باغ موزه

موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مفتخر است و در تلاش است تا آیینه صادقی باشد در بازنمایی هنرمندانه ایمان، عظمت، حماسه و عزت ملت ایران و تبیین و تهیج فرهنگ و ارزش‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، مراسم بزرگداشت روز جهانی موزه‌ها با عنوان «شبکه‌سازی روابط عمومی‌ها، گامی برای فوق پیوستگی موزه‌ها» با حضور علی‌اصغر جعفری مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، احمد محیط طباطبایی رئیس ایکوم ایران، محمدرضا کارگر مدیرکل موزه‌های سارمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

سفیر کشورهایی همچون الجزایر، بولیوی، لبنان و سفرای ایران در کشورهای آفریقای جنوبی و کوبا از دیگر شخصیت‌های حاضر در این مراسم بودند.

علی‌اصغر جعفری مدیر عامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس  به عنوان اولین سخنران این مراسم، ضمن تبریک روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی اظهار کرد: ایران کشوری کهن برآمده از تاریخ، برخوردار از تمدن در دوران ماقبل تاریخ با مردمانی موحد، هنرمند، مهربان، مهمان‌نواز، عدالت‌پیشه، آزاده، صلح دوست و ظلم ستیز بوده است.

مدیر عامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: جهانیان اوج اقتدار ملت ایران را با استقرار انقلاب اسلامی به نظاره نشسته است. انقلابی که با دستانی خالی اما با اراده مردم و با عنایت الهی بر رژیم وابسته، مزدور و سفاک پهلوی و حامیانش به سرکردگی آمریکا پیروز شد و به مدل مطلوبی از مردم سالاری دینی رسید.

وی گفت: تاریخ این سرزمین نشان می‌دهد ایرانیان به هیچ مرزی از همسایگان خود تجاوز نکرده‌اند ولی هر گاه به آن حمله شده تا پای جان ایستادند. با این تفاوت که هرگاه حاکمان به مردم وفادار بودند متجاوز سیلی خورده و آنگاه که حاکمان دست نشانده بودند در هر جنگی، بخشی از جغرافیای سرزمین جدا شده است.

مدیر عامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس افزود: شاید به جرات بتوان اعا کرد جنگ تحمیلی تنها جنگی بوده که فرزندان این سرزمین با رهبری امام عزیز (ره)، شجاعانه در برابر صدام و 28 کشور حامی او ایستادند و در طولانی‌ترین جنگ قرن سرافرازانه دشمن را عقب راندند و اجازه ندادند حتی یک وجب از خاک سرزمین ‌مان زیر چکه دشمن قرار گیرد دفاع مقدس هشت ساله است.

جعفری ادامه داد: موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مفتخر است و در تلاش است تا آیینه صادقی باشد در بازنمایی هنرمندانه ایمان، عظمت، حماسه و عزت ملت ایران و تبیین و تهیج فرهنگ و ارزش‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و نهادی باشد در اختیار فرهنگ و توسعه جامعه و پاسداری از میراث ملموس و غیرملموس ملت ایران در استقرار نظام اسلامی و معرفی ارزش‌های برخاسته از انقلاب اسلامی تا زمینه‌ای برای توسعه دانش و آموزش به نسل جوان و علاقمندان به انقلاب در جهان باشد.

وی خاطر نشان کرد: موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به عنوان یکی از بزرگترین موزه‌های جنگ غرب آسیا و فناورانه‌ترین موزه ایران با برخورداری از نیروهای انسانی جوان، متخصص و ظرفیت گسترده توانسته در کنار سایر موزه‌های ارزشمند کشور ضمن تعاملات رو به رشد با سایر موزه‌ها گام‌های کوچک اما عالمانه‌ای را برای معرفی درست و صحیح انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برداشته است.

مدیر عامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در پایان سخنانش سه طرح را پیشنهاد کرد. او گفت که تشکیل شبکه رسانه‌ای موزه‌ها با محوریت روابط عمومی موزه‌ها به منظورم هم‌گرایی در رشد کیفی و ارتقا سواد موزه‌ای جامعه، ایجاد دبیرخانه دائمی موزه‌ها با ایجاد کارگروه ‌های کارشناسی برای یافتن رویکردهای جدید برای یافتن مخاطب و ایجاد مرکز آموزش تخصصی بین‌المللی موزه‌ها به منظور بهره گیری دانش از موزه‌های پیشرو سه پیشنهاد موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برای همگرایی بین موزه‌های داخلی است.

موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس حافظ بخشی از حافظه تاریخی مردم است

محمدرضا کارگر مدیرکل موزه های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در سخنانی گفت: باید قدر کسانی را بدانیم که اندیشه ایجاد موزه ها را بیان کردند.

وی ادامه داد: به راستی جهان بدون موزه کاستی بزرگی را بر دوش خود می کشید. با ریشه یابی تحول علوم و کتب تاریخی در خواهیم یافت که اگر جامعه بدون موزه بود بالندگی ای در علم شکل نمی گرفت. موزه پاسخ به یک نیاز جاودانگی بوده و مکان مناسبی است برای اینکه بتواند به هر موضوعی وارد شود و آن را  جاودانه سازد.

کارگر با بیان اینکه انقلاب های دنیا و ادیان نیز نیاز به موزه دارند، گقت: موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس رسالتی بس سنگین تر از موزه های دیگر را دارد چرا که باید از دو موضوع انقلاب و دفاع مقدس پاسداری کند.

مدیرکل موزه های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت که موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس چند پیام دارد. یک پیام به کسانی که ایران را نمی شناسند، که هر وقت این سرزمین مورد تجاوز قرار بگیرد مردمانی هستند که خطر تجاوز دشمن را دفع می‌کنند.پیام دیگر به خانواده شهدا و رزمندگان است که ایثار و تلاش آنها هیچ گاه توسط مردم فراموش نمی شود و این موزه ایثارهای آنان را جاودانه خواهد کرد.پیامی هم به نسل امروز دارد که امیدوار باشند که هیچ موضوعی نمی‌تواند به انقلاب اسلامی و ایران خدشه وارد کند.موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس حافظ بخشی از حافظه تاریخی مردم است.

موزه ها از تاریخ آموخته اند که دیگران به دارایی شان ببالند.

مسعود کوثری استاد ارتباطات دانشگاه تهران نیز در سخنانی دنیای مدرن موزه ها را به مثابه جشن پیروزی بر دنیاهای گذشته عنوان کرد و گفت: موزه های علم و آثار باستانی از جمله موزه های رایج در کشورها هستند. برخی پر تحرک و بعضی ساکن هستند. موزه ها از تاریخ آموخته اند که دیگران به این دارایی ببالند.

وی ادامه داد: تعداد موزه ها از 23 هزار موزه به 60 هزار موزه در سراسر جهان رسیده است. چین 4هزار موزه و گالری دارد و موزه لوور نیز 8 هزار بازدیدکننده داشته است.این آمارها حاکی از استقبال مردم برای بازدید است اما شرایط در حال عوض شدن است و این امکان فراهم شده که مردم در سراسر جهان از دور از موزه‌ها بازدید کنند.

موزه فراتر از یک عامل و معیار است

سید احمد محیط طباطبایی رئیس ایکوم ایران در سخنانی عنوان کرد: کسانی که گذشته را حفظ می کنند که آینده برایشان مهم است.کسانی که  به گذشته اهمیت نمی دهند کسانی هستند که برای آینده ارزشی قائل نیستند و در فقط در حال زندگی می کنند و کسی که نگاه به آینده دارد، نگاهی پویا و زنده دارد.

وی ادامه داد: پیداست که موزه فراتر از یک عامل و معیار است. آنچه که می تواند دستمایه برای نسل آینده باشد آثاری است که می‌شود بعنوان‌موزه به آن نگاه کرد.اصل بر پایه حفط و مراقبت و معرفی برای آیندگان است و قطعا این امر ادامه دار است و تعامل تغییر کننده است.

طباطبایی بیان کرد: جنبه قداست امری مهم و اثرگذار است، به همین علت است که ایکوم ایران در مهرماه جلسه ای با موضوع موزه و قداست و تقدس را به بحث می گذارد.

در پایان این مراسم  از نرم افزار تور مجازی موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی و همچنین کتاب «مبانی تدوین سناریو برای موزه‌ها» رونمایی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس