مذاکرات صلح سوریه

مذاکره کنندگان ارشد اجلاس آستانه تصمیم گرفتند نشست عالی بین‌المللی بعدی درباره سوریه را در سوچی ژوئیه ۲۰۱۸ در شهر سوچی برگزار کنند.

به گزارش مشرق، نهمین نشست بین‌المللی آستانه با حضور مذاکره کنندگان ارشد ایران، روسیه و ترکیه که سه کشور ضامن آتش بس در سوریه هستند به پایان رسید که حاصل آن بیانیه‌ای 9 ماده‌ای بود.

بیشتر بخوانید:

آغاز نهمین دور مذاکرات صلح سوریه در «آستانه»

در این این بیانیه آمده است:

1 - مجدداً بر پایبندی خود بر حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی سوریه تأکید کردند؛ همگان باید به این اصول احترام گذاشته، از هرگونه اقدامی که ناقض آنها بوده یا دستاوردهای فرمت آستانه را تضعیف کند اجتناب ورزند.

2 -بر اهمیت اجرای یادداشت تفاهم مورخ 4 می 2017 مبنی بر ایجاد مناطق کاهش تنش در جمهوری عربی سوریه و نیز دیگر توافقات حاصل شده در چارچوب فرمت آستانه تأکید کردند. تحولات وضعیت میدانی پس از گذشت یک سال از امضای یادداشت تفاهم را مورد توجه قرار دادند.

3-بر اهمیت کلیدی نقشی که نواحی کاهش تنش در حفظ رژیم آتش بس، کاهش خشونت در عرصه میدانی و پایدارسازی وضعیت کلی در سوریه ایفا می‌کنند تأکید کردند. ضامنان تأکید ورزیدند که ایجاد این مناطق اقدامی موقتی است که تحت هیچ شرایطی حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی سوریه را تضعیف نخواهد کرد.

4 -بر ضرورت ترغیب تلاش‌هایی که به همه سوری‌ها برای اعاده زندگی عادی و صلح‌آمیز کمک می‌کند و نیز در همین راستا بر ضرورت تأمین دسترسی بشردوستانه سریع، ایمن و نامحدود و ارائه کمک‌های بشردوستانه و پزشکی ضروری به مردم نیازمند و همچنین فراهم آوردن شرایط برای بازگشت ایمن و داوطلبانه آوارگان داخل و خارج از کشور به سکونت‌گاه اصلی خود و نیز جابه‌جایی آزادانه مردم محلی تأکید کردند.

5 -بر عزم خود مبنی بر ادامه مبارزه با تروریسم در سوریه به منظور نابودی نهایی داعش، جبهة النصره و دیگر افراد، گروهها، تشکل‌ها و موجودیت‌های وابسته به القاعده یا داعش که از سوی شورای امنیت سازمان ملل شناسایی شده‌اند، تأکید کردند.

6 -از برگزاری دومین نشست کارگروه آزادی بازداشت شدگان/ ربوده شدگان و تحویل اجساد و شناسایی مفقودان توسط نمایندگان سه کشور ضامن با مشارکت کارشناسان سازمان ملل و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ استقبال کردند. ضامنان به گزارش پیشرفت این کارگروه توجه ویژه مبذول داشته، بر ضرورت ادامه تلاش‌های مشترک به منظور ایجاد اعتماد بین طرف‌های درگیر در سوریه تأکید کردند. آنها توافق کردند که نشست بعدی این کارگروه در ژوئن 2018 در آنکارا برگزار شود.

7 -با رهنمود گرفتن از مفاد قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل، بر عزم خود مبنی بر ادامه تلاش‌های مشترک با هدف پیشبرد فرآیند حل و فصل سیاسی، از طریق تسهیل اجرای توصیه‌های کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه در سوچی تأکید کردند؛ در همین راستا، ضامنان توافق کردند که رایزنی‌های مشترک نمایندگان بلندپایه خود را با نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه و با طرف‌های سوری به منظور ایجاد شرایطی برای تسهیل آغاز هر چه زودتر کار کمیته‌ قانون اساسی در ژنو برگزار و این قبیل نشست‌ها را به طور منظم پیگیری کنند.

8 -مراتب قدردانی صمیمانه خود را از جناب آقای نورسلطان نظربایف، رئیس جمهوری قزاقستان و مقامات قزاق برای میزبانی نهمین نشست عالی درباره سوریه در آستانه ابراز کردند.

9 -تصمیم گرفتند نشست عالی بین‌المللی بعدی درباره سوریه را در سوچی ژوئیه 2018 در شهر سوچی برگزار کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
    3 2
    ایندفعه روسیه می خواد کجای سوریه رو به ترکیه بفروشه.
  • IR ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
    0 1
    این کنفرانس ها و جلسه ها هیچ دردی رو از رنج مردم عادی سوریه کم نمی کند. بهتره اجازه بدهیم خود مردم سوریه سرنوشت خود را تعیین کنند دلیل طول کشیدن جنگ در سوریه کشورهای خارجی هستند، هر کدومشون به نحوی مقصر هستند و در راس آنها ترکیه قرار دارد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس