کد خبر 856651
تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۴
لاوروف

وزیر امور خارجه روسیه گفت، سیاست مستقل مسکو به مزاق برخی رهبران غربی خوش نیامده و آنها سعی می‌کنند چهره منفی از روسیه نشان داده و با اعمال تحریم مانع از پیشرفت این کشور شوند.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری «اینترفکس»، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه اختصاصی با روزنامه "کلارین" (Clarin) آرژانتین یادآور شد، برخی از رهبران کشورهای غربی از این مسئله خوششان نمی آید که مسکو استقلال سیاسی داشته و با موفقیت وظایف داخلی و خارجی خود را انجام داده و بطور موثر از حاکمیت خود دفاع می کند و به همین دلیل تلاش می کنند تا مسکو را تنبیه کنند. به عقیده وی، غرب سعی دارد چهره منفی از روسیه نشان داده و از جمله از طریق اعمال تحریم‌های یکجانبه مانع از توسعه این کشور گردد.  

لاوروف گفت: «در حال حاضر روابط روسیه و غرب بسیار دشوار است. البته نباید از بوجود آمدن "جنگ سرد" دومی صحبت کرد، مانند زمانی که رویارویی سیاسی و نظامی شدیدالحنی بین دو مدل اقتصادی و ایدئولوژیکی وجود داشت. ولی با گذشت تقریبا سی سال از فرو ریختن "دیوار برلین"، خطوط تقسیم کننده در اروپا همچنان حفظ شده است.»

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه تاکید کرد که روابط مسکو با منطقه آمریکای لاتین، جهت گیری مستقلی در سیاست خارجی روسیه بوده و با موفقیت در حال توسعه است، ضمن اینکه این همکارری دوجانبه علیه هیچکس نیست.

اقدامات آمریکا اوضاع اقتصادی جهان را غیرقابل پیش بینی کرده

سرگئی لاوروف یادآور شد که روند اوضاع در اقتصاد و سیاست جهانی بیش از هر زمان غیرقابل پیش بینی شده و این مسئله نتیجه اقدامات آمریکاست که توافقات بین المللی و توازن منافع را نادیده گرفته و تنها بر اساس منافع خویش و بطور یکجانبه عمل می کند.

بیشتر بخوانید:

مسکو: تا زمان نیاز سوریه، در این کشور خواهیم ماند

فشار آمریکا به طرف‌های باقیمانده در برجام

وی ابراز امیدواری نمود که آمریکا منافع شرکای اقتصادی و سیاسی خود و سایر نقش آفرینان جهانی را به حساب آورد.

هنوز امکان حفظ توافق هسته‌ای با ایران وجود دارد

وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از این مصاحبه تاکید کرد: «این مسئله بسیار مهم است که مقامات تهران باعث وخامت اوضاع نشده و همچنان به تعهدات خویش بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پایبند هستند و این مسئله بار دیگر از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید شده است. بنابراین پایبندی بقیه شرکت کنندگان به این توافق بین المللی، بغیر از آمریکا، حفظ شده و این خوش بینی با احتیاط را بوجود آورده که برجام را هنوز می توان نجات داد.»

به گفته وی، این بدان معناست که هنوز امکان دارد دستاورد مذاکرات سخت و چندین ساله برای حل و فصل یکی از دشوارترین مسائل بین المللی بطور کامل از بین نرود و امکان مشارکت برای حفظ برجام و توسعه همکاریها با تهران وجود دارد.  

لاوروف تاکید کرد: «ما امیدواریم که تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از برجام ارتباطی با طرح‌های آمریکا در مورد حمله نظامی به ایران یا تغییر حکومت در این کشور نداشته باشد. چرا که از هم اکنون معلوم است که چنین تصمیم گیری چه آسیب جدی به امنیت و ثبات منطقه و جهان وارد خواهدکرد.»

وزیر خارجه روسی یادآور شد که مسکو از تصمیم ترامپ در مورد خروج یکجانبه از برجام بسیار ناامید شده که برخلاف عقیده اکثر کشورهای جهان بود. ضمن اینکه بعد از این اقدام واشنگتن، برای حل و فصل اوضاع پیرامون کره شمالی نیز باید مکانیزم بی سابقهای برای تضمین امنیت در نظر گرفته شود.  

لاوروف افزود: «تجربه بدست آمده پیرامون برجام نشان داد که مشکل هسته‌ای در شبه جزیره کره را نمی توان بدون درنظر گرفتن سایر چالشهای امنیتی منطقه یا آسیب رساندن به منافع یکی از طرفین حل و فصل نمود. اکنون باید مکانیزم بی سابقه تضمین امنیتی متقابلی بوجود اید و این کار تنها با تلاش مشترک همه کشورهای منطقه ممکن خواهد بود.»  

به عقیده وی، حل مشکل هسته‌ای در شبه جزیره کره تنها از طریق سیاسی-دیپلماتیک و با عادی سازی روابط بین دو کره ممکن خواهد بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین تاکید کرد که در جریان عملیات نظامی در سوریه وظایف بسیاری با موفقیت انجام شده، ولی ماموریت این کشور در سوریه به پایان نرسیده و حضور نظامی روسیه در آنجا تا زمانی که دولت و ملت سوریه به آن نیاز داشته باشند، ادامه خواهد یافت. 

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
    0 0
    هدف اروپا تحت فشار قرار دادن سرمایه داران روس برای قبول تجزیه روسیه است اما سرمایه داران نمی دانند با تجیه روسیه تمام سرمایه های آنها مثل سرمایه های سرمایه داران سعودی بالا کشیده خواهد شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس