خبر ویژه

چرا نمایندگان مجلس و دستگاه‌های نظارتی از وزارت نفت به خاطر دادن اجازه خیانت دوباره به شرکت نفتی توتال توضیح نمی‌خواهند؟

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

کانال «تاملات حقوقی» با طرح این پرسش نوشت: وزیر محترم نفت می‌گوید: «برای خروج توتال از قرارداد پارس جنوبی جریمه‌ای وجود ندارد(!) اما مبلغی که تاکنون در این قرارداد هزینه کرده تا زمان اجرای کار، بازپرداخت نمی‌شود.» شرکت توتال هم در بیانیه‌ای اعلام کرده است: «تا به حال فقط ۴۰ میلیون یورو روی پروژه توسعه فاز ۱ پارس جنوبی خرج کرده است!»

بیشتر بخوانید:

شرکت توتال اطلاعات نفتی را دزدید و رفت

هر لیسانسیه حقوق و آگاه از الفبای حقوق می‌داند که بدیهی‌ترین بند یک قرارداد ساده حقوقی یعنی بند اخذ خسارت از نقض عهد و مواد یک قرارداد. ترک قرارداد که جای خود دارد. مجلس باید بپرسد چرا این امر را هم رعایت نکرده‌اند؟


آقایان عزیز و محترمی که بر صندلی نمایندگی مجلس تکیه زده‌اید، واقعا این کار خلاف حقوق و قوانین کشور و مخالف منافع ملت چه نامی دارد!؟ چرا این قرارداد را هم خلاف مبانی حقوقی و قانونی و هم بدون توجه به توانمندی‌های داخلی بستند؟ چه کسانی بستند؟ چرا بستند؟ مگر اینهمه متخصص حقوقدان در وزارت نفت و دانشگاه‌ها نیست؟


پس بخش حقوقی وزارت نفت چه کاره است؟ آنها این قرارداد را دیده و تایید کرده‌اند؛ با این همه هزینه و حقوق و مزایا و حق‌المشوره و حق‌الزحمه که به آنها داده می‌شود؟


بازرسان سازمان عریض و طویل بازرسی کل کشور از این قرارداد مطلع بوده‌اند؟ مگر موظف نیستند بر دستگاه‌های اجرایی کشور نظارت کنند؟


دستگاه‌ها و نهادهای نظارتی نباید به وظایف خود متوجه و متذکر باشند؟ و به جای مصاحبه و سخنرانی و همایش و سمینار و کمیسیون و... اقدام و عمل کنند؟


آیا مشغول کار دیگری جز نظارت و انجام وظایف هستند یا این کارها را خارج از صلاحیت خود می‌دانند؟


برخی معتقدند بیش از آنکه دستگاه‌های مجری را مورد خطاب و سوال قرار داد باید ناظران و دستگاه‌های ناظر را طرف سوال و خطاب قرار داد و از آنها حساب کشید و در صورت مشخص شدن تعلل و کوتاهی مواخذه و عزل و برکنار کرد.


به نظر می‌رسد دوره تصدی برخی مسئولان نظارتی آنچنان طولانی شده که محافظه‌کار شده‌اند. پیشنهاد می‌شود برای آنکه تحرک و قاطعیت بیشتری در این مجموعه‌های نظارتی ایجاد شود اگر آنها را برکنار و توبیخ نمی‌کنند حداقل آنها را جابه‌جا کنند.


آیا این حداقل کاری نیست که باید انجام شود؟


مجلس که عصاره فضایل ملت است و به واسطه قدرت بسیار زیادش در راس امور قرار گرفته است، آیا قصد و اراده‌ای برای اعمال نظارت قانونی بر وزارت نفت طبق اصل ۸۹ قانون اساسی دارد؟ آیا قرار است مجلسیان مثل وزارت راه با این وزارتخانه برخورد کنند؟
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
    1 0
    چون روحانی(رئیس جمهور) و لاریجانی(رئیس مجلس) زنگنه(وزیر نفت) رو دوست دارن.
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
    0 0
    مجلسيان به دنبال تخلفات احمدي نژاددرسوراخ سنبه هاهستند.وحتماًمي گويند اين كارنيزتقصيراحمدي نژاداست.
  • ابراهیم IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
    0 0
    مجلس ی زمانی عصاره ملت بود مشرق جان.الان برامده از ....... بماند
  • بازرس IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
    0 0
    سیستم نظارتی کشور بشدت آسیب پذیر، محافظه کار و معامله گرشده است.احساس میشود چنین سیستمی در دست مسئولین نقش کارکردی خود را به نقش معامله گری برای صاحبان قدرت و ثروت تغییر داده است. هر کجا قرار است یک رقیب سیاسی یا اقتصادی بایکوت، مرعوب یا تنبیه شود، چنین سیستمی وارد عمل می شود و هر کجا قرار بر تطهیر یک جریان سیاسی خاص یا دوستان گرمابه نشین شود، نقش تطهیری بازی می شود، چرا؟ چون " رسوب" مدیریتی اشخاص در مسئولیتهای نظارتی، عملا برای آنها " سرقفلی" ایجاد کرده و نیز قدرت و نفوذ قدرت! ..... ریشه فساد و افساد امروز در سیستم مدیریتی کشور، یکی از عوامل جدی اش، خود همین سیستم های موازی و بازیگر یا بازی خورده است! ..... اگر آن روز با آن مصادیق فساد در دهه هشتاد برخورد میشد امروز زنگنه و غیر زنگنه با خسارت 18 میلیارد دلاری کرسنت باید بجای بقایی در حبس بودند نه وزیر نفت شوند! متاسفانه سیاست زدگی این سیستم ها و سیاسی کاری مسئولینش در مواجه با مظاهر و مصادیق فسادعملا کارشناسان خدوم چنین سیستم هایی را به روزمرگی کاری و حتی در مواردی به اهل معامله گری قبل از رئیس خود، واداشته است! بنده تجربه پیشنهادات نون و اب دار بسیاری را دیده ام اما به لطف خدا تن به خفت این معامله گریها ندادم و ترجیح دادم از چنین سیستم فشل و بعضا معامله گر خارج شوم تا بمانم و حق العمل بگیرم تا گزارشم تعدیل و فرد فاسد یا خاطی یا مجرم از زیر تیغ عدالت برهد! سیستم نظارتی حاکمیتی و توانمند خارج از اراده سه قوا لازم است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس