کد خبر 862184
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۷
قطر/عربستان

بحران در روابط قطر با چهار کشور عربی (عربستان، مصر، امارات و بحرین) وارد دومین سال خود شد در حالیکه هیچ شواهد و قرائنی درباره حل قریب‌الوقوع این بحران وجود ندارد.

به گزارش مشرق، بحران به وجود آمده در روابط قطر با چهار کشور عربی روز سه‌شنبه(دیروز) وارد دومین سال خود شد و علی رغم تأکید قطر بر این مسئله که توانسته است با آثار و تبعات محاصره سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مقابله کند اما به نظر می‌رسد که قطر بیشترین خسارت را از این قطع روابط متحمل شده است.

روزنامه الکترونیکی «رأی‌الیوم» در مقاله‌ای به بررسی ورود بحران قطر به دومین سال آن و دو تحول اساسی مربوط به این بحران پرداخت و نوشت:

تحول نخست مربوط به درخواست عربستان سعودی از فرانسه برای متقاعد کردن قطر به عدم خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ روسیه و تهدید به اقدام نظامی علیه قطر در صورت خرید این سامانه است که روزنامه «لوموند» فرانسه به نقل از برخی منابع سیاسی آن را فاش کرد.

تحول دوم مربوط به اظهارات «خالد العطیه» معاون نخست‌وزیر و وزیر دفاع قطر در کنفرانس امنیتی سنگاپور است که تأکید کرد «قطر هرگز وارد جنگ علیه ایران نخواهد شد». اگرچه وی از پاسخ به این سوال که آیا قطر اجازه استفاده از پایگاه العدید برای حمله علیه ایران را خواهد داد، طفره رفت و تنها به این پاسخ اکتفا کرد که آمریکا با درایت‌تر از این است که وارد جنگی علیه دیگری شود.

به نوشته این روزنامه، اهمیت این دو تحول در این است که هر دو مورد به جنبه‌های نظامی مربوط است و اعتراض عربستان به خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ از سوی قطر در حالی است که خود عربستان برای خرید آن از مسکو تلاش می‌کند و لذا احتمال متوسل شدن به گزینه‌های نظامی علیه قطر همچنان وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود که در صورت روی آوردن به این گزینه، نیروی هوایی عربستان نقش اساسی را بازی کند.

بیشتر بخوانید:

آمریکا: ایران بزرگترین برنده تحریم قطر بوده است

در مورد تحول دوم یعنی مشارکت کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در حمله احتمالی آمریکا علیه ایران نیز باید گفت که این قضیه ممکن است برای قطر و دولت آن خطرناک باشد زیرا استمرار روابط قطر با تهران ممکن است به تنش با دولت آمریکا منجر شود و لذا طفره رفتن وزیر دفاع قطر از پاسخ به سوال فوق کاملا هوشمندانه بود زیرا بنا به گفته «حمد بن جاسم» نخست‌وزیر سابق قطر استفاده از پایگاه العدید در درجه نخست به تصمیم آمریکا بازمی‌گردد و قطر هیچ نقشی در این تصمیم‌گیری ندارد و در واقع مقابله قطر به عنوان یک کشور کوچک با تصمیم آمریکا دشوار است.

رأی‌الیوم در ادامه به تلاش‌های قطر برای حل بحران به وجود آمده اشاره کرد و نوشت که این تلاش‌ها منطقی است زیرا که استمرار این بحران به نفع قطر نیست و چه بسا سفر «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر به کویت در اوایل ماه رمضان نیز در راستای این تلاش‌ها بود.

روزنامه «الرأی» کویت نیز دو روز پیش از محتوای نامه امیر قطر به امیر کویت بود که «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر طی سفری به کویت تقدیم امیر این کشور کرد و در این نامه امیر قطر بر آمادگی این کشور برای حضور در هر نشستی در خصوص بحران قطر را اعلام و بر صراحت و شفافیت و عدم وجود پیش‌شرط برای هر گونه نشست آتی تأکید کرده بود.

این تحرکات دیپلماتیک قطر از طریق میانجی‌گری کویت بیانگر آمادگی برای نشان دادن نرمی و انعطاف از سوی قطر است اما سوال این است که آیا چهار کشور عربی به خصوص عربستان و امارات با آن همراهی خواهند کرد و یا اینکه آیا این آمادگی قطر به معنای پاسخ مثبت به ۶ خواسته اصلی چهار کشور جهت ورود به مذاکرات آشتی به خصوص تعطیلی الجزیره، قطع روابط با اخوان‌المسلمین و عدم حمایت مالی و سیاسی از این گروه است.

رأی‌الیوم در پایان با اشاره به اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران و درخواست از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس برای اجرای این تحریم‌ها، نوشت که استمرار بحران در میان اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس بعید به نظر می‌رسد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس