کد خبر 861551
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۹
 تصویری زیبا از دریاچه گَهَر

این روزها خبر جاده سازی به سمت "دریاچه گهر" نگین زیبای اشترانکوه لرستان که به "آلپ ایران" معروف است سبب نگرانی مردم شده است.

به گزارش مشرق، دریاچه کوهستانی "گهر" که در میان رشته کوه‌های اشترانکوه لرستان قرار دارد به ارتفاع 2350 متر از سطح دریا واقع شده و زیبایی خیره کننده آن سالانه بیش از 70 هزار گردشگر را به سوی خود فرا می‌خواند.

"دریاچه گهر" نگین زیبای اشترانکوه لرستان که به "آلپ ایران" معروف است زیباترین دریاچه کوهستانی کشور بوده و سالانه میزبان گردشگران داخلی و خارجی است. این دریاچه کوهستانی ایران که در منطقه حفاظت شده اشترانکوه بین بخش زز و ماهروی الیگودرز و شهرستان دورود واقع شده و به نگین اشترانکوه معروف است، اطراف آن پوشیده از انواع بوته‌ها، درختان تنومند بید، گیاهان و گل‌های زیبا است که این منطقه گردشگری را به یک پارک طبیعی شگفت انگیز تبدیل کرده است.

اما این روزها حریم این نگین زیبای اشترانکوه و زیست‌بوم آبی بی‌نظیر از دست سازها در امان نمانده و تخریب، ساخت و ساز و جاده سازی در جوار آن داد  فعالان محیط زیست و طبیعت دوستان را در آورده است.

ساخت و ساز و جاده کشی‌ در حریم دریاچه گهر

از آنجا که این ساخت و ساز و جاده کشی‌ها به سمت دریاچه گهر در حال پیشروی است بیم آن می‌رود که قابلیت ثبت جهانی پیدا نکند و به سرنوشت دیگر زیست بوم‌ها دچار شود.

احسان پارسا نایب دبیر شورای هماهنگی تشکل‌های زیست‌محیطی شهرستان دورود در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم ضمن انتقاد از جاده سازی و ساخت و سازهای انجام شده در حریم دریاچه گهر اظهارداشت: مدیر کل محیط زیست لرستان هر چند وقت یکبار که تحت فشار دوستداران محیط  زیست قرار می‌گیرد، مسئولان استان را به منطقه  می‌برد تا این کار را توجیه کند.

وی افزود: ایجاد سازه در فاصله 10 یا 15 کیلومتری دریاچه گهر  کاملا خلاف بیانیه شرکت تکوم است که به عنوان یک شرکت مادر و معتمد سازمان محیط زیست یک طرح مرجع را اعلام کرده است.

ایجاد سازه‌های بتنی در 10 متری دریاچه

این فعال محیط زیست عنوان کرد: شرکت تکوم اعلام کرده به هیچ عنوان تا فاصله 700 متری دریاچه نباید ساخت و ساز ایجاد شود در حالی که اکنون مدیر کل تحت عنوان محیط بانی در فاصله 10 تا 15 متری سازه بتنی درست می‌کند و این در حالیست که کاربردش برای محیط بان نیست.

وی بیان کرد: باید گفت هم اکنون محیط بان در این منطقه ساختمان دارد و این سازه‌ها بیشتر برای گردشگری و مهمان‌های ویژه است.

نایب دبیر شورای هماهنگی تشکل‌های زیست‌محیطی شهرستان دورود با بیان اینکه جاده سازی برای عشایر در منطقه اشترانکوه بهانه‌ای بیش نیست تصریح کرد: معمولا عشایر از فروردین ماه از سمت الیگودرز وارد منطقه مور زرین تاپله می‌شوند و حدود 15 تا 20 خرداد آن منطقه را خالی می‌کنند و جالب است که دقیق زمانی که عشایر می‌خواهند منطقه را خالی کنند به بهانه تسهیل تردد عشایر جاده را آوار برداری و تسطیح می‌کنند در واقع این کار به نام عشایر و به کام گردشگر است، اگر می‌خواهند جاده برای عشایر درست کنند قبل از ورود آنها باید جاده را تسطیح و آوار برداری کنند.

ایجاد سازه مانع از ثبت جهانی دریاچه گهر

پارسا با اشاره به اینکه اگر این ساخت و ساز و سازه بتنی ایجاد شود مانع ثبت جهانی دریاچه گهر می‌شود، گفت: دو سال است که چند تشکل زیست محیطی از شهرستان‌های مختلف استان به جد پیگیر ثبت جهانی دریاچه گهر هستند تا دریاچه گهر ثبت جهانی و منطقه اشترانکوه تبدیل به یک پارک ملی شود و اگر این اتفاق بی‌افتد برای نگهداری آن از طرف یونسکو بودجه‌های کلان میلیاردی تعلق می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر دریاچه گهر ثبت جهانی شود در زمره مجموعه حفاظتی سازمان یونسکو قرار می‌گیرد و هر کسی نمی‌تواند در آن تغییر ایجاد کند اما اگر این سازه‌ها و جاده احداث شود به ثبت جهانی نمی‌رسد هرچند تا کنون به 16 کیلومتر از این منطقه حفاظت شده تجاوز شده است.

نایب دبیر شورای هماهنگی تشکل‌های زیست‌محیطی شهرستان دورود اظهارداشت: طول جاده کشی انجام شده در منطقه اشترانکوه 21 کیلومتر است که 5 کیلومتر  از آن خارج از منطقه حفاظت شده است و مورد بحث نیست اما 16 کیلومتر باقی مانده در منطقه حفاظت شده است.

پیشروی جاده به سمت دریاچه

وی افزود: سال گذشته این جاده کشی 13 کیلومتر بود که امسال به 16 کیلومتر رسیده است، در واقع هرسال به بهانه آوار برداری مقداری به آن اضافه می‌شود و عرض آن نیز از دو تا سه متر به شش متر رسیده است.

پارسا عنوان کرد: از آنجا که 9 ساختمان در حریم دریاچه گهر ساخته شده است به موانعی برای ثبت جهانی آن تبدیل شده‌اند، برخی از این 9 ساختمان بلااستفاده اکنون به اسطبل حیوانات بار بر تبدیل شده است.

وی بیان کرد: ازاین 9 ساختمان چند ساختمان در اختیار محیط بانان، سه ساختمان در اختیار سازمان گردشگری و مابقی به محل نگهداری حیوانات تبدیل شده است پس اگر می‌گویند می‌خواهیم برای محیط بان فضا و خانه ایجاد کنیم همان خانه‌ها را بهسازی کنند در واقع اصلا بحث محیط بان نیست به این جاده سازی و سازه بتنی به نام محیط بان و به کام گردشگر است که مانع ثبت جهانی دریاچه می‌شود.

این فعال محیط زیستی گفت: هر کاری که در منطقه حفاظت شده اشترانکوه بخواهد اتفاق بی‌افتد باید بر مبنای طرح تهیه شده تکوم باشد.

نگرانی فعالان محیط زیست برای ادامه ساخت جاده

پارسا به نگرانی فعالان محیط زیست برای ادامه ساخت جاده در منطقه اشترانکوه اشاره کرد و اظهارداشت: این جاده که به جاده‌ی «مور زرین - تاپله» مشهور است از سمت الیگودرز شروع شده و تا مرز اشترانکوه و محدوده‌ای که «دره دزدان» نامیده می‌شود، امتداد دارد که تا این قسمت هیچ مشکلی وجود ندارد اما کار جاده سازی تا مرز اشترانکوه که یک منطقه حفاظت‌شده است، تجاوز کرده و برخلاف معیارهای محیط‌زیست به سمت دریاچه گهر در حال پیشروی است.

وی افزود: سال گذشته از چند سرمایه‌گذار برای اجرای طرح‌های گردشگری مانند ساخت هتل دعوت کردند اما دوست‌داران محیط‌زیست با تشکیل کمپین «گهربان» مانع اجرای این طرح‌ها شدند اما امسال نیز زمزمه‌ اجرای این طرح‌ها باز به گوش می‌رسد.

ما نگرانی تخریب این منطقه بکر و طبیعی سبب شده تا نماینده مردم شهرستان دورود و ازنا نیز در تریبون های مختلف به دخل و تصرف در منطقه اشترانکوه معترض شود تا شادی هرچه سریعتر جلوی جاده سازی و ساخت و ساز کار گرفته شود.

تخریب و تصرف غیر قانونی در منابع طبیعی

مجید کیانپور نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس نیز در این رابطه عنوان کرد: تخریب و دخل، تصرف غیر قانونی در منابع طبیعی توسط هیچ فرد و نهادی پذیرفتنی نیست.

وی ضمن انتقاد از ساخت جاده دسترسی به دریاچه گهر بیان کرد: اجازه ایجاد راه دسترسی به دریاچه گهر را نمی‌دهیم؛ بارها اعتراض خود را نسبت به این عمل غیر قانونی به مدیران ارشد سازمان محیط زیست کشور اعلام کرده ام و اکنون نیز از مسئولان این سازمان می‌خواهیم که ورود جدی به این موضوع داشته باشند و اجازه ندهند منابع خدادادی کشور به بهانه‌های واهی تخریب شود.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس منطقه اشترانکوه و دریاچه گهر را جزء سرمایه‌های ملی کشور دانست و گفت: تخریب و از بین بردن منابع طبیعی ظلم به نسل‌های آینده است و متاسفانه گاهی برخی افراد این منابع را فدای خودخواهی و بازی‌های سیاسی می‌کنند.

ضعف و ناتوانی سازمان محیط زیست در برخورد قاطع با متخلفان

وی تصریح کرد: ضعف و ناتوانی سازمان محیط زیست در برخورد قاطع با متخلفان و تخریب کنندگان منابع طبیعی مهمترین عامل ارتکاب به اقدامات غیر قانونی در حوزه محیط زیست است و مصداق عینی این ناتوانی ایجاد جاده غیر قانونی به دریاچه گهر است.

کیان پور اظهارداشت: باید اقدام قانونی از سوی سازمان محیط زیست برای مقابله و جلوگیری از احداث جاده غیرقانونی دسترسی به دریاچه گهر انجام شود و از استاندار لرستان نیز درخواست می‌کنیم رسیدگی به وضعیت دریاچه گهر را در اولویت کاری خود قرار دهد.

وی افزود: از آنجا دریاچه گهر زیستگاه مناسبی برای انواع آبزیان و حیات وحش است باید  از  هر گونه دست اندازی و تجاوز به حریم آن جلوگیری شود.

ه لزوم تدوین طرح جامع برای ساماندهی دریاچه گهر

علی کورانی فر فرماندار شهرستان دورود نیز که در اظهارات اخیر خود به لزوم تدوین یک طرح جامع در سطح استاندارد و جهانی برای دریاچه گهر تاکید کرده است وضعیت دریاچه گهر را قابل توجیه ندانسته و گفته سرویس بهداشتی و آب شرب در آنجا وجود ندارد، این دریاچه باید به اقتصاد مردم کمک کند.

فرماندار شهرستان دورود با بیان اینکه ابتدایی‌ترین خدمات گردشگری در گهر ارائه نمی‌شود عنوان کرد: دو هتل در مسیر گردشگری دریاچه وجود دارد اما متأسفانه سه سال است که توسط بانک ملت تملک شده است درصورتی که سرمایه مردم باید تعیین تکلیف شود.

وی که دریاچه گهر را سرمایه مردم دورود می‌داند بیان کرد: برای تأمین زیرساخت‌های دریاچه کار باید به صورت سیستمی انجام شود به طوری که باید هر کدام از دستگاه‌ها کار خود را به خوبی انجام دهند و بخشی‌نگری در موضوعات از بین برود.

کورانی فر به لزوم برطر مشکل آنتن دهی تلفن همراه در این منطقه اشاره کرد و گفت: راهداری باید نسبت به تسطیح  مسیر و نصب علائم هشدار دهنده، نیروی انتظامی باید نسبت به تأمین امنیت گردشگران و شهرداری باید نسبت به تخلیه زباله و توزیع کیسه زباله در این منطقه گردشگری اقدام کند.

لزوم ارائه خدمات در گهر

وی با بیان اینکه باید خدماتی برای دریاچه گهر تعریف شود، تصریح کرد: با ایجاد خدمات میتوان هزینه‌های ساماندهی دریاچه را تأمین کرد از طرفی هر کسی که در دریاچه گهر خدماتی ارائه می‌دهد نیز باید دارای شناسنامه، صلاحیت، تخصص و توان کافی داشته باشد.

فرماندار شهرستان دورود خاطرنشان کرد: در شورای برنامه‌ریزی سال 97 از سرجمع اعتبارات مبلغی برای ساماندهی دریاچه گهر در نظر گرفته می‌شود.

مهرداد فتحی مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان نیز در مورد جاده سازی به سمت دریاچه گهر عنوان کرد: که محیط زیست با تمام قدرت از انجام هر گونه تخریب و احداث جاده در مناطق تحت مدیریت به ویژه منطقه حفاظت شده اشترانکوه و دریاچه گهر جلوگیری می‌کند.

عدم ساخت جاده در حریم اشترانکوه

وی در رابطه با احداث جاده در منطقه حفاظت شده اشترانکوه نیز گفت: احداث جاده جدید در این منطقه به هیچ عنوان اتفاق نیفتاده و تمام تلاش و توان خود را برای حفظ این اکوسیستم منحصر به فرد به کار خواهد گرفت و از تمام ظرفیت‌های استان استفاده می‌کنم.

در این گزارش به بیان نظرات فعالان محیط زیست، نماینده مردم شهرستان دورود، فرماندار و مدیر کل محیط زیست لرستان پرداخته شد که یکی جاده سازی راه تهدیدی برای این جاذبه خدادادی، دیگری منتقد عدم ارائه خدمات و یکی دیگر منکر هر گونه تخریب و احداث جاده سازی در این منطقه حفاظت شده بود اما آنچه مسلم است این است که مسئولان استان باید برای حفاظت و حراست از این منطقه دیدنی بکوشند تا هر چه زودتر شاهد ثبت جهانی این نگین اشترانکوه باشیم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
    8 1
    هواشناسی و آب منطقه ای چشم دیدن موفقیت اقدامات مهندس پروین در ایجاد بارندگی را ندارند و می خواهند جلویش را بگیرند.
  • IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
    15 3
    جاده رو می سازن فاتحه دریاچه رو هم میخونن نفع شونم میبرن حرف مردم م به یال اسب وارداتیشون. مثل همیشه.
  • US ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۴
    6 4
    کافیه فقط پای انبوه مردمی که به طبیعت آشغال میریزن به این منطقه باز بشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس