تانک کرار

تانک های روسی، آمریکایی و انگلیسی موجود در نیروهای مسلح عمدتا از موتورهای با توان زیر 1000 اسب بخار بهره می برند که با استفاده از موتور جدید در بخش زرهی شاهد جهش بزرگی در بخش پیشران تانک خواهیم بود.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، سیستم های پیشران یکی از نکات مهم و کلیدی در صنعت هر کشور بویژه در بخش نظامی محسوب می شود به گونه ای که از از برخی جهات، دستیابی به تکنولوژی های خاص در آن، از اهمیت بسیار بالا و استراتژیک برخوردار است. در طول تاریخ با پیشران های مختلفی مثل موتورهای بخار، زغالی ، دیزلی و هسته ای رو به رو بوده ایم. امروزه پیشران های دیزل ترکیبی از جمله مهم ترین سامانه های پیشران در جهان محسوب می شود که گونه های مختلفی داشته و در وسایل مختلفی از قطار و زره پوش ها گرفته تا شناورهای کوچک و بزرگ مورد استفاده است.

موتورهای دیزل، به انواع گسترده‌ای از موتورها گفته می‌شود که بدون نیاز به یک جرقه الکتریکی می‌ توانند ماده سوختنی را شعله‌ور سازند. در این موتورها برای شعله‌ور ساختن سوخت از حرارت‌ های بالا استفاده می‌شود. به این شکل که ابتدا دمای اتاقک احتراق را بسیار بالا می‌برند و پس از اینکه دما به اندازه کافی بالا رفت ماده سوختنی را با هوا مخلوط می‌کنند.

نمایه کلی از یک موتور دیزل

برای سوزاندن یک ماده سوختی به دو عامل حرارت و اکسیژن نیاز است. اکسیژن از طریق مجاری ورودی موتور وارد محفظه سیلندر و سپس بوسیله پیستون فشرده می شود. این فشردگی آنچنان زیاد است که باعث ایجاد حرارت بسیار بالا شده، سپس عامل سوم یعنی ماده سوختنی به گرما و اکسیژن افزوده می‌شود که در نتیجه آن سوخت شعله‌ور خواهد شد.

ایران هم به جمع دیزلی ها پیوست

اما پس از مدتها، خبری خوب در حوزه دستاوردهای دفاعی منتشر و در حاشیه ششمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی، از موتور دیزل ملی کشور با توان 1300 اسب بخار در دو نوع گازوئیلی و دوگانه سوز رونمایی شد. به گفته وزیر دفاع در این مراسم، موتور دیزل ملی کاربردهای گسترده‌ای در مصارف ریلی، جاده‌ای، دریایی و نفت و نیرو و دفاع دارد و وزارت دفاع نیز به عنوان یکی از بهره برداران در حوزه دفاع با این کار به ویژه در حوزه دریایی و زرهی یک گام بلند در خودکفایی برداشت.

پیشران 1300 اسب بخاری ساخت ایران

در اولین گام برای حمایت از این محصول بومی نیز وزارت راه و شهرسازی 10 دستگاه از این موتور را از وزارت دفاع پیش خریده کرد که احتمالا از این موتورها در بخش حمل و نقل ریلی استفاده خواهد شد.

قلب جدید برای تانک یا شناورهای ایرانی؟

اما اینکه این موتور چه استفاده هایی خواهد داشت و کدام بخش های نظامی می توانند از آن استفاده کنند، به 2 کلید واژه مطرح شده در این مراسم یعنی "زرهی" و "دریایی" باز می گردد. یکی از کاربری هایی که از این پیشران جدید می توان داشته باشد نصب بر روی قایق های تندرو است. به طور معمول نسل جدید قایق های تندرو ایرانی می توانند تا 2 موتور را با خود حمل کرده و مجموع دو پیشران 1300 اسب بخاری در مجموع قدرتی در حدود 2600 اسب بخار را برای شناور مورد نظر فراهم کند. برای نمونه شناور سراج که کپی ایرانی از بلید رانر انگلیسی است از دو موتور دیزلی استفاده می کند که هر کدام 1500 اسب بخار توان دارند. در مجموع قدرت 1300 اسب بخار، سرعتی در حد شناورهای فوق سریع مسابقه ای را در اختیار قایق های موشک انداز سپاه قرار می دهد.

در عین حال بخش شناورهای تفریحی و غیرنظامی تا تناژ حدود 600 تن را نیز می توان با استفاده از دو موتور 1300 اسب بخاری برای حرکت در سرعت های پایین مجهز کرده و به مشتری های مورد نظر تحویل داد.

اما جبهه دیگر تحول، بخش زرهی کشور است چراکه مسئله پیشران برای ناوگان تانک از جمله مشکلات قدیمی برای رسته زرهی در کشور ما محسوب می شود. در دوره پیش از انقلاب اسلامی، تانک چیفتن از انگلستان خریداری شد که به دلیل عدم قدرت مناسب نسبت به وزن تانک مشکلات زیادی را برای قوای زرهی ایران خصوصا در سالهای جنگ تحمیلی ایجاد کرد. در سالهای بعد از جنگ صنایع دفاعی کشور در قالب پروژه "مبارز" به تعویض موتور تانک های چیفتن اقدام کرد.

به طور کلی ترکیب تانک های روسی، آمریکایی و انگلیسی موجود در نیروهای مسلح عمدتا از موتورهای با توان زیر 1000 اسب بخار بهره می برند. با توجه به صحبت وزیر دفاع مربوط به استفاده از این موتور در بخش زرهی به نظر باید شاهد یک جهش بزرگی در بخش پیشران تانک باشیم.

پیشران 1200 اسب بخاری تانک چلنجر

به صورت کلی امروزه تانک های بسیار سنگین از پیشران های بالای 1000 و 1200 اسب بخار استفاده می کنند. برای نمونه  تانک انگلیسی چلنجر از موتورهای 1200 اسب بخاری و تانکهای آبرامز آمریکا و مرکاوای رژیم صهیونیستی از موتور 1500 اسب بخاری بهره می برند. این تانک ها عمدتا در رده وزنی بالای 60 تن قرار دارند.

پیشران دیزل 1500 اسب بخاری تانک مرکاوا 4

موتور دیزل ایرانی از نوع V12 بوده و البته اطلاعات زیادی از آن منتشر نشده است اما میزان قدرت و سایز موتور مشخصا نشان دهنده دو نکته است: یا طرح ارتقاء بسیار سنگینی در بخش زرهی در جریان است که به چنین موتور قدرتمندی نیاز پیدا شده یا به صورت کلی، تولید تانک جدیدی با مقدورات جدید، می تواند در دستور کار باشد.

ذکر این نکته در اینجا مهم است که برای نمونه روی تانک انگلیسی چلنجر که با سرمایه گذاری ایران در انگلیس ساخته شد و به نوعی مدل پیشرفته تر از چیفتن محسوب می شد، نهایتا موتور 1200 اسب بخاری نصب شد و حالا استفاده از موتور 1300 اسب بخاری، می تواند نشان از طرح های بسیار بلند پروازانه و افق های بزرگ در آینده، در بخش زرهی کشور باشد.

البته بایستی به نکاتی درباره استفاده موتور ایرانی در بخش زرهی نیز اشاره کرد. بر اساس تصاویر منتشر شده و در مقایسه با موتورهای استاندارد تانک موجود در جهان، سایز نمونه ایرانی اندکی بزرگتر است و به نظر برای استفاده در بخش زرهی باید تغییراتی در این موتور ایجاد شود. برای نمونه بخش خنک کننده که معمولا روی موتورهای تانک سوار می شود در صورتی که روی همین موتور به صورت استاندارد نصب شود اندازه آن را بسیار بزرگ کرده و استفاده از آن را در هر تانکی بسیار سخت می کند.

نمونه این کار و ساخت موتورهایی با توان بیشتر در اندازه کمتر، پیش از این نیز در دنیا سابقه داشته که در این میان می توان به مدل بسته قدرت EuroPowerPack اشاره کرد که در  مدل صادراتی تانک چلنجر نصب شده و علیرغم اندازه کوچک تر نسبت به مدل اولیه که قدرت آن 1200 اسب بخار است، قدرت این مدل به 1500 اسب بخار افزایش پیدا کرده است. البته با حل شدن مشکلات اصلی طراحی و ساخت این موتور پرقدرت و استراتژیک، حل سایر اجزا آن کار سختی نبوده و این بار متخصصان صنایع دفاعی کشور، کاری بزرگ برای تجهیز بخش های مختلف نیروهای مسلح؛ از دریایی تا زرهی انجام داده اند که تا سالها، کشور را در این حوزه بی نیاز خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 65
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
    احسنت ما میتوانیم ایران قابلیت صنعتی شدن را دارد اگر عده ای اصلاح طلب و ژنهای خوب بخاطر منافع خود جلوی پیشرفت و خودکفایی ایران را نگیرند مرگ بر امریکا بسوز امریکا تحریم باعث پیشرفت ما خواهد شد
    • دکتر رضا IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
      اصولا ایران راهی جز صنعتی شدن برای بقا نداره وگرنه از سال 2040 به بعد با پایان عصر نفت گران و انرژی های فسیلی به ماقبل قاجار برخواهد گشت در منطقه غرب آسیا هیچ کشوری توجیه صنعتی شدن رو مثل ایران نداره حتی ترکیه چون ایران هم دریایی از معادن و مواد اولیه به لطف کوهستانی بودن داره هم بنادر جنوبی کناره اقانوس بسیار استراتژیک هم انرژی ارزان هم فسیلی هم خورشیدی بادی حتی هسته ای و...نیروی انسانی هم داره و 15 همسایه.....موضوع توریسم خدمات و گشاورزی هم صرفا یک مسکن هست وگرنه ایران و زمانی مفهوم پیدا می کنه که ایران تمدنی توسعه یافته برای جذب توریسم و..داشته باشه منهای بحث تغییر اقلیم که اصولا جذب گردشگر و گشاورزی رو به شدت غیر توجیه داره می کنه
    • دکتر رضا RU ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
      15 86
      با موبایل ت ندتند می نویسم ببخشید دوستان
    • IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
      این داستان موتور قدرمند آخرین سیستم ارزشی ها: از بنز بهره ولی رو نمیکنند تا دشمن همه قدرت ما رو نفهمه
    • قالپاق سازی بهمن PA ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
      مرگ بر بن سلمان هرزه بی نماز
    • قالپاق سازی بهمن PA ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
      قاتل اصلی شیخ نمر و حجاج بیت الله الحرام .... عذاب قبر الیم در انتظارت باد ....
    • قالپاق سازی بهمن PA ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
      قاتل اصلی شیخ نمر و حجاج بیت الله الحرام .... عذاب قبر الیم در انتظارت باد ....
    • IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
      خیلی خوشحال شدم . خوب همین که می بینم چند تا مرد واقعی هم توی مملکت پیدا می شه خوب خیلی خوشحال می شم
    • امیر IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
      38 44
      بنظر من اینقدر منفی نباشید تولید موتور ها چه زمینی باشه یا دریایی و هوایی کلا حرکت مثبتی تلقی میشه تحلیل مشرقم به نحوی درسته این موتور ایرانو یک گام دیگه به ساخت بهترین موتور های زرهی نزدیک تر کرده به امید روزی که مشکل ایران درزمینه موتور ها حل بشه و ما فقط خبر ارتقا و افزایش کیفیت این موتور ها رو از طریق مشرق دنبال کنیم
  • US ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
    قاهر 313 چي شد ؟! پخخخ .
    • IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
      اه اه نترکی بابا
    • دکتر رضا IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
      5000 هزار سال پیش که ایرانی ها آهنگری رو اختراع کردن و تمدن سازی می کردن تو و اربابات هنوز نبودین بی هویت به بن بست رسیده
    • IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
      76 20
      پرید
    • IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
      جهت اینکه منافقین و مزدوران و جاسوس ها ندانند که چه می کنیم این خبر را منتشر نمی کنیم
    • GB ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
      قاهر 313 ؟!!! فکر کردم قاطر 313 بود .
    • IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
      معطل موتور بود که الان خبر رسید قراره همین موتور ۱۳۰۰ اسبی روی آن سوار شود .
    • IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
      قاهر اماده است خیالت راحت رونمایی نمیکنند تا یه وقت به برجام خش وارد نشه
    • IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
      تو آب نمکه تا جا بیفته بموقعش بتپونیم تو حلق تو و امریکا و اسرائیل
    • سوخو قاتل داعش RU ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
      11 44
      سوخو جاش می خریم + +
    • IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
      با ساخت دو نمونه (شارژی و برقی با قابلیت تاکسی و مسافرکشی) به تولید انبوه و اهداف از پیش تعیین شده رسید.
    • IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
      قاطر که اسم فامیلته
    • احمد IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
      29 82
      هنوز بخشهای مختلفش در حال طراحی و ساخت و تست است. کانال تلگرام که نیست دو تا دگمه تو موبایلت بزنی درست بشه. برای هر قسمتش باید زیر ساختهایش هم ساخته شود.
    • IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
      پخ تو کلات مزدور کثیف شبح به زودی می یاد
  • اصلاح طلب IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
    پروژه ذولفقار سال گذشته با خراب کاری در صنایع شهید... ترکید تمام پروژه منفجر شد و بالای چند صد نفر کشته شدن الان این ماکت رنگ شده هست موتور ها هم تمام
    • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
      39 2
      تمام پروژه منفجر شد ؟!!! ای که الان وگفتی ای یعنی چه ؟!!!
    • IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
      20 8
      این عقده و کینه تو دشمن انقلاب بود که ترکید برو به درک
  • ارشد مکانیک IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
    47 8
    توی زرهی هوایی و فضایی نسبت به موشکی پهپاد و پدافند بسیار عقب هستیم یک عقب افتادگی سی ساله بعد از جنگ داریم انشاالله که دوباره پروژه های استراتژیک ساخت موتور توربوفن نیمه سنگین 50 تا صد کیلو نیوتنی موتور دیزل های سنگین دو تا ده هزار اسب بخاری و ماهواره بر سفیر سه برای ایجاد امکان پرتاب ماهواره های نیمه حرفه ای نیم تا یک تنی به مدار لئو و ماهواره های سار و رادای و رادار هواپایه و سار هواپایه با جدیت دوباره فعال بشه چون همه اینها به نوعی با ادغام با همدیگه یک شبکه سیستمی هم پوشانی ساز چند لایه اطلاعاتی برای ایجاد یک قدرت نسبی منطقه ای در غرب آسیا برای ایران می تونن ایجاد کنن و زمینه و توجیه ساخت چیزی مثل جنگنده نسل چهار شناورهای سه هزار تنی زیر دریایی کلاس بعثت و تجهیزات سنگین زرهی رو فرآهم می کنه...با مخابرات و دیتای امن غیر وابسته که تحت کنترل دشمن نیست در بحران...
  • US ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
    51 11
    تقدیر وتشکر میکنیم از همه متخصصان وتلاشگران عرصه علم وفناوری و جهاد خودکفایی وزارت دفاع.
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
    56 6
    مشرق موتور ابرامز سیلندری نیست وشبیه موتور های توربینی جت ساخته شده واز لحاظ تکنولوژی با موتور دیزل سیلندری متفاوته اسب بخارش درست ولی موتور ابرامز این مدلی نیست دقت کن
    • IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
      25 2
      موتور توربین گازیه اسمش.
  • ایرانی بات غیرت IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
    40 5
    سلام ودرود خدا بر مهندسان طراحان و همه کسانیکه برای سربلندی ایران اسلامی و به کوری چشم همه منافقان و مزدوران داخلی شان تلاش می کنند .افرین الله یارتان چشمان کثیف دشمنانتان کور باد .کجاست اون بدبختی که می گفت ما اسلحه نمی خواهیم دوره دوره گفتمان است ! ( البته نمی فهمید اخر ازش سنی گذشته بود )
  • بوقلمون US ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
    39 60
    برای گزارش کار وتبلیغات و بالابردن بودجه روش خوبی است ؟ اما دوره تانک وتانک بازی گذشته است -الان در حال حاضر مخابرات و برتری هوایی حرف اول را می زند /
    • IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
      12 2
      معلومه هیچی از صنایع دفاعی سرت نمیشه
    • AU ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
      19 8
      دوره ی مخابرات هم گذشته. عصر عصر دیپلماسیه. ببین عزیز من کشور ما دچار کمبود آب هست. باید کشاورزی را متوقف کنیم. صنایع ما هم سود چندانی ندارند. اونها را هم باید متوقف کرد. کالاهای بی کیفیت چینی و ایرانی هم همه جا هست. باید اونها را هم متوقف کرد. پس باید چه کار کرد؟ حمایت از کولبران عزیزتر از جان روابط با دنیا سیمان کشی صنایع به درد نخور ارتباط با رسانه های جهان اون وقت می گند اینا چه بچه های خوبیند. عجب دیپلماسی قوی دارند.
    • IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
      8 20
      موافقم. دوره تانک و تانک بازی گذشته. الان ایران باید روی صنعت هوایی خود و همین طور موشکی سرمایه گذاری بیشتری کنه
    • IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
      11 1
      به نظر شما موشک در رده زرهی هستش ؟؟؟ یا در رده دریایی و زمینی یا زیر زمینی ؟؟؟ پروفسور برو از اربابت بپرس ببینه موشک جز برتری نظامی حساب میشه یا نه که براش اینقدر دارند خودشان را جررر می دهند
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
    6 4
    موتور آبرامز 1500 اسب قدرت داره لطفا اصلاح کنید.
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
    1 2
    در جنگ درون شهری یا خارج شهری اگر داعشی جماعت یا شورشی ها اگر یک کیلو تی ان تی داخل لوله بکنند و بعد بترکانند ایا همه در داخلش شهید میشوند یا انفجار به خارج هدایت میشود؟
    • IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۱
      2 0
      هیچ آسیبی نمیبینن حتی آگه خیلی موادش زیاد باشه لوله میترکه همین
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
    8 12
    تیراندازی در شرق بغداد/ درگیری میان حزب‌الله عراق و پلیس بالا گرفت .بله عزیزان عراقی ایران آینه ایست که آینده شما را به شما نشان میدهد پس تا دیر نشده جلوی فاجعه را بگیرید
  • AU ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
    9 9
    قلب تپنده ش را در میاریم. توش هم بتون می کشیم. خوشگل بشه. مهم روابط با دنیای خارج هست. بقیه چیزها را بدیم بره.
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
    4 5
    1300 اسب، یعنی کار 1300 تا اسبو میکنه؟
  • سوخو قاتل داعش RU ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
    11 0
    لطفا دنبال طرحی برای مهندسی و تولید جنگنده ای مشابه سوخوی سی ولی نوع تک کابین باشید ... باور کنید هیچ جنگنده ای هیبت و ترسناکی سوخوی 27 را ندارد برای غرب _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
  • سوخو قاتل داعش RU ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
    7 4
    امیدوارم روسیه و ایران به مرحله حذفیهم صعود بکنند . ☺☺☺☺☺☺ ☺☺☺‏‎
  • عابد IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
    6 5
    سلام دوست عزیز نویسنده مقاله. با تشکر از مقاله خوبتون باید ذکر کنم که شما در مورد نحوه عملکرد موتور های دیزل اشتباه متوجه شدید. اساس کار موتور های دیزل احتراق سوخت با استفاده از تراکم ناگهانی سوخت در محفظه سیلندر هست. یعنی حرارتی وجود نداره که عامل احتراق بشه و فشرده شدن سوخت توسط پیستون عامل احتراق هست. با تشکر
    • IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
      7 1
      فشرده شدن سوخت عامل افزایش حرارت و احتراق میشه
  • NL ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
    35 23
    ارواح عمت تون بخاید پیشران تانک بسازید
    • AU ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
      7 16
      آرزو ی نساختنش بر جوانان عیب نیست.
    • امیر IR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
      15 22
      فعلا ک ساختیم حالا شما عمتو بیار ببینیم چی میشه
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
    7 10
    مشرق جان هرگردی گردو نمیشه بفهم
  • IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
    11 5
    مرگ بر ابلیس جن
  • IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
    10 7
    سوخو 57 و 35 و میل 35 و کاموف 52 بخریم
  • US ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
    29 6
    این موتور یک پیشرفت مهم در زمینه ساخت موتور دیزل سنگین برای ایران است، اما با مشخصات فعلی، وزن خشک 3800 کیلوگرم و ابعاد 2.6* 1.45* 1.3 برای پوسته موتور ، به هیچ عنوان برای فضای محدود داخل تاک (حتی تانک های سنگین) مناسب نیست. برای مثال موتورهای سری v92 تانک های روسی (از تانک تی 72 تا تی 90 و حتی تی 55)با حجم موتور 38 لیتر یعنی دقیقا مشابه موتور ایرانی با پوسته موتور آلومینیومی فقط 1020 گیلوگرم وزن و ابعاد آن 1.5*90*90 است. حالا موتور های پیشرفته تر مانند موتور MTU تانک لئوپارد و .. جای خود دارد. اساسا این موتور مناسب وسایل دریایی، لوکوموتیو سبک و ژنراتور طراحی شده است و برای تانک بیش از حد بزرگ و سنگین است.
    • IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
      7 0
      با دیدن ابعاد پیشرانهای تانک مرکاوا و چلنجر میشه دید ابعاد انها هم بزرگ هستند و وزن انها به هیچ وجه در حدود 1 تن نمیشه و هم وزن پیشران ساخت ایران خواهد بود
  • IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
    3 1
    این عقده و کینه تو دشمن انقلاب بود که ترکید برو به دررررک
  • IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
    4 0
    مشرق صنایع ریلی معدنی بدرد می خوره نه 2مگاواتی قطار . به امید ساخت موتور 30 مگاواتی ناوشکن هامون
    • IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۱
      3 0
      موتور ناوشکن های جماران دو تا 10 مگاواتی هست..
  • ميثم IR ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
    8 0
    تانك آبرامز موتور توربينى يا همان جت داره.
  • IR ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
    9 3
    توی تانک میشه مهمونی داد؟
  • US ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۱
    8 4
    بومی سازی س-۴۰۰ از اوجب واجبات است. و الا تانکها راحت توسط پرنده‌ها شکار میشوند.
  • US ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۱
    5 2
    فقط خداکند مثل خودروهای ملی مان نباشد که با یک تحریم، تولیدشان صفر شد!!
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۱
    1 4
    ایشالا 10 هزار اسب بخاری
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۱
    8 4
    استاد جان ! بد نیست نگاهی به ابعاد و وزن این موتور و موتورهای زرهی هم بفرمایید! بگذریم که این فقط موتور هست و پاور پک نیست ولی ابعادی بسیار بزرگتر از پاور پک دارد!!!! استفاده از این موتور در تانک محال هست و در قایق هم بستگی به ابعاد و ظرفیت قایق دارد استاد !
  • GB ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۱
    18 16
    با همین فرمون برید جلو چشم ترامپِ مستو روانیو در میارین آفرین به همّتتان درود به غیرتتان .مرگبر ربات دروغ زن و منفی...
  • علیرضا حیدرلو IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    0 0
    به نظر بنده باید با عکس های بیشتری موضوع را تشریح بدهید .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس