استقلال

رئیس اسبق کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال درباره حواشی فینال جام حذفی که منجر به نابینا شدن یک هوادار شد واکنش نشان داد.

به گزارش مشرق،‌ عبدالرحمن شاه‌حسینی در گفت‌وگو با برنامه رادیویی تهران ورزشی درباره اتفاقات فینال جام حذفی بین تیم‌های استقلال و خونه به خونه که منجر به نابیناشدن یکی از هواداران منتسب به تیم فوتبال استقلال شد، گفت: فکر می‌کنم این اتفاق را باید از چند منظر بررسی کرد؛ اول بحث حلقه اول مدیریت فدراسیون فوتبال است، بعد باشگاه‌ها و بعد رفتار تماشاگران. لازم می‌دانم اتفاقاتی که در این بازی بوقوع پیوسته را با اتفاقاتی که نزدیک به یک دهه قبل در زمان تصدی اینجانب در مسابقه پرسپولیس و سپاهان در شهر اصفهان برای سرباز احمدی رخ داد مقایسه کنم. آنجا یک اتفاق تلخ افتاد که بعد از آن پرونده تشکیل شد. پرونده بسیار سنگینی بود که می‌بایست از حیث قضایی کارشناسی می‌شد. ما تمام فیلم‌های موجود را از نهادهای مختلف گرفتیم و به ما ثابت شد آن سرباز توسط تماشاچیان منتسب به باشگاه سپاهان برای ابد دچار نقص عضو شد. یک چشمش را که از دست داد و یک چشم دیگرش کاملا تخلیه شد.

وی افزود: اتفاق تلخی بود که رخ داد و در همه دنیا انعکاس رسانه‌ای پیدا کرد. ما باید کاری می‌کردیم که در این سال‌ها اولا این اتفاقات رخ ندهد و ثانیا تذکرات را به بحث مدیریت وقت فوتبال می‌دادیم که مدیریت‌تان از حیث برگزاری یک مسابقه فوتبال غلط است. آن زمان ما رای را صادر کردیم و آمدیم باشگاه سپاهان را برای سرباز احمدی حدود 70 میلیون تومان محکوم کردیم تا خسارتی که از لحاظ بدنی به او وارد شده بود این باشگاه پرداخت کند. این وجه پرداخت شد علاوه بر این در حکمی نوشتیم که سرباز احمدی می‌تواند اقدامات قضایی دیگر را انجام بدهد. گذشته از این ما باشگاه سپاهان را به مدت 3 ماه از برگزاری بازی خانگی محروم کردیم و اجازه ندادیم در آن شهر مسابقه‌ای انجام شود. هر هفته محل مسابقات را این باشگاه با هماهنگی سازمان لیگ وقت تعیین می‌کرد. اما متاسفانه بعد از یک ماه و نیم که از صدور حکم گذشت و بنده از فدراسیون فوتبال استعفا دادم، مدیرانی که امروز مدیران ارشد فدراسیون هستند آن موقع در تشکیلات فوتبال جزو اعضای هیئت رئیسه بودند که آنها به راحتی مابقی این حکم را شکستند و از بین بردند. این اتفاق، اتفاق بدی بود و بارها گفته‌ام حس ناسیونالیستی و بحث جغرافیایی در مدیران ما تاثیر گذاشت و آن رای رد شد.

رئیس اسبق کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال با بیان اینکه باید در رخ دادن این اتفاقات مشکل را ابتدا از بحث مدیریتی بررسی کنیم، خاطر نشان کرد: بعد از گذشت این همه سال فوتبالی که ما اسمش را حرفه‌ای گذاشته‌ایم اما هنوز اتفاقاتی رخ می‌دهد که ثابت می‌کند ما در بحث برگزاری مسابقات مدیریت بلد نیستیم. از حیث امنیتی، انضباطی و چیدمان تماشاگران و اتفاقات دیگری که بوجود می‌آید. اولین ضعف، ضعف مدیریت کلان حلقه اول فدراسیون فوتبال است. علیرغم پزهایی که امروزه می‌دهند و ادعا می‌کنند که فوتبال ما پیشرفت کرده اما با این اتفاقاتی که رخ می‌دهد می‌فهمیم که ما مدیریت فوق‌العاده ضعیفی داریم و فقط کت و شلوار فوتبال حرفه‌ای و مدیریت حرفه‌ای را بر تن کرده‌اند که با این کت و شلوار و بعضی از کت و شلوارهای دیگران که قرضی است پز حرفه‌ای می‌دهند!

شاه‌حسینی با اشاره به اینکه مجمع فدراسیون فوتبال باید به این نتیجه برسد که تغییراتی در مدیریت فدراسیون فوتبال شکل بگیرد، گفت: نه اینکه تغییرات صورت گیرد و اوضاع بدتر شود باید تغییراتی مثبت وجود داشته باشد و مدیریتی که توان داشته باشد و بتواند فوتبال را خوب اداره کند،‌ روی کار بیاید که از جنس خود فوتبال هم باشد. در ثانی باشگاه‌هایمان در فوتبال حرفه‌ای چه در جام حذفی و چه در لیگ حرفه‌ای در حقیقت هیچ‌کاره هستند. یعنی در تمام دنیا باشگاهی که میزبان مسابقه است به معنی واقعی در بحث استادیوم، چیدمان تماشاگران و هماهنگی با سایر نهادها کارها را انجام می‌دهد. اگر اتفاقی رخ دهد آن موقع مسئولیت با مدیریت باشگاه است که باید آن باشگاه محروم شود.

وی تصریح کرد: 15 سال است که از طریق رادیو تلویزیون و رسانه‌های نوشتاری این موضوع را مطرح می‌کنم که ما به باشگاه‌هایمان هیچ اختیاری نمی‌دهیم و بعد اتفاقاتی که رخ می‌دهد با چکش قانون می‌کوبیم بر سر باشگاه‌ها و هیچ چاره دیگری هم طبق مقررات انضباطی فوتبال نداریم. باید اختیارات را به باشگاه‌ها واگذار کنیم و بعد در پاسخ این اختیارات از باشگاه‌ها مسئولیت بخواهیم تا دیگر این اتفاقات در آینده رخ ندهد.

رئیس اسبق کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال با اشاره به اینکه نکته بعدی درباره تماشاگران است،‌ یادآور شد: انصافا خود تماشاگران هم از لباس غیرحرفه‌ای بیرون بیایند. حدود یک یا دو دهه پیش یادمان هست زمانی که تیم‌های انگلیسی در شهر یا کشور دیگری در جام باشگاه‌های اروپا بازی داشتند وآن زمان آن شهر را فضا بر می‌داشت که تماشاگران انگلیسی قرار است باز هم به شهرمان بیایند و آشوب به پا کند. شهر را به آتش بکشند و زد و خورد ایجاد کنند و بقیه را مجروح کنند اما امروزه می‌بینیم همان تماشاگران چکار کرده‌اند و در فاصله یک متری زمین می‌نشینند و بهترین فوتبال را با نهایت نظم برگزار می‌کنند. تماشاگران ما هم باید آنها را الگو قرار دهند.

شاه‌حسینی درباره بررسی اتفاقات بازی فینال جام حذفی یادآور شد: این اتفاق افتاده است و نمی‌دانم که مسبب آن هنوز مشخص شده است یا خیر. اگر مشخص شده که تکلیف روشن است اگر نه باید اول کارشناسی کنند که البته باید مقداری هم زمان ببرد تا دقیقا بررسی شود که آیا شخصی که این کار را کرده منتسب به کدام باشگاه بوده و از هر حیث مورد بررسی قرار بگیرد. یکی از وظایف ارکان قضایی فدراسیون این است که بدون ترس از عواقب و شغلش و بدون فکر به اینکه میزها را از دست بدهند با قاطعیت،‌ سرعت، نهایت انصاف و عدالت حکم را صادر کنند تا در آینده شاهد این اتفاقات نباشیم.

وی اشاره کرد: خسارت مادی که از حیث بدنی وارد شده است باید به آن ورود کرد تا پرداخت شود. در وهله بعد اگر باشگاه ثابت شد که تماشاگرانش بی‌نظمی را بوجود آوردند باید به طریقی باشگاه تنبیه شود تا در آینده به تماشاگرانش نظم و انضباط بدهد. از طرفی هم باشگاه با توجه به اینکه جرم رخ داده است و موضوع جنبه مجرمانه دارد و طبق قانون مجازات اسلامی جرم است دستگاه قضایی محل وقوع جرم هم باید ورود کند و توسط عوامل تحقیق افراد را شناسایی و آنها را مجازات کند.

رئیس اسبق کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال گفت: یک دستگاهی هم که گم شده است و پیدایش نمی‌کنیم باید امروز باشد و آن دستگاهی است که مدیران فوتبال که برخی‌ از آنها عرضه اداره فوتبال را ندارند اینها را هم باید به عنوان مجرم تعقیب و مجازات کند. این سمت‌ها چیزی نیست که غصب کنیم و پزش را بدهم. سالی 50، 100 سفر خارجی را با پول بیت‌المال برویم و این جور اتفاقات فوتبال سر یک تماشاگر بدبخت خالی شود. مدیران هم باید مجازات شوند اما مرجعی که مدیران را مجازات می‌کند فعلا پیدایش نیست. اگر شما پیدایش کردید آدرسش را هم به من بدهید.

شاه‌حسینی در پایان تصریح کرد: بیایید واقعا مقررات را به نحوی اجرا کنیم که همه مردم راضی باشند. تغییر مقررات کار سختی نیست. آنقدر امثال ما در این باره صحبت کرده‌ایم که دیگر تریبون‌های بسیاری از جاها را گرفته‌اند که دیگر این حرف‌های حق به گوش مردم نرسد. یک خواهش هم از رسانه‌ها دارم که در امثال این اتفاقات کمتر به سراغ امثال ما بیایید و بیشتر در دل مردم فوتبالی بروید و ببینید نظر آنها چیست؟

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • موسوی IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۷
    1 0
    خیلی خوب تمام حرفهای اقای شاه حسینی درست است باید تکلیف این طرفدار بی پناه مشخص شود و مجرم جنایتکار دستگیر شود و تمام کسانیکه تماشاگر نماها را به فحش دادن و پرتاب سنگ و صندلی تهییج و تحریک کرده اند هم شناسایی و مجازات شوند و مسئولان بی خیال فدراسیون فوتبال هم مجازات و از کار بر کنار شوند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس