کد خبر 861477
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۸
بحران کاغذ دامن سه وزیر را گرفت

پس از ثبات نسبی در دو ماه نخست سال، بازار کاغذ بار دیگر دچار التهاب شده است؛ کارگروه کاغذ از برگزاری نشستی فوق‌العاده خبر داده و همزمان خبرها از احضار وزرای «کاغذ»ی به مجلس حکایت دارد.

به گزارش مشرق، کاغذ در ایران حال و روز خوبی ندارد؛ چه در بخش تولید چه در بخش عرضه. این مشکلات در ماه‌های اخیر بیشتر هم شده و پُررنگ‌تر از قبل، جلوه می‌کند؛ توقف فعالیت برخی از خطوط تولید در کارخانه‌های کاغذ کشور، دشوار شدن ثبت سفارش برای واردات کاغذ از برخی کشورها به دلایلی که عمدتاً با خروج آمریکا از برجام مرتبط است، عدم ترخیص بارهای کاغذ خریداری شده در برخی گمرکات کشور به دلیل تخصیص نیافتن ارز وعده داده شده از سوی بانک مرکزی و...، همه و همه به نگرانی‌ها درباره کمبود و افزایش قیمت این محصول استراتژیک عرصه نشر کتاب و مطبوعات در بازار، دامن زده است.

بیشتر بخوانید:

افزایش صادرات غیرنفتی در سال جاری

فلش‌های قرمز بازار کاغذ در این هفته به‌مراتب بیشتر از فلش‌های سبز بود!

در حالی که چند ماهی بیشتر از کنترل موج گرانی در بازار کاغذ نمی‌گذرد و شاهد نوعی ثبات در بازار این محصول بودیم، طی روزهای اخیر مشکلات مربوط به عرضه و تقاضای کاغذ بیشتر و بیشتر شد و تنها در یک هفته گذشته قیمت هر بند کاغذ تحریر اندونزی (۱۰۰X۷۰ با گراماژ ۷۰) که پرکاربردترین نوع کاغذ در زمینه نشر کتاب است و در ماه‌های گذشته مابین ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تومان داد و ستد می‌شد، از مرز ۱۲۰ هزار تومان گذشت و به بیش از ۱۲۲ هزار تومان در هر بند رسید!

کره‌ای‌ها تا آخر مرداد سفارش‌های خرید کاغذ را از ایران دریافت می‌کنند!

از سوی دیگر پیش‌بینی‌های کارشناسان از افزایش قیمت برخی اقلام مقوا از جمله مقوای پرکاربردِ موسوم به پشت طوسی، حکایت دارد؛ برخی از واردکنندگان کاغذ و مقوا، مبنای این پیش‌بینی خود را به نکته اعلام شده از طرف برخی شرکت‌های کره‌ای طرف قرارداد با آنها، دانسته‌اند. به گفته آنها، این شرکت‌های کره‌ای اعلام کرده‌اند که تنها تا مردادماه امسال از ایران سفارش دریافت می‌کنند و حتی برخی از این شرکت‌ها، فروش مقواهای خود به خریداران ایرانی را متوقف کرده‌اند.

بنا بر اظهارات این واردکنندگان کاغذ و مقوا، دولت کره جنوبی اعلام کرده است که سفارشات جدید ایران دیگر توسط کشتیرانی کره جنوبی حمل نخواهد شد و تنها توسط کشتیرانی جمهوری اسلامی حمل می‌شود که این مسئله می‌تواند در افزایش قیمت کالاهای وارداتی از جمله مقوای پشت طوسی، تاثیرگذار باشد.

معطل ماندن صدها تن کاغذ و گلاسه در گمرکات به خاطر عدم تخصیص ارز

در موردی دیگر، کاغذ بالکی - که در سال‌های اخیر و به دلیل سبک و ارزان بودن با استقبال زیاد ناشران مواجه شده است - هم در بازار، دچار تلاطم‌هایی شده است، البته این بار از نوع کمبود. علی واضحی از واردکنندگان این نوع کاغذ، گفت که وعده بانک مرکزی برای تأمین ارز مورد نیاز جهت واردات این نوع کاغذ، محقق نشده و این مسئله موجب توقف صدها تن از محموله‌های کاغذ بالکی در گمرکات کشور شده است.

به گفته وی که موزع انحصاری این نوع کاغذها در ایران است، پرداخت ارز کاغذ کتاب بالکی نه با نرخ ۳۸۰۰۰ ریالی وعده داده شده و نه حتی با نرخ ۴۲۰۰۰ ریالی از طرف بانک مرکزی انجام نمی‌شود و این امر سبب قفل شدن صدها تن از محوله‌های این کاغذ در گمرکات و ایجاد بازار سیاه توسط عرضه‌کنندگان غیرمعتبر شده است.

با توجه به اینکه کاغذ و مقوا، از اقلام اساسی مورد استفاده در تولید کالاهای فرهنگی از قبیل کتاب و روزنامه است، به نظر می‌رسد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دست کم به عنوان یکی از وزارتخانه‌هایی که برای جلوگیری از بروز مشکلات و بحران در این حوزه، مسئولیت‌هایی دارد، می‌بایست با عزم جدی‌تری به میدان ورود کند. هر چند نباید سهمی که سایر وزارتخانه‌ها از قبیل صنعت، معدن و تجارت و اقتصاد و امور دارایی و همچنین بانک مرکزی می‌بایست در مهار این بحران‌ها ایفا کنند، نادیده گرفت.

آیا کاغذ واقعاً در ردیف کالاهای اساسی است!؟

اواخر فروردین ماه امسال، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از قرار گرفتن کاغذ در فهرست کالاهای اساسی چون مواد غذایی و دارویی، با موافقت هیئت دولت خبر داد و عنوان کرد که این کالا هم از این پس، از تفاوت ارزی که دولت تامین می‌کند، برخوردار خواهد بود.

چند روز بعد اما یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که عضو کمیته کنترل بحران کاغذ در مجلس هم هست، از آنچه عدم تحقق وعده وزیر فرهنگ خواند، انتقاد کرد و گفت: متاسفانه طبق گزارش رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص کالاهای اساسی، کاغذ جزء لیست کالاهای اساسی قرار نمی‌گیرد و اشاره‌ای به کاغذ نشده است و این ایراد و انتقاد جدی به مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد است چراکه نتوانست از حقوق مولفین و ناشران و اهالی مطبوعات صیانت کند!؟

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس