کد خبر 850151
تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۷
پایتخت

«سریال ایرانی» یکی از مؤلفه‌های فرهنگی جذاب و پر مخاطب در کشورمان بوده است. سریال‌هایی که مماس با فرهنگ، آداب و رسوم، اخلاق و در یک کلام، فرهنگ بومی مردم این دیار بوده‌اند.

به گزارش مشرق، مهدی امیدی در هفته نامه صبح صادق نوشت: «سریال ایرانی» یکی از مؤلفه‌های فرهنگی جذاب و پر مخاطب در کشورمان بوده است. سریال‌هایی که مماس با فرهنگ، آداب و رسوم، اخلاق و در یک کلام، فرهنگ بومی مردم این دیار بوده‌اند.

متأسفانه، سال‌هاست که نمایش این‌گونه سریال‌ها در رسانه ملی کاهش یافته است. این در حالی است که در دهه‌های پیش، آثاری روی آنتن می‌رفتند که همه مردم را مجذوب خود می‌کردند؛ سریال‌هایی چون «در خانه»، «قصه‌های مجید»، «آرایشگاه زیبا»، «پدر سالار»، «در پناه تو» و...، از جمله این آثار بودند که داستان‌های آنها اغلب در گرماگرم روابط و کشمکش‌های خانوادگی و در فضاهای سنتی می‌گذشت.

برخی از سریال‌ها مانند «امام علی(ع)»، «ولایت عشق»، «سربداران»، «هزار دستان»، «یوسف پیامبر(ع)»، «مختارنامه» و... نیز با موضوعات تاریخی خوش درخشیدند. البته سریال «پایتخت» به ویژه در سه فصل اول خود چنین رویکردی داشت و توانست به محبوبیت بالایی دست یابد.

خانواده‌های ایرانی در این سریال‌ها می‌توانستند بخشی از زندگی روزمره خود را به نظاره بنشینند؛ اما سال‌هاست که از این سریال‌ها خبری نیست و بیشتر آثار نمایشی تلویزیون را کارهایی بدون روح و گرمای زندگی ایرانی تشکیل می‌دهد. این در حالی است که سازمان‌های رسانه‌ای جهان، امروز به اسلوب سریال‌سازی ایرانی در سال‌های گذشته رسیده‌اند. شبکه‌های تلویزیونی هم در مغرب زمین و هم در شرق کره خاکی سعی دارند با سریال‌های خود، به بازسازی تاریخ و اسطوره‌های خودشان دست بزنند.

این سریال‌ها ابزارهایی برای ترویج سبک زندگی، احیای نهاد خانواده و القای ایدئولوژی‌های خاصی هستند. کشور کره جنوبی و همچنین در سال‌های اخیر، کشور ترکیه با ساخت سریال‌های تاریخی در پی احیای هویت خود هستند. آنها با «افسانه‌سازی» در این‌گونه سریال‌ها سعی می‌کنند خود را نزد دیگر ملل، کشوری با پیشینه تاریخی باشکوه معرفی کنند و به مردم و جوانان خود غرور ملی ببخشند. سریال «جومونگ» که از رسانه ملی ما هم پخش می‌شد، نمونه بارز و گویایی برای شناخت جایگاه و کارکرد سریال‌هاست.

در آمریکا، سریال‌هایی چون «بازی تاج و تخت»، «لاست»، «24»، «میهن» و... نیز کاربردهایی تاریخی و ایدئولوژیک دارند. این سریال‌ها از مرزهای آن کشور فراتر رفته‌اند و به مثابه سفیر فرهنگی در اقصی نقاط جهان به سود فرهنگ، سبک زندگی و باورهای جامعه آمریکا عمل می‌کنند.

چند روز پیش مرتضی میرباقری، معاون سیما در مصاحبه‌ای اعلام کرد، بودجه سریال‌سازی صداوسیما در سال 97 دو برابر می‌شود. این اتفاق خوب باید با غنی‌سازی محتوا و احیای سریال‌های ایرانی همراه شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس