حسن روحانی

حسن روحانی امروز در همایش مدیران دولت نکات تازه‌ای درباره نحوه نقل و انتقال ارز به کشور بیان کرد که با سخنان قبلی وی متناقض است.

 سرویس اقتصاد مشرق - هرچند فعالان اقتصادی و تاجران کشورمان در این دو سال و چند ماهی که از اجرای برجام در دی ماه ۱۳۹۴ می‌گذرد بارها از تداوم تحریم‌های بانکی علیه کشورمان گلایه کرده‌اند؛ اما مسئولان دولت بارها اعلام کرده‌اند که کشور هیچ مشکلی در نقل و انتقال پول نفت و سایر منابع ارزی خود ندارد.

به عنوان مثال، سه شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ روحانی  در نشست خبری به مناسبت یک سالگی برجام گفت:

در رابطه با برجام مقصود تحریم‌های هسته‌ای است والا درباره تحریم های دیگر اصلاً مذاکره نکردیم و دنبالش هم نبودیم . تحریم‌های هسته‌ای با اجرایی شدن برجام در بخش‌های دولتی، تقریباً برداشته شده است، و در بخش نفت و گاز چیزی به نام تحریم نداریم و به اندازه‌ای که ‌بخواهیم تولید و صادر می‌کنیم و به هر که ‌بخواهیم می‌فروشیم و پولش به حساب می‌آید. نه در نقل و انتقال نفت مشکل داریم و نه در فروش نفت.  

با این حال، کارشناسان اقتصادی معتقدند دولت همچنان در نقل و انتقال ارز به کشور دچار مشکل است و بحران ارزی اخیر نیز ناشی از ناتوانی در دسترسی به اسکناس دلار و انتقال آن به داخل برای تامین تقاضای موجود در بازار بوده است؛ وگرنه در اقتصادی که ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد ارزی دارد، تقاضای فعلی نباید موجب گرانی و التهاب بازار ارز شود.

گونی‌های دلار

برخلاف سیاست دولتی‌ها در سانسور تداوم مشکلات نقل و انتقال ارز، امروز روحانی در نشست مدیران دولتی به این موضوع اشاره کرد و گفت:

نمی خواهم به صراحت نکاتی را بگویم، ممکن است برای بعضی ها خوشایند نباشد. من از سیستم ارز در گذشته چهار سال ناراضی بودم از سیستم فعلی هم خیلی خشنود نیستم. ما باید به سیستم سوم برسیم. چهار سال گذشته می رفتیم با گرفتاری فراوان اسکناس تهیه می کردیم در هواپیما می گذاشتیم، بیمه می کردیم در فرودگاه با ماشین مسلح ارز را در بانک مرکزی می آوردیم.

وی ادامه داد: صبح چند گونی دلار را به صرافی ها می دادیم، صرافی ها هم خداوند عاقبت همه ما را به خیر کند. چطور تقسیم می کردند و به کی می دادند جنس هایی هست در میوه فروشی وقتی پرتقال می آید میوه های خوب را زیر می گذارد و می گوید قبلا فروختم، پرتقال خوب زیر می ماند برای از ما بهتران.

در نشست مدیران دولتی:

روحانی: برجام باشد یا نباشد ثبات ارزی خواهیم داشت

عکس/ حضور روحانی در نشست مدیران ارشد دولت

اظهارات روحانی درباره توزیع دلارها با گونی میان صرافی‌ها، یادآور اقدام دولت قبل در انتقال دلار با چمدان است که در ۵ سال اخیر بارها مورد تمسخر حامیان دولت فعلی قرار گرفته است.

در زمانی که مسئولان دولت فعلی با گوش و کنایه درباره انتقال چمدانی پول به کشور در دولت دهم سخن می‌گفتند، آگاهان به مسائل و پیچیدگی‌های تحریم در یک دهه اخیر می‌دانستند که این کنایه‌ها  ناروا است و  یکی از راه‌های دور زدن تحریم‌های بانکی، انتقال چمدانی اسکناس ارز است و اگر رستم قاسمی وزیر نفت دولت دهم شهامت اجرای چنین کارهایی را داشته است، باید او را ستود نه این که مورد تمسخر قرار داد.

جالب آن که  همین دولت فعلی نیز با وجود اجرای برجام، به علت حل نشدن مشکل نقل و انتقالات بانکی، مجبور به حمل اسکناس دلار به کشور با شرایط غیرعادی بوده‌ اما تا پیش از سخنان امروز روحانی،‌هیچ مقام دولتی به آن اذعان نکرده بود. اکنون روحانی تصریح کرده که همان روال سابق در انتقال ارز به کشور وجود دارد، با یک تفاوت که این بار توزیع آن میان صرافی‌ها با گونی انجام می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
    37 12
    گونی ها دلارو میزارن رو پشت طرفدارای دراز گوش... این اونور می کنن
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
    17 6
    من که چیزی نفهمیدم
    • IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
      12 10
      خب، این نفهمی شاید ژنتیک باشه، حتما برو دکتر.
    • IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
      17 0
      هود روحانی هم نفهمیده چی گفته . چون خسته است :)
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
    35 7
    دولت روحانی کشور را به سمت ورشکستگی میکشاند
  • GB ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
    25 0
    یکی از اون صرافی ها که روحانی اشاره میکند گونی گونی دلار پول نفت را می گرفت همه می شناسند : شاید" صرافی ف"!!
  • احدی IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
    38 2
    حقوقدان بیسواد
    • IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
      34 1
      مگه با سفر ۲۰ روزه به اروپا میشه دکترای حقوق گرفت ؟؟؟ حقوقدان کجا بود ؟؟؟؟؟
  • IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
    38 10
    انتخاب روحانی در سال ۹۲ یکی از اشتباهات بزرگ بود خسارتی که روحانی به کشور زد به این زودی جبران نخواهد شد.
  • IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
    8 11
    هدف لز آمار ۲ میلیون شغل، گمراه کردن دشمنان بوده برای ضربه زدن به دشمن ، دروغ جایز است .
  • IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
    33 0
    از داداش حسین ف چه خبر ؟ از داداش مهدی ج چه خبر ؟؟؟ دلارها کجاست؟؟؟
  • IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
    17 0
    وقتی هرچی دلاره به صرافی ... می دهند اینطوری گندش بالا میاد .
  • IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
    29 0
    وقتی ادم حالش خرابه... صبح هم خسته است ... دستش هم موقع صحبت کردن میلرزه
  • IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
    20 0
    یه خسته نباشین بگیم برای به مرد خسته از 5 سال تلاش شبانه روزی!
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
    8 0
    زمان احمدي نژادتحريم بوديم ولي زمان روحاني برجام داشتيم پس چي شد آن همه دبدبه وكب كبه ومعجزه قرن برجام؟ علي بركت الله..........................

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس