کد خبر 85274
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۴

درحالي که وزير آموزش و پرورش و مسئولان آموزش و پرورش طي هفته هاي اخير از اجراي نظام آموزشي جديد با عنوان ۳-۳-۶ که شامل ۶سال دوره ابتدايي و ۲دوره ۳ساله مقطع متوسطه است از سال آينده خبر مي دهند، تماس هاي متعدد از سوي اولياي دانش آموزان حکايت از اين دارد که به دليل ابهامات موجود در اجراي اين طرح و همچنين برخي اظهارنظرهايي که نظام آموزشي جديد را فاقد وجاهت قانوني و تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي مي دانند، نگراني از پيامدهاي اجراي نظام جديد آموزشي و صدماتي که متوجه دانش آموزان مي شود روز به روز افزايش مي يابد.

به گزارش مشرق به نقل از خراسان، تغيير نظام آموزشي در چند مرحله در شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصويب شده است.

شوراي عالي انقلاب فرهنگي در خصوص سند تحول آموزش و پرورش اطلاعيه اي صادر کرد و در آن اصل نظام آموزشي 3-3-6 را لازم الاجر دانست و آن را مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي ذکر کرد.دکتر مهدي نويد ادهم دبير شوراي عالي آموزش و پرورش نيز با رد سخنان کساني که مدعي هستند تغييرات نظام آموزشي مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي نيست به خراسان گفت: تغيير نظام آموزشي جديد در چند مرحله در شوراي عالي انقلاب فرهنگي به تصويب رسيده است، يکبار در سال ۶۸ ساختار جديد نظام آموزشي براساس ۲دوره ۶ساله (ابتدايي و متوسطه) در شوراي عالي انقلاب فرهنگي به تصويب رسيد که به دليل فراهم نبودن امکانات و مقدمات آن اجرا نشد.

وي افزود: براي بار دوم در سال ۸۹ به بهانه بررسي و تصويب سند ملي آموزش و پرورش تغيير ساختار نظام آموزشي در شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصويب شد که در اين مصوبه نظام آموزشي ۳-۳-۶ به تصويب رسيد و مبناي آن ۶ساله شدن دوره ابتدايي و ۲دوره ۳ساله مقطع متوسطه قرار گرفت.

دبير شوراي عالي آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: براي بار سوم نيز در خلال تصويب سند تحول بنيادين تغيير نظام آموزشي ۳-۳-۶ به تصويب رسيد و بر ۱۲ساله شدن نظام آموزش و تغيير نظام به ۳-۳-۶ تاکيد و تصريح شد. بنابراين اجراي تغيير ساختاري و استقرار نظام آموزشي ۳-۳-۶ وجاهت قانوني دارد و اين که گفته مي شود «غيرقانوني است و هنوز به تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي نرسيده» حرف نادرستي است. اما اين که گفته مي شود که اجراي اين تغييرات، تحول بنيادين در آموزش و پرورش ايجاد مي کند و نياز به بسترسازي و اجراي مقدمات و آيين نامه دارد حرف درستي است که ما نيز بر اين موضوع صحه مي گذاريم.

آيين نامه اجرايي تغيير نظام آموزشي تدوين شده است

نويد ادهم نيز با اشاره به اين که قانون نياز به ارائه آيين نامه و ارائه ساز و کار دارد گفت: با توجه به مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي، آيين نامه اجرايي تغييرات ساختاري دوره هاي تحصيلي يا تغيير نظام آموزشي که شامل ساز و کارهاي اجرايي اين تغييرات است، در آموزش و پرورش تدوين شده است و بر اين اساس آموزش و پرورش آغاز اجراي اين تغييرات را از سال آينده اعلام کرده است.دبير شوراي عالي آموزش و پرورش با اشاره به اين که در سند تحول بنيادين که به منزله قانون اساسي آموزش و پرورش است بر تغييرات نظام آموزشي تاکيد شده است گفت: اين قانون به مرور اجرا مي شود.

تشريح نحوه اجراي تغييرات ساختاري دوره هاي تحصيلي

وي با تشريح جزئيات اجرايي تغييرات ساختاري دوره هاي تحصيلي گفت: در آيين نامه تغيير نظام آموزشي بر تغيير ساختار دوره هاي تحصيلي هم زمان با تغيير محتوا تصريح و حتي تاکيد شده است که تغييرات محتوايي نظام آموزشي بايد نسبت به تغييرات ساختاري اولويت داشته باشد.وي افزود: در اين آيين نامه به صراحت ذکر شده است تغييرات ساختاري و تغييرات محتوايي بايد براساس برنامه زمان بندي و به تدريج انجام شود.به عنوان مثال در سال جاري کتاب هاي اول دبستان تغيير کرد و در محتواي آن ها تغييرات اساسي ايجاد شد.در حال حاضر تغيير کتاب دوم دبستان و تدوين و تاليف کتاب هاي درسي سال ششم ابتدايي در حال انجام است. همچنين به ترتيب هر سال کتاب هاي ۲ دوره تحصيلي تغيير مي کند تا طي ۶سال تمام کتاب هاي تحصيلي مشمول تغييرات محتوايي هماهنگ با نظام آموزشي جديد قرار گيرد.

وي افزود: همچنين درباره استقرار پايه هاي تحصيلي اين گونه طراحي شده است که در سال آينده پايه ششم ابتدايي مستقر و سال اول راهنمايي حذف مي شود و در سال بعد از آن دوره اول راهنمايي که در حقيقت دوره اول متوسطه اول نظام جديد است، مستقر و دوم راهنمايي حذف مي شود، به همين ترتيب اين تغييرات به پيش مي  رود تا در سال ۹۷-۹۶ با حذف دوره پيش دانشگاهي نظام ۳-۳-۶ که شامل دوره ابتدايي ۶ساله و ۲ دوره متوسطه ۳ ساله است، مستقر شود. فاطمه قربان، معاون آموزش ابتدايي آموزش و پرورش نيز با اشاره به تصويب تغييرات ساختاري در شوراي عالي انقلاب فرهنگي به خراسان گفته بود: در سال گذشته اين مسئله در شوراي عالي انقلاب فرهنگي به تصويب رسيد و آموزش و پرورش براي فراهم آوري مقدمات و امکانات اجراي اين طرح ۲سال فرصت دارد.

وي با اشاره به ايجاد ۱۲ کارگروه در آموزش و پرورش براي اجراي اين طرح از نظر بررسي ساختارهاي اجرا، فضا، امکانات، تجهيزات، نيروي انساني، محتواي کتاب هاي درسي و ... تشکيل شده است، گفت: اولين گام در اين راستا ساماندهي فضاهاي آموزشي براي تشکيل کلاس هاي ششم ابتدايي است که البته در مواردي در سال آينده اين احتمال وجود دارد که اين کلاس ها با متناسب سازي فضا تجهيزات و در نظر گرفتن مقتضيات سني دانش آموزان در مدارس راهنمايي برگزار شود که اين مشکل در سال هاي بعدي برطرف مي شود. وي افزود: تدوين کتاب هاي درسي سال ششم ابتدايي گام بعدي است که در حال حاضر در حال انجام است و تا پايان امسال تدوين و تاليف اين کتاب ها به پايان مي رسد.

بنا به گفته اين مسئول، اين کتاب هاي درسي در راستاي برنامه هاي درسي دانش آموزان پنجم ابتدايي با اندکي تفسير تدوين مي شود و آموزش دانش آموزان ششم ابتدايي بر اساس برنامه درسي سال پنجم خواهد بود. البته از نظر عنوان هاي درسي تفاوت هايي ايجاد خواهد شد که در برنامه هاي بعدي اعلام مي شود. وي افزود: در نظر گرفتن تجهيزات آموزشي موردنياز با محتواي آموزشي براي پايه ششم ابتدايي از جمله برنامه ريزي هاي آموزش و پرورش است علاوه بر اين که هوشمندسازي کلاس ها در حال برنامه ريزي است.

کالبدشکافي ضرورت تغيير نظام آموزشي

نويدادهم، دبير شوراي عالي آموزش و پرورش در پاسخ به اين که چه ضرورتي به ايجاد تغييرات ساختاري دوره هاي تحصيلي و تدوين نظام آموزشي جديد منجر شده است، گفت: در طول تاريخ آموزش و پرورش نظام آموزشي شامل ۲ دوره ۶ساله ابتدايي و متوسطه بوده است که در سال ۵۳ مسئولان وقت دوره آموزش عمومي را از ۶ سال به ۸ سال يعني ۵ سال ابتدايي و ۳ سال راهنمايي تغيير دادند که دلايل آن ها افزايش مدت تحصيل دانش آموزان در آموزش هاي عمومي بود. وي افزود: اما با توجه به مقتضيات آموزشي، شوراي عالي آموزش و پرورش تصميم به تغيير مدت دوره ابتدايي به ۶ سال گرفت، چرا که دوره آموزش ابتدايي دوره شکل گيري شخصيت دانش آموزان است که در اين دوره تربيت، خلاقيت و تفکرمحوري بايد بيش از آموزش، حافظه محوري و ... مدنظر قرار گيرد. بنابراين بر اساس تجارت ديگر کشورها و همچنين کارشناسي ها به اين نتيجه رسيديم که دوره آموزش ابتدايي به ۶ سال افزايش يابد.

رد اظهارات رئيس کميسيون آموزش مجلس

شايان ذکر است روز چهارشنبه رئيس کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس که خود نيز عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي است گفته بود که نظام آموزشي ۳-۳-۶ به هيچ وجه به تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي نرسيده است و آنچه در اين شورا مطرح شده کليات طرح است که براساس آن آموزش و پرورش موظف شده است ظرف ۲ماه راهکارها و آيين نامه اجرايي تغيير نظام آموزشي را تهيه کند و به شوراي عالي انقلاب فرهنگي ارائه دهد.

اين در حالي است که 2 مسئول در آموزش و پرورش اظهار داشتند: تغيير ساختار نظام آموزشي 3-3-6 تا کنون 3 نوبت در شوراي عالي انقلاب فرهنگي به تصويب رسيده است. دبيرخانه شوراي انقلاب فرهنگي نيز در اين مسئله صحه گذاشته است، بنا بر اين اظهارات کميسيون آموزش نا درست است.

شوراي عالي انقلاب فرهنگي با صدور اطلاعيه اي اعلام کرد: نظام آموزشي 3-3-6 لازم الاجراست

شوراي عالي انقلاب فرهنگي در خصوص سند تحول آموزش و پرورش اطلاعيه اي صادر کرد و در آن اصل نظام آموزشي 3-3-6 را لازم الاجرا دانست. به گزارش مهر، دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي در خصوص سند تحول آموزش و پرورش اطلاعيه اي بدين شرح صادر کرد.
 
با توجه به اظهارات غيرمسئولانه برخي افراد در رسانه‌ها پيرامون عدم تصويب نظام آموزشي 3-3-6 در شوراي عالي انقلاب فرهنگي بدين وسيله اعلام مي شود اصل نظام آموزشي 3-3-6 در شوراي عالي انقلاب فرهنگي به تصويب رسيده و بر اساس سند تحول آموزش و پرورش اجراي آن برعهده وزارت آموزش و پرورش و شوراي عالي آموزش و پرورش گذاشته شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • [جمیله غفاریان ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۵
    0 0
    نیاز سنجی ، برنامه ریزی ، سنجش امکانات درتمامی ابعاد موثر دربحث آموزش و پرورش و توجه به شرایط موجود از اهم مسائل است که نباید به آفت شتابزدگی مبتلا گردد .
  • ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
    0 0
    عالی بود ممنون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس