کد خبر 857437
تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۸
جیک سالیوان

یک مقام سابق آمریکایی در یادداشتی نوشته دولت فعلی این کشور راهبردی غیر از تنبیه ایران ندارد.

به گزارش مشرق، «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا این مقام ارشد پیشین آمریکا در یادداشتی از سیاست‌های «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور  مقامات وزارت امور خارجه آمریکا اما تمایلی به افشای این استراتژی تنبیهی خود علیه ایران ندارند.

بیشتر بخوانید:

پامپئو امروز درباره ایران چه خواهد گفت؟

در یادداشت سالیوان  آمده پس از اینکه ترامپ اعلام کرد آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران خارج می‌شود، دو مقام وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست توجیهی حاضر شدند تا درباره راهبرد دولت این کشور در قبال ایران توضیح دهند. او نوشته است: «متن منتشر شده اظهارات آنها دردناک است. این مقام‌های بی‌نام از آغاز تا پایان به تکاپو افتادند تا به اساسی‌ترین سوالات مبنی بر اینکه هدف احیای مجدد تحریم‌ها علیه ایران چیست، چه دستاوردی مورد انتظار آنها است و با کدام متحدان آمریکا درباره اعمال آنها مشورت شده پاسخ دهند.»

او اضافه کرده است: «هر بار که یکی از خبرنگارها تلاش کرد نظر صریح آنها درباره این سوال اساسی را جویا شود "حالا که توافق را باطل کردید، قرار است چه اتفاقی بیفتد" آنها من و من کردند و از جواب دادن به سوال طفره رفتند.»

این مقام عالی رتبه در دولت اوباما می‌افزاید جمعه گذشته نیز یک بار دیگر خبرنگارن در تماس تلفنی با یکی از مقامات وزارت امور خارجه نظر او را جویا شده و از وی خواسته‌اند در مورد راهبرد مشخص آمریکا در قبال ایران توضیح دهد اما تمام چیزی که این مقام وزارت خارجه گفته‌ این بوده که آمریکا «تمام فشارهای لازم را بر ایران وارد خواهد کرد تا این کشور رفتارش را تغییر دهد و چارچوبی جدید حاصل شود که می‌تواند نگرانی‌های آمریکا را رفع کند.» 

سالیوان یادآوری کرده که تحریم‌ها بایستی اهداف مشخص داشته باشند. او می‌نویسد: «ما تحریم‌ها را به دلیل برخی رفتارهای معین کشورهای دیگر وضع کرده و پیشنهاد رفع آنها در ازای تغییرات مشخص در آن رفتار را مطرح می‌کنیم. به عبارت دیگر، تحریم‌ها اهرم فشار ایجاد می‌کنند که بعدآ در میز مذاکره به امتیاز تبدیل می‌شوند.» 

مقام سابق آمریکایی در بخش دیگری از این یادداشت خاطرنشان کرده که دولت ترامپ، در واقع راهبردی غیر از تنبیه ایران در اختیار ندارد. او با اشاره به اظهارات مبهم و کلی‌گویی‌های مقام‌های دولت ترامپ درباره راهبرد آمریکا برای بعد از تحریم‌ها می‌نویسد: «دلیل این موضوع این نیست که این مقام‌های بی‌اطلاع یا ناآگاه هستند... حدس من این است که دلیل آن است که آنها بنا به برخی دلایل برای بازگو کردن پاسخ واقعی که این است، راحت نبودند: راهبرد ما همان تنبیه است.»

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس