سید کمال هاشم زاده

معرفی کتاب در این برنامه ها با برنامه های کتابی، فرق دارد و من برای هر چه جذاب تر شدن این بخش، باید یا روح کلی کتاب، ارتباط بگیرم و بخش های بسیار جذاب آن را گزینش کرده و ارائه کنم.

گروه جهاد و مقاومت مشرق - انگیزه ما برای گفتگو با سید کمال هاشم زاده، اهتمامش به معرفی کتاب های دفاع مقدسی و شهدا در برنامه سحرگاهی شبکه قرآن و معارف سیما بود اما متوجه شدیم که او این کار را در برنامه ماه سپید (شبکه سوم) که هر شب از برج میلاد پخش می شود هم انجام می دهد.

هاشم زاده از سَمت پدر، فرزند آذربایجان است و نیاکان مادری اش به بهشهر (مازندران) می رسند. به قول خودش متولد انقلاب اسلامی در سال 1357 است و از دهه 70 کار خود را در رسانه ملی با نویسندگی برای رادیو و تلویزیون آغاز کرده است. برنامه های «شبستان»، «آفتاب شرقی»، «در آستان خورشید» و برنامه های سحرگاهی شبکه قرآن (در 7 سال گذشته) از جمله برنامه هایی بوده که سید کمال هاشم زاده در تولید و اجرای آن ها نقش داشته است. او دستی بر نوشتن کتاب در حوزه دفاع مقدس و همچنین سرودن ترانه با موضوعات ارزشی و اجتماعی هم داشته و این تسلط بر ادبیات را می شود از نحوه اجرایش، فهمید.

هاشم زاده معتقد است: معرفی کتاب های دفاع مقدس و شهدا در برنامه سحرگاهی شبکه قرآن بسیاری از خانواده شهدا و علاقمندان به این حوزه را پای برنامه ما آورده و بازخوردهای مناسبی در این زمینه داشته ایم.

از آثار سید کمال هاشم زاده بیشتر بخوانیم:

سروده مجری سیما برای پیروزی‌های اخیر

شعرِ مجری سیما برای «محسن حججی»

شهیدی که شکوه کشورم شد + عکس

تازه ترین شعر آقای مجری برای «حاج قاسم» + عکس

این مجری سیما در پاسخ به سئوال ما درباره علت انتخاب این زمان برای معرفی کتاب دفاع مقدس می گوید:‌ می خواستم در آستانه لحظات اذان صبح که یکی از دلخوشی های معنوی ماست، یادی کنم از شهدایی که موقعیت امن و آرام امروزمان را مدیون آن ها هستیم. به فکرم رسید که با معرفی کتاب های شهدا این کار را انجام دهم. حق طبیعی این بزرگواران است که در بهترین ساعات شبانه روز به یادشان باشیم و آن ها را در حظ معنوی مان شریک کنیم. البته این ها همه بهانه ای بود که به واسطه این معرفی ها جلوی دوربین تلویزیون بایستم و دست تعظیم در برابر خانواده های معظم شاهد،‌ روی سینه بگذارم. به نظرم آن ها هم حق بزرگی به گردن ما دارند.

سیدکمال هاشم زاده در جریان تولید این آیتم در برنامه «خلوت انس» (ویژه برنامه سحرگاهی شبکه قرآن) از آقایان محمدزاده (رییس شبکه قرآن) و محسن رنگینی (تهیه کننده برنامه) یاد می کند که حمایت هایشان باعث قوت این آیتم شده است.

وی همچنین برای همین بخش که در برنامه «ماه سپید» (شبکه 3 سیما) اجرا می کند، از نقش آقایان علی فروغی (رییس شبکه 3)، ناصر کریمان (مدیر گروه اجتماعی شبکه 3) و برادران هاشمی اصل (تهیه کنندگان برنامه)‌ تشکر کرد و گفت: حمایت این عزیزان، انگیزه من را برای هر چه قوی تر کردن این آیتم بیشتر کرده است.

هاشم زاده درباره نحوه انتخاب کتاب ها برای معرفی در این دو برنامه تصریح کرد. برای این کار دو مسیر پیش رویمان است. در مرحله اول سعی می کنم نگاه مناسبتی و تقویمی داشته باشم تا مثلا کتاب «دختران خرمشهر» را در روز سوم خرداد معرفی کنم یا در میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام،‌ کتابی درباره زندگی شهید حسن قاسمی طوسی را معرفی کنم. راه دیگری که برای انتخای کتاب ها وجود دارد، مشورت دوستان صاحبنظر و عزیزانی است که در حوزه کتاب دفاع مقدس فعالند و با اطلاعات خوبی که آن ها در اختیارم قرار می دهند، کتاب های تازه تر و قوی تری را انتخاب می کنم.

مجری برنامه «خلوت انس» درباره ویژگی های این بخش از برنامه می گوید: معرفی کتاب در این برنامه ها با معرفی کتاب در برنامه های مربوط به کتاب، فرق دارد و من برای هر چه جذاب تر شدن این بخش، باید با روح کلی کتاب، ارتباط بگیرم و بخش های بسیار جذاب آن را گزینش کرده و برای مخاطبان ارائه کنم. من وظیفه دارم اندیشه مخاطب را قلقلک بدهم تا او بعد از دیدن این آیتم، به سراغ آن شهید برود یا حداقل به خریدن و خواندن کتابش بپردازد.

سیدکمال هاشم زاده معتقد است: درباره موضوع خانواده، ظرفیتی مثل دفاع مقدس و شهدا را داریم که متاسفانه از ان غفلت کرده ایم. امروز بیش از گذشته لازم است تا سیره شهدا در خانواده هایشان را احصا کنیم و از آن ها بهره عملی ببریم.

هاشم زاده می گوید: من در برنامه خلوت انس، اهتمام ویژه ای به نهج البلاغه دارم و  معتقدم اگر نهج البلاغه نقشه راه ما باشد، کتاب های دفاع مقدسی و سیره شهدا بازسازی هایی از مفاهیمِ سخنان حضرت علی علیه السلام است که در زندگی شخصی مان می توانیم آن را پیاده کنیم.

وی در پایان درباره نحوه نگرشش به خانواده شهدا می گوید:‌ یک مجری تلویزیون در ماه مبارک،‌ از هر چیزی که حال مردم را خوب می کند، ‌نباید دریغ داشته باشد و به نظر من شهدا و خانواده هایشان در بین ما نمونه هایی هستند که حال خوبی در زندگی شان داشته و دارند و ما باید این حال خوب را به مخاطبانمان منتقل کنیم. به عقیده من سید مرتضی آوینی هم به دنبال این هدف بود تا از طریق رسانه، این معارف را به مخاطبانش منتقل کند.

او در این گفتگو یادی هم از دایی اش، شهید احمد مولایی کرد که فرمانده تیپ 3 از لشگر 25 کربلا بود و در عملیات والفجر 6 آسمانی شد. حکایت تفحص پیکر این شهید در 11 سال پس از شهادت و برگزاری مراسم تشییع و تدفینش در روز قدس هم حکایت جداگانه ای دارد که ان شا الله به طور مفصل به آن خواهیم پرداخت.

*گفتگو:‌ میثم رشیدی مهرآبادی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس