کد خبر 846632
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۰
محمدعبداللهی

اکنون پس از پاکسازی کامل دمشق و حومه آن در غوطه شرقی، آمریکا، انگلستان و فرانسه به بهانه دروغین و غیرمستند حمله شیمیایی تهدید به جنگ مستقیم کرده است.

به گزارش مشرق، محمدعبداللهی کارشناس مسائل سیاسی درباره حمله سه کشور به سوریه در کانال تلگرامی خود نوشت:

 آیا جنگ جدیدی در سوریه در پیش است؟!
آیا خطر جنگ روسیه و آمریکا در سوریه واقعی است؟!
نتیجه تحولات سوریه به کدام سو است و سوریه پس از 7 سال جنگ با چه آینده ای روبروست؟!

پس از ۷ سال مبارزه دولت و مردم سوریه با تروریستها، با خاک یکسان شدن ۸۵ درصد از شهرهای سوریه، مهاجرت ۷ میلیون نفر از مردم سوریه، و کشته شدن یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن.. اکنون دمشق تسلط خود بر زمین سوریه را بازیافته و پیروز جنگ در سوریه شده است. ترامپ نیز با روشن شدن نشانه های شکست آمریکا و تروریستهای متحدش در سوریه، دو هفته پیش اعلام کرده بود نظامیان آمریکایی از سوریه خارج خواهند شد و پس از چند روز اضافه کرد، اگر عربستان میخواهد در سوریه بمانیم، باید هزینه هایش را بپردازد!


اکنون پس از پاکسازی کامل دمشق و حومه آن در غوطه شرقی، آمریکا، انگلستان و فرانسه به بهانه دروغین و غیرمستند حمله شیمیایی تهدید به جنگ مستقیم کرده است. ارتش روسیه فورا رزمناوهای دریایی، چندین زیردریایی اتمی، موشکهای جدید خود و.. را در سوریه و حریم آن مستقر کرده و اعلام کرده نه تنها پاسخ آمریکا را خواهد داد که حتی عربستان و ولیعهد آن را نیز تهدید به حمله متقابل کرده است.

سه سناریوی کلی وجود دارد:
1. حمله آمریکا به سوریه، برای سلطه بر این کشور و بیرون راندن روسیه و متحدان آن جدی و راهبردی است!

نتیجه این سناریو، شعله ور شدن کل منطقه در یک جنگ فراگیر و طولانی و در واقع یک جنگ جهانی خواهد بود که احتمال جنگ هسته ای در آن ممکن است. جنگی که در آن روسیه، ایران، سوریه، عراق در یک طرف و آمریکا، انگلستان، فرانسه، اسرائیل و عربستان و امارات در سوی دیگر قرار دارند. بی ثباتی کامل بازار نفت، فرو رفتن اقتصاد و تجارت کشورهای درگیر در ابهام و بی ثباتی مطلق از تبعات این سناریو است. آیا آمریکاییها اجازه خواهند داد ترامپ تاجر برای سرپوش گذاشتن بر رسوایی های اخلاقی و انتخاباتی خود که احتمالا منجر به استیضاح او خواهد شد، در سوریه راه فراری برای خود بیابد؟! آیا پس از هفت سال زورآزمایی بی نتیجه در جنگ نیابتی، سوریه ارزش چنین ریسک عظیمی را برای آمریکا دارد؟! بنظر حقیر، خیر! اگر اسرائیل بود شاید!

2. آمریکا حملات محدودی همچون شلیک چند موشک برای قدرت نمایی صورت خواهد داد!
آرایش نظامی آمریکا و روسیه در دریای مدیترانه و منطقه خاورمیانه به شدت حالت جنگی به خود گرفته است. آمریکا و متحدانش در سوریه و عراق شکست فضاحت بار خود را تاب نمی آورند، آمریکا هراسناک از تغییر نظم تک قطبی به چندقطبی، یکه سواری خود بر جهان را در خطر می بیند، احساس حضور ایران در مرزهای اسرائیل برای این رژیم، کابوسی هولناک است و عقده حقارت بر گلوی عربستان ناکام در هر سه جبهه عراق و سوریه و یمن، سنگینی میکند.

یادداشت دیگری از محمدعبداللهی را بخوانید:

طنزهای عصر ما!

آیا می‌توان به آمریکا اعتماد کرد؟

داعش را چگونه می‌توان به تصویر کشید؟

آیا آنها شکست قطعی خود و پیروزی کامل اسد در سوریه را خواهند پذیرفت؟! تحولات نظامی بیانگر آن است که آنها مجبورند سلطه دولت سوریه بر «زمین» را بپذیرند و احتمال پیروزی آنها در جنگ جدید زمینی، بسیار اندک است. آنها در هوا هم با غول روسیه روبرو هستند. آیا قدرت نمایی آنها در حد شلیک چند موشک محدود و نقطه ای (مثل تجربه حمله به پایگاه شعیرات) میتواند داغ شکست در سوریه را تسلی دهد؟! این گزینه محتمل تر است. کما اینکه حملات نقطه ای امروز صورت گرفت.

3. تهدیدات در حد جنگ رسانه ای باقی خواهد ماند.
رجزخوانی های توئیتری ترامپ، که با عقب نشینی های مداوم او در این روزها همراه بوده، یکی از مهمترین عوامل تشدید تنشهای قدرتها در سوریه بوده است. موضوعی که با واکنشها و اختلاف نظرهایی در داخل آمریکا روبرو شده است. آیا این بلوفها در حد حرف است و موشکباران مجازی کودکانه ترامپ یا بقول خودش دیپلماسی توئیتری، صرفا برای روسیه هراسی، فرافکنی از مسائل داخلی، و جلوگیری از یک «توافق خوب به نفع دولت سوریه» است؟! این سناریو هم ادامه خواهد داشت.

نتیجه چه خواهد بود؟! آیا چرخه بی پایان جنگ در سوریه و خاورمیانه متوقف خواهد شد؟! آیا مردم جنگ زده سوریه، آیا آمریکای درگیر بحران اقتصادی، رژیم اسرائیل بدنبال قطره ای امنیت، عربستان گیر کرده در باتلاق یمن، توان ورود به جنگ جدیدی را دارند؟! آیا یک جنگ جدید و گسترده، اوضاع اقتصادی در کشورهای درگیر را بهتر خواهد کرد یا بدتر؟! آیا شعار «جنگ بس است» در کشورهای غربی شنیده خواهد شد؟! شاید.. امیدواریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس