انتخابات ترکیه

اردوغان که در آستانه انتخابات تمام توان و نیروی خود را به کار بسته تا پیروزی او و حزبش در این انتخابات کاملاً تضمین شود، برای موفقیت از هر ابزاری چه سیاسی و چه مذهبی استفاده می‌کند.

سرویس جهان مشرق - اردوغان با اتکا به قدرت سیاسی و اطلاعاتی دولت که تمام و کمال در اختیار وی است، سعی در ملتهب کردن اوضاع سیاسی و انتخاباتی کشور دارد و می‌کوشد به هر طریقی که شده چهرهای مستقلِ قدرتمند و صاحب نفوذ وتاثیر گذار و حتی منتقدان خود را با بهانه‌های مختلف از میدان انتخاباتی بیرون کند. در آخرین اقدام، نیروهای امنیتی ترکیه ۴۴ نفر را به اتهام ارتباط با عاملان کودتای نافرجام ۱۵ جولای ۲۰۱۶ بازداشت کردند. این افراد که در میان آن‌ها نظامیان، نیروهای مسلح ترکیه، روزنامه نگارو برخی چهره‌های منتقد نیز دیده می‌شود طبق روال گذشته به عضویت در سازمان فتح‌الله گولن متهم شده‌اند. آن‌ها به استفاده از نرم‌افزار بای لاک، برنامه‌ مورداستفاده عوامل گولن در شب کودتا متهم شده‌اند. طبق اظهارات مقامات دولتی آن‌ها از نرم‌افزار بای لاک برای هماهنگی نقشه‌ها و اجرای عملیات استفاده کرده‌اند. اتهامی که اگر واقعیت هم نداشته باشد ولی آسان‌ترین راه برای از دور خارج کردن منتقدان و مخالفان اردوغان است.

در چند سال گذشته با استفاده ابزاری از این اتهام، اردوغان بسیاری از مخالفان قدرتمند و پرنفوذ خود را از میدان خارج کرده است. به‌هرحال می‌توان از کودتای نافرجام ترکیه به‌عنوان معجزه‌ای برای اردوغان یادکرد که شاید عامل اصلی نجات او در انتخابات پیش رو باشد.

اردوغان که در آستانه انتخابات تمام توان ونیروی خود را به کار بسته تا پیروزی او و حزبش در این انتخابات کاملاً تضمین شود، برای موفقیت ازهر ابزاری چه سیاسی و چه مذهبی استفاده می‌کند. او به‌روشنی می‌داند که مذهب در ترکیه به خاطر فرهنگ و بافت اجتماعی این کشور بر سیاست تأثیر زیاد و چشم‌گیری دارد.

او به‌شدت روی سخنرانی‌های مذهبی برای حفظ پایگاه رأی خود در میان مردم عادی تکیه کرده است. اردوغان همواره حزب جمهوری‌خواه خلق که تنها رقیب قدرتمند وی به شمار می‌آید را به ضد مذهب بودن و تک حزب گرایی محکوم کرده است. اردوغان در تمامی سخنرانی‌های تبلیغاتی خود با توجه به سابقه بد سکولارها و لائیک‌ها در برخورد و مبارزه با مذهب در سال‌هایی که آن‌ها بر سر قدرت بودند مردم را از برگشتن سکولارها و قدرت گرفتن آن‌ها می‌ترساند تا بلکه با این روش بتواند از میزان رأی حزب جمهوری‌خواه خلق بکاهد و پایگاه مردمی خود را به‌واسطه علاقه آن‌ها به مذهب محکم‌تر کند.

البته مخالفان اردوغان هم بی‌کار ننشسته‌اند، آن‌ها هم تمام توان خود را برای پیروزی در انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری به کار بسته‌اند. نکته جالب درمیان کمپین داغ انتخابات ریاست جمهوری ترکیه ائتلاف احزاب اپوزیسیونِ اسلام‌گرا و لائیک به‌عنوان دو جریان کاملاً متفاوت و متضاد است! کمال کلچدار اوغلو و تمل کارامولا اوغلو که رهبری جریان لائیک و اسلام‌گرای سنتی را بر عهده‌دارند برای تشکیل اتحادی قوی در جبهه مخالفان اردوغان تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند.

چالش اصلی احزاب مخالف دولت اردوغان برای پیروزی در انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری، متحدشدن همه‌ احزاب مخالف تحت لوای یک کاندیدای واحد و محبوب است که با استقبال عمومی همراه شود. ولی در فضا و شرایط کنونی ترکیه که احزاب مخالف دولت برای پیروزی در انتخابات نیاز شدید به اتحاد دارند مشکلاتی همچون احتمال تک‌روی حزب خوب‌ها وبی میلی حزب دموکراتیک خلق‌ها برای ایجاد ائتلاف با ملی‌گرایان خودنمایی می‌کند. اردوغان برای پیروزی در انتخابات پیش رو حداقل به ۵۱ درصد آرای مردم نیاز دارد که به‌احتمال فراوان به آن‌هم دست خواهد یافت. اگر هیچ کاندیدایی اکثریت را کسب نکند دو هفته بعد دو کاندیدایی که بیشترین رأی را به دست آورده‌اند باهم به رقابت خواهند پرداخت.

تا به این لحظه احزاب اپوزیسیون نتوانسته‌اند کاندیدای واحدی را برای انتخابات معرفی کنند. البته تمدید وضعیت فوق‌العاده دست احزاب مخالف را برای مانور انتخاباتی، سازمان‌دهی و ائتلاف‌سازی با دیگر گروه‌های اپوزیسیون به‌شدت بسته است. از طرفی در رویدادی کم‌سابقه حزب حاکم، عدالت و توسعه با حزب حرکت ملی وارد ائتلاف شده است. این مسئله نمایانگر این واقعیت است که حزب حاکم در شرایط ملتهب اقتصادی و سیاسی حال حاضر ترکیه نسبت به کسب اکثریت آرا شک و تردید دارد، ازاین‌رو به‌وسیله ائتلاف با حزب راست وملی گرای حرکت ملی می‌کوشد تا آراء مردمی بیشتری را به‌سوی خود جذب کند. اردوغان و ائتلاف حزب عدالت و توسعه هرچه به زمان انتخابات نزدیک می‌شود اقدامات و فعالیت بیشتری برای تضمین پیروزی در انتخابات انجام می‌دهد.

 مخالفان دولت در انتخابات پیش رو باید با تلاش فراوان تمامی مشکلات موجود بر سر راه تشکیل یک ائتلاف گسترده را از پیش روی بردارند و با حمایت از یک کاندیدای قدرتمند و کاریزماتیک به پیروزی در رقابتی دشوار مقابل اردوغان امیدوار باشند. چهار حزب مخالف اردوغان تمام توان و انرژی خود را برای تشکیل ائتلافی واحد به کار بسته‌اند تا شاید با بخت و اقبال بلند در انتخابات زودهنگام ۲۴ ژوئن قدرت را پس از ۱۶ سال از اردوغان پس بگیرند. البته احزاب اپوزسیون قصد دارند در صورت عدم موفقیت دررسیدن به کرسی ریاست جمهوری و پیروزی اردوغان حتی‌الامکان تعداد کرسی‌های بیشتری را در پارلمان ترکیه به دست آورند تا به این طریق بتوانند دولت را در تنگنا قرار دهند.

در این زمینه بیشتر بخوانید؛

پیشگویی درباره آرای اردوغان در انتخابات ترکیه

رجب طیب در قدرت می‌ماند یا شکست می‌خورد؟/ انتخابات زودهنگام و چالش‌های پیش روی اردوغان

کودتای پنهان حزب عدالت ترکیه با استراتژی «انتخابات زودهنگام»

مهم‌ترین رقیب اردوغان در انتخاب آتی که بود و چرا انصراف داد؟ +تصاویر

مذاکرات میان رهبران چهار حزب اپوزسیون (حزب جمهوری‌خواه خلق، حزب دموکراتیک، حزب محافظه‌کار سعادت و حزب خوب ها به رهبری خانم مرال آکشنر) همچنان در جریان است و امکان تشکیل یک ائتلاف قوی بعید به نظر می‌رسد. البته حزب دموکراتیک خلق‌ها که مدافع حقوق کردها در ترکیه است اعلام کرده به‌طور مستقل در این انتخابات شرکت می‌کند و در هیچ ائتلافی حاضر نخواهد شد. آن‌ها در انتخابات ترکیه با ائتلاف حزب عدالت و توسعه به رهبری اردوغان و حزب ملی‌گرای حرکت ملی به رهبری دولت باغچلی رقابت خواهند کرد.

 به نظر با نزدیک شدن زمان انتخابات زودهنگام ترکیه اردوغان از هیچ تلاشی برای پیروزی برمنتقدان و رقیبان فروگذار نمی‌کند. جمهوری ترکیه تحت رهبری اردوغان در حال نزدیک شدن به یکی از سرنوشت‌سازترین مراحل سیاسی و تاریخی خود است. این روزها بحث و گفتگو درباره آینده ترکیه و حزب حاکم عدالت و توسعه بسیار زیاد است. فضا و شرایط سیاسی و اقتصادی حاکم بر ترکیه به فاصله دو ماه مانده به برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری بسیار ملتهب، نگران و پراسترس به نظر می‌رسد. تمامی احزاب و نامزدهای انتخاباتی وعده‌های بسیاری در بخش‌های اقتصادی، سلامت و سیاست داخلی، بهبود اوضاع بد اقتصادی، کنترل تورم و گرانی و بهبود اوضاع معیشتی مردم به آن‌ها می‌دهند. البته نرخ بالای تورم و گرانی و مشکلات اقتصادی تنها دغدغه مردم ترکیه در شرایط کنونی نیست؛مشکلاتی همچون چالش‌های امنیتی، عدالت اجتماعی و مسئله مناطق کردنشین ترکیه از دیگر مشکلات مردم و دولت آینده این کشور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 55
  • غیر قابل انتشار: 65
  • US ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
    اردوغان برود بسود جبهه مقاومت است.بزرگترین دشمن محور مقاومت اردوغان است
    • IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
      اگر اردوغان نبود خیلی وقت پیش از اینا آمریکا , ایرانتون رو از کره ی زمین پاک کرده بود بدبختا, در زمانی که دنیا بهتون پشت کرد این تورکیه بود که یکه وتنها پشت تون ایستاد قدرناشناس ها
  • IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
    اردوغان پایه های قدرتش رو تثبیت کرده ارتش رو هم تصفیه کرده دادگاه رو هم تصفیه کرده و ........... فعلا حالا حالا ها باید به بودنش عادت کرد ....در ضمن موافق اردوغان نیستم و از خدامه شکست بخوره (مسالمت آمیز ) در انتخابات ولی با واقعیات باید کنار اومد و منتظر معجزه نبود هرچد تک حزبی در حکومت های جمهوری واقعی بی معنی هست و بالا خره اردوغان دولت رو به مخالفینش تحویل میده دیر و زود داره ولی سوخت و سوز نداره و اون روزه که واویلاست برا اردوغان خخخ مثل کشور خودمون احمئی نژاد و روحانی چه کردن با احمدی نژاد ؟(کاری به حق و یا نا حق بودن ندارم ) و یا احمدی نژاد و خاتمی (کاری به حق و یا نا حق نبودن ندارم ) و یا خاتمی و مرحوم رفسنجانی (بازم کاری به حق و یا نا حق بودن رفتارها ندارم ) در همه اینها دولت ها حکومت های قبل خودشون رو منهدم کردن **** کاش سیاست رو از آمریکایی ها یاد بگیریم همه روسا یه کار و یه هدف رو جلو میبرن با سیاست های مختلف و حرفهای مختلف (اینه فرق بین یه حکومت مقتدر و باهوش و سیاستمدارهای وابسته(بچه های سیاسیون رو از غرب به کشور فرا بخونید و اجازه ندید در خرج تحصیل کنن و اونا رئ با اساتید ایرانی در دانشگاه ها و مدارس داخلی آموزش بدید بعضی مشکلات کشور حل میشه )
    • IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
      19 19
      عزیزم ظاهرا بچه ای. خاتمی ادامه هاشمی بود. البته اصلاح طلبان از هاشمی دیو و عالیجناب سرخپوش ساختند و در انتخابات مجلس ششم با تقلب گسترده موفق به حذف هاشمی شدند. اما خود خاتمی حرفی علیه هاشمی نمی زد. احمدی نژاد هم هر چند سیاستهایی کاملا مخالف خاتمی و هاشمی داشت اما او هم مستقیما حرفی علیه افراد قبل از خود نمی زد. فقط هر بار کارنامه فعالیتهای خود را به رخ می کشید و می گفت تا قبل از 84 این قدر کار ش و بعد از آن این قدر! همین مساله به اندازه هزار فحش اصلاح طلبان را سوزاند. اما در دوره روحانی رسما این سبک های غیر مستقیم کنار گذاشته شد و علنا رییس جمهور به فضای فحاشی و اتهام زنی به دولت قبلی روی آورد.
  • ایرانی IR ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
    اردوغان فاتحش خواندس اقتصاد ترکیه روبه فروپاشی... رقیب اردوغان پیروز میشه...
    • IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
      فعلا که فاتحه بارزانی و تجزیه طلب های کرد شمال سوریه خوانده شده.شما هم دلتون رو به مقاله های آبدوغ خیاری مشرق خوش کنید.
  • اغلو IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
    انشا الله به زودی زود پرچم خلافت سلطان السلاطین،خاقان غرب و شرق،رجب پاشا را در اقصی نقاط کره زمین به اهتزاز در می آوریم
    • IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
      نیرنگت جواب نمیده پژاکی همین اردوغان رویای تشکیل روداوا رو براتون نیست کرد
    • IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
      خفه شو داعشی
    • IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
      35 8
      خفه‌شو دانشی ملعون. خفه شو پان کفتار ملعون
    • IR ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
      سلفیت و پان ترکیسم دو روی یک سکه اند.مرگ بر رجب مرگ بر ابوبکر بغدادی
    • IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
      11 11
      خخخخخ چقدر طولانی شد!! اولش فکر کردم دستور پخت کوکوسبزیه!!!
    • IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
      پانکردیسم و صهیونیسم دو یار جدا نا شدنی هستند
    • IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
      0 1
      خخخخخخخخ
    • ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
      41 33
      خیال باطل و اوهام پوچ
    • ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
      2 0
      مرگ بر تفکرات نژادپرستانه
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
    76 76
    با خرید اف 35 کار پ گ ک تمومه
    • IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
      برای خراب کردن لانه موش اف35لازم نیست.فقط کافیه از چتر حمایت امریکا به بهانه وجود داعش خارج بشوند!چهره تروریستهای قندیل و شمال سوریه بعد از فروخته شدن توسط امریکا دیدن داره.
    • IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
      خرید هواپیمای آمریکایی و صهیونیسمی و ادعای دشمنی با صهیونیست ها و.همکاری کردها با اسراییل....اوج وقاحت پانترکیستی مغولی گرگ زادگی کفتار صفتی...
    • IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
      پانترکان مزدور غرب
    • IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
      41 23
      کار پدر توهم تمومه
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
    بزرگترین ترس از وجود کشورهای قدرتمند در منطقه را تجزیه طلب ها دارند.با این استدلال میتوان بغض های موجود در بسیاری نظرهای درج شده را درک کرد.
    • IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
      خب چرا تو دوست داری مغول و تورک وحشی قدرتمند باشند؟ و آریاییها و یونانیان و کردها و ارمنی ها انکار شوند؟ اونها هم میخواهند کشورهای قوی باشند
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
    مرگ بر ترکیه مرگ بر پانترک احمق اردوغان احمق بدبخت نوکر اجانب
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
    اردوغان واقعا ترکیه را با بحران های غیرقابل حلی همچون کردها و بحران های اقتصادی روبرو کرده است
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
    شکست اردوغان نزدیک است
  • IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
    سلام..امیدوارم اردوغان برنده شود..چون اقتصاد ترکیه رابه رده های بالا خواهد رساند درحال حاضر اقتصاد رده شانزده جهان هست ارتش قوی دارد قویترخواهد کرد اف ۳۵تحویل خواهد گرفت خودش تولید جنگنده نسل پنچم شروع کرده....کرکوک یک شهر ترک نشین هست باید مثل عفرین ازوجود تروریست های کردی پاکسازی شود .
    • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
      50 45
      خوش باش با این توهماتت.
    • IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
      50 43
      مشرق این همه ترکیه پرستی طبیعی است بنظرت؟ اف 35 گرفتن از آمریکا و همپیاله گی با غرب افتخاره؟ کامنتهای این مردک را چاپ میکنی؟ اگه افتخاره خب چرا ما ایرانیان ملی گرایی نکنیم و و با غرب همپیاله نشویم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ خب جواب بده لعنتی....
  • TR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
    61 47
    در دولتهای وابسته به صهیونیسم نباید انتظار انسانیت داشت، روزی صهیونیسم به پایان کارش می رسد و دولتهای عربی و ترکی وابسته به عبری تاوان سختی خواهند داد. مردم آگاه شده اند، رجب رفتنی است و محرم می آید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس