کد خبر 848066
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۸
علیزاده

بخشی از حزب کارگر و حزب لیبرال دموکرات، احزاب کوچک سوسیالیستی و چپ، طرفداران محیط زیست، مخالفان جهانی شدن، مخالفان سلاح‌های اتمی، اتحادیه‌های کارگری، بخشی از جامعه کلیسایی...

به گزارش مشرق، علی علیزاده کارشناس مسائل سیاسی در اینستاگرام خود نوشت: ائتلاف ضدجنگ بریتانیا ده روز بعد از یازده سپتامبر شکل گرفت. در اوج عربده‌کشی‌های جورج بوش پسر و تونی بلر برای حمله به افغانستان.

ائتلاف، فراگیر بود و گروه‌های سیاسی متنوعی را در بریتانیا دور هم جمع کرد: بخشی از حزب کارگر و حزب لیبرال دموکرات، احزاب کوچک سوسیالیستی و چپ، طرفداران محیط زیست، مخالفان جهانی شدن، مخالفان سلاح‌های اتمی، اتحادیه‌های کارگری، بخشی از جامعه کلیسایی... ولی مهم‌ترین موفقیتش، اتحاد بدون قید و شرط با جامعه مسلمانان بریتانیا بود.

آنهم در جو غالبی که هر مسلمان یک بمب بالقوه تصویر میشد و فمینیست‌های سفیدپوست به اسم دفاع از حقوق زنان و به بهانه حجاب و برقع، حاضر نمیشدند کنار مسلمانان تظاهرات کنند. بهمن هشتاد و دو، ائتلاف موفق شد تظاهراتی دو میلیونی در لندن سازمان دهد. هرچند حتی این تظاهرات مانع حضور بریتانیا در جنگ عراق و قتل یک میلیون انسان بیگناه نشد با اینحال توانست افکار عمومی را تا مدتها شکل دهد. چه بسا رای منفی پارلمان بریتانیا به حمله به سوریه در سال نود و دو شمسی محصول همین تغییر افکار عمومی بود.

ریاست «ائتلاف ضدجنگ» بین نود تا نود و چهار شمسی با جرمی کوربین بود که امروز رییس حزب کارگر است و با کمی تسامح، انقلابی تر از بعضی مسئولان نظام جمهوری اسلامی. در سالهای اخیر ائتلاف و جرمی کوربین زیر ضرب حملات شدیدی بوده‌اند: اتهام دفاع از تروریسم، اتهام نزدیکی به حزب الله و بشار اسد و روسیه و ایران و مهم تر از همه، اتهام کلیشه ای ولی قدرتمند یهودستیزی بخاطر مخالفت با اسراییل. این اتهامات باعث چنددستگی وتضعیف ائتلاف در سالهای اخیر شده.

ماشین قدرت دولتی و امنیتی و رسانه‌ای غرب مثل همیشه از اختلافات داخلی منتقدانش برای تضعیف مقاومت سود برده و اینجا هم تا حدی موفق شده. دیروز به تظاهرات ائتلاف مقابل پارلمان پیوستم. در شهر ده میلیونی لندن تنها هزار نفر آمده‌بودند. این جمعیت اندک بار دیگر مطمئنم کرد آنچه نهایتا ما را مقابل جنگهای برده‌داران جدید غربی حفظ کرده مقاومت مردم منطقه و کشور خودمان و قدرت موشکها و حججی هایمان است.

با این حال معتقدم نباید از قدرت نرم غافل شد. باید به همین هزار نفر هم دست اتحاد داد و سعی در تقویتشان کرد. اگر به دنبال نابودی سلطه نظامی و اقتصادی و رسانه‌ای غربیم، نیازمند ایجاد شبکه‌ای جهانی و فراگیر و مشتمل بر اشکال و گروه‌های مختلف مقاومت هستیم.


پانوشت: عکس از کریستین بووس از عکاسان همیشه همراه مقاومت در بریتانیا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس