کد خبر 846493
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۲:۵۸
سعدالله زارعی

آنچه طی سال های اخیر مشاهده کردیم این بود که کدخداها تحت تاثیر قدرت یابی رعایای سابق و دهقانان امروز منطقه‌ای موقعیت فیصله‌دهنده را از دست داده اند.

به گزارش مشرق؛ سعدالله زارعی کارشناس مسائل منطقه در کانال شخصی خود پیرامون تحولات اخیر سوریه و تهدیدات آمریکا نوشت:

امریکا در پرونده سوریه دچار سردرگمی و تناقض زیادی است . این موضوع دلایلی دارد که از جمله باید به موارد زیر اشاره کرد :

۱ - روند تحولات سیاسی و نظامی سوریه طی ماه های گذشته بیانگر ان است که امریکا و عوامل تروریستی آن در داخل سوریه و وابستگان منطقه‌ای آن از تاثیر گذاری جدی بر پرونده دمشق جا مانده‌اند و این نه تنها باخت در سوریه تلقی می شود بلکه بعنوان علامتی از کاهش جدی توان اثر گذاری واشنگتن و عوامل آن بر پرونده های منطقه‌ای مورد استناد قرار خواهد گرفت و سرخوردگی دولت ها و جریان هایی که امنیت و ثبات خود را به استراتژی خارجی واشنگتن گره زده اند را در پی خواهد داشت .

۲ - مدت هاست پرونده های مهم منطقه ای از چرخه ای بین المللی که امریکا در ان مهمترین قدرت به حساب می آید خارج شده و چرخه‌ای منطقه ای که دو کشور ایران و روسیه در کانون آن قرار دارند، پیدا کرده است. این جابجایی در واقع نه تنها موقعیت کشورها را جابجا کرده بلکه منطق تحولات را نیز تحت تاثیر قرار داده است . تا پیش از این شورای امنیت سازمان ملل و روش مبتنی بر اقدامات کدخدا محورانه قدرت های دارای حق وتو ، روند و نتایج تحولات را تعیین می کرد و دولت های منطقه ای در حکم رعایایی بودند که باید پذیرای شرایط می شدند و با ان همراهی می کردند در حالی که هزینه تصمیمات کدخداها را نیز رعایا می پرداختند .

آنچه طی سال های اخیر مشاهده کردیم این بود که کدخداها تحت تاثیر قدرت یابی رعایای سابق و دهقانان امروز منطقه ای موقعیت فیصله دهنده را از دست داده اند و لذا به تهدید رعایای سابق روی آورده اند بدون آنکه تضمینی برای توجه آنان به این تهدیدها وجود داشته باشد .

۳ - بر خلاف گذشته که کشورهای وابسته به امریکا لنگر ثبات برای سیاست های امریکا در منطقه بودند و ستون های سیاست های منطقه ای امریکا را قوام می بخشیدند امروز خود از سوی دولت‌های کوچک تر گرفتار بی ثباتی هستند و این در واقع زمینه و زمین موفقیت سیاست ها را از امریکا گرفته است .

در حال حاضر عربستان و رژیم اسرائیل باقی مانده های وابستگان امریکا در منطقه اند که خود برای در امان ماندن از امواج امنیتی منطقه نیازمند حمایت مستقیم و موثر امریکا شده اند و این در حالی است که امریکا در این رابطه در دو تردید فشل کننده غوطه ور می باشد ؛ تردید در باره اینکه کمک امریکا در عمل وضع امنیتی این دو را بهبود می بخشد کما اینکه کمک فراوان امریکا به اسراییل ، نتیجه جنگ تابستان ۱۳۸۵ را به نفع اسراییل تغییر نداد و تردید در باره اینکه هزینه مداخله نظامی مستقیم در جنگ هایی که مخالفان امریکا در آن بشدت قدرتمند شده اند ، قابل تحمل می‌باشد .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • CA ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
    16 4
    تردید نکرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس