آیین شب قدر در یاسوج

کارشناس خانواده گفت: حضرت زهرا (س) بعدازظهر روزی که شب قدر بود، فرزندان خود را می‌خواباند و در شب قدر با پاشیدن آب بر صورتشان، آنها را بیدار نگاه می‌داشت، زیرا نفس بیدار ماندن در این شب بسیار مهم است.

به گزارش مشرق، طاهره همیز کارشناس خانواده و استاد حوزه و دانشگاه، با بیان اینکه شب قدر از شب‌های سرنوشت‌سازی است که می‌تواند به اندازه یک عمر 80 ساله در زندگی انسان تغییر و تحول  ایجاد کند، اظهار کرد: در روایات ما وارد شده است که در این شب از خداوند عافیت بخواهیم، این عافیت می‌تواند ما را به دینی که خدا از آن راضی است در دنیایی که ادیان و عرفان‌های کاذب در آن موج می‌زند، هدایت کند.

وی افزود: حضرت زهرا (س) مادری بود که از مهربانی‌های ایشان داستان‌های متعددی روایت شده است با این حال این مادر مهربان بعدازظهر روزی که شب قدر بود، فرزندان خود را می‌خواباند و در شب قدر با پاشیدن آب بر صورتشان، آنها را بیدار نگاه می‌داشت، زیرا نفس بیدار ماندن در این شب بسیار مهم است. 

همیز اضافه کرد: مادرانی که به تربیت دینی کودکان خود علاقه دارند در این شب با تهیه غذای سبک و مقوی به بیدار ماندن فرزندان خود کمک کنند متأسفانه برخی مادران به دنبال این هستند که فرزند خود را بخوابانند تا به اعمال خود راحت‌تر برسند اما بیدار ماندن در این شب برای کودکان هم مهم است.

این کارشناس مسائل خانواده با بیان اینکه عالم به سه قسم جسم، خیال و عالم عقل تقسیم می‌شود، خاطر نشان کرد: بسیاری از افراد توهم خداپرست بودن را دارند اما وارد عالم عقل و حقیقت نشده‌اند، مدل خداپرستی که اکنون بین برخی افراد وجود دارد این‌گونه است. مادران نقش تربیتی مهمی در فعال کردن عالم عقل و حقیقت کودکان خود دارند و با بیدار نگاه داشتن فرزند خود در شب قدر به او کمک می‌کنند تا عالم عقل و حقیقت فرزند خود را فعال کند؛ این فعال شدن یک عطای الهی است.

وی ادامه داد: پیش از احیای شب قدر برگزاری یک نشست خانوادگی با حضور فرزندان که در آن اهمیت شب قدر  به زبان کودکانه بیان شود، هم می‌تواند به صمیمت خانواده کمک کند و هم کنجکاوی ذهنی کودک را نسبت به این شب ایجاد کند.

همیز با بیان اینکه حضور خانوادگی در مراسم احیای شب قدر می‌تواند بسیار خاطره‌انگیز شود، گفت: مادران باید تلاش کنند سختی بیدار ماندن این شب برای کودکان را با تهیه یک خوراکی دلخواه کودک یا هدیه یک اسباب بازی دوست داشتنی برای او، شیرین کنند. این کار تجربه شده است و مادرانی که این کار را کرده‌اند می‌گویند که پس از سال‌ها فرزند آنها این مسئله را به یاد دارد و برایش شیرین است.

وی بیان داشت: در برخی هیأت‌ها، مهدکودک‌ها و مکان‌هایی برای نگهداری کودکان وجود دارد که آنها را سرگرم می‌کنند این کار نیز می‌تواند خاطره خوشایندی از احیای شب قدر برای کودک به جای بگذارد البته بد نیست در برخی اعمال عبادی کوتاه مثل قرآن بر سر گرفتن کودک در کنار مادر حضور داشته باشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس