کد خبر 859640
تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۴
مجلس

به بهانه اولین دوره مجلس شورای اسلامی، گذری به گذشته و معرفی روسای ۱۰ دوره مجلس داشته‌ایم.

به گزارش مشرق، امروز 7 خرداد است؛ روزی که اولین دوره مجلس شورای اسلامی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز به کار کرد. به همین بهانه گذری به روسای 10 دوره گذشته مجلس شورای اسلامی زدیم.

**مجلس اول

اولین دوره مجلس شورای اسلامی بعد از پیروزی انقلاب روز 7 خرداد 1359 آغاز شد. در این دوره آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی از حوزه انتخابیه تهران به عنوان رئیس انتخاب و تا پایان 6 خرداد 63 ریاست را عهده دار بود.

همزمانی پیروزی انقلاب اسلامی با آغاز به کار مجلس اول، اتفاقات سال‌های اولیه انقلاب این مجلس را با فراز و نشیب‌هایی همراه کرد. از جمله مهم‌ترین این مسائل می‌توان به آغاز جنگ تحمیلی، قطع روابط با آمریکا، برکناری بنی‌صدر، ترور محمدعلی رجایی، تعطیلی دانشگاه‌ها، برگزاری سه دوره انتخابات ریاست جمهوری و .. اشاره کرد.

**مجلس دوم
یک روز پس از پایان مجلس اول، دومین دوره مجلس شورای اسلامی در تاریخ 7 خرداد 63 و به ریاست آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی آغاز و 6 خرداد سال 67 پایان یافت. انتخابات این دوره همزمان با جنگ تحمیلی و در تاریخ 26 فروردین 63 برگزار شد. از مهم‌ترین مصوبات این دوره می‌توان به تصویب کلیات قانون مطبوعات و آغاز به کار شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد.

**مجلس سوم
اما سومین دوره مجلس شورای اسلامی با اتفاقات تازه‌ای همراه بود. این دوره از 7 خرداد 67 به ریاست آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و بعد از آن مهدی کروبی آغاز شد. در این دوره از مجلس بود که ایران قطعنامه 598 را پذیرفت. همچنین وقایعی مانند درخواست مجلس برای بازنگری در قانون اساسی، ارتحال حضرت امام خمینی (ره)، انتخاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان رهبر انقلاب اسلامی، برگزاری پنجمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از مهم‌ترین حوادث این دوره بودند. این دوره مجلس نیز در کنار همه وقایع مهم دوران خود در 6 خرداد 71 پایان یافت.

**مجلس چهارم
چهارمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز در 7 خرداد 71 به ریاست حجت‌السلام علی‌اکبر ناطق نوری آغاز شد. این دوره همزمان با آغاز دوران سازندگی بود. این مجلس نیز در تاریخ 6 خرداد 75 به کار خود خاتمه داد.

**مجلس پنجم

مجلس پنجم، اما کمی متفاوت بود. انتخابات این مجلس در اسفند 74 برگزار شد. کار مجلس پنجم نیز با 4 روز تاخیر در 12 خرداد آغاز شد. ریاست این دوره از مجلس شوراس اسلامی را نیز علی‌اکبر ناطق نوری بر عهده داشت، پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی در تاریخ 6 خرداد 79 پایان یافت.

**مجلس ششم
ششمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز همچون روال دوره‌های قبل در تاریخ 7 خرداد 79 به ریاست مهدی کروبی آغاز شد. افزایش 20 نفر به تعداد نمایندگان و رسیدن به 290 نفر از جمله مهم‌ترین وقایع این دوره از مجلس شورای اسلامی بود، این مجلس نیز در تاریخ 6 خرداد 83 به کار خود پایان داد.

**مجلس هفتم
هفتمین مجلس شورای اسلامی نیز در تاریخ 7 خرداد 83 به ریاست غلامعلی حداد عادل آغاز شد. تغییر محل مجلس و انتقال به میدان بهارستان در آبان ماه 83 در این دوره اتفاق افتاد، همچنین در این دوره رای‌گیری از حالت "قیام و قعود" به صورت الکترونیکی تغییر پیدا کرد. این مجلس نیز در تاریخ 6 خرداد 1387 پایان یافت.

**مجلس هشتم
آغاز به کار مجلس هشتم در تاریخ 7خرداد 87 به ریاست علی لاریجانی بود. این دوره از مجلس با انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری و اولین سال ریاست محمود احمدی‌نژاد همراه شد، در این دوره از مجلس برای اولین بار طرح سوال از رئیس جمهور در دستور کار قرار گرفت. این مجلس همچنین به نوعی رکورددار استیضاح وزرا شد که از جمله آن می‌توان به استیضاح علی کردان، حمید بهبهانی، شیخ‌الاسلامی و شمس‌الدین حسینی اشاره کرد؛ این مجلس نیز در تاریخ 6 خرداد 91 خاتمه یافت.

**مجلس نهم
نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در 7 خرداد 91 به ریاست علی لاریجانی آغاز شد، مجلس نهم را مجلس هسته‌ای نامیده‌اند، طرح برجام و جلسات متعدد این مجلس با نمایندگان دولت را نیز گواه این ادعا می‌دانند. نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در تاریخ 4 خرداد 95 به کار خود خاتمه داد.

**مجلس دهم

دوره دهم مجلس شورای اسلامی از 8 خرداد 1395 رسما آغاز شد،علی لاریجانی در این دوره هم با 237 رأی نمایندگان مجلس رئیس مجلس شورای اسلامی شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس