کد خبر 849713
تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۱
زنگنه

وزیر نفت گفت: وزیر نفت وقتی تیم ملی فوتبال و پرسپولیس و استقلال مربی خارجی دارند، آیا ما نباید در صنعت نفت خود از منابع خارجی استفاده کنیم؟

به گزارش مشرق، بیژن زنگنه وزیر نفت در نشست علنی امروز سه‌شنبه 4 اردیبهشت پارلمان و در پاسخ به سوال جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد درباره تسلط فامیل‌های ثروت و قدرت و باشگاه نفتی در بخش خصوصی در جریان برندسازی جایگاه‌های عرضه سوخت گفت: در اینکه صنعت نفت ما می‌تواند نقش عظیمی در توسعه کشور داشته باشد شکی نیست.

وی با اشاره به بخشی از اظهارات نماینده مشهد اظهارداشت: اینکه می‌گویند قبل از انقلاب وزارت نفت انگلیسی‌ترین وزارتخانه ما بود باید بگویم وزارت نفت در سال 1358 تشکیل شده است.

زنگنه با اشاره به اینکه همه درآمدهای نفتی و فرآورده‌های آن به خزانه کشور واریز شده و دست وزارت نفت نیست، گفت: همه خوزستانی‌ها می‌دانند که من چقدر مصرم که بخشی از درآمد نفتی جدا شده و برای توسعه مناطق نفت‌خیز هزینه شود.

بیشتر بخوانید:

انتقاد لاریجانی از ادبیات روحانی درباره دستگاه‌های نظارتی

وی درباره بخشی از اظهارات کریمی قدوسی مبنی بر اینکه چرا معتقد است خام‌فروشی نفت موجب ارتقاء امنیت ملی می‌شود، اظهارداشت: من مجری سیاست‌های نظام هستم و خود سیاست‌گذار نیستم.

زنگنه با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی نفت و گاز از سوی مقام معظم رهبری اظهارداشت: حضور ما در بازارها از نظر امنیتی هم به ما کمک می‌کند، دنیا روی کشوری با یک میلیون بشکه صادرات نفت در روز و کشوری دیگر با 5 میلیون صادرات متفاوت حساب باز می‌کند همانطور که الان کسی جرأت ندارد روسیه را تحریم نفتی و گازی کند چرا که اروپا نابود می‌شود.

وزیر نفت با استناد به مفاد برنامه ششم درباره افزایش تولید نفت گفت: من باید به این سیاست‌های مصوب عمل کنم؛ تولید نفت در پایان برنامه ششم توسعه باید 2 میلیون بشکه افزایش ظرفیت داشته باشد.

وی با ذکر اینکه در برنامه ششم 200 میلیارد دلار نیاز به سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز تصویب شده است، افزود: ما باید با خارجی‌ها کار کنیم چون هم به سرمایه نیاز داریم و هم به فناوری زیرا ما نمی‌توانیم 200 میلیارد دلار را از بازار داخل تأمین کنیم البته یک طرح 6 میلیارد دلاری را مطرح کرده‌ایم که از بازار داخل تأمین کنیم.

زنگنه با اشاره به اینکه حضور شرکت‌های خارجی در صنعت نفت و گاز کشور علاوه بر کمک به پروژه‌ها به افزایش امنیت ملی نیز منجر می‌شود، گفت: در قرارداد توتال بخشی از کار را به شرکت‌های داخلی هم سپرده‌ایم و فقط منابع را از خارج تأمین کرده‌ایم.

وزیر نفت در پاسخ به بخشی از سخنان نماینده مشهد مبنی بر اینکه وزیر نفت نگاه به خارج دارد، گفت: خداوکیلی من نگاه به خارج دارم؟ مپنا و پتروپارس را که امروز مایه افتخارند چه کسی راه‌اندازی کرد؟ چه کسی تحول عظیم در پتروشیمی را ایجاد کرد؟ که امروز روزی 20 میلیارد دلار تولید پتروشیمی داریم.

وی با اشاره به اینکه به اندازه 15 الی 16 هزار میلیارد تومان در گازرسانی روستایی اشتغال در کشور ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: وقتی تیم ملی فوتبال ما مربی خارجی دارد و همه هم آن را قبول داریم و حتی پرسپولیس و استقلال هم مربی خارجی دارند آیا ما برای توسعه صنعت نفت خود نباید از منابع خارجی استفاده کنیم؟

زنگنه در بخش دیگری از سخنان خود در مجلس و در پاسخ به بخشی از سوال کریمی قدوسی درباره برندینگ سوخت، گفت: قبلاً یکبار موضوع برندینگ مطرح شد و از آنجا که عده‌ای از نمایندگان و برخی از دست‌اندرکاران حمل و توزیع سوخت نگرانی داشتند آن را متوقف کردیم تا بیشتر در این‌باره صحبت کنیم سپس طرحی پیشنهاد شد که من از آن حمایت کردم؛ من دیگر چه باید بکنم؟

وی با تأکید بر اینکه در طرح جدید پیشنهادی هیچ انحصاری ایجاد نخواهد شد، خطاب به نمایندگان مجلس عنوان داشت: آیا شما امروز از وضعیت جایگاه‌های سوخت راضی هستید؟ این طرح جدید کاملاً اختیاری است و درخواست کرده‌ایم که مورد اصلاح هم واقع شود.

وزیر نفت با تأکید بر اینکه برندها واسطه نیستند و تعدادی از شرکت‌ها جهت برندینگ تائید صلاحیت شده‌اند در ادامه گفت: ما برای باشگاه نفت و نیرو ایده‌ای در سال ۹۰ دادیم و آن موقع هم وزیر نبودم و این باشگاه سال ۹۱ تأسیس شد و امروز هم من یک عضو ساده در آن هستم.

زنگنه با تأکید بر اینکه باشگاه نفت و نیرو یک ریال از دولت دریافت نمی‌کند و جلسات آن صرفاً ماهی یک بار برگزار شده و مفاد آن به صورت کتابچه منتشر می‌شود، گفت: ما هیچ چیز مخفی در این باشگاه نداریم و هرکس بخواهد می‌تواند به جلسات بیاید.

وی اظهارداشت: اگر کسی بخواهد در این کشور کار خلافی انجام دهد که نمی‌رود مؤسسه ثبت کند.

وزیر نفت گفت: اشکالی ندارد که ما با هم مخالف باشیم اما نباید از هم تنفر داشته باشیم؛ چرا اینقدر نسبت به یکدیگر سوءضن داریم، به یک وزیر می‌گوییم که کار سرّی می‌کند؛ اگر من جنایتکارم نباید الان اینجا باشم، این اتهام و توهین به ۲۹۰ نماینده مجلس است که به من رأی اعتماد داده‌اند.

زنگنه خطاب به کریمی قدوسی ادامه داد: یک عده که با شما همفکر نیستند یک مؤسسه تأسیس کرده‌اند، اگر این کار خلاف قانون است دستگاه‌های امنیتی باید رسیدگی کنند. 

وی افزود: این ۲۰۰ نفر در باشگاه نفت و نیرو همه مدیران بخش‌های نفت و برق کشورند که سالها کار کرده‌اند؛ آیا اینها همیشه باید در دولت مشغول به کار باشند؟

وزیر نفت در پایان گفت: ما امروز از نظر منابع در وضعیت خوبی قرار نداریم اما من نمی‌توانم در جلسه علنی جزئیات را بگویم؛ نمی‌توانم بگویم که آمریکا چه برنامه‌هایی برای ما دارد چون ممکن است از آن سوء استفاده کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس