کد خبر 862784
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۴
هلاکت فرمانده شاخه خراسان داعش توسط طالبان

بی ثبات کردن قلمرو ژئوپلیتیک کشورهای پساشوروی در منطقه آسیای مرکزی، از برنامه های واشنگتن در زمان جنگ سرد بوده به همین دلیل پنتاگون حضور نظامی خود را در افغانستان حفظ کرده است.

به گزارش مشرق، اواسط ماه می خبری در سایت «بهار» روسیه به چاپ رسید مبنی بر اینکه 5 هزار شبه نظامی در ازبکستان حضور دارند.

دلیل چاپ این مطلب در این رسانه انتشار کپی نامه‌ای بود از عبدالجبار وحیداف معاون وزیر خارجه ازبکستان که خطاب به «پاملا اسپراتلن» سفیر امریکا در ازبکستان نوشته بود.

بیشتر بخوانید:

آیا طالبان از تجهیزات نظامی ایرانی استفاده می‌کند؟

در این نامه که به زبان انگلیسی نوشته شده و تاریخ و شماره اندیکاتور آن نیز کاملا مشخص و بهار روسیه ترجمه آن را منتشر کرده بود، عنوان شده بود که شبه نظامیان پس از شکست در عراق و سوریه به کشورهای آسیای مرکزی خواهند آمد و چون به شدت از طرف نیروهای امنیتی روسیه و قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان کنترل می شوند آنها به ازبکستان می آیند.

در نتیجه در حال حاضر 5 هزار شبه نظامی در استان سرخان ازبکستان می باشند و این در حالی است که سرویس امنیتی ازبکستان از بدتر شدن اوضاع امنیتی خبر می‌دهد و قاچاق اسلحه و مواد مخدر نیز افزایش یافته است.

در این نامه همچنین آمده بود که شبه نظامیان از منطقه بلخ افغانستان به طرف ازبکستان می آیند و نه تنها تصویر بین المللی ازبکستان را خدشه دار می کنند بلکه تهدیدی  برای ثبات منطقه نیز می باشند. ضمن اینکه وجود آنها می تواند تاثیر مستقیمی بر روابط کاری بین ازبکستان و امریکا داشته باشد.

در این نامه وزارت خارجه ازبکستان از سفیر امریکا خواسته تا پارامترهای تعامل بین ارگانهای اجرایی و امنیتی ازبکستان را  در مبارزه با تروریسم مشخص کند.

وزارت خارجه ازبکستان وجود این نامه را انکار نکرده ولی سرویس مطبوعاتی پنتاگون اطلاعاتی را مبنی بر هجوم تبلیغاتی وسیع داعش در آسیای مرکزی منتشر نموده است.

برخی از نویسندگان و کارشناسان ازبکستان این نامه را جعلی عنوان کردند از جمله الغ بیک اکبراف با بیان اینکه نیروهای ویژه ازبکستان تجربیات کافی در زمینه مبارزه با تروریسم دارند تصریح کرد:  مردم صلح طلب ازبکستان وجود افراط گرایان و تروریسم را در کشورشان تحمل نخواهند کرد و اشاره کرده که این نامه درست یک روز قبل از سفر رئیس جمهور به امریکا منتشر شده و وجود نامه باور نکردنی است.

قهاراف، یک کارشناس سیاسی نیز با بیان اینکه ارتش ازبکستان قویترین ارتش در منطقه آسیای مرکزی است، افزود: این ارتش، فعالیت شبه نظامیان خارجی را در کشور اجازه نمی‌دهد ضمن اینکه از سکوت مقامات وزارت خارجه در رابطه با این نامه تعجب کرده و عنوان کرده که سکوت دیپلماتهای ازبک تعجب برانگیز است ضمن اینکه اعتقاد راسخ دارد که وحیداف فردی باریک بین و نکته سنج است و چرا سکوت کرده! جای تعجب دارد.

نویسنده در ادامه این تحلیل می نویسد: البته تهدید داعش در همسایه ازبکستان یعنی افغانستان برای این کشور غیر قابل انکار است و تردیدی نیست که هدف شبه نظامیان شکست خورده در عراق و سوریه، آسیای مرکزی است و این هدف از سال 2015 برای همگان مشخص است زیرا درست پس از حملات هوایی روسیه به مواضع شبه نظامیان در سوریه و عراق آنها اهداف خود را در منطقه قرار دادند.

به بیانی دیگر بی ثبات کردن قلمرو ژئوپلیتیک کشورهای پسا شوروی در منطقه آسیای مرکزی، از برنامه های واشنگتن در زمان جنگ سرد بوده است. به همین دلیل پنتاگون حضور نظامیان خود را در افغانستان تا کنون حفظ کرده زیرا وضعیت ژئواستراتژیک منطقه در رابطه با ایران، روسیه، و چین بسیار برایش مهم است.

«ضمیر کابلوف» نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در افغانستان و رئیس اداره دوم آسیا در وزارت خارجه روسیه، در دسامبر سال 2017 اعلام کرد: تعداد داعش در افغانستان افزایش می یابد و تا کنون به 10 هزار نفر رسیده است و تمرکز آنها در استانهای شمالی افغانستان می باشد که هم مرز با تاجیکستان و ترکمنستان می باشد.

سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه در نشست وزرای دفاع سازمان شانگهای در پکن و درست پس از شکست نیروهای شبه نظامی در سوریه و عراق اظهار داشت:  شبه نظامیان با این شکست به دیگر کشورها خواهند رفت و آسیای مرکزی و جنوب شرق آسیا از مناطق  مورد نظر انها است تا در آنجا شبکه جدید تروریستی را ایجاد نمایند.

شایگو در ادامه اظهار داشت که شبه نظامیان بدون کمک رسانی اسلحه و مهمات قادر به ایجاد شبکه نیستند و به طور قطع کشورهایی هستند که به آنها سلاح مدرن می‌رسانند.

یادآوری می شود که گسترش نفوذ داعش در افغانستان طبق شواهد عینی قابل تایید است  «حاجی ظهیر» نماینده پارلمان افغانستان از ولایت ننگرهار، و رئیس گروه فرغانه رو، بارها اعلام کرده که ما شاهد انتقال مزدوران خارجی در مناطق شمال کشور بوده ایم که در این انتقال هلیکوپترهای ناتو ، هم اسلحه و هم پرسنل جا به جا می کنند.

ساکنین استان سر پل نیز متوجه شده اند که داعشی‌های شمال افغانستان خارجی بوده و به زبانهای ازبکی، تاجیکی با هم صحبت می کنند.

استان سر پل  با استان بلخ هم مرز است و این موضوع مدتها است که موجب نگرانی تاشکند شده است

نمایندگان استان بلخ عنوان کردند: ساکنین این استان بارها دیده اند که بین جوانان محلی سلاح توزیع می شود به ویژه جوانانی که در نواحی مرزی با ازبکستان مثل «حیرتان» و «شار تپه» واقع است.

یک ژنرال ارتش افغانستان نیز در این زمینه تایید می کند که مدت حدود 2 سال است که شمال کشور افغانستان توسط داعش کنترل می شود و داعشیهای شمال افغانستان و استان قندوز، تخار، و بدخشان اکثر تاجیک هستند ضمن اینکه اکثریت مردم سرخان دریا نیز تاجیک می باشند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس