سیدجلال حسینی و وریا غفوری

به بهانه خط خوردن چند نام بزرگ و تاثیرگذار از تیم ملی فوتبال ایران توسط کی‌روش نگاهی به سایر تیمها در مقاطع زمانی مختلف انداختیم تا این موضوع با سایر کشورها نیز مقایسه شود.

سرویس ورزش مشرق - دعوت نشدن سید جلال حسینی و وریا غفوری برای هواداران و فوتبال دوستان بسیار شگفت انگیز و عجیب بود. کسی باور نداشت این بازیکنان به تیم ملی دعوت نشوند هر چند در این مواقع بهترین و حرفه ای ترین کار احترام گذاشتن به تصمیم سرمربی تیم ملی است اما به هر حال مردم نگران تیم ملی هستند و برایشان مهم است که بهترین تیم ملی ایران راهی جام جهانی 2018 روسیه شود.

کی‌روش در خصوص سید جلال حسینی گفته است: شاید در چنین وضعیتی فضایی بسازیم تا نفرات جوان‌تر به تیم ملی بیایند و در آینده کمک حال‌مان باشند. نفراتی مثل مجید حسینی، مرتضی پورعلی گنجی، خانزاده، روزبه چشمی و بازیکنان جوان دیگر، باید رو به جلو حرکت کنیم. با تمام احترام قلبی که برای سید جلال حسینی قائل هستم مخصوصاً خودم ولی همین احترام را باید برای نسل آینده فوتبال ایران نیز داشته باشیم.

از طرفی، قلم قرمز سرمربی ایران روی نام بازیکنی که در MLS درخشش خوبی داشت آن هم تنها چند روز بعد از دعوت از این بازیکن علامت سئوال بزرگی برای رسانه های آمریکایی رقم زد. در واقع ابتدا دعوت شدن بیت آشور آن هم بعد از چهار سال این بازیکن و طرفدارانش را سورپرایز کرد اما یک هفته بعد خط خوردن استیون آن هم بدون یک جلسه تمرین با تیم ملی همه را مات و مبهوت کرد.

اما آیا چنین رویه ای مختص فوتبال ایران است؟

به حریف ایران در مرحله گروهی جام جهانی نگاه می کنیم، سرمربی فرانسوی مراکش اولین رقیب ایران در مرحله گروهی جام جهانی 2018 روسیه فهرست نهایی خود برای حضور در این تورنمنت معتبر را اعلام کرد که غیبت «یوسف العربی» آقای گل آسیا و لیگ ستارگان قطر در میان دعوت شده ها تعجب بسیاری از فوتبالدوستان این کشور را برانگیخت به خصوص که سایر مهاجمان دعوت شده به اردو آمار گلزنی شبیه به یوسف العربی مهاجم الدحیل نداشتند.

یوسف العربی در واکنش به عدم دعوت به تیم ملی گفت: مسلما آرزوی هر فوتبالیستی پوشیدن پیراهن کشورش در رقابت های جام جهانی است از همین رو من تمام تلاشم را انجام دادم که نظر هروه رنارد را جلب کنم اما در نهایت به تیم ملی دعوت نشدم تا شب کابوس واری را سپری کنم. واقعا دیدن بازی های جام جهانی از تلویزیون آن هم در شرایطی که می دانی حضورت می تواند به تیم ملی کمک کند، سخت و غیر قابل درک است.

چهار سال پیش، کوتینیو یکی دیگر از این بازیکنان بود که باور نداشت در فهرست اسکولاری نباشد، این بازیکن ریز نقش خوش تکنیک که خیلی ها او را با رونالدینیو مقایسه میکنند با توجه به درخشش بسیار عالی در لیورپول و زدن 5 گل و 7 پاس گل در 33 بازی و توانایی بالا در پست های مختلف به سادگی اسکولاری از این بازیکن که هیچ چیزی کمتر از بازیکنانی مانند نیمار و اسکار نداشت عبور کرد.

همین موضوع برای آربلوا در تیم ملی اسپانیا در زمان مربیگری دل بوسکه پیش آمد، دفاع راست تیم رئال مادرید که دارای تجربه بالایی بود با توجه به اینکه بهترین فصل خود را گذرانده بود در آن زمان در فهرست دل بوسکه هیچ جایی نداشت.

در این جام جهانی بزرگانی چون اوبامیانگ، بیل، ژکو، همسیک، محرز، روبن، سانچس و ویدال حضور ندارند و فارغ از علت غیبتشان، باید به این مساله نیز توجه داشت که همه ستاره ها در اتوبوس مسکو 2018 جا نمی‌شوند.

میدان جهانی فوتبال 2018 برای بسیاری از ستارگان دنیای فوتبال چیزی جز حسرت و اندوه نداشته، بازیکنان بزرگی مثل گوتسه، موراتا و ایکاردی نیز به تیم ملی دعوت نشده و از حضور در این میدان بزرگ جا ماندند.

واضح است که رفتار حرفه ای در این میان چیزی جز احترام به نظر سرمربی یک تیم ملی نیست، به هر حال سرمربی تیم ملی، مسئول اول و آخر است و چه در شادی و چه در غم و اندوه فوتبال، اوست که باید پاسخگو باشد. 

بسیاری از کارشناسان فوتبال در آلمان پس از تصمیم یواخیم لو در راستای کنار گذاشتن ماریو گوتسه، شوکه شدند، آنها بر این باور بودند که عدم دعوت گوتسه به تیم ملی آلمان نوعی خودزنی است. اما در تمام یادداشت هایی که به خصوص در اشپورت، بیلد و کیکر منتشر شد، هیچ بی احترامی نسبت به سرمربی وجود نداشت و مردم آلمان نیز به نظر لو احترام گذاشتند.

در چنین شرایطی معمولا فوتبال دوستان به یاد بزرگترین غایبانی می افتند که به تیم ملی کشورشان دعوت نشدند و البته از آن زمان تا کنون بارها با احترام از مربی زمان خود یاد کرده اند، مثال مهم از این دست دعوت نشدن اریک کانتونای کبیر و دیوید ژینولای تاثیرگذار به تیم ملی فرانسه تحت مربیگری امه ژاکه است که دنیای فوتبال چنان تصمیمی را هرگز باور نداشت اما به احترام مربی تیم ملی آن را هضم کرد و جالب انکه فرانسه بدون آنها قهرمان جهان و اروپا شد!

در همان سال، برزیل بدون روماریو وارد جام جهانی 1998 شد، اتفاقی که باز هم هضمش ساده نبود اما نظر سرمربی تیم ملی برزیل پایان بحث و جدل ها محسوب می شد.

خط خوردن سید جلال یا وریا غفوریان نباید به یک معضل جدی برای تیم ملی تبدیل شود، به هر حال کی‌روش مسئول اول و آخر نتایج به دست آمده در تیم ملی فوتبال ایران است. وقتی بزرگانی چون بنزما و اورا به هر دلیلی به تیم ملی فرانسه دعوت نمی شوند، نباید انتظار عجیب و غریبی از سرمربی داشت.

مثال مهم دیگری از همین دست بالاک بزرگ است، آنهم در زمانی که یکی از کلیدی ترین ستارگان فوتبال آلمان بود اما پس از یک مصدومیت طولانی از حضور در یورو 2012 محروم شد و شانس درخشش در این میدان را از دست داد.

به گزارش مشرق، برخی از ستارگان دنیای فوتبال از رسیدن به ترکیب 23 نفره تیم‌هایشان جا مانده‌اند و بر این اساس فهرستی از بازیکنانی که به تیم‌های ملی خود راه نیافته‌اند منتشر شده است:

دروازه‌بان: رالف فارمان (آلمان)، استفن روفیر (فرانسه)، نتو (برزیل)

مدافعان: نلسون سمدو (پرتغال)، سرخی روبرتو (اسپانیا)،‌ الکس ساندرو(برزیل)،‌ مارکوس آلونسو (اسپانیا)، لاپورته (فرانسه)، داوید لوئیز (برزیل)، مارک بارترا (اسپانیا)، بندیکت هوودس (آلمان)

هافبک‌ها: راجا ناینگولان (بلژیک)،‌ آدرین ربیوت (فرانسه)، خاوی مارتینز (اسپانیا)، فابینیو (برزیل)، آنتونی مارسیال (فرانسه)،‌ کینگزلی کومان (فرانسه)، سوسو (اسپانیا)، کایخون (اسپانیا)، آنخل مورئا (آرژانتین)

مهاجمان: ایکاردی (آرژانتین)، آلوارو موراتا (اسپانیا) و الکساندر لاکازت (فرانسه)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس