کد خبر 849216
تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۲
امریکا نمایه

ظریف: تغییر روش و رفتار امریکا مذاکره در مورد زندانیان را محتمل می‌کند.

به گزارش مشرق، در حالی که کمتر از ۲۰ روز دیگر دونالد ترامپ، تصمیم امریکا در خصوص برجام را اعلام خواهد کرد، به نظر می‌رسد پالس‌هایی از سوی ایران برای ایجاد تغییر در نظر ایالات متحده فرستاده شده است.

بیشتر بخوانید:

جدی‌ترین گزینه ایران در صورت خروج آمریکا از برجام، احیای پیشرفته فعالیت هسته‌ای است


یکی از این پالس‌ها به موضوع چند جاسوس امریکایی باز می‌گردد که توسط نیروهای امنیتی در ایران بازداشت شده‌اند و هم اکنون در حال گذراندن دوران محکومیت خود هستند. بر این اساس محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان که این روزها در ایالات متحده به سر می‌برد، در گفت‌وگو با شبکه CBS این کشور گفته که تغییر «روش و رفتار» امریکا، مذاکرات میان تهران و واشنگتن، در مورد زندانیان را محتمل می‌سازد. اشاره مستقیم ظریف به زندانیان دوتابعیتی ایرانی‌- امریکایی در زندان‌های ایران است که دولت‌های ایالات متحده بارها خواستار آزادی آنها شده‌اند. وزیر خارجه در این خصوص گفته که چنین مذاکراتی، به‌ویژه از نظر مسائل انسانی، ممکن است، ولی برای اینکه چنین شود امریکا باید نگرش خود را تغییر دهد.


ظریف می‌گوید: «مهم است که دولت دونالد ترامپ توانایی خود برای ورود به مذاکرات محترمانه را نشان دهد.» بسیاری از کارشناسان، بیان چنین گفته‌هایی از سوی محمدجواد ظریف را بی‌ارتباط به موضوع توافق هسته‌ای ندانسته‌اند و معتقدند تیم دیپلماسی کشور به دنبال یک معامله برای حفظ امریکا در برجام هستند.


دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا در دی ماه گذشته در حالی تعلیق تحریم‌های هسته‌ای علیه کشورمان را امضا کرد که چهار شرط مهم برای امضای مجدد این تعلیق‌ها در نظر گرفت؛ شروطی که در ارتباط مستقیم با برنامه دفاعی کشورمان است و خواستار بازرسی از اماکن نظامی ایران می‌شود و سپس با پیوند زدن برنامه دفاع موشکی با پرونده هسته‌ای اینگونه عنوان می‌کند که ایران باید اثبات کند به دنبال تسلیحات هسته‌ای نیست و در صورت ساخت و آزمایش موشک، با تحریم روبه‌رو شود. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران بارها موضوع توانمندی‌های دفاعی خود را جدا از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای معرفی و تأکید کرده بود تحت هیچ شرایطی از حقوق خود در این عرصه عقب‌نشینی نخواهد کرد؛ اتفاقی که باعث می‌شود امریکا رسماً از توافق برجام خارج شود.


حالا در شرایطی که اروپایی‌ها تلاش‌های ناموفقی را برای بازگرداندن نظر ایالات متحده از تصمیم خود انجام داده‌اند، به نظر می‌رسد ایران برگ برنده خود را در این خصوص رو کرده و تلاش دارد با معامله بر سر جاسوسان امریکایی که در زندان‌های ایران هستند، عملاً برای چند ماه دیگر امریکا را در برجام حفظ کند.

تلاش‌های امریکا برای آزادی جاسوسان

اما ایران در حالی به دنبال معامله بر سر جاسوسان امریکایی است که ایالات متحده ارزش بسیار زیادی برای این چهره‌ها قائل است، به نحوی که دولت ایالات متحده تاکنون چندین بار از ایران خواسته تا این چند تبعه امریکایی را از زندان‌های خود آزاد کند و حتی در این خصوص تلاش‌های دیپلماتیک مختلفی را نیز شکل داد. یکی از این تلاش‌ها مربوط به نامه نگاری محرمانه دبیر کل سازمان ملل با رئیس‌جمهور ایران بود. بر این اساس نشریه فارین پالیسی با استناد به «منابع مطلع» خبر داده که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در نامه‌ای محرمانه به حسن روحانی که تابستان گذشته فرستاده خواستار آزادی دو تن از جاسوسان امریکایی شده است؛ نامه‌ای که البته بازتاب چندانی در ایران نداشت و دولتی‌ها سخنی از آن به میان نیاوردند.

چه کسانی در ایران زندانی هستند؟

بر اساس اطلاعات موجود هم اکنون پنج جاسوس امریکایی در حال گذراندن دوران محکومیت خود در زندان‌های ایران هستند. یکی از این چهره‌ها محمدباقر نمازی از دولتمردان سابق حکومت پهلوی است. نمازی در سال ۸۰ به ایران بازگشته و اقدام به ارتباط‌گیری با برخی افراد و شخصیت‌های مؤثر و همچنین برخی گروه‌های فعال سیاسی و اجتماعی می‌کند. عضویت و ارتباط گسترده با نهادهای وابسته به سازمان ملل، ارتباط با گری سیک و عضویت در پروژه گلف۲۰۰۰، ارتباط نزدیک با آلن ایر سخنگوی وزارت خارجه امریکا، مرکز CIPE و جان سولیوان مدیر مؤسسه، ارتباط با بنیاد فورد و مؤسسه نایاک (لابی ایرانیان مقیم امریکا) نمونه‌ای از دهها فعالیت مستمر و هدفمند این فرد به منظور تحقق اهداف سازمان‌های جاسوسی و لابی‌های سیاسی ضدانقلاب در ایران بوده است.

دیگر تبعه امریکایی، زندانی در ایران سیامک نمازی، فرزند محمدباقر نمازی است. سیامک نیز در یک برنامه مشترک با پدرش فعالیت می‌کرد، به علاوه اینکه وی با تأسیس یک شرکت دلالی اقدام به تحمیل و دستکاری در پرونده نفتی کرسنت کرده بود. امریکایی دیگر نزار ذکا است. ذکا، مدیر منطقه‌ای «آژانس توسعه فراملی امریکا» در حوزه غرب آسیا و شمال آفریقاست.

همکاری وی با وزارت خارجه امریکا از ابتدای سال ۲۰۰۵ به صورت رسمی آغاز شد؛ دقیقاً زمانی که USAID تصمیم گرفت طرح «شبکه‌سازی اقتصادی- اجتماعی» را به عنوان «کلید تغییرات سیاسی» در خاورمیانه اجرایی کند. «بر اساس گزارش‌های منتشر شده، «نزار ذکا» مأموریتی ویژه در حوزه فناوری اطلاعات ایران داشته و به همین جهت نیز با وزارت ارتباطات مرتبط بوده است. او نیز همانند خانواده نمازی به ۱۰ سال حبس محکوم شده است.


دیگر تبعه امریکایی شیوئه وانگ یک فرد چینی‌الاصل است که تبعه امریکاست. این فرد نیز در پوشش دانشجو، به اسناد و مدارک مختلف کشور دست پیدا کرده و این اسناد را در اختیار سازمان‌های جاسوسی گذاشته بود.

سرنوشت ایرانیان زندانی در امریکا پیگیری شود

اما ارسال این پالس‌ها به امریکا برای معامله بر سر جاسوسان امریکایی در حالی است که بر اساس آماری که چندی پیش ستاد حقوق بشر قوه قضائیه منتشر کرد نزدیک به ۵۶ ایرانی در زندان‌های امریکا به سر می‌برند و شماری دیگر نیز با درخواست دولت امریکا به بهانه‌های مختلف در سراسر دنیا بازداشت شده‌اند؛ افرادی که اطلاع دقیقی از سرنوشت آنها نیست. اکثر این افراد به اتهام دور زدن تحریم‌های امریکا و فروش برخی محصولاتی که در لیست تحریم‌های امریکا قرار دارند، به حبس محکوم شده‌اند؛ واقعیتی که مورد تأیید وزارت امورخارجه و ستاد حقوق بشر قوه قضائیه نیز قرار گرفته است و این دو نهاد با اشاره به وجود شهروندان ایرانی در زندان‌های امریکا به مقامات این کشور یادآور شده‌اند باید نسبت به آزادی فوری این زندانیان که در شرایط نامطلوب و سختی به سر می‌برند، اقدام کنند و از تعقیب قضایی شماری از شهروندان ایرانی در سایر کشورها نیز دست بردارند. حالا باید دید که در صورت پذیرش این معامله از سوی ایالات متحده، آیا این کشور حاضر به آزادی شهروندان ایرانی خواهد شد یا خیر.

منبع: روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
    0 0
    دوباره میخواید معامله کنید؟ متاسفم واقعا.
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
    0 0
    امان از این روباه پیر (انگل ستان)

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس