کد خبر 857335
تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲
تیم ملی

ایران با 26.4 سال جوان تر از اسپانیا، پرتغال و مراکش است و این موضوع می تواند گام مثبتی در پوست اندازی تیم ملی باشد.

به گزارش مشرق، روز گذشته کارلوس کی روش در حالی لیست نهایی برای حضور در جام جهانی را مشخص کرد که غیبت سیدجلال حسینی و وریا غفوری، بسیار تعجب برانگیز به نظر می رسید و حتی سروصدای فوتبال دوستان ایرانی را هم در آورد. حسینی به زعم اکثر کارشناسان بهترین مدافع لیگ برتر و یکی از بهترین مدافعان چند دهه اخیر فوتبال ایران است و این فصل هم در پرسپولیس، عملکرد بسیار خوبی داشت. تجربه بالای حسینی در بسیاری از مواقع کمک حال تیم ایران می شد و در برزیل نیز حضور او یکی از عوامل استحکام خط دفاعی تیم کارلوس کی روش بود اما با این حال تیم ایران بدون سیدجلال بسته شد و همین موضوع، تاثیر شگرفی در کاهش میانگین سنی ایران دارد.

هم اکنون، میانگین سنی تیم کارلوس کی روش عدد 26.4 است. مسن ترین بازیکنان تیم ملی کشورمان، پژمان منتظری 34 ساله و اشکان دژاگه 31 ساله هستند و در واقع تنها بازیکنان بالای سی سال لیست برترین تیم آسیا نیز به حساب می آیند. این در حالی است که تیم های ملی مراکش، اسپانیا و پرتغال همگی میانگین سنی بالای 27 دارند و از بازیکنان با تجربه بیشتری بهره می برند.

در تیم ایران، علی قلی زاده، مجید حسینی و سعید عزت اللهی بازیکنان زیر 23 سال هستند و حضورشان، سبب کاهش چشمگیر میانگین سنی شده است.

دو دروازه بان جوان و 25 ساله، سبب شده اند تا معدل سن گلرهایمان نیز پایین باشد. در فهرست تیم های اسپانیا و پرتغال، نام حداقل یک دروازه بان بالای 30 به چشم می خورد اما در دو تیم دیگر گروه، همچین موردی وجود ندارد.

خط دفاع ایران با فاصله چشم گیر نسبت به پرتغال و اسپانیا، متوسط سنی کمتری دارد. کارلوس کی روش با دعوت از علی قلی زاده، مجید حسینی، میلاد محمدی و روزبه چشمی که همگی مهره هایی با سن کمتر از 25 هستند، باعث شده تا مسن بودن پژمان منتظری کمتر به چشم بیاید و میانگین سنی مان در دفاع نیز 26.3 سال باشد. این در حالی است که ماتادورها معدل 28.3 و شاگردان فرناندو سانتوس نیز معدل 31.3 در دفاع را داشته باشند.

یک خط جلوتر، ایران با بازیکنانی جوان اما باتجربه پای به روسیه خواهد گذاشت. سعید عزت اللهی 22 ساله با تجربه چند سال بازی در اروپا و حضور در لیگ قهرمانان، احسان حاج صفی و کریم انصاری با 28 سال سن و تجربه چند فصل حضور اروپایی و البته حضور مسعود شجاعی 33 ساله که تجربه خط میانی تیم ملی کشورمان را بسیار بالاتر برده تا در این پست، تیم مراکش از ایران جوان تر و ایران از پرتغال و اسپانیا جوان تر است.

تنها پستی که اسپانیا و پرتغال در آن از ایران جوان تر هستند، خط حمله است. لوپتگی در خط آتش، هرناندز 21 ساله و آسنسیوی 22 ساله را در اختیار دارد و همین موضوع سبب شده تا از ایران و پرتغال جوان تر باشد. رضا قوچان نژاد و اشکان دژاگه با 30 و 31 سال سن مهره های باتجربه تیم ملی کشورمان در خط حمله هستند.

جوان بودن یک تیم، فاکتوری بسیار مهم و مثبت به شمار می رود و فوتبال ایران باید بابت این پوست اندازی از کارلوس کی روش متشکر باشد، اما نباید فراموش کنیم که در هر تیم، بازیکنانی باتجربه و مسن هستند که روند بازی را با نفع آن تیم تغییر می دهند؛ در اسپانیا اینیستای 34 ساله، در پرتغال رونالدوی 33 ساله و مراکش بن عطیه 31 مهره هایی تاثیرگذار و البته مسن هستند و نمی توان سرمربیان این تیم ها را بابت دعوت این بازیکنان تقبیح کرد.

* میانگین کلی تیم ملی ایران: 26.4
میانگین دروازه‌بانان ایران: 26.3
میانگین خط دفاع ایران: 25.7
میانگین خط هافبک ایران: 27.1
میانگین خط حمله ایران: 26.7

* میانگین کلی تیم ملی مراکش: 27.075
میانگین دروازه‌بانان مراکش: 26.6
میانگین خط دفاع مراکش: 27.2
میانگین خط هافبک مراکش: 26.2
میانگین خط حمله مراکش: 28.3

* میانگین کلی تیم ملی اسپانیا: 27.5
میانگین دروازه بانان اسپانیا: 28.3
میانگین خط دفاع اسپانیا: 27.8
میانگین خط هافبک اسپانیا: 28.5
میانگین خط حمله اسپانیا: 25

* میانگین کلی تیم ملی پرتغال: 28.3
میانگین دروازه بانان پرتغال: 31.3
میانگین خط دفاع پرتغال: 28.5
میانگین خط هافبک پرتغال: 27.6
میانگین خط حمله پرتغال: 26

منبع: ورزش سه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس