محمد شریعتمداری  نمایه

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطر نشان کرد: اقتصاد ایران آنقدر وسیع و متنوع است که به هیچ وجه با توپ و تشرهای توخالی، ضربه ای به آن وارد نمی شود.

به گزارش مشرق، محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز (چهارشنبه) در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که «خروج آمریکا چه تاثیری در تولید کشور دارد؟» گفت: از روزی که سیاست های اقتصاد مقاومتی توسط رهبر معظم انقلاب مطرح شد «نگاه درون زا به توانایی های داخلی» در اقتصاد کشور شکل گرفته است.

وی ادامه داد: امروز در بخش قابل توجهی از تولید به هیچ وجه به فضای بیرونی نیاز نداریم و توانمندی های داخل کشور برای رفع احتیاج ها کافی است. البته ممکن است در برخی از شاخه های صنعتی که با دنیا تبادلاتی داریم با مشکلات اندکی مواجه شویم.

بیشتر بخوانید:

بخشنامه وزارت صنعت درباره «خروج ایران از برجام» +سند

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطر نشان کرد: اقتصاد ایران آنقدر وسیع و متنوع است که به هیچ وجه با توپ و تشرهای توخالی، ضربه ای به آن وارد نمی شود.

شریعتمداری در بخش دیگری از سخنان خود، در مورد نقش صداوسیما در حمایت از کالای ایرانی گفت: انتظار ما به عنوان متولی تولید این است که تبلیغات کالاهای ایرانی در وقت‌های مناسب در برنامه‌های پربیننده تلویزیون تا جایی که امکان دارد به صورت رایگان و یا با حداقل هزینه ها باشد؛ توجه به این مساله یکی از ضرورت هاست.

وزیر صنعت در مورد حجم مبادلات تجاری ایران در 2 ماه نخست امسال نیز گفت: در 2 ماه پیاپی رشد صادرات غیرنفتی کشور را مشاهده می کنیم؛ در آخر اردیبهشت صادرات غیرنفتی 28 درصد رشد کرد و واردات 1.7 درصد کاهش یافت؛ 1.5 میلیارد دلار تراز تجاری کشور در 2 ماه نخست امسال مثبت است که امید را در بین تولیدکنندگان زنده می کند.

وی تاکید کرد: با مدیریت واردات، جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق و همچنین جلوگیری از ورود کالا بدون پرداخت حقوق ورودی (حتی به صورت قانونی)، امسال با شدتی بیشتر از کالاهای ایرانی حمایت می کنیم تا شرایط بالا رفتن کیفیت کالاها فراهم شود.

شریعتمداری اظهار داشت: از صداوسیما انتظار می رود پشرفت های مهم در عرصه فناوری های بالا بویژه در حوزه طراحی و مهندسی و ساخت و تولید را به مردم منعکس کنند.

وی گفت: اینکه یک کشور بتواند در مدت پنج سال 80 میلیون تن ظرفیت خود را در زنجیره تولید فولاد افزایش دهد و به سقف 200 میلیون تن برسد و همزمان 110 میلیون تن ظرفیت در حال اجرا با پیشرفت بالای 60 درصد داشته باشد، یعنی از نظر صنایع پایه، زنده است.

وزیر صنعت با بیان اینکه 51 هزار واحد صنعتی در کشور مشغول ساخت و ساز است، گفت: این روند نشان می دهد کشور در زمینه صنعت در حال پیشرفت است.

وی به تقاضای تاسیس برای 20 هزار و 760 واحد صنعتی جدید در سال گذشته اشاره کرد و آن را نشانه این دانست که باوجود سختی های موجود در بخش تولید، فعالان بخش خصوصی علاقه مند به فعالیت و تولیدند.

وزیر صنعت در پاسخ به پرسشی در مورد افزایش قیمت خودرو نیز گفت: خودروسازان داخلی فقط مجاز به افزایش قیمت تا مرز تورم انتظاری (9.6 درصد) با رعایت ضوابط سازمان حمایت هستند.
وی تاکید کرد: اگر تخلفی در این مورد توسط نمایندگان مجاز شرکت های خودروسازان مهم گزارش شود، سازمان های نظارتی برخورد جدی خواهد کرد.

شریعتداری به افزایش قیمت تمام شده در قطعه سازی ها اشاره کرد وافزود: به دلیل افزایش قیمت فولاد، محصولات پتروشیمی و آلومینیوم، قیمت تمام شده برخی از مواد مصرفی در تولید و ساخت قطعات داخلی افزایش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه باید به قدرت خرید مردم نیز توجه داشت، گفت: تلاش می کنیم خودروسازان سود خود را با افزایش بهره وری تامین کنند و با حمایت بیشتر از نوسازی صنعتی، قیمت تمام شده تولید در فعالیت های قطعه سازی به حداقل برسد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس