کد خبر 865225
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۲
اردن و قطر

منابع سیاسی ویژه در اردن آینده روابط این کشور با قطر را تبیین کردند.

به گزارش مشرق به نقل از عربی 21، منابع سیاسی ویژه در اردن گفتند که روابط این کشور و قطر به‌زودی به دوران قبل باز می‌گردد.

به گفته این منابع، مراکز تصمیم‌گیری سیاسی در اردن اعلام کرده‌اند که به‌زودی دولت اردن تصمیمی برای از سرگیری فعالیت نمایندگی‌های دیپلماتیک بین اردن و قطر اتخاذ خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

واکنش اردن به اعزام سفیر جدید به تهران

چند روز قبل محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر به اردن سفر کرد که در جریان این سفر از کمک نیم میلیارد دلاری قطر به اردن و ایجاد 10 هزار فرصت شغلی برای جوانان اردنی در دوحه، خبر داده شد.

وزیر خارجه قطر در این سفر همچنین حامل پیام شفاهی امیر قطر برای عبدالله دوم پادشاه اردن بود که برخی منابع آگاه اردنی این پیام را گرم و صمیمی توصیف کردند.

روزنامه‌های قطری در آستانه عید سعید فطر اعلام کردند که شیخ تمیم و پادشاه اردن تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کرده و عید فطر را به هم تبریک گفته‌اند.

سیاستمداران اردنی می‌گویند که میزبانی اردن از وزیر خارجه قطر و قبول کمک‌های این کشور به معنای اتخاذ تصمیم برای بازگشت امور به روال طبیعی خود است.

یک مسئول اردنی که خواست نامش فاش نشود گفت که کمک قطر واضح و روشن بود و بسیار بهتر از کمک‌های عربستان و امارات که در نشست اخیر مکه تصویب شد، است.

گفتنی است که اردن همزمان با آغاز محاصره چهار کشور عربستان، امارات، مصر و بحرین علیه قطر، در نتیجه فشارهای عربستان و امارات، مجبور به کاهش سطح نمایندگی دیپلماتیک خود در قطر تحت فشارهای عربستان و امارات شد.

به گفته مسئولان اردنی، ابوظبی و ریاض از امان خواستند که روابط خود را با دوحه کاملا قطع کرده و سفارت قطر در امان را ببندد و بیش از دو هزار قطری را که در دانشگاه‌های اردن تحصیل می‌کنند، اخراج کند، اما امان به این درخواست‌ها عمل نکرد.

اردن در نهایت و تحت فشارها، به شکل دوستانه از سفیر قطر در امان خواست که این کشور را ترک کند و فقط سفارت قطر و کارمندان بلندپایه آن در اردن حضور داشته باشند و دفاتر شبکه الجزیره بسته شود.

سفر چند هفته قبل برادر پادشاه اردن به دوحه کرد که دیدار او با امیر قطر و همچنین سفرهای متقابل بازرگانان قطری و اردنی نشا دهنده بهبود روابط دو کشور قلمداد شد.

از سوی دیگر مقامات اردنی و قطر ماه گذشته در امان دیدار کردند و در این دیدار درباره افزایش تعداد دانشجویان قطری در دانشگاه‌های اردن بحث و تبادل نظر کردند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس