چهره های سیاسی

فعالان سیاسی و مسئولان کشور طی روزهای اخیر به نامه اصلاح‌طلبان تندرو و اپوزیسیون خارج نشین درباره مذاکره مستقیم با آمریکا واکنش نشان دادند.

به گزارش مشرق، در روزهای اخیر برخی از اصلاح‌طلبان تندرو و اپوزیسیون خارج‌نشین در نامه‌ای  به مسئولان عالی نظام، از مذاکره مستقیم  و بی‌قید و شرط با دولت آمریکا سخن گفتن. این نامه با موضع‌گیری برخی تشکل‌ها، فعالان سیاسی دو طیف اصلاح‌طلب، اصولگرا و همچنین برخی مسئولان کشور همراه بود.

در  ذیل به بخشی از این موضع‌گیری‌ها  اشاره شده است.

بیشتر بخوانید:

امضاکننده "تسلیم‌نامه" در برابر ترامپ چه کسانی بودند؟ +عکس

**نوبخت: عقل سیاسی نگارندگان نامه کامل نیست، باید بایستیم و مقاومت کنیم

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در جریان نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه، در واکنش به نامه‌نگاری عده‌ای از اصلاح‌طلبان تندرو برای مذاکره مستقیم با ترامپ، خطاب به امضا‌کنندگان این نامه گفت: عقل سیاسی هم در این زمینه کامل نیست که چنین توصیه‌ای می‌کنند. باید بایستیم، مقاومت کنیم.

وی در همین زمینه تصریح کرد: این نامه نشان می‌دهد از یک سو آزادی بیان در کشور وجود دارد و هرکس در هر جایگاهی چه درست و چه غلط می‌تواند آن را بیان کند. ضمن اینکه ما هر جا برای پیشرفت نظام نیاز به مذاکره بوده پای آن نشسته‌ایم. یک نمونه آن برجام بوده، اما الان سوال اینجاست با چه کسی قرار است مذاکره کنیم؟ با فردی که ثبات فکری و سیاسی ندارد؟ اکنون زمینه‌ای برای مذاکره با چنین فردی وجود ندارد. مذاکره حسب موردی است اما افکار عمومی استقبال نمی‌کند که مذاکره‌ای با چنین فردی صورت گیرد. در واقع هیچ منطقی مذاکره با این فرد را قبول نمی‌کند.

**درخواست مذاکره مستقیم با آمریکا رو در رویی با منافع ملت است

محمدنبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در نشست هفتگی حزب متبوعش  با اظهار تأسف از نامه خفت‌بار مدعیان اصلاح‌طلبی به سران نظام برای مذاکره مستقیم با آمریکا گفت: برخی از همین‌ها بودند که در فتنه 88 به کنگره آمریکا و پارلمان اروپا رفتند و با التماس از آنها خواستند که تحریم‌ها را تشدید کنید تا دولت قانونی وقت به زانو در آید.

حبیبی با اشاره به گونه‌شناسی فکری امضاء‌کنندگان نامه اظهار کرد: یک مشت ورشکسته سیاسی به‌ علاوه فتنه‌گران سال 78 و 88 به همراه کمونیست‌ها و طرفداران بهائیان سازه اصلی امضاء کنندگان نامه را تشکیل می‌دهند. این جماعت هیچ‌گاه طی چهار دهه گذشته به فکر منافع ملت نبودند و همواره خواست اجانب و بیگانگان را به مسئولان دیکته و توصیه می‌کردند.

**درخواست‌ مذاکره مستقیم با ترامپ به هیچ‌ عنوان قابل قبول نیست

حمیدرضا آصفی سخنگوی وزارت امور خارجه دولت اصلاحات با اشاره به نامه مشترک برخی اصلاح‌طلبان با اپوزیسیون خارج کشور به مسئولان عالی نظام برای مذاکره مستقیم با ترامپ، گفت: بین امضاءکنندگان این نامه، فردی با عنوان آصفی نیز وجود دارد که بنده ایشان را اصلاً نمی‌شناسم و به هیچ عنوان چنین نامه‌ای را ندیده و امضا نکرده‌ام.

وی با بیان اینکه درخواست‌ مذاکره مستقیم با ترامپ به هیچ‌ عنوان قابل قبول نیست، تصریح کرد: تجربیات ما می‌گوید که دولت آمریکا به هیچ عنوان قابل اعتماد نیست و این شرایط برای ترامپ مضاعف است.

**معنای نگارش چنین نامه‌ای،  تسلیم شدن و بالا بردن دست‌ها در برابر آمریکا است

علی صوفی دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات درباره نامه مذکور گفت: معنای نگارش این نامه در شرایطی که آمریکا روز به روز بر تحریم‌های خود علیه ایران می‌افزاید،‌ تسلیم شدن و بالا بردن دست‌ها در برابر آمریکا است. 

به‌گفته وزیر تعاون دولت اصلاحات، متأسفانه عده‌ای در داخل با وجود آنکه می‌دانند آمریکا کشوری بدعهد است و به هیچ عنوان  قابل اعتماد نیست، با نگارش چنین نامه‌ای قصد دارند فشارهای اقتصادی و سیاسی را که از سوی دولت آمریکا بر ملت و نظام وارد می‌شود، مضاعف و با این اقدامشان خواسته یا ناخواسته در همسویی با سیاست‌های آمریکا علیه ایران عمل می‌کنند. (متن کامل)

**عدول از اصول جمهوری اسلامی ایران خیانت است

اسماعیل دوستی عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی با انتقاد تند از نگارندگان نامه درخواست مذاکره با ترامپ گفت: هدف هیئت حاکمه آمریکا نه فقط در زمان ترامپ بلکه در زمان رؤسای جمهور گذشته این کشور نیز نابودی انقلاب اسلامی و ملت شریف ایران بوده است.

وی افزود: کسانی که این نامه را نوشتند توجه داشته باشند که مشکل آمریکا با جمهوری اسلامی با صرف‌نظر کردن از توانمندی هسته‌ای یا قدرت موشکی ایران حل نمی‌شود؛ زیرا حاکمان آمریکا به طور کلی جمهوری ایران را به رسمیت نمی‌شناسند.

دوستی تاکید کرد: ما باید توجه داشته باشیم که  اگر از اصول حتمی جمهوری اسلامی یعنی عزت، حکمت و مصلحت عدول کنیم، قطعا به خون شهدا و آرمان‌های امام‌خمینی(ره) خیانت کردیم. (متن کامل)

**مذاکره با آمریکا بی‌معنا است

محمد هاشمی عضو سابق حزب کارگزاران در گفت‌و‌گویی که با باشگاه خبرنگاران داشته با اشاره به نامه اصلاح‌طلبان تندرو برای مذاکره مستقیم با آمریکا گفته‌ است:  هر مذاکره شرایطی دارد که اگر شرایط مطلوب باشد، مذاکره به خوبی پیش می‌رود در غیر این صورت مذاکره‌ بی‌معناست. در اصل شرایط مطلوب یک مذاکره پایبندی دو طرف به توافق است.

به اعتقاد هاشمی، مذاکره با کشوری که احساس می‌کند قدرتمندترین کشور دنیاست و نگاهی از بالا به پایین به سایر کشورها دارد هیچ زمانی به صلاح نیست.

**مذاکره با آمریکا خلاف عقلانیت است

حجت الاسلام سید‌رضا اکرمی عضو جامعه روحانیت مبارز و رییس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری در گفت‌وگویی که با باشگاه خبرنگاران داشته در پاسخ به این سوال که آیا با مذاکره مجدد با آمریکا موافق است؟ گفته است: باید پذیرفت که آمریکایی‌ها و در راس آن ترامپ به هیچ قاعده، قانون، عرف و اخلاقی پایبند نیستند. در نتیجه مذاکره با آن‌ها نیز خلاف عقلانیت است.

عضو جامعه روحانیت مبارز با اشاره به خروج آمریکا از برجام  یادآورد شده است که آمریکا به طور یک طرفه از این توافق خارج شده  و لزومی ندارد ما دوباره با یک کشور بد عهد و پیمان‌شکن مذاکره کنیم که این امر به هیچ وجه به صلاح کشور نخواهد بود.

**باید به عنوان ستون پنجم با این اصلاح‌طلبان تندرو برخورد شود

آیت‌الله عباس کعبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگویی که با خبرنگار که خبرگزاری فارس داشته، با اشاره به نامه مذکور گفته است: ما دو نوع اصلاح‌طلبی داریم؛ اصلاح‌طلب آمریکایی که به دنبال به تاراج بردن استقلال، ‌آزادی و شرف ملی است و از این رو دچار خودباختگی در مقابل دشمن است.

وی با بیان اینکه تسلیم در مقابل دشمن مساوی با عقب‌ماندگی خواهد بود، افزود: اصلاح‌طلبی اسلامی نوع دیگر از اصلاحات است که در آن مبارزه با فقر و فساد و تبعیض و توجه به شرف ملی در اولویت قرار دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اقدام برخی از اصلاح‌طلبان و گرا دادن به دشمن خاطرنشان کرد: باید به عنوان ستون پنجم با این افراد برخورد شود؛ چراکه وقتی ترامپ و آمریکا نتوانستند علیه کشور ما غلطی کنند، عوامل خودباخته خود را به میدان آوردند.

**نامه اصلاح طلبان تندرو برای مذاکره مستقیم با ایالات متحده خوش خدمتی به آمریکاست

حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگوی خود با باشگاه خبرنگاران با اشاره به نامه اصلاح طلبان تندرو و درخواست برای مذاکره مستقیم با آمریکا گفته است: نامه برخی اصلاح‌طلبان به مسئولان نظام مبنی بر مذاکره مستقیم با آمریکا را می‌توان اعلام خوش‌خدمتی تلقی کرد.

به اعتقاد ترقی، نویسندگان این نامه ستون پنجم بودن خود را به وضوح نشان دادند و یا شناختی نسبت به آمریکا ندارند یا اینکه مزدور این کشور هستند، چرا که اگر فردی نسبت به سیاست‌های آمریکا بینش کافی داشته باشد، محال است که دست به چنین اقدامی بزند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • روزبه IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
    2 0
    بزرگان این تسلیم شوندگان چرا تا حالا نظری نداشته؟ الان کاملا مشخص شد چه کسایی دلواپس هستن
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    1 0
    افکار عمومی استقبال نمی کنه؟ نظرسنجی کردید؟!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس