پوتین

مسکو نخستین جایی بود که حمله به فرودگاه سوری را به اسراییل نسبت داد، اما لحن تند روسیه در این موضع‌گیری علیه سیاست اسراییل در منطقه نشان از یک هشدار جدی دارد.

سرویس جهان مشرق - روزنامه اسراییلی «هاآرتص»، روز سه‌شنبه (۲۱ فروردین)، در تحلیل پیامدهای حمله این رژیم به پایگاه هوایی سوریه که منجر به شهادت شماری از نیروهای جبهه مقاومت(از جمله ۷ مستشار نظامی ایرانی) شد، تحلیل زیر را  منتشر کرد که ترجمه آن را از نظر می گذرانید، با این توضیح که محتوای آن الزاما مورد تایید مشرق نیست.

********

دو روز پس از آن که «آتش مقدس» از کلیسای «مقبره مقدس» در اورشلیم (بیت المقدس) به مسکو انتقال یافت، یک آتش دیگر-آتشی خطرناک- بین دو مرکز رد و بدل شد. در یک رشته اظهارات شدیداللحن، روسیه برای اسراییل روشن ساخته که قرار نیست همچنان مثل یک میمون منفعل، حملات اسراییل را به سوریه نادیده بگیرد. مسکو نه تنها اولین جایی بود که حمله اسراییل را به پایگاه سوری آشکار کرد، بلکه این افشاگری روشن کرد که پیش از این حمله به روسیه اطلاع داده نشد. این یعنی، هماهنگی بین اسراییل و روسیه که به اسراییل اجازه عملیات هوایی در سوریه را می داد، در این مورد انجام نشد.

پایگاه هوایی T۴ در شرق حمص بعد از موشک باران رژیم صهیونیستی

گرچه روسیه به این تخطّی آشکار با تهدید رسمی یا هشداری غیر از «ابراز نگرانی» پاسخ نداد، برخی معانی را برای ادامه هماهنگی نظامی-که برای اسراییل بسیار حیاتی است- از این واکنش روسیه می توان برداشت کرد. روسیه تنها به توضیح این تخطّی از جنب اسراییل قانع نبود، بلکه پیامی شدید و تند علیه سیاست اسراییل در منطقه ارسال کرد.

روسیه گفت که رویکرد اسراییل به فلسطینی‌ها تبعیض‌آمیز و غیرقابل پذیرش است و افزود اسراییل "زور بی قید و شرط علیه غیرنظامیان به کار می گیرد. " اشاره روسیه به حملات(اسراییل) در غزه علیه تظاهرات راهپیمایی بازگشت بود.

این تحولی خطیر است، چون گرچه روسیه عضو کوارتت (چهارگانه) قدرت‌های جهانی دخیل در مسائل خاورمیانه است، سال‌ها به عنوان یک ناظر بیرونی عمل می کرد که دخالتی در مذاکرات دیپلماتیک اسراییل و فلسطینی‌ها انجام نمی داد و مدیریت کار را به ایالات متحده می سپرد. از آن مهم‌تر، شماری از مفاهمات سیاسی بین اورشلیم(بیت المقدس) و مسکو شکل گرفت که از جانب اسراییل به خوبی استقبال شد. از جمله اظهارات خارق‌العاده سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، که یک سال قبل اعلام کرد «اورشلیم غربی» را پایتخت اسراییل می داند. او حتی موافقت کرده بود که وضعیت اورشلیم در مذاکرات بین اسراییل و فلسطینی‌ها تعیین تکلیف شود.

این برخلاف موضع سنتی روسیه بود که اعتقاد داشت اورشلیم(بیت المقدس) باید تحت یک رژیم بین‌الملی اداره شود و این اظهارات لاوروف چند ماه پیش از آن انجام گرفت که ترامپ این شهر را به عنوان پایتخت اسراییل اعلام کند. وقتی لاوروف هفته قبل در اظهارنظر رسمی موضع هوشمندانه «اورشلیم غربی» (اسراییل) را در همراه نشدن با هیستری ضدروسیه-در پی مسمومیت عامل اطلاعاتی پیشین روسیه به نام سرگئی اسکریپال در خاک بریتانیا- ستود، تلویحا شناسایی «اورشلیم غربی» را به عنوان پایتخت اسراییل تکرار کرده بود.

در همین رابطه بخوانید:

روسیه: آمریکا به سوریه حمله کند پاسخ فوری می‌دهیم

اسرائیل منتظر انتقام خون شهدا باشد

ماکرون: هم پیمانان سوریه هدف قرار نمی گیرند

ولی این آزادی عمل سیاسی که روسیه بر سر موضوع فلسطین به اسراییل داد، همراه با هماهنگی نظامی بین نیروی هوایی روسیه و اسراییل، مجانی نیست. روسیه انتظار دارد که اسراییل مانند یک متحد، منافع روسیه را در سایر جبهه‌ها، به ویژه در سوریه، درک کند، روسیه عمیقا نیازی به توضیح اسراییل درباره عزم خود برای جلوگیری از انتقال سلاح توسط ایران به حزب‌الله از طریق سوریه ندارد و به مانند اسراییل، روسیه نیز به روش خود مقابل بسط نفوذ ایران موانعی ایجاد می کند. برای مثال، روسیه تا حدی مانع عایدات اقتصادی ایران در توافقات اقتصادی آینده است. مسکو مرزهای محدوده امنیتی خود را دیکته می کند. مسکو مجموعه‌ای از توافقات آتش بس را بین شورشیان و دولت سوریه کنترل و مدیریت می کند و در موضوع تخلیه حلب هم هر جا که مواضع ایران با روند دیپلماتیک مورد نظرش تداخل می کرد، آماده مواجهه با ایران بود.

با این حال، روسیه اجازه نمی دهد که اسراییل تعادل ظریفی را که مسکو در روابط خود با ایران و سوریه ایجاد کرده، با حملات مستمر، خواه به اهداف سوری و خواه محل تجمع نیروهای ایرانی، مخدوش کند. گرچه روسیه بسیاری از تحرکات استراتژیک، نظامی و سیاسی را در منطقه تعیین می کند، نه کاملا قادر به کنترل پاسخ‌های احتمالی تهران است و نه می تواند همه واحدهای نظامی سوری را از پاسخ مستقل به حملات اسراییل باز بدارد. چنین حملاتی یک نسخه خطرناک برای تشدید تقابل نظامی و گشودن جبهه‌ای دیگر علیه اسراییل است که می تواند دوباره ایالات متحده را به درون سوریه بکشد، دقیقا زمانی که در آستانه انفصال و خروج از این جبهه است.

اسراییل اعلام کرده که جلوی ایران را برای استقرار در سوریه خواهد گرفت، ولی روشن نکرده که چگونه قرار است طرح‌های خود را برای دستیابی به این هدف اجرا کند. آیا اسراییل قصد دارد مجموعه‌ای از حملات را به پایگاه های نیروهای ایرانی و شبه‌نظامیان طرفدار ایران صورت دهد، یا قصد دارد به صورت فیزیکی در ارتفاعات جولان زمین تصرف کند تا یک منطقه حائل را شکل دهد، شبیه آن چه که ترکیه در شمال سوریه انجام داده است؟ هر دوی این انتخاب‌ها مسکو را نگران می کند که نه می خواهد و نه می تواند به عنوان پلیس مرزهای اسراییل عمل کند.

مضاف بر این که، اگر اسراییل تلاش کند روسیه را با این انتخاب‌ها مواجه کند که یا باید ارتش روسیه علیه ایران عمل کند یا خود اسراییل این اقدام را انجام می دهد، آن‌گاه با انتخاب‌های روسیه مواجه خواهد شد که یادآوری‌کننده آن است که چه کسی در این میان نقش «ابرقدرت» را بر عهده دارد و این نمایش قدرت محدود به سوریه نخواهد بود. اظهارات تند روسیه درباره آن چه در غزه و کرانه باختری اتفاق می افتد، یک هشدار درباره محدوده تحمل روسیه است.

بر خلاف پیش‌بینی‌ناپذیری ترامپ، رییس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین تاکنون اثبات کرده که هیچ باکی ندارد که با سایر کشورها شاخ به شاخ شود، تحریم‌های سنگین اعمال کند و البته هر جا که فکر کند منافع کشورش ایجاب می کند، زور نظامی را به کار بگیرد. اسراییل این نکته را درک می کند که اکنون در سوریه دیگر جنگ بین ابرقدرت‌ها جریان ندارد که دولت‌های اقماری پشت «ابرقدرت» خود سنگر بگیرند. این جبهه متعلق به یک ابرقدرت  است و هر کسی که می خواهد در ان‌جا عمل کند، باید طبق قواعد آن ابرقدرت بازی کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    17 71
    خوبه که خودشان اعتراف کردند میمون منفعل، مثل میمون بازیچه دیگران شدند و در باتلاق سوریه گیر کرده اند و هزینه 5 ساله بر باد فنا رفت
  • عميد IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    78 61
    دلتون رو به روسيه خوش نكنيد . نه موشك هاش عمل مي كنه و نه خودش به تعهداتش پايبند هست !
    • IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
      48 17
      از کجا فهمیدی باهوش !
    • مانی IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
      61 45
      فعلا که آمریکایی ها و اسرائیلیها مثل سگ از روسیه میترسند !!!
    • IR ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
      15 2
      ما دلمون به خدا قرصه نه به هیچ کس
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    8 41
    اينجا يك اقدام تروريستي احتمالا انتحاري شده ولا چطوري زده كه سقف و ديوار سالم ماندند و داخل همه چيز از بين رفته
    • اسفار اربعه IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
      30 0
      دوست عزیز اینا بمب های دوزمانه هستند فقط سقف رو سوراخ میکنند و در کف منفجر میشند
    • علی IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
      22 2
      داداش شما که سیکل نداری چرا میای نظر میدی.
    • IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
      18 2
      اون وقت چه جور انتحاری بوده که دیوار سالمه؟ درو باز کرده از در اومده تو بعد خودشو منفجر کرده؟ اخه چه فکری میکنی؟
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    76 36
    اسرائیل نفس های آخر را میکشد
  • hossein IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    16 32
    من به روسیه خوش بین نیستم.احساس میکنم که روس ها محل ما رو به اسراییلی ها گزارش دادن تا نیروهای ما رو بزنند.
    • اسفار اربعه IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
      27 6
      محل ما ازقبل برای اونا معلوم بوده اما اینکه اونا ازچی ترسیدن که اونجارو زدن مسئله دیگری است روسیه تاالان واقعا خوب واستاده واگر تااین لحظه موشکی ازسوی آمریکا شلیک نشده بخاطر همین موازنه ترسی هست که روسیه ایجاد کرده
  • پویا IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    41 5
    اسرائیل با این حمله میخواد هر جوری شده پای آمریکا را به سوریه باز کند
    • علی IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
      17 14
      اشا الله هر چه زود تر پای امریکا به سوریه باز شه. فقط منتظریم رهبری دستور بده.
  • مسعود IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    29 11
    گرچه بعید به نظر می رسه که آمریکا یک حمله همه جانبه به سوریه داشته باشه ولی اگر این اتفاق بیافته به روسیه امیدی نیست روسیه فقط به حفظ منافع خودش هست با کمترین هزینه
  • حسین1 NL ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    19 5
    روسیه در برابر هر اقدامش از اون کشور امتیازی مطالبه میکنه ولی ایران که عامل بازیابی قدرت روسها و شناخته شدن مجدد توان نظامی اونها در غرب اسیا شده اجازه نداره در بازسازی سوریه سهیم باشه .اینه اتحاد استراتژیک!!!! اینه رسم خوبی رو باخوبی جواب دادن.من لااقل در دوران پوتین این توقع رو از اونا نداشتم
    • علی IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
      6 21
      نظرت ارزش جواب دادن هم نداره.
    • NL ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
      4 0
      به علی: فعلاً که پوتین ناوهاشو در مدیترانه در برابر ناوهای غربی عقب کشیده . لازم نیس شما ارزش گذاری کنی صحنه نشون میده درستی حرف منو.
  • IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    37 4
    روسیه‌محض‌رضای‌خداموش‌نمی‌گیره‌وبابت‌خدمات نظامی‌وسیاسی‌ازجیب‌مردم‌ایران‌مزددریافت‌‌میکنه وازاونجاکه‌سیاست‌بی‌پدرمادره‌وروسهابی‌پدرمادرترهم هستن‌الان‌درحال‌دودوزه‌بازین
    • روزبه IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
      4 31
      اگه خیلی دلت میخواد امریکارو تایید کنی هیچ ایرادی نداره میتونی، ولی تحلیل ابگوشتی نکن لطفا
  • IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    31 12
    روسیه رو باید دمشو گرفت ار سوریه پرتش کرد بیرون اگه ایران یه نیروی هوایی مقتدر داشت هیچ وقت نیازی به حضور روسیه در سوریه نداشت سال ها گفته شده که می خواهیم جنگنده نیمه سنگین و رادار هواپایه بسازیم اما انگار اراده جدی وجود نداره و تا کی ادامه داره خدا می دونه
  • یاسین DK ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    18 3
    منتظر باشید اگر آمریکا به سوریه حمله بکند و روسیه واکنش نشان ندهد و یا ضعیف باشد دیگر امیدی به روسیه نباید داشته باشید چون در حمله اخیر روسها کشته نشده اند که خود یک معما است
  • IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    5 2
    تو خبر هم گفته شد روسیه نمیزاره که ایران هم از اقتصاد سوریه نفع ببره این یعنی چه ؟ هر چی خرج کردیم رفت هوا واقعا که
    • IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
      2 5
      این تحلیل ماله یک روزنامه اسرائلیه ... ما الان داریم از معادن فسفات سوریه استفاده میکنیم
  • IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    8 2
    وقتی همهء ارتباطات ما با روسیه وتا حدودی با چین خلاصه شود ! فرق ما با بن سلمان فقط در این است که او در محدودهء وسیع تری با دنیای استکبار وغرب ارتباط تنگاتنگی دارد و حتی باروسها هم خوش وبشی میکند ! وS400 از روسها خریداری میکند ! روسها هم وقتی روابط خارجی ما را ضعیف میبینند یا با کارت ما در تعامل باغرب بازی میکنند وهرجا هم ازدستشون بر بیاد مارو به حساب نمیارند !
    • شاهی IR ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
      1 2
      همچین کامنت هایی میبینم گاهی اوقات تعجب می کنم. احسنت بر شما ما هم میگیم چرا ایران اینقدر گوشه گیر شده و چرا به جای اینکه با همه دنیا مراوده و همکاری داشته باشه،با همه سر جنگ داره و چسبیده به 4 تا دولت پلاسیده و به درد نخورد مثل فلسطین و لبنان و سوریه و عراق؟ دوستی با حزب الله برای ما فایده داره یا تعامل با ابرقدرتها؟ نتیجه ش میشه این .
    • محمود IR ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
      8 5
      آفرین. عربستان باهوشتر از ایرانه
    • IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
      19 0
      دقیقا مشکل همین جاست . روسها غیر قابل اعتماد ترین دولت ها بودند و هستند. در خود متن اشاره شده که حملات قبلی اسراییل با چراغ سبز روسها انجام شده.
  • IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    24 2
    هر چی گذاشتم حذف کردید.بی معرفتا
    • US ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
      1 19
      صبر کن
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    32 7
    روسیه اگر مرد بود باید می گفت موشکهایی زیبا هم در راه پایگاه نظامیان امریکایی است اینها مقدمه حمله نظامی کسترده به سوریه و بشار اسد ترسوت به روش پخت قورباغه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس