کد خبر 860932
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۹
بن سلمان و حریری

بعد از ناکامی‌های سیاست‌های عربستان سعودی در لبنان و تلاش‌های بی‌ثمر وزیر مشاور دولت سعودی، ولی‌عهد عربستان خود تصمیم گرفته پروند لبنان را مدیریتکرده و به پیش ببرد.

به گزارش مشرق، هر کس این روزها به وضعیت آینده لبنان از دریچه نگاه جریان «المستقبل» بنگرد به این نتیجه می‌رسد که بازداشت «سعد الحریری»، رئیس این جریان در عربستان که بعد از اظهارات اخیر رئیس جمهور فرانسه تبدیل به حقیقتی غیر قابل انکار شد، نه تنها بر این جریان بلکه بر لبنان به طور کامل اثر خود را گذاشته است.


لکن به طور خاص بر شخص الحریری اثرات منفی داشته به طوری که در انتخابات پارلمانی که اخیرا انجام شد ناکامی‌های غافلگیرانه‌ای نصیبش گرداند به طوری که باعث شد برخی چهره های این حزب که امید به وزیر شدن در دولت آینده را داشتند از صحنه حذف شوند.

به گزارش «عرب پست»، به نظر میرسد که موضوع مبارزه با فساد در حزب المستقبل به طور جدی در دستور کار قرار گرفته است. ولی این عربستان سعودی است که پیگیر این موضوع شده به ویژه بعد از ناکامی «ثامر السبهان»، وزیر مشاور سعودی که به لبنان گسیل شده بود. ولی اکنون شخص «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی پیگیر پرونده لبنان شده است.

محمد بن سلمان این‌گونه تصمیم گرفته که خود شخصا این پرونده را اداره کند، ولی بر اساس این قاعده که عربستان در رابطه با پرونده تشکیل دولت لبنان خواهان حمایت از هیچ گروه سیاسی سنی در برابر سایر گروه‌ها نیست، این مسئله باعث کاهش تأثیر شدید این سیاست سعودی در مرحله آتی خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

تکاپوی عربستان برای جلوگیری از دستیابی قطر به سامانه اس - ۴۰۰

توصیه غربی‌ها به بن‌سلمان: در ملا عام ظاهر نشوید



با وجود اینکه محمد بن سلمان ظاهرا صفحه جدیدی را با الحریری باز کرده ولی به گفته منابع رسانه‌ای، حذف برخی چهره های سیاسی در جریان المستقبل برای جلب رضایت محمد بن سلمان و با هدف نمایش چهره جدید از این جریان بوده است و برای جلوگیری از نمایان شدن اختلافات داخلی این جریان، اجرای این تغییرات به بعد از اعلام نتایج انتخابات موکول شده است و در حال حاضر حرف‌ و حدیث حول برکناری «نادر الحریری» بوده و بعدها نوبت «نهاد المشنوق» و دیگران خواهد رسید.

با وجود این ارتباط، افراد نزدیک به طرف سعودی اصرار دارند که بگویند الحریری هرگونه کمک مالی فوری سعودی‌ها در روز های انتخابات را رد کرده و ترجیح داده است که از یکی از بانک ها وامی را برای هزینه های انتخاباتی دریافت کند؛ زیرا او اصرار داشت که اطرافیان خودر ا حفظ کند. اما در نتیجه نتوانست بدون اینکه از اموال سعودی بهره بگیرد نیازهای مالی خود را برطرف کند به خصوص بعد از آنکه در رسیدن به کمک مالی اماراتی‌ها با مشکلاتی مواجه شد.

به گفته منابع العرب‌پست، الحریری تلاش خواهد کرد که خواسته های عربستان را با جزئیاتشان انجام دهد به طوری که اولین اقدامی که انجام داد حذف مشاور و رئیس دفتر و پسر عمه اش نادر الحریری بود.

بنابرین به یک باره سعد الحریری در دوره بعد از انتخابات به " سعد بن سلمان" تبدیل شد و مخالف هر آنکه در مقابل خواسته ها و منویات سعودی ها تمایل به مقاومت داشت، شد تا برخی از شخصیت‌های برجسته در جریان المستقبل بعد از نادر الحریری ، امثال «ماهر ابوخدود»، مدیر اداره پیگیری در دفتر رئیس جریان المستقبل و «وسام الحریری»، هماهنگ کننده کل انتخابات برکنار شدند و این برکناری‌ها به تشکیلات کابینه جدید نیز رسید.

امارات که در این بین واسطه الحریری و عربستان بود، از این تغییرات خبر داشت و می‌دانست که نهاد مشنوق و غطاس خوری مسؤلیت شکست ها و ناکامی های مرحله پیشینرا بر عهده گرفته‌اند.

اما در این دوره و در ادامه رقابت برای افزایش نفوذ در جامعه شاهد دخالت و تلاش های بیشتر آمریکا در مقابل نفوذ و دخالت سعودی ها بودیم به ویژه بعد از رسیدن دونالد ترامب بر مسند قدرت در آمریکا این تلاش ها بیشتر شد؛ برای اینکه اداره جدید دولت آمریکا نگران افزایش قدرت تمامی احزاب لبنانی در مقابل خود است به طوری که تلاش هایی انجام داده شد تا اعتماد جبهه «عون» و حزب «القوات اللبنانیه» به رهبری سمیر جعجع را به خود مشترکا جلب نمایند تا بتوانند یک شخص لبنانی متمایل و نزدیک به آمریکا و وزیر خارجه جدید مایک پامپئو را وارد دولت جدید لبنان کنند.

رقابت بین سعودی ها و آمریکایی ها در لبنان را می‌توان در راستای روابط آن دو با حزب الله بررسی کرد؛ چرا که عربستان به ویژه شخص بن سلمان تلاش می‌کند با حمایت از سعد الحریری، بر تصمیمات او سیطره داشته تا رقیبی برای حزب‌الله باشد. این در حالی است که آمریکا به دنبال به دست آوردن جایگاه و اعتماد شخصیتی قابل اعتماد است که به خاطر تامین گفت‌وگوهای سالم و بی غل و غش با حزب‌الله در آینده، فروخته و کنار گذاشته نشود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس