند.

مسکو با سکوت خود به آنکارا چراغ سبز نشان داده

علاوه بر این، روند اوضاع پیرامون شهر منبج و افزایش فشارهای ترکیه بر آمریکایی‌ها، در واقع بطور غیرمستقیم به نفع روسیه است. چرا که هرچند بازگرداندن این مناطق به تحت کنترل دمشق در شرایط کنونی غیرممکن است، ولی برخلاف واشنگتن، مسکو می‌تواند با آنکارا در مورد سوریه حداقل گفت‌وگوهای سازنده‌ای داشته باشد.

بدین ترتیب هر چند مقامات آنکارا مدعی احترام به تمامیت ارضی سوریه هستند، ولی قصد خارج کردن نیروهای خود از مناطق مرزی این کشور را نیز ندارند. ضمن اینکه حوادث دو سال اخیر نشان داده که ترکیه به تدریج در حال افزایش حضور  نظامی خود در این کشور همسایه است و هرچند در این زمینه اقدام خود را با مسکو هماهنگ نکرده، ولی حداقل سکوت مسکو در این باره  را بدست آورد. بنابراین باید امیدوار بود که درک متقابل کنونی بین دو کشور در جریان حل و فصل مناقشه سوریه بین روسیه و ترکیه همچنان حفظ شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 20
  • IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
    سوریه و عراق و حتی مصر و فلسطین و قسمت اعظم ایران در اصل متعلق به ملت تورک هستند.. یاشاسین تورک میلتی.والسلام... هارای هارای من تورکم
  • IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
    19 61
    حتی کلمه ی کوروش یه کلمه پرتغالی یونانی هست..تنها امید باستانیان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس