کد خبر 848100
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۱
پرچم امریکا نمایه

برخی از مقامات اطلاعاتی آمریکا اعتراف کردند که واشنگتن بدون داشتن اطمینان از اینکه دولت دمشق از گاز شیمیایی «سارین» علیه غیرنظامیان استفاده کرده، به سوریه حمله کرد.

به گزارش مشرق، چند نفر از مقامات اطلاعاتی و دفاعی آمریکا به شبکه «سی. ان. ان» گفته‌اند، علی‌رغم اینکه سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا به طور قاطع مطمئن نیستند که دولت سوریه از گاز اعصاب «سارین» علیه غیرنظامیان استفاده کرده باشد، دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا همچنان احساس می‌کند شواهد کافی برای توجیه حملات تلافی‌جویانه هفته گذشته به خاک سوریه را داشته است.

بیشتر بخوانید:

وزیر دفاع خواستار مجوز حمله به سوریه بود

بررسی پیامدهای حمله آمریکا به سوریه

بنابراین گزارش، مقامات آمریکایی اصرار دارند که آنچه که نیروهای «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه برای حمله به غیرنظامیان مورد استفاده قرار داده‌اند، یک عامل شیمیایی بوده که به تنهایی اقدام نظامی علیه دمشق را توجیه می‌کند.

دولت سوریه وقوع هرگونه حمله شیمیایی در شهر دوما، واقع در غوطه شرقی دمشق را رد کرده و گزارش‌های روس‌ها نیز نظر دمشق را تائید می‌کند.

یکی از مقامات دفاعی آمریکا گفته است که نبود اطلاعات کامل، در تصمیم‌گیری‌ مبنی بر عدم حمله به مجموعه‌ای از اهداف بزرگتر در سوریه همچون فرودگاهها، هواپیماها و بالگردها، نقش داشته است. عوامل دیگری همچون موقعیت روسیه نیز در این تصمیم نقش داشته است.

سه‌شنبه بعدازظهر، «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا و «جوزف دانفور» رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا یک جلسه محرمانه‌ای را برای سناتورهای آمریکا در خصوص حمله سوریه برگزار کردند. 

شاهدان ماجرا گزارش کردند که دستکم یک بالگرد را مشاهده کردند که در زمان حمله سوریه از یک پایگاه هوایی بلند شده است اما در آن زمان، مقامات اطلاعاتی آمریکا، تصویر کاملی از این ماجرا نداشتند.

این گزارش ادامه می‌دهد، با این حال حقیقت این است که نمی‌توان گفت قبل از حمله آمریکا به سوریه، تائیدیه‌ای قطعی مبنی بر استفاده از گاز سارین وجود داشته است.

یکی از مقامات اطلاعاتی آمریکا به سی‌ان‌ان گفته است:‌ «به ویژه در حمله‌ای به این شکل، بدون دسترسی فیزیکی به قربانیان و محل، فرایند [بررسی] سخت و طولانی است. بنابراین ما مجبور بودیم تا با نزدیک‌ترین همپیمانان خود به سرعت وارد همکاری شویم تا از تصاویر اطلاعاتی اطمینان حاصل کنیم و سیاستگذاران را برای انتخاب بهترین  اقدام عملی توانمند سازیم».

این مقام اطلاعاتی تصریح کرد که دولت ترامپ مصمم بود که «الگوی شواهد (برای توجیه حمله به سوریه) محقق شده است».

طبق این گزارش، دولت آمریکا گفته است که حمله واشنگتن، لندن و پاریس با هدف القای پیام توقف استفاده از سلاح‌های شیمیایی به دولت اسد صورت گرفته است.

سی‌ان‌ان ادامه داد، آمریکا تحلیلی از نمونه‌های آزمایشی داشت که وجود گاز کلر و سارین را نشان می‌داد اما مقامات اطلاعاتی آمریکا به سی‌ان‌ان گفتند که واشنگتن نتوانسته بود به طور مستقیم، این نمونه‌های آزمایشی را از صحنه حادثه به دست آورد. نمونه‌هایی به صورت قاچاق بیرون آمده بودند اما جامعه اطلاعاتی آمریکا اطلاعات منسجمی از مبدأ این مواد شیمیایی و اینکه در تمامی مدت این مواد در اختیار چه کسانی بوده‌اند، در دست نداشت.

طبق این گزارش، مقامات فرانسوی نیز در ارزیابی نمونه‌هایی که از محل اصلی خارج شده بود، دخیل بودند.

سی‌ان‌ان در گزارش خود توضیح داده که ترامپ بر اساس ارزیابی اطلاعاتی محرمانه پنتاگون، گزینه نظامی برای حمله موشکی به سه سایت تحقیقات شیمیایی، توسعه و انبار سوریه را پذیرفت.

بر اساس گزارش فوق، حتی متیس که در کنفرانس خبری دیرهنگام خود درست ساعاتی بعد از حمله آمریکا و متحدانش به سوریه، اعلام کرد که «کاملاً اطمینان» دارد که دولت سوریه حمله شیمیایی انجام داده است  درباره آنچه در این حمله استفاده شده است، اطمینان ندارد.

متیس گفت: «ما درباره یکی از عامل‌ها (مواد شیمیایی) کاملا آگاهیم. احتمالاً بیش از یک عامل استفاده شده است. هنوز راجع به آن اطمینان نداریم. می‌دانیم حداقل یک ماده شیمیایی استفاده شده است. اطمینان داریم که گاز کلر استفاده شده است. در حال حاضر (استفاده از ) گاز سارین را بعید نمی‌دانیم».

یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا یک روز بعد ابراز اطمینان بیشتری کرد و به خبرنگاران گفت: «ما ارزیابی می‌کنیم که هم سارین و هم کلر در این حمله استفاده شده است و در حالی که که اطلاعات موجود بیشتر در خصوص استفاده از (گاز) کلر است، اما اطلاعات چشمگیری داریم که بر استفاده از (گاز) سارین اشاره دارند».

طبق این گزارش، در همان روز، «مایک پنس» معاون ترامپ، قضاوت نهایی را مطرح کرد و گفت: «گاز کلر و احتمالاً گازهای اعصاب مورد استفاده قرار گرفته است».

سی‌ان‌ان ادامه داد که پنتاگون هیچ‌گونه به‌روزرسانی درباره هرگونه آزمایش نمونه‌های شیمیایی ارائه نداده است و می‌گوید همچنان به دنبال اطلاعات است.

در پایان گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان آمده است، مقامات آمریکایی می‌گویند ارزیابی‌ها مبنی بر دست داشتن دولت سوریه در حمله شیمیایی «دوما» با همدستی روسیه، بر اساس نتیجه‌گیری اطلاعاتی بوده است که می‌گوید تنها دولت سوریه دارایی و ابزار شیمیایی برای حمله با بمب‌های بشکه‌ای از بالگرد را دارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    0 0
    مگه مطمئن بود قذافی اتم داره یا صدام بمب اتم یا ایران بمب اتم بابا امریکا دنبال بهانست چقد ساده ای بخواد کاری بکنه بهانش پیدا میکنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس