کد خبر 866266
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۵
انارکی

رئیس هیأت تحقیق و تفحص از مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: متأسفانه کشف قاچاق کالا و ارز کمتر از ۲ درصد کل کشفیات قاچاق در کشور بوده است.

به گزارش مشرق، احمد انارکی محمدی رئیس ستاد تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا و ارز امروز سه‌شنبه (29 خردادماه 97) در نشست خبری خود با تشریح آخرین وضعیت هیأت تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: با توجه به اینکه امروزه قاچاق کالا و این پدیده شوم به شدت فزونی یافته و روزبه‌روز وضعیت بدتری پیدا می‌کند، درواقع بستگی به این دولت قبل و یا دولت‌های گذشته ندارد.

وی افزود: در سال 92 مجلس شورای اسلامی اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا را در دستورکار خود قرار داد که در سال 94 این قانون اصلاح شده و هنوز هم اولویت لایحه جدید برای نیاز به ابزارهای قانونی در حال انجام است.

رئیس ستاد تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنین تصریح کرد: قاچاق کالا و ارز موضوع شکلی نیست و درواقع یک سازمان فراقوه‌ای تشکیل شده است که در قانون جدید هم چند دستگاه موردنیاز به آن اضافه شده است.

انارکی با تأکید بر اینکه تحقیق و تفحص حق قانونی نمایندگان مجلس است خاطرنشان کرد: با توجه به سوالات نمایندگان در خصوص موضوع قاچاق کالا و ارز این سوالات به صحن علنی مجلس رسیده و نهایتاً مجلس پیگیر موضوع مبارزه با قاچاق کالا و ارز شد و ستادی برای این مسئله تشکیل شد.

وی بر همین اساس اضافه کرد: این ستاد با مکاتبات با دستگاه‌های مختلف، برگزاری جلسات کارشناسی، بازدیدهای میدانی از مرزهای شمال، غرب و بخش‌های جانبی کشور، انجام داد.

رئیس ستاد تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا و ارز با یادآوری این نکته که ما در هیأت تحقیق و تفحص از عملکرد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به دنبال مچ‌گیری نبودیم،‌ عنوان کرد که تحقیق و تفحصی که ما دنبال کردیم خارج از مباحث شکلی بود و به دنبال آنیم که ماهیت و اصل این قضیه را کمک کنیم تا در آینده در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز توجه بیشتری داشته باشیم و به ویژه موضوع پیشگیری در این حوزه را دنبال کنیم و بتوانیم خروجی خوبی داشته باشیم.

انارکی ادامه داد: مبنای تحقیق و تفحص ما بر اساس پژوهش‌های مختلف بوده و از اساتید و کارشناسان بسیاری استفاده کردیم تا بتوانیم خروجی خوبی را ارائه دهیم.

وی همچنین با آمار رسمی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اشاره کرد و گفت: بر اساس اعلام آمار این ستاد میزان قاچاق کالا از 25 میلیارد دلار به 12.6 میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است که در این میان بحث ما چگونگی اعلام آماری است که این ستاد اعلام کرده است.

رئیس ستاد تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنین یادآور شد: حرف ما این است که آمار هرچه در این بخش باشد، مقدار کم این اعداد هم برای چنین مسئله‌ای زیاد است. مشکل ما آمار نیست، موضوع اصلی این است که چنین موضوعی به اشتغال و اقتصاد مردم آسیب وارد می‌کند.

انارکی به نتایج بازدید میدانی از برخی مرزهای کشور اشاره کرد و گفت: یکی از معضلات اساسی بازدیدهای ما عدم هماهنگی دستگاه‌ها در مرزها است؛ چراکه وقتی 16 دستگاه در یک مرز بنا باشد با یکدیگر هماهنگی باشند، اگر هر دستگاهی به تنهایی کار خود را انجام دهد و حرف خود را بزند، نوعی بی‌نظمی ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: قطعاً‌ خطای انسانی و تخلفات ممکن است در این بین صورت گیرد، اما اینها با مسئله قاچاق فرق می‌کند.

رئیس ستاد تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصریح کرد: وقتی قاچاق از مبادی رسمی صورت می‌گیرد، این یک معضل اساسی است. متأسفانه در این روند ما زیرساخت‌های لازم را نداریم.

انارکی با اشاره به اختصاص مبلغ 20 میلیارد تومان به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد که در قانون جدید 150 میلیارد تومان برای انواع مبارزه با قاچاق‌ها اختصاص داده شده که طی سه سال این مبلغ به 76 میلیارد تومان رسیده است و جالب است که بدانید 75 درصد این مبلغ صرف زیرساخت‌ها می‌شود.

وی با اعلام اینکه گزارش هیأت تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا و ارز ظرف یک ماه آینده به صحن علنی مجلس ارائه می‌شود، خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر در این هیأت درحال دنبال کرده پرونده‌های قضایی هستیم؛ چراکه متأسفانه در قاچاق کالا و ارز کشفیاتی که صورت می‌گیرد 10 تا 20 درصد مجموع کشفیات است که کمتر از 2 درصد آن کشف شده و به نتیجه رسیده است و بسیاری از آنها بازگشت داده می‌شوند که برای دستگاه‌ها هزینه‌بر خواهد بود.

رئیس ستاد تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اعلام اینکه عملاً کشف قاچاق کمتر از 2 درصد کل کشفیات در کشور بوده است، افزود: 80 درصد پرونده‌های ما کمتر از 10 میلیارد تومان بوده است اما کمتر از 2 درصد از پرونده‌های کلان در این حوزه به حکم رسیده است و افراد مقصر عمدتاً افراد ضعیف و کم‌توانی هستند که این پرونده‌ها را برعهده می‌گیرد و نهایتاً می‌گویند ما توان تقبل و بازگشت این میزان از هزینه‌ها را نداریم؛ بنابراین از محل قاچاق کالا و ارز کمترین برگشت را داشته‌ایم.

انارکی در بخش پایانی نشست خبری خود عنوان کرد: قبلاً سامانه‌هایی همچون سامانه تجارت و پیشگیری و قاچاق وجود داشت که جدیداً سامانه‌هایی همچون سامانه ارزی، تجارت و بازرگانی و عدم خدمات و پشتیبانی امور قاچاق کالا به آن اضافه شده است و این سامانه‌ها می‌توانند کمک خوبی در قانون جدید داشته باشند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس