کد خبر 864711
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰
سلامت  لکه‌های سفید روی دندان

لکه های سفید موجود بر روی دندان ها ممکن است به دلایل مختلفی پدید آیند. یکی از علل رایج این امر، فلورسیس دندانی است.

به گزارش مشرق، لکه های سفید موجود بر روی دندان ها ممکن است به دلایل مختلفی پدید آیند که از جمله ی آن ها می توان به فلورسیس دندان، هیپوپلازی مینای دندان، بهداشت دهان و دندان، و خوردن بیش از حد بسیاری از مواد غذایی اسیدی و شیرین اشاره نمود.

بیشتر بخوانید:

علت سیاه شدن دندان چیست؟

اگر چه ممکن است وجود این لکه های سفید بر روی دندان نامطلوب به نظر آید، اما این امر به ندرت نشان دهنده ی یک مشکل جدی است و یا به مراجعات پزشکی نیاز خواهد داشت.

در این مقاله، ما به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که چرا این لکه های سفید بر روی دندان پدیدار می شوند و علاوه بر این، ۱۱ توصیه مهم را برای درمان و جلوگیری از آن ها ارائه خواهیم نمود.

علل پیدایش لکه های سفید دندانی

فلورسیس دندانی

لکه های سفید موجود بر روی دندان ها ممکن است به دلایل مختلفی پدید آیند. یکی از علل رایج این امر، فلورسیس دندانی است. معمولا اگر افراد در کودکی فلوراید زیادی را مصرف کرده باشند، در بازه‌ی سنی جوانی به این لکه های دندانی مبتلا خواهند شد. چنین وضعیتی معمولا شرایط بی ضرری را برای فرد به وجود می آورد البته با گسترش این لکه‌ها احتمال شکسته شدن دندان ها وجود خواهد داشت.

هیپوپلازی مینای دندان

این وضعیت زمانی رخ می دهد که مینای دندان شخص به درستی شکل نمی گیرد. با این که این اختلال نیز چندان خطرناک نیست، لکن تنها در دوران کودکی و در هنگامی که دندان فرد هنوز در حال رشد و شکل گرفتن است، رخ می دهد. چنین مشکلی، می تواند در موارد پیشرفته خطر پوسیدگی دندان را به همراه داشته باشد.

علل دیگر بروز لکه های سفید بر روی دندان ها عبارتند از ضعف بهداشت دهان و دندان، به ویژه هنگامی که کسی غذاهای اسیدی یا بیش از حد شیرین و یا تحریک کننده را مصرف می کند.

درمان های موجود برای لکه های سفید دندان:

درمان های مختلفی برای لکه های سفید موجود بر روی دندان وجود دارد. اما کشف این موضوع که کدام یک از این درمان ها برای بر طرف نمودن لکه های سفید دندان مناسب است ممکن است به علت اساسی بروز لکه های سفید و وضعیت دندان های شخص بستگی داشته باشد.

میکرو ابریژن مینای دندان

میکرو ابریژن ممکن است برای درمان لکه های سفید دندان های برخی افراد روش مناسبی باشد. در طی این روش دندانپزشک یک مقدار کوچک از سطح مینای دندان ها را بر می دارد تا ظاهر لکه های سفید را کاهش دهد. این درمان حرفه ای معمولا به وسیله سفید کردن دندان ها انجام می شود، که می تواند باعث شود که دندان ها رنگ یکنواخت تری داشته باشند.

بلیچینگ دندان

سفید کردن یا بلیچ کردن دندان ها می تواند به کاهش لکه های سفید و سایر لکه های دیگر موجود بر روی دندان ها کمک کند. انواع محصولات سفید کننده دندان، مانند نوارها و چسب ها(OTC)، بدون نسخه در دسترس هستند. علاوه بر این، افراد می توانند این محصولات را به صورت آنلاین و از سایت های اینترنتی خریداری کنند. همچنین افرادی با لکه های سفید دندانی بیش از حد نیز می توانند به یک دندان پزشک برای دریافت درمان های سفید کننده ی حرفه ای مراجعه کنند. در این درمان ها برای سفید کردن دندان معمولا از محلول های دارویی و مواد موجود در داروخانه ها که قوی تر و کارامدتر هستند استفاده می شود.

روکش دندان

روکش های دندانی پوشش های نازک و محافظت کننده ای هستند که به سطح جلویی دندان های فرد متصل می شوند. آن ها می توانند نقاط سفید و دیگر لکه های موجود بر روی دندان فرد را به طور موثری پنهان کنند. برای روکش گذاری دندان تنها باید به یک دندان پزشک متخصص مراجعه کنید تا روکش را به صورت تخصصی برایتان نصب کند بنابراین این روش می تواند بسیار پر هزینه باشد.

فلوراید موضعی

دندان پزشک ممکن است از فلوئورید موضعی برای دندان های افراد مبتلا به هیپوپلازی مینای دندان استفاده کند. این کار ممکن است باعث رشد مینای دندان ها شود و به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک نماید.

رزین کامپوزیت

برای افراد مبتلا به هیپوپلازی مینای دندان، دندان پزشک ممکن است رزین کامپوزیتی را برای پر کردن حفره ها و مینای خارجی دندان های فرد استفاده نماید. این کار ممکن است برای افرادی که دارای لکه های سفید دندانی زیادی هستند مناسب نباشد.

نکاتی برای پیشگیری از ابتلا به لکه های سفید دندانی

رعایت بهداشت دهان و دندان در سطح عالی می تواند به جلوگیری از بروز لکه های سفید در دندان ها و همچنین سایر لکه های دندان، پوسیدگی دندان، بیماری لثه یا سایر مشکلات دهان و دندانی کمک کند.

انجمن دندانپزشکان آمریکایی (ADA) توصیه می کند که افراد دو بار در روز با یک خمیر دندان حاوی فلوراید دندان های خود را مسواک بزنند و یک بار در روز هم از نخ دندان برای تمیز کردن فضای مابین دندان هایشان استفاده نمایند.

برای اکثر مردم، لکه های سفید روی دندان قبل از رسیدن به سن ۱۰ سالگی ایجاد می شوند. البته این امر ممکن است برای افراد مختلف متفاوت باشد. بنابراین، پدران و مادران باید کودکان خود را تشویق کنند تا بهداشت دندان ها و دیگر عادت های پیشگیرانه را هر چه بیشتر، رعایت نمایند. چرا که رعایت موارد بهداشتی می تواند به آن ها کمک کند تا دندان هایی سالم و قوی داشته باشند. در این راستا مطالعه‌ی نکات زیر که ممکن است به جلوگیری از ایجاد لکه های سفید در دندان های کودکان کمک نماید خالی از لطف نخواهد بود:

استفاده از آب بدون فلوراید

برای نوزادانی که عمدتا از شیر خشک استفاده می کنند، فرمول شیر را با آب بدون فلوراید تهیه کنید چرا که این امر از انباشته شدن فلوراید در دندان هایشان جلوگیری می کند.

استفاده از مقدار مناسبی از خمیر دندان

والدین باید اطمینان حاصل کنند که کودکان زیر ۳ سالشان، از مقدار زیادی خمیر دندان برای مسواک زدن استفاده نمی کنند و باید مطمئن شوند که میزان خمیر دندان مورد استفاده کودکانشان بیش از یک دانه ی برنج نباشد. برای کودکان بالای ۳ سال، هم باید اطمینان حاصل شود که آن ها از مقدار خمیر دندانی بیشتر از یک دانه ی نخود استفاده نکنند. اغلب کودکان خردسال موفق نمی شوند خمیر دندان را به همراه بزاق خود بیرون بریزند، بنابراین استفاده از مقدار کمی از خمیر دندان می تواند به کاهش کل فلوراید جذب شده توسط آن ها کمک کند. بنابراین والدین باید بر مسواک زدن کودک خود نظارت داشته باشند تا بتوانند اطمینان حاصل کنند که کودکانشان مقدار مناسبی خمیر دندان استفاده می کنند و این خمیر دندان را نمی بلعند.

آزمایش مناسب بودن آب

اگر خانه های خود را به چاه های خصوصی متصل کرده اید، باید این چاه ها را به صورت سالانه از لحاظ میزان فلوراید آزمایش کنید. انجام این کار برای هر کسی که کودک خردسال دارد، حیاتی است زیرا سطح فلوراید طبیعی می تواند در مکان های مختلف متفاوت باشد.

توصیه های مکمل فلوراید

انجمن دندانپزشکان آمریکایی توصیه می کند که برای کودکان بین ۶ ماه تا ۱۶ سال در مناطق فاقد آب دارای فلوراید که خطر ابتلا به پوسیدگی دندان را افزایش می دهد از مکمل های فلوراید غذایی استفاده شود. این مکمل ها تنها در صورتی باید مورد استفاده قرار گیرند که یک پزشک یا دندان پزشک آن ها را برای کسی تجویز کرده باشند.

کاهش غذاها و نوشیدنی های شیرین و اسیدی

با مصرف بعضی از غذاها و نوشیدنی ها، به ویژه آن هایی که قند یا اسید زیادی دارند، مینای دندان آسیب خواهد دید و خطر پوسیدگی دندان افزایش خواهد یافت. غذاها و نوشیدنی هایی که دارای قند و اسید فراوانی هستند عبارتند از

مرکبات و میوه ها، مانند گریپ فروت، لیمو و پرتقال

آب نبات های سفت و شیرینی های بسیار شیرین

نوشابه ها و سایر نوشیدنی های دارای قند زیاد، از جمله نوشیدنی های ورزشی

در حالی که گاهی اوقات خوردن این غذاها و نوشیدنی ها ممکن است بی ضرر باشد، خوردن بیش از حد آن ها و یا مصرف بسیاری از این آیتم ها با یکدیگر می تواند منجر به اختلالات زیادی، از جمله لکه های سفید دندانی شود. مصرف آب آشامیدنی پس از خوردن این غذاها می تواند به شست و شوی دندان ها و کاهش شانس ایجاد آسیب به آنها کمک کند. حتی نوشین یک مقدار ناچیز هم می تواند موثر باشد.

مراجعه به یک دندان پزشک

هر کسی که در مورد بهداشت دهان و دندان خود نگران است، باید به یک دندان پزشک مراجعه نماید. اگر چه لکه های سفید روی دندان ها ممکن است چندان مطلوب به نظر نرسند، اما معمولا چندان نگرانی خاصی را به وجود نخواهند آورد. با این حال، افراد مبتلا به هیپوپلازی مینای دندان ممکن است در معرض خطر آسیب دندانی و فروپاشی و یا شکستگی دندان از لثه قرار داشته باشند.

اگر فرد متوجه شود که اندازه یا تعداد لکه های سفید روی دندان هایش در حال تغییر هستند یا احساس دندان درد کند، باید به دندان پزشک خود مراجعه نماید.

دندان پزشک می تواند علائم و وضعیت دندان ها را ارزیابی کند و در صورت لزوم یک طرح درمانی مناسب را توصیه نماید. معمولا نیازی نیست که افراد در مورد لکه های سفید موجود بر روی دندان هایشان نگران باشند و تنها اگر از ظاهر خود راضی نیستند می توانند آن ها را درمان نمایند.

منبع: مجله سلامت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۵
    8 0
    همه بحث خلاصه شده به کیسه دندانپزشک

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس