جمشید حمیدی

کارشناس والیبال کشورمان گفت: اگر با جوانان ببازیم جامعه رسانه والیبال از این تیم حمایت می کند ولی اگر قرار باشد با تمام قوا ببازیم ابهت والیبال ملی ما در هم می شکند!

سرویس ورزش مشرق – تیم ملی والیبال کشورمان در پایان هفته اول دور جدید لیگ ملت‌های والیبال با یک برد برابر استرالیا و دو شکست مقابل فرانسه و ژاپن کار خود را آغاز کرد و حالا راهی آرژانتین شده تا در هفته دوم شرکت کند.

جمشید حمیدی در گفت و گو با مشرق، درباره دیدارهای هفته اول و دلایل شکست تیم ملی صحبت کرد.

متن این گفت و گو در ادامه می آید:

*دریبل خوردیم و باختیم!

متأسفانه همه ما دریبل خوردیم. همه ما فکر می کردیم که ژاپن و استرالیا در خانه شان نشسته اند و کاری نمی کنند! سودای خام داشتیم! در حالی که ژاپن زیر گوش ما و استرالیا با آوردن بهترین مربیان و سازماندهی بهترین لیگ ها والیبال شان را سامان داده اند.

*شاهرگ والیبال را بی خیال شدیم!

لیگی که باید شاهرگ حیاتی والیبال ملی ما باشد را بی خیال شده ایم و سرسری می گیریم! بازیکنان ما نیز لیگ را تفنّنی بازی می کنند.

*ترکیب کلیشه ای سرقفلی تیم ملی شده!

مربیان تیم ملی ما هم متأسفانه لیگ را بها نمی دهند و با ترکیب کلیشه ای و بازیکنان کلیشه ای که فکر می کنند تیم ملی سرقفلی آنها شده است به میدان می روند! طبیعی است که انسان وقتی دچار خودفریبی شود بیش از همه خودش ضرر می کند.

*کولاکوویچ تغییر دهنده نسل طلایی صربستان نیست

آنهایی که والیبال را کتابی یاد گرفته اند تصور می کنند کولاکوویچ تغییر دهنده نسل طلایی والیبال صربستان است! در حالی که این نسل طلایی مانند آتاناسوویچ و نسینیاک یا کوویژینو کسانی بودند که از سال 2011 در مسابقات نوجوانان جهان در ایتالیا یک بار به تیم ما باختند و یک بار ما را بردند. ما در آن فینال تا آستانه برد این تیم رفتیم که آقای ست کوویچ(سرمربی وقت تیم ایران) به دلیل بده بستانی که با فدراسیون والیبال کشورش داشت مهره های کلیدی تیم را بیرون کشاند و تیم ما را بازاند. آن زمان آتاناسنوویچ ارزشمند ترین بازیکن صربستان بود که این مربی آورد و آن نسل را گرفت و تمرین داد، البته در مقطعی کوتاه.

*کولاکوویچ با فشار رسانه ها جوانگرایی کرد!

حالا اگر ایشان مربی بزرگی است باید در والیبال ایران تأثیرش را ببینیم. تأثیر نه اینکه با اصرار و فشار رسانه ها چندتا بازیکن جوان را بیاورد. در شرایطی که باخت ما برابر فرانسه قابل پیش بینی بود ایشان خیلی دل و جرأت استفاده از بازیکنان جوان را نداشت.

*مردم با اصرار به تیم ملی بازیکن بردند

امسال معنوی نژاد را با زور مردم به تیم ملی بردیم. این بازیکن حتی وقتی عامل برد ایران بود بیرون می نشست.

*خیلی ها باختند ما هم یکی!

برد و باخت در لیگ جهانی خیلی مهم نیست. الان برزیل باخته، آرژانتین باخته در ادامه روسیه هم می بازد. خیلی ها باختند ما هم یکی از آنها. باید ببینیم با چه هدفی به لیگ جهانی می رویم. اینقدر در این سالها لیگ جهانی را بزرگ کرده ایم که فکر می کنیم از المپیک هم بزرگ تر است!

*همه تخم مرغ ها را در یک سبد ریختیم!

زمانی لازم بود که در این لیگ بازی کنیم و راه رسم بازی با تیم های بزرگ را یاد بگیریم که یاد گرفتیم ولی وقتی خواستیم همپای والیبال دنیا حرکت کنیم همه تخم مرغ های مان را در یک سبد ریختیم و یکسری از بازیکنان را بی خیال شدیم و جوانگرایی و پشتوانه سازی را از یاد بردیم. تیم ملی جای جوانگرایی نیست و جای شایسته سالاری است ولی جوانانمان باید ساخته شوند تا در خدمت تیم ملی باشند.

*کدام 19 ساله به تیم ایران راه یافت؟

در ایالات متحده که این همه بازیکن بزرگ دارد بنیامین پاتچ 19 ساله در تیم ملی شان فیکس شد و امسال هم فیکس بازی می کند. ما کدام بازیکن 19 ساله را آوردیم؟ امسال البته 8 تا بازیکن آوردیم که آن هم برای خالی نبودن عریضه بود. صابر کاظمی در بازیهای تدارکاتی بهترین بازیکن بود زمانی که امیر غفور افول زیادی کرد و در دیدار با استرالیا حتی یک پوئن هم نیاورد باز هم از این نفرات بازی نگرفتیم! ...و این نشان داد که مربی ما جرأت جوانگرایی ندارد و یا برعکس حرفها اعتقادی به جوانگرایی ندارد.

*المپیک و قهرمانی جهان مهمتر از لیگ جهانیست

ما لیگ جهانی را باید فدای مسابقات قهرمانی مردان جهان کنیم که شهریور ماه در کشور ایتالیا و بلغارستان برگزار می شود و بعد از آن هم که بازیهای 2020 المپیک است بقیه هرچه مسابقه پیش می آید ما نباید دنبال القاب دهان پرکن باشیم. مردم والیبال را می فهمند و به عنوان یک برند در جامعه پذیرفته اند و به خوبی تشخیصش می دهند.

*بازیکن خسته را در ترکیب قرار می دهند؟

میلاد عبادی پور را در تیم ملی داریم که جوان است ولی او از دل لیگ اروپا و لیگ لهستان آمده و خسته است و نای بازی کردن را نداشت. او باید استراحت می کرد و چه اشکالی داشت وقتی که می دانستیم مقابل فرانسه می بازیم از نیروی دیگری استفاده می کردیم. هیچ کشوری لیگ جهانی را به عنوان هدف اصلی قرار نمی دهد مگر اینکه بداند قطعا به دور نهایی می رسد. در دور مقدماتی برد و باخت ها برای کسی مهم نیست.

*3 سال بود به ژاپن نباخته بودیم!

این باخت به ژاپن که بعد از سال 2015 رقم خورد می تواند ما را بیدار کند. ما آخرین بار در قهرمانی آسیا به این تیم باختیم و پس از آن دیگر به این تیم نباخته بودیم.

*ابهت والیبال را نشکنید

اینها درس هایی است که فدراسیون والیبال باید از این دور بگیرد. الان هنوز 5 هفته از لیگ جهانی باقی مانده است و بازیهای آسانتر هم در راه هستد. دیدار با کره جنوبی، آلمان و این قبیل تیم ها که می توان شکست شان داد البته با انگیزه ضمن اینکه باید به بازیکنان خسته استراحت داد. اگر لازم است یکی دوتا بازیکن را برگردانند و یکی دو بازیکن جوان را ببرند. اگر با جوانان ببازیم جامعه رسانه والیبال از این تیم حمایت می کند ولی اگر قرار باشد با تمام قوا ببازیم ابهت والیبال ملی ما در هم می شکند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • شهرام IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
    42 1
    منم بانظرات اقاي حميدي موافقم چنانكه مربي به جواناني مثل كاظمي وشريفي وصالحي وغيره ميدان بدهد سال اينده ايران ميتونه حرفي براي گفتن داشته باشه ولي غفورروزاول بافرانسه خوب بازي كرد ولي بازي استراليا صفربود موسوي نميتونست سرويس بزنه ولي كاظمي بهترين سرويس زنه ميتونست واسه سرويس بيادداخل اين مربي اصلا تعويض كردن واهنگ بازي عوض كردن روبلدنيست بخدامن بعنوان يه پيش كسوت اگه كنارتيم واليبال باشم وتعويضهادست من باشه بخدابهترين نتيجه روميگيرم درضمن اگه بااين تركيب بازي كنه هر سه بازي ارزانتين روميبازه لطفافدراسيون يه فكري بكنه
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
    20 3
    آفرین خیلی خوب تحلیل کرده
  • علی IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
    23 0
    اینها توانشان همین است باید جوانها جای اینها را پر کنند وگرنه منتظر شکست های بزرگتر باشید
  • ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
    2 8
    خخخخخخخخخخخخخخخخ
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
    16 5
    الان ارزش کار کیروش مشخص میشود که ۲ بار ما رو برد جام جهانی و همین الان یک تیم ملی با خودش برد و یک تیم ملی هم توی ایران گذاشت . همه جای دنیا رو سرک کشید تا جوانان ایرانی رو پیدا کنه و بیاره کسانی که خود دایی هم گفته خیلی از انها رو نمی شناسه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس