کد خبر 848871
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۹
بدمینتون

دبیرکل کمیته ملی المپیک و معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش در حالی از فدراسیون بدمینتون تقدیر کردند که با توجه به کارنامه قهرمانی این فدراسیون، سوال‌های زیادی در این باره مطرح شده است.

 به گزارش مشرق، بدمینتون از آن دسته رشته‌های راکتی است که قدرت‌های جهان و المپیک آن آسیایی هستند از این رو اگر از این رشته توقع مدال آوری وجود نداشته باشد اما این انتظار هست که  کم کم خودش را در آسیا بالا بکشد و جایگاه خوبی هم در رنکینگ جهانی داشته باشد. اما این روز ها در بدمینتون ایران نه خبری از رنکینگ خوب جهانی است و نه ظهور پدیده. نکته جالب  اینکه در چنین شرایطی دبیرکل کمیته ملی المپیک  و معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان با ارسال نامه هایی، از فدراسیون بدمینتون و دستاوردهایی که در سال ۹۶ داشته تشکر و قدردانی کردند.

اما واقعا جای سوال دارد فدراسیون بدمینتون در سال ۹۶ کدام دستاورد چشم گیر را داشته که باعث شده شهنازی و داورزنی از این فدراسیون تقدیر کنند؟ اینکه بدمینتون ایران با وجود سابقه اش اما هنوز جزو ۱۰ کشور برتر آسیا نیست جای تقدیر دارد یا اینکه هر سال دو بازیکن به کمپ توسعه آسیا آن هم به صورت رایگان می فرستیم؟

ایران نه در رنکینگ جهانی رشد چشم گیر داشته  و نه شاهد ظهور پدیده های جدید در این رشته بوده ایم. حتی چندین سال است نتوانسته سهمیه مسابقات جهانی بزرگسالان را بگیرد  و در مسابقات جوانان جهان هم شرکت نکرد بنابراین به نظر می رسد مسئولان ورزش ایران خیلی در جریان وضعیت بدمینتون ایران نیستند که از دستاورد های آن تشکر می کنند. بازیکنان ایران به جایگاه خوب در رنکینگ جهانی  احتیاج دارند تا وارد مسابقات جهانی و المپیک شوند اما همیشه تعداد  اعزام های برون مرزی فدراسیون از انگشتان دو دست هم کمتر است و نتیجه اش این شده که اگر بازیکنان ما در مسابقه سطح بالایی شرکت کنند وداع زودهنگامی خواهند داشت.

مسئولان ورزش ما تاکنون از این فدراسیون سوال کرده اند چرا ملی پوشان بدمینتون ایران برای کسب سهمیه المپیک مجبور هستند خودشان از جیب هزینه کنند و به مسابقات بروند؟ تاکنون سوال کرده اند چرا در قهرمانی جهان نمی توانیم سهمیه بگیریم؟

از کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش انتظار می رود حداقل معیارهای بهتری را برای فرستادن پیام تبریک به یک فدراسیون در نظر بگیرند و بیشتر در جریان بازدهی فدراسیون ها قرار بگیرند.

*در ادامه نگاهی به تعداد مسابقات بین المللی که بازیکنان ایران در سال ۹۶ در آن شرکت رده اند و نتایج آن می اندازیم:

*اردیبهشت ۹۶، مسابقات قهرمانی آسیا

 انفرادی

-ثریا آقایی از مرحله گروهی راهی جدول اصلی شد اما دور اول شکست خورد.

-امیر جباری با یک برد و یک باخت از مرحله گروهی صعود نکرد.

دونفره

-تیم سارا دلاوری و  ثریا آقایی هر دو بازی خود را در مرحله گروهی واگذار کرد.

*مرداد ۹۶، قهرمانی جوانان آسیا

-علی حسین خانی و ثمین عابد خجسته در دور اول حذف شدند.

-امیر جباری در دور دوم حذف شد.

*مرداد ۹۶، مسابقات بلغارستان رده بزرگسالان

 انفرادی

-مهدی انصاری ، سروش اسکندری، آرمین زکی زاده ، امیر جباری و ثمین عابد خجسته  در دور اول جدول مقدماتی حذف شدند.

-هدیه شمس، سارا دلاوری و ثریا آقایی دور اول جدول اصلی حذف شدند.

 دونفره

-تیم اسکندری و زکی زاده  دور اول جدول اصلی حذف شد  و تیم  انصاری و جباری در دور دوم حذف شد.

تیم آقایی و دلاوری دور اول حذف شد و تیم عابد خجسته و شمس دور دوم حذف شد.

*مرداد ۹۶، مسابقات بلغارستان رده جوانان

 انفرادی

-انصاری دور اول حذف شد  و جباری در مرحله یک چهارم نهایی حذف شد.

-هدیه شمس دور دوم و عابد حجسته یک هشتم نهایی حذف شدند.

دونفره

-تیم پسران و تیم دختران دور اول حذف شدند.

*مهر ۹۶، غیبت در مسابقات قهرمانی جوانان جهان

سال ۲۰۱۶ امیر جباری و ثمین عابد خجسته در مسابقات قهرمانی جوانان جهان که در اسپانیا برگزار شد،  نمایش خوبی از خود نشان دادند اما در سال ۲۰۱۷ شاهد غیبت بازیکنان ایران بودیم.

*شهریور ۹۶، بازی های یونیورسیاد

انفرادی
ثریا آقایی در بازی نخست مقابل استونی پیروز شد و در بازی دوم مقابل مالزی شکست خورد و حذف شد.
سارا دلاوری نیز در بازی نخست مقابل کانادا مغلوب و حذف شد.
دونفره
تیم سارا دلاوری و ثریا آقایی نیز در بازی نخست مقابل فرانسه باخت و حذف شد.

*آذر ۹۶، اولین دوره مسابقات بین المللی جوانان به میزبانی ایران

این مسابقات مورد استقبال خارجی‌ها قرار نگرفت و فقط ۵ بازیکن خارجی ( ۲ نفر از افغانستان، ۲ نفر پاکستان و یک نفر از آذربایجان) حضور داشتند که آنها هم در همان مراحل ابتدایی حذف شدند.

انفرادی

- ثمین عابد خجسته قهرمان، هدیه شمس نایب قهرمان و فاطمه مونس خواه و یگانه کرمانی به طور مشترک سوم شد.

- امیر جباری قهرمان، احمد چهارمالی نایب قهرمان وعلی باستانی و علی حسین خانی مقام سوم مشترک را کسب کردند.

 دونفره

تیم امیرجباری و امیرحسین نور علیان قهرمان،  تیم مهدی انصاری و علی حسین خانی نایب قهرمان و تیم های سینا جاویدی - نیما رستم پور و علی باستانی - علیرضا کرمی سوم مشترک شدند.

 جدول دختران برگزار نشد.

*آذر ۹۶، مسابقات ترکیه

 انفرادی

-ثمین عابد خجسته در جدول مقدماتی حذف شد. یگانه کرمانی توانتس به جدول اصلی صعود کند اما  او و سارا دلاوری در دور اول جدول اصلی حذف شدند.

دونفره

تیم عابد خجسته  و کرمانی دول اول حذف شد.

دی۹۶، مسابقات نپال

انفراد ی

-ثریا آقایی مدال نقره گرفت.

*بهمن ۹۶، مسابقات بین المللی دهه فجر ایران

انفرادی

تمام  ملی پوشان ایران حذف شدند و مدال های طلا، نقره  و برنز انفرادی هر دو بخش مردان و زنان به خارجی ها رسید. تنها مهران شهبازی توانست تا مرحله یک چهارم نهایی پیش برود.

دونفره

در جدول زنان هیچ تیم خارجی وجود مدال های طلا، نقره و برنز به ایران رسید.
در جدول مردان تیم امیر و علیرضا قاسمی مدال برنز گرفت.

*رنکینگ جهانی بازیکنان ایران:

مردان

۴۹۱-مهران شهبازی

۶۰۵- سروش اسکندری

۶۰۹-فرزین خانجانی

۶۲۵- امیر جباری

بانوان

۲۲۸-ثریا آقایی

۴۴۲-سارا دلاوری

۵۱۲-پگاه کامرانی

۵۳۳-یگانه کرمانی

۵۹۴-ثمین عابد خجسته

*رنکینگ رده جوانان

پسران

۱۵۷-محمد چهارمالی

۱۶۳-علی حسین خانی

۱۸۰-مهدی انصاری

۱۸۱-علیرضا کرمی

۲۰۰-متین مقیمی

۲۱۵-علی باستانی

دختران

۹۶-هدیه شمس

۱۹۰-پریا اسکندری

۱۹۰-طراوات علینژاد

۱۹۷-یگانه تفرشی

۱۹۷-رومینا تاجیک

۱۹۷-نسیم صفایی

۲۶۶-فاطمه مونس خواه

۲۶۷-نسترن کرمی

آرش عبدالمحمدیان درباره وضعیت بدمینتون ایران بیان کرد: بازیکنان بدمینتون وقتی به سنی می رسند متوجه می شوند نه آینده ای دارند و نه شغلی و از بدمینتون فراری می شوند. فدراسیون هم کوچترین اهمیتی به آنها نمی دهد در نتیجه دیگر کسی در بدمینتون باقی نمانده به جزء افرادی که 30 سال است در کارهای اجرایی حضور دارند و فقط تغییر پست داشته اند.

 او ادادمه داد: زمانی که نامه آقای داورزنی را دیدم برای من که نزدیک 30 سال است در خانواده بدمینتون هستم بسیار مضحک بود و به نظر می رسد اطلاع ندارد در بدمینتون چه اتفاقاتی دارد می افتد.

عبدالمحمدیان در مورد وضعیت بازیکنان بدمینتون گفت: سروش اسکنری مگر کسی نبود که یک سال و نیم پیش تمام اعزام های برون مرزی را می رفت  و روی آن سرمایه گذاری کردند پس الان کجاست؟ فرزین خانجانی و محمدرضا خردمندی کجا هستند؟ محمدرضا خانجانی درست است که آسیب دید اما کجا از او استفاده کردند؟ مگر غیر از این است که در مغازه پدرش کت و شلوار می فروشد.

می توانم بگویم در 15 سال گذشته تنها کسانی که با فدراسیون همکاری می کنند آقایان ولی دروی  و زکی زاده هستند.

کاپیتان اسبق بدمینتون ایران در مورد مهمترین مشکل بازیکنان ایران تصریح کرد: چرا بازیکنان ما باید با توپ پلاستیکی تمرین کنند؟ اینکه از توپ پلاستیکی استفاده می کنند خیانت به بدمینتون است. وقتی یک بازیکن با توپ پلاستیکی تمرین می کند مانند این است که یک بازیکن فوتبال از 8 سالگی با توپ دولایه پلاستیکی و کفش روی آسفالت تمرین کند  و وقتی 19 ساله شد بگویند با استوک روی زمین چمن بازی کند. باور کنید الان بازیکنان تیم ملی بدمینتون چنین وضعیتی دارند چون تمام آنها شاگردان و دوستانم هستند.

 او ادامه داد: فدراسیون  راحت می تواند توپ پر دار بیاورد و بین هیات ها تقسیم کند تا نروند از مغازه ها خریداری کنند. اما چرا فقط باید توپ یونکس پلاستیکی فروش برود؟ سود آن به جیب چه کسی می رود؟  من می دانم چه کسی این وسط نفع می برد.

ملی پوش اسبق ایران با اشاره به پیشنهاد ایران مبنی بر برگزاری لیگ بدمینتون غرب آسیا تصریح کرد: واقعا این حرف خنده دار است. مگر بحرین، عربستان، عراق، امارات لیگ دارند؟

عراق بدمینتون را از ایران یاد گرفته است.خود لیگ  ایران  که یک زمانی برای خودش برو و بیایی داشت متمرکز شده  و در دوسال اخیر خود رییس فدراسیون در توزیع جوایز فینال لیگ حضور نداشت.  در لیگ برتر ایران سه ، چهار سال پیش بازیکنان 25 میلیون تومان می گرفتند اما الان به 10-12 میلیون تومان رسیده و پسرفت داشته است و لیگ از رفت و برگشتی به صورت متمرکز درآمده است. واقعا کسی بر روی این اتفاقات نظارتی دارد؟

 او  در مورد اعزام بازیکنان به کمپ آسیایی AOP تصریح کرد: کمپ آسیایی، مرکزی است که بازیکنان  کشورهای خیلی سطح پایین مانند بوتان، پاکستان، عراق در این کمپ  می روند و طبق برنامه ریزی که کنفدراسیون آسیایی می کند به صورت رایگان  تمرین کنند. نکته جالب اینکه فدراسیون خبر می زند دعوت  دو بازیکن ایران به کمپ AOP من نمی دانم چرا دروغ می گویند . در حالی که این کمپ دعوتی نیست بلکه خود فدراسیون ایران تشخیص می دهد مثلا 2 بازیکن خود را به این کمپ بفرستد.

عبدالمحمدیان هم چنین گفت: رشته های  مانند والیبال و بسکتبال را ببینید پیشرفت داشته اند چون افرادی وارد فدراسیون شده اند که دلسوز بوده اند و این رشته ها را متحول کردند. پینگ پنگ  که پیشرفت داشته چون لیگ پویایی داشت  و بازیکن از چین آورد  و اسپانسر های خوب آوردند  اما در بدمینتون  به تیم ها زنگ می زنند که بیشتر از 10 میلیون به بازیکنان ندهند چون  پر رو می شوند.

او در مورد اینکه بازیکنان بدمینتون ترجیح می دهند کمتر در مورد مشکلاتشان صحبت کنند، تصریح کرد: چون بازیکن صحبت کند او را محروم  می کنند  و این کار را واقعا انجام داده اند. حتی  به اسپانسرهای شخصی آنها هم کار دارند. بازیکنان هم می ترسند محروم شوند چون کسی نیست از آنها دفاع کند. البته این در فدراسیون های دیگر هم هست و کسی به داد بازیکن نمی رسد.

نامه شهنازی

     

نامه داورزنی
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس