بازجویی از مارک زاکربرگ مؤسس و مدیر اجرایی فیس‌بوک در جلسه مشترک کمیته بازرگانی، علمی و حمل‌و‌نقل سنا و کمیته قضایی پیرامون پرونده ارائه اطلاعات کاربران آمریکایی به ستاد انتخاباتی ترامپ. مشرق اسفند 13

شاید تصور کنید خیلی خوش‌شانس یا باهوش هستید که عضو این شبکه نبودید و اطلاعات شخصی‌تان محرمانه باقی مانده است. اما زود قضاوت نکنید.

سرویس جهان مشرق- چند هفته‌ای است مارک زاکربرگ و شبکه اجتماعی فیس‌بوک به دلیل رسانه‌ای‌ شدن پرونده سرقت اطلاعات کاربران زیر حملات افکار عمومی آمریکا قرار گرفته، پرونده‌ای که با انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر آمریکا نیز مرتبط است و از این رو رنگ و بوی جنجال‌های سیاسی را به خود گرفته است.

قضیه از هک اطلاعات کاربران فیس‌بوک از سوی شرکت خصوصی کمبریج آنالتیکا شروع شد که رئیس آن مِرسر، به سفارش ستاد انتخاباتی ترامپ انجام داده و پس از آنالیز در اختیار وی قرار داده است تا نه تنها سخنرانی‌های انتخاباتی ترامپ بر مبنای ذائقه شهروندان تنظیم شود، بلکه پیام تبلیغاتی برای هر یک از آنها متناسب با شخصیت و تمایلاتش تنظیم شود. اما اخیراً افشا شد که فیس‌بوک از برنامه کمبریج آنالتیکا آگاهی داشته و این مسأله نه تنها پای زاکربرگ را به پرونده باز کرد بلکه ابعاد بسیار گسترده‌تری به سرقت اطلاعات کاربران در شبکه‌های اجتماعی داد.

مارک زاکربرگ، مؤسس و مدیر اجرایی فیس بوک که امتیاز شبکه اینستاگرام را نیز در اختیار گرفته، اخیراً به کمیته تحقیق کنگره احضار شده و در حضور خبرنگاران به پرسش‌های سناتورها و نمایندگان پاسخ داد. در میان پرسش‌های متوالی بِن لویان (لوجان) نماینده دموکرات مجلس آمریکا از زاکربرگ، همه انتظار داشتند یک پرسش با جواب منفی او همراه شود، اما نشد!

دانلود فیلم پاسخ‌های زاکربرگ به لویان، نماینده دموکرات مجلس آمریکا

لویان از وی می‌پرسد: «فیس بوک پرفایل‌هایی با جزئیات از افرادی دارد که هیچ گاه عضو این شبکه نشده‌اند. بله یا خیر؟» زاکربرگ هم خیلی راحت جواب می‌دهد این کار را با «اهداف امنیتی» و برای جلوگیری از وب اسکرپیگ انجام داده است! این یعنی فیس‌بوک به بهانه جلوگیری از جمع‌آوری داده‌ها که گاهی برای سوءاستفاده با بکارگیری ربات‌ انجام می‌شود، خود به یک کار غیرقانونی یعنی جمع‌آوری اطلاعات افراد بدون رضایت آنها دست زده است.

لوجان در پاسخ به او می‌گوید: «تو قبل از این گفتی که هر کس اختیار داده‌های خود را دارد. اما (حالا پذیرفتی که) داده‌هایی را از افرادی جمع کرده‌ای که حتی کاربر فیس‌بوک نبوده‌اند و در نتیجه هرگز هیچ رضایت‌نامه‌ای، هیچ موافقت‌نامه حریم خصوصی را امضا نکرده‌اند.»

مسأله ورود برخی شبکه‌های اجتماعی به حریم خصوصی افراد، هر روز ابعاد جدید و جالبتری به خود می‌گیرد و به نظر می‌رسد آنها با در اختیار قراردادن امکانات جذاب ارتباطی که پیشتر در دسترس نبود، سوءاستفاده‌های قانونی و غیرقانونی فراوانی از مردم انجام داده‌اند.

منبع

https://lujan.house.gov/press-releases/lujan-questions-facebook-ceo-mark-zuckerberg

https://www.phonearena.com/news/Facebook-tracks-non-subscribers_id104089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • گیسو IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
    17 3
    وای اگر خامنه ای حکم جهادم دهد
  • پژمان IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
    16 2
    خدایا به ما تقوای مجازی بده تا شب تا صبح در این فضای مجازی پرسه نزنیم و نماز صبحمان قضا نشود
    • سالار IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
      9 2
      احسنت
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
    3 11
    گور بابای زاکربرگ! برو بابا دلتون خوشه ها…!
  • IR ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    7 10
    بهشون سروش بدین نصب کنن بجای فیس بوک که حریم خصوصی حفظ بشه !
  • CH ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    0 8
    به این خبر توجه کنید: مدیر سروش: اگر فیسبوک و ... شرایط لازم را اعمال کنند رفع فیلتر خواهند شد. من دیگه حرفی ندارم فقط بگم 10 واقعیت را از همین جمله می توان فهمید
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    11 3
    با سلام روباه پیر از طریق فیس بوک روی نظر 87 میلیون امریکایی در انتخابات ریاست جمهوری تاثیر گذاشته تا ترامپ ابله انتخاب بشه و همه چیز رو از طریق عوامل خودش در یانکی آباد گردن روسیه می انداخت بماند برای اینکه دیگه گند گوگل و و غیره هم از ارتباط داشتن با بریتانیا در نیاد بلافاصله جاسوس روس را ترور شیمیایی کرد تا اروپا و عوامل خودش در امریکا رو به جون روسیه بریزه و و قتی دید اوضاع داره آروم میشه به کلاه سفیدها در سوریه دستور جنایت ساختگی در روسیه داد تا جنگ راه بندازه و نتیجه اش با دل آوری روسیه و سوریه و ایران به جنگ ختم نشد . لطفا کمی فکر کنید و به این پیام رسان های خارجی اعتماد نکنید این ابرقدرت ها در راه رضای خدا حتی به یک کودک مظلوم شیرخواره کمک نمی کنند ؟؟ پس گول این جو سازی رسانه های خارجی و عوامل اونها رو نخورید چون می خواهند در ایران برادر تو روی برادرش بایسته . ای احزاب ایرانی به رسالت خود عمل کنید و مردم را با همراهی این ابزار غربی ها به برادر کشی نرسانید مردم بلاخره خواهند فهمید که فتنه ها دست کدام گروه است و آنها را از دنیای سیاست حذف خواهند کرد پس خجالت بکشید و این همه فتنه نکنید چون مردم خائنین را هرگز نمی بخشند حتی اگر روزی یک مسئول بزرگ بوده باشد ؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس