کد خبر 858806
تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۸
قاچاق

مدیرکل مرکز جرائم سازمان یافته گمرک از ثبت ۲۲۹۷ پرونده قاچاق به ارزش ۲۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۶ خبر داد و گفت: در سال جاری قاچاق سوخت نیز به علاقه‌مندی‌های قاچاقچیان اضافه شده است.

به گزارش مشرق، فریده زبیدی با اشاره به تعداد پرونده‌های قاچاق در سال 96 اظهار داشت: در این سال 2 هزار و 297 پرونده از سوی گمرک ایران برای قاچاق مکشوفه، تشکیل شد که ارزش این حجم از پرونده‌ها بالغ بر 200 میلیارد تومان است.

مدیرکل مرکز جرائم سازمان یافته گمرک افزود: عمده‌ترین کالاهای قاچاق شده در سال 96 مربوط به پوشاک، لوازم خانگی و مشروبات الکلی و سایر کالاها است.

وی در مورد پرونده‌های قاچاق در دو ماهه امسال نیز گفت:‌ امسال 278 پرونده به ارزش 92 میلیارد و 580 میلیون تومان تشکیل شده و عمده کالاهای این مدت نیز مشابه سال قبل است و البته باید قاچاق سوخت را نیز به این موارد اضافه کرد.

بیشتر بخوانید:

جزئیات جدید از تخلف در واردات ۱۳ هزارخودرو

ادعای رئیس گمرک درباره قاچاق کالا

زبیدی یادآور شد: یکی از شیوه‌های قاچاق لوازم خانگی این بود که افراد هنگام انجام تشریفات واردات کالای قطعه در بخش لوازم خانگی اظهار می‌کنند اما پس از بررسی و ارزیابی‌های سیستمی و فیزیکی مشخص می‌شود که لوازم خانگی کامل یا کالای کامل در کانتینرها وجود دارد.

وی با بیان اینکه علت عمده قاچاق سوخت به دلیل کاهش قیمت داخلی به نسبت کشورهای منطقه و نیز افزایش نرخ ارز است، بیان داشت: کشف کالای قاچاق از طریق سامانه جامع گمرکی دریافت اطلاعات و اسناد مبدا، استفاده از نصب تجهیزات الکترونیکی مانند ایکس‌ری، اظهارنامه صاحب کالا و نیز شاخص‌های سیستمی انجام می‌شود.

مدیرکل مرکز جرائم سازمان یافته گمرک با اشاره به دیگر کشفیات گمرک در سال گذشته عنوان کرد: در سال 96 بالغ بر153 تن انواع مواد مخدر و پیش‌سازها و قرص‌های رونگردان با کمک سامانه‌های موجود، کنترل‌های سیستمی و فیزیکی و تجهیزات ایکس‌ری در گمرکات اجرایی کشف شد و اغلب این کشفیات نیز در بخش ترانزیت بوده است.

* کشف مواد اولیه لازم برای تولید ۱۵ تن هروئین

زبیدی ادامه داد:‌ اسید اندریک استیک پایه اصلی تولید هروئین است که 45 تن از این محصول در رویه ترانزیت کشف شد و این میزان برای تولید 15 تن هروئین استفاده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه کشف پیش‌سازهای مواد مخدر در گمرکات برای کشورهای منطقه پیامدهای خاصی داشته است،‌ خاطرنشان کرد:‌ قیمت هر لیتر اسیداندریک در کشورهای همسایه از هر لیتر 10 دلار به دلیل افزایش کشفیات ما و کمیاب شدن به هزار و 500 دلار رسیده است.

مدیرکل مرکز جرائم سازمان یافته گمرک افزود: همچنین 30 تن اسیدهیدروکلریک و 33 تن استیل کلراید و 24 تن اتیل‌متیل کتون و 7 و نیم تن قرص ترامادول کشف شد که این قرص‌ها از کشور امارات به داخل می‌آید. همچنین 12 و نیم تن قرص‌های روانگردان و آمپول‌های حاوی مواد مخدر کشف و ضبط شده است.

* برگزاری مناقصه بین‌المللی برای دریافت ۲۰ سگ موادیاب

زبیدی به افتتاح بزرگترین مرکز آموزشی عملیاتی سگ‌های موادیاب خاورمیانه در کشورمان اشاره کرد وگفت: در بحث مبارزه با مواد مخدر، گمرک ردیف بودجه ندارد اما بیشترین کشفیات را در این زمینه داریم. به دنبال اصلاح ماده 33 قانون مبارزه با مواد مخدر هستیم تا بتوان با دریافت بودجه، تجهیزات و امکانات بهتری برای مبارزه با مواد مخدر داشته باشیم.

وی افزود:‌در حال حاضر گمرک 30 قلاده سگ آموزش دیده موادیاب دارد و امسال نیز مناقصه بین‌المللی برای دریافت 20 قلاده سگ برگزار خواهد شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس