کد خبر 855281
تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۲
سفارت آمریکا

امروز هم‌زمان با هفتادمین سالگرد تأسیس رژیم صهیونیستی، سفارتخانه آمریکا در فلسطین اشغالی، طی مراسمی نمادین و تحت تدابیر شدید امنیتی، از تل‌آویو به قدس اشغالی منتقل شد.

به گزارش مشرق، دسامبر پارسال بود که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در اقدامی یکجانبه ضمن به‌رسمیت‌شناختن قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، اعلام کرد که سفارتخانه کشورش را از تل‌آویو به این شهر مقدس منتقل می‌کند.

این اقدام، اعتراض‌ها و مخالفت‌های بین‌المللی را درپی داشته و بسیاری از کشورهای جهان از جمله انگلیس، فرانسه، آلمان و ژاپن اعلام کردند که از این تصمیم واشنگتن تبعیت نخواهند کرد و تا زمان تأسیس دولت فلسطینی در چارچوب راهکار دو دولتی، سفارتخانه خود را منتقل نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید:

روزهای سرنوشت‌ساز برای فلسطین/ آیا «نکبت» صهیونیست‌ها تکمیل می‌شود؟

روز گذشته (یکشنبه) یک هیئت از مقامات آمریکا شامل وکلا، دیپلمات‌ها و مهندسان از جمله «جارد کوشنر» و «ایوانکا ترامپ» داماد و دختر رئیس‌جمهور آمریکا، برای شرکت در مراسم انتقال امور دیپلماتیک سفارت، همزمان با هفتادمین سالگرد تأسیس رژیم اسرائیل، وارد فلسطین اشغالی شد. 

سفارتخانه کنونی آمریکا در «خیایان هایارکون» در مرکز شهر تل‌آویو واقع شده که اکنون بعد از دستور ترامپ، امور دیپلماتیک آن به مکان جدیدی در  منتقل شود. 

محل قدیم سفارتخانه آمریکا در تل‌آویو
ساختمان قدیم سفارتخانه آمریکا در تل‌آویو

این تصمیم که با مخالفت‌ها و محکومیت‌های گسترده جهانی مواجه شد و دو هفته بعد، روز 30 آذرماه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با 128 رأی موافق و 9 رأی مخالف قطعنامه‌ای را در محکومیت آن به تصویب رساند.

طبق قطعنامه 478 شورای امنیت هیچ کشوری اجازه ندارد نمایندگی دیپلماتیک (سفارتخانه و کنسولگری) در شهر قدس تأسیس کرده یا تصمیمی درباره وضعیت آن بگیرد.

همچنین شورای امنیت در روزهای پایانی سال 2016 میلادی، با تصویب قطعنامه 2334، ساخت هرگونه واحد یهودی‌نشین یا شهرک جدید در اراضی خصوصی فلسطینیان شامل قدس شرقی و کرانه باختری را ممنوع اعلام کرد.

آمریکا اما از آن زمان تا کنون به فراهم‌کردن مقدمات انتقال غیرقانونی سفارتخانه خود از تل‌آویو به قدس اشغالی پرداخته و پس از مشخص‌کردن ساختمانی جدید، تابلوهای راهنمایی مسیرهای منتهی به آن نیز در خیابان‌های قدس نصب شد.

روز دوشنبه (17 اردیبهشت) با حضور «نیر برکت» شهردار صهیونیست قدس اشغالی، تابلوهای راهنمایی مسیر سفارتخانه آمریکا در این شهر نصب گردید.

احداث ساختمان جدید سفارتخانه آمریکا در قدس طی 6 سال آینده انجام خواهد شد اما با فشار مقامات صهیونیست و ترامپ، فعالیت‌های دیپلماتیک سفارتخانه و سفیر واشنگتن هفته آینده در «یوم النکبة» سالروز اشغال اراضی فلسطین و تأسیس رژیم جعلی اسرائیل، به قدس منتقل می‌شود.

محل سفارتخانه جدید در قدس نیز به نام «محله ترامپ» در منطقه آرنونا در قدس غربی نام‌گذاری می‌شود. ساختمان جدید سفارتخانه آمریکا در قدس، دارای زیربنای 6هزار متر مربع در زمینی به وسعت 25هزار متر مربع خواهد بود. همچنین اطراف زمین سفارتخانه، دیواری به ارتفاع 3 متر و یک راه گریز احداث خواهد شد.

طرح رایانه‌ای ساختمان جدید سفارتخانه آمریکا که قرار است طی 6 سال آتی ساخته شود
نصب تابلوهای مسیر سفارتخانه آمریکا با حضور شهردار صهیونیست قدس

برخی منابع می‌گویند واشنگتن از تل‌آویو خواسته تا در ازای انتقال سفارتخانه به قدس، رژیم صهیونیستی نیز باید از چهار محله عرب‌نشین در قدس شرقی عقب‌نشینی کرده و آنها را به تشکیلات خودگردان تحویل دهد.

تا زمان احداث ساختمان جدید سفارتخانه، امور دیپلماتیک آمریکا در فلسطین اشغالی به کنسولگری این کشور در قدس غربی، نزدیک خط سبز (مرز تعیین شده در سال 1967) منتقل می‌شود.

مراسم افتتاحیه انتقال سفارتخانه آمریکا از تل‌آویو به قدس، تا حد زیادی نمادین است. زیرا طی هفته آینده، فقط مقدار محدودی از دفاتر سفارت فعلی در تل‌آویو به محل جدید (موقت) در قدس منتقل می‌شود.

یکی از این دفاتر شامل دفتر کار «دیوید فریدمن» سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی است که رتق و فتق امور دیپلماتیک را برعهده دارد. با این حال مقدار زیادی از اعمال سفارت آمریکا برای همیشه در تل‌آویو باقی خواهد ماند.

کنسولگری آمریکا در قدس
فعالیت ماشین‌آلات صنعتی در محل احداث ساختمان جدید سفارت

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
    6 3
    اسرائیل احمق
  • ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
    3 3
    با این کار اسرائیل گور خود را کنده است و به زودی به لطف خدای متعال دفن خواهد شد!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس