شهادت سید مصطفی بدرالدین ملقب به ذوالفقار

طبعا اقدام به موقع حزب‌الله لبنان و شخص سید مصطفی بدرالدین را می‌توان به عنوان یکی از عوامل حفظ سوریه در مرکزیت محور مقاومت در برابر گروه‌های تروریستی ارزیابی کرد.

به گزارش مشرق، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان عصر امروز در مراسم دومین سالروز شهادت سید مصطفی بدرالدین ملقب به ذوالفقار از فرماندهان نظامی حزب‌الله سخنرانی می‌کند.

بیشتر بخوانید:

سید‎حسن‎نصرالله عصر امروز سخنرانی می‌کند

بدرالدین که بعد از شهادت حاج عماد مغنیه فرماندهی بخش نظامی حزب‌الله را برعهده گرفته بود، دو سال پیش بر اثر حملات توپخانه ای عناصر تروریستی تکفیری در حومه دمشق پایتخت سوریه به شهادت رسید.

زندگینامه

سید مصطفی بدرالدین در تاریخ 6 آوریل 1961 (26 فروردین 1340) در منطقه شیعه نشین «غبیری» در جنوب شهر بیروت پایتخت لبنان به دنیا آمد. دوران تحصیلات متوسطه را در همین شهر به پایان رساند. مدت کوتاهی از دوران دبیرستان نگذشته بود که با فاطمه حرب ازدواج کرد. یک هفته پس از جاری شدن خطبه عقد، ارتش اسرائیل به لبنان حمله کرد و خود را طی یک هفته، به بیروت رساند.

شهید مصطفی بدرالدین برادر همسر و جانشین سردار شهید حاج عماد مغنیه، فرمانده سابق شاخه نظامی حزب الله بود.

سید مصطفی یکی از نخستین افرادی بود که در منطقه «خلده» در جنوب بیروت، دوشادوش عماد مغنیه، سمیر مطوط و دیگر جوانان مجاهد لبنانی در این منطقه، جلوی پیشروی نظامیان صهیونیست را گرفت. طی نبرد خلده، شهید سید مصطفی در یکی از خانه‌های منطقه در نبرد تن به تن با یک نظامی صهیونیست از ناحیه پا زخمی می شود. وی تا لحظه شهادت، این آسیب را با خود داشت. یک سال پس از نبرد خلده، سید مصطفی به کویت سفر کرد و در آنجا به اتهام تلاش برای انهدام اهدافی متعلق به آمریکا و فرانسه، دستگیر و محاکمه شد. 7 سال پس از بازداشت و در سال 1990، پس از حمله صدام به کویت، توانست از زندان فرار کند و خود را به لبنان برساند.
وی به عنوان یکی از فرماندهان ارشد مقاومت اسلامی با نام جهادی فواد صعب، سامی عیسی و سید ذوالفقار از ابتدای دهه 90 میلادی توانست ضمن اشراف کامل بر تحرکات دشمن صهیونیست در نواحی اشغالی، نقش مهمی در پیروزی مقاومت اسلامی در دو جنگ  1993 و 1996 ایفا کند.

بدر الدین سپس در عملیات های اسیرگیری مقاومت اسلامی، نقشی مهم ایفا کرد و پس از آن، به عنوان فرمانده ارشد امنیتی مقاومت اسلامی پس از شهید عماد مغنیه، ضرباتی سخت به شبکه های جاسوسی رژیم صهیونیستی در لبنان زد.

طی یکی از عملیات ها علیه ارتش رژیم صهیونیستی در سال 1996 ، نیروهای مقاومت اسلامی توانستند تعدادی از اجساد نظامیان اشغالگر صهیونیست را به غنیمت بگیرند. ارتش اسرائیل تصمیم به مذاکره گرفت؛ اما از آنجا که مقاومت اسلامی به صورت مستقیم مذاکره نمی کرد، آلمان قبول کرد که واسطه گری میان اسرائیل و حزب الله را در این مذاکرات برعهده داشته باشد.


شهید سید مصطفی نیز در این مذاکرات شرکت می کرد. در نتیجه این مذاکرات، تعداد زیادی از اسرای عرب، خصوصا فلسطینی، آزاد شدند.
 

بدر الدین سپس در عملیات‌ اسیرگیری مقاومت اسلامی، نقشی مهم ایفا کرد و پس از آن، به عنوان فرمانده ارشد امنیتی مقاومت اسلامی پس از شهید عماد مغنیه، ضرباتی سخت به شبکه‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی در لبنان زد.بدر الدین با کمک مجاهدان و نیروهای امنیتی مقاومت اسلامی توانست تعداد زیادی از شبکه های جاسوسی رژیم صهیونیستی در لبنان را شناسایی و منهدم کند.
 

وی در کنار دوست قدیمی، همرزم و برادر همسر خود «شهید عماد مغنیه»، توانست ارتش رژیم صهیونیستی را شکست دهد. پس از ترور شهید عماد مغنیه در شهر دمشق در فوریه 2008 (بهمن 1386) جانشین وی شد و هدایت مقاومت اسلامی لبنان را در دست گرفت.

سید مصطفی 3 سال بعد و پس از تصمیم حزب الله برای ورود به جنگ سوریه، با سید حسن نصرالله دیدار کرد و از آمادگی کامل خود برای حضور در سوریه خبر داد. او، همان طور که سید حسن در مراسم ترحیمش اعلام کرد، مسئول ارشد نیروهای مقاومت اسلامی در جبهه‌های سوریه بود و به مدت 5 سال، از زمان حضور حزب الله در سوریه تا روز شهادتش، این سمت را برعهده داشت.


همزمان با این اقدامات، سید به عراق هم می رفت تا ضمن بررسی اوضاع [پس از حضور گروهک داعش]، به نیروهای حشد شعبی در مبارزه با تروریست های تکفیری کمک کند. علاوه بر این، بحث انتقال تجارب نظامی به نیروهای مبارز یمنی نیز جزو کارهایی بود که شهید سید مصطفی انجام داد.
وی نهایتا در روز 13 می 2016 (20 اردیبهشت 1395) در حمله توپخانه ای تروریست های تکفیری به پایگاه نیروهای مقاومت اسلامی در اطراف فرودگاه بین المللی شهر دمشق به درجه رفیع شهادت نائل شد.

بیانیه منتشر شده از سوی حزب الله لبنان در پی شهادت مصطفی بدر الدین تاکید داشت که این فرمانده بزرگ در راس نبرد با طرح آمریکایی- صهیونیستی در منطقه بود و در جهاد و رویارویی با گروه‌های تکفیری در سوریه مصمم بود. ذوالفقار که زندگیش مملو از جهاد، اسارت، مجروحیت و موفقیت‌های ویژه بزرگ بود، زندگی‌اش به شهادت ختم شد و به کاروان فرماندهان شهید (رحمت خدا بر آنها باد) و به‌ویژه رفیق و همرزمش، فرمانده شهید حاج عماد مغنیه پیوست.

شهید مصطفی بدرالدین برادر همسر و جانشین سردار شهید حاج عماد مغنیه، فرمانده سابق شاخه نظامی حزب الله بود.

شناخت شهید بدرالدین از زبان سید حسن نصرالله

با توجه به ماهیت محرمانه فعالیت‌های نظامی حزب الله لبنان و سابقه دوستی قدیمی سید مصطفی بدرالدین با سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله، شاید بتوان اظهار نظر وی در خصوص رفتارها و ویژگی‌های شخصیتی مصطفی بدرالدین را از مهمترین و دقیق ترین اظهارنظرها درباره شخصیت نظامی بدر الدین ارزیابی کرد.

گرچه دبیرکل حزب‌الله احتمالا امروز نیز علاوه بر پرداختن به مسایل داخلی و منطقه‌ای، ابعاد تازه‌ای از شخصیت بدرالدین را رونمایی خواهد کرد، ‌اما در سخنرانی‌های متعدد خود در مناسبت‌های مختلف یادبود این فرمانده نظامی در گذشته، به جایگاه ویژه این شهید بزرگوار در محور مقاومت اشاره کرده است:

- شهید بدرالدین از مهمترین نظریه پردازان و عناصر فعال در کسب پیروزی بزرگ آوریل سال 1996 بود. وی موفق شد به همراه حزب الله لبنان هیبت اسرائیل را در عملیات موسوم به خوشه‌های خشم در هم بشکند و معادله‌های بازدارندگی در برابر دشمن صهیونیستی را تغییر داده و زمینه ساز پیروزی سال 2000 شود.

- شهید بدرالدین نقش اساسی در اخراج اشغالگران صهیونیست از جنوب لبنان در سال 2000 داشت. این اقدام از طریق گسترش فعالیت‌ها و توانمندی‌های مختلف محور مقاومت و اجرای عملیات های نظامی و امنیتی موفق ضد مواضع و مراکز فرماندهی دشمن صهیونیستی و مزدوران آن در جنوب و بقاع لبنان انجام شد.

- این فرمانده شهید نقش اساسی و گسترده‌ای در کشف و شناسایی شبکه‌های جاسوسی دشمن صهیونیستی در لبنان داشت و باعث تقویت مقاومت در برابر دشمن صهیونیستی و حمایت از جبهه ملی لبنان در برابر نفوذهای اسرائیل شد.

- شهید بدرالدین نقش اساسی در تحقق پیروزی الهی بر صهیونیست‌ها در جولای سال 2006 داشت. برکسی پیچیده نیست که اهمیت این پیروزی باعث شد برتری رژیم صهیونیستی زیر سوال رفته و معادله‌ها و موازنه هایی که در سطح منطقه‌ای توسط این رژیم به راه افتاده بود، از بین برود.

- شهید ذوالفقار در فعالیت‌های خود برای گسترش و توسعه توانمندی های نظامی و فرهنگ مقاومت خستگی ناپذیر بود تا جایی که آمادگی‌های این جنبش را در تمامی یگان‌های نظامی و امنیتی ارتقا بخشید.

- آزادسازی اسرا یکی از ابعاد فعالیتهای مصطفی بدرالدین بود و او نقش اساسی در مذاکرات برای آزادسازی اسرای لبنانی از زندان‌های رژیم صهیونیستی چه قبل از سال 2000 و

چه بعد از آن داشت.

- فرمانده شهید مقاومت نقش بزرگی در مقابله با ابزارهای تکفیری غرب ایفا می‌کرد، این نقش در دفاع از اماکن مقدس در سوریه و حمایت از مرزها و جبهه داخلی لبنان در برابر خطرات تروریستی و تکفیری مطرح بود. هنگامی که حزب الله گزینه عزیمت به سوریه برای مبارزه با گروه‌های تروریستی را در پیش گرفت، وی شخصا خود را برای این کار آماده کرد تا برای تمامی لبنان و اقشار مختلف این کشور به مبارزه با تکفیری‌ها بپردازد.

- بر اساس اظهارات سید حسن نصرالله این فرمانده شهید نقش اساسی در انهدام شبکه‌های امنیتی وابسته به گروه‌های تروریستی و تکفیری در لبنان داشت که می‌خواستند به امنیت و ثبات این کشور خدشه وارد کنند.

- وی همچنین نقش اساسی در مدیریت جنگ روانی و تبلیغات جنگی ضد دشمن صهیونیستی داشت و در ادامه به مقابله با دشمن تکفیری پرداخت. تمامی سیگنالها نشان از موفقیت قاطع بدرالدین در انجام این نقش حساس و مهم در مراحل مختلف زندگی مبارزاتی‌اش داشت.

دستاوردهای شهید بدرالدین قبل و بعد از شهادت

این فرمانده مقاومت هنگامی در سوریه به شهادت رسید که حزب الله نقش اساسی در پیروزی‌های دولت و ملت سوریه بر گروه‌های تروریستی ایفا کرده بود. پیروزی محور مقاومت بر گروه‌های تروریستی صهیونیستی و تکفیری در منطقه تنها منحصر به سوریه نبود و در بخش‌های مختلف منطقه قابل مشاهده بود.

در نتیجه این پیروزی‌ها پروژه اسرائیل بزرگ با شکست مواجه شد و توانمندی‌های حزب‌الله به عنوان یکی از بخش‌های اساسی محور مقاومت به فرماندهی نظامی شهید بدرالدین از مهم ترین ارکان این پیروزی ها بود. او اولویت اساسی خود را مقابله با دشمن اشغالگر صهیونیستی قرار داد و طبعا با توجه به موقعیت وی در ساختار نظامی حزب الله، هر گونه دستاورد این حزب را می‌توان به عنوان یکی از دستاوردهای این شهید بزرگ قلمداد کرد.

دستاوردهای این شهید البته تنها منحصر به دوران حیات وی نمی‌شود، بلکه بعد از شهادت او نیز ادامه خواهد داشت، چرا که بسیاری از عناصر حزب الله همچنان بر اساس راهنمایی‌ها و توصیه‌های این شهید ارزشمند فعالیت موسساتی خود را در محور مقاومت ادامه می‌دهند و در بخش‌های مختلف از شخصیت این شهید الگو گرفته‌اند.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ایرانی IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
    14 12
    واقعا هم مثل ماه شب چهارده نور میده روی ماه شهید بدرالدین. روحش شاد. شادی روحش صلوات. یاشاسین حزب الله لبنان و سیدحسن نصرالله
  • علی IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
    10 11
    اینا کجا هستند ما کجاییم. معلومه همچین زندگی به شهادت ختم میشه. یعنی میشه خون من هم در ادامه خون شهدا ریخته بشه خدایا خودت لیاقت شهادت بده تا شرمنده امام حسین و اهل بیت نشیم لبیک یا خامنه ای

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس