نشست شورای امنیت درباره سوریه

نمایندگان روسیه و آمریکا در سازمان ملل متحد بر شدت حملات لفظی خود به طرف مقابل در نشست فوق‌العاده شورای امنیت بر سر مسأله سوریه افزوده و این نشست به آوردگاه میان این دو کشور تبدیل شده است.

به گزارش مشرق، نشست فوق‌العاده شورای امنیت سازمان ملل متحد از ساعاتی پیش کار خود را با دستور کار بررسی ادعای حمله شیمیایی دولت سوریه به منطقه«دوم» آغاز کرد.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در حال هماهنگی با متحدان خود و بررسی فضای نشست شورای امنیت برای اتخاذ تصمیم نهایی جهت حمله نظامی به سوریه است.

از دو روز گذشته عملیات روانی و رسانه‌ای گسترده‌ای پیرامون حمله شیمیایی دولت سوریه به منطقه دوما از سوی رسانه‌ها آغاز شد که در نهایت این موضوع پای حکام کشورهای درگیر در مساله سوریه از جمله آمریکا و روسیه را نیز به میدان رقابت لفظی باز کرد و دو طرف یکدیگر را به مداخله و ایحاد نامنی در سوریه محکوم می‌کنند.

دی‌میستورا: نمی‌توانیم صحت گزارشات درخصوص حمله شیمیایی به «دوما» را تأیید کنیم

در همین حال استفان دی‌میستورا نماینده ویژه سازمان ملل متحد درامور سوریه ساعتی پیش در این نشست اظهار داشت: ما نمی‌توانیم صحت گزارشات در خصوص حمله شیمیایی به «دوما» را تأیید کنیم ولی نمی‌توانیم بی‌تفاوت هم باشیم.

وی در ادامه افزود: گزارش‌هایی هم به ما رسیده از حمله موشکی امروز صبح به پایگاه «تی ۴» ارتش سوریه؛ هیچ‌کس تاکنون مسئولیت آن را قبول نکرده و آمریکا و فرانسه هم گفته‌اند که در آن دست نداشته‌اند. با این حال ایران، روسیه و سوریه می‌گویند که شاید این حملات کار اسرائیل باشد.

دی میستورا گفت: رسانه‌های ایران گفته‌اند که در این حمله بیش از ۱۲ نظامی کشته شده که ۴ مستشار نظامی ایرانی در میان آنهاست. سازمان ملل نمی‌تواند مستقلاً در خصوص مسئولیت این حمله نظری بدهد اما از طرفین می‌خواهد که کمال خویشتنداری را به کار ببندند و از تنش‌آفرینی یا رویارویی پرهیز کنند.

نماینده روسیه در سازمان ملل: بهانه حملات شیمیایی به دوما راه فرار غرب از موضوع مسمومیت اسکریپال است

دقایقی پس از پایان سخنان دی‌میستورا، «واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل با اشاره به نقش آمریکا در ناامنی‌های سوریه اظهار داشت: آمریکایی‌ها به معارضین آموزش دادند تا با استفاده از سلاح‌های شیمیایی بهانه‌ای برای حمله به سوریه ایحاد کنند.

وی در ادامه افزود: آمریکا حمله به سوریه را مدت‌ها پیش از حملات خان‌شیخون طراحی کرده بود. با این حال کارشناسان روسی هیچ مدرکی از استفاده از سلاح شیمیایی در حمله به دوما پیدا نکرده‌اند.

نماینده روسیه در سازمان ملل افزود: کشورهای غربی می‌خواهند تنش‌ها را در نزدیکی دمشق حفظ کنند تا توجه‌ها را از رسوایی مسمومیت اسکریپال منحرف کنند. گزارش‌های جعلی از سوی لندن درباره حمله شیمیایی استفاده شد  تا توجه‌ها را از رسوایی مسمومیت اسکریپال منحرف کنند.

نیکی هیلی: شورای امنیت اقدام کند یا نه، آمریکا به موضوع حملات شیمیایی در سوریه واکنش نشان خواهد داد

حال نوبت «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد بود تا نظرات کشورش در رابطه با سوریه را بیان کند. وی با ادامه پافشاری بر ادعای وقوع حمله شیمیایی به دوما گفت: از سلاح‌های شیمیایی مجددا در س.ریه استفاده شده است و دستان دولت روسیه به خون مردم روسیه آلوده است.

وی در ادامه با تکرار ادعاهای خود گفت: نمی‌توان نقش ایران و روسیه را در مسلح کردن دولت سوریه نادیده انگاشت. ایران و روسی‌ هماکنون در سوریه مستشار نظامی دارند. مانع تراشی روسیه در شورای امنیت دیگر مارا به گروگان نخواهد گرفت، آمریکا مصمم به پاسخگو کردن آن دیوی است که بمب شیمیایی بر سر مردم سوریه انداخت. جلسات ادامه دارد و تصمیمات مهمی در حال بررسی است.

هیلی افزود: شورای امنیت اقدام کند یا نه، آمریکا خودش به حمله شیمیایی در سوریه واکنش نشان خواهد داد.

با این حال گزارش‌ها از سازمان ملل حاکی از آن است که سایر کشورهای اروپایی از جمله فرانسه،انگلیسو هلند بر استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه اصرار دارند و در این زمینه همگام با آمریکا خرکت می‌کنند.

نماینده فرانسه در سازمان ملل ضمن تکرار ادعاهای نمیانده آمریکا اظهار داشت: شکی نیست که دولت سوریه و متحدانش یعنی ایران و روسیه در پس حملات شیمیایی دوما هستند. نباید اجازه داد ایران و روسیه به حمایت از دولت اسد این کشتارها را ادامه دهند. 

وی افزود: مسکو باید فعالیت نظامی در سوریه را متوقف کرده، آتش‌بس را مجددا برقرار کند و مکانیزم‌های جدیدی برای تحقیقات درباره دوما برقرار کند.

در همین حال نماینده انگلیس نیز با همراهی با سایر متحدین خود گفت: روسیه و ایران بی‌ثباتی در منطقه را گسترش می‌دهند. با پیشنهاد روسیه برای حضور محققان سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی در دوما موافقیم.

وی اظهار داشت: ایران و روسیه چیزهای زیادی برای مخفی کردن در سوریه دارند با این حال ما به دنبال منزوی کردن روسیه نیستیم اما روسیه خود این کار را می‌کند.

نماینده چین در سازمان ملل: استفاده از سلاح شیمیایی در دوما مشخص است/ عامل استفاده از آن مشخص شود

نماینده چین در سازمان ملل متحد در جلسه فوق‌العاده شورای امینت اظهار داشت: استفاده از سلاح شیمیایی در دوما مشخص است اما باید تحقیقاتی انجام شود که چه کسی عامل استفاده از آن بوده است.

وی در ادامه سخنان خود گفت: راهکار سیاسی تنها راه‌حل بحران سوریه سات. تمام طرف‌ها باید به تعهدات خود در راستای منع گسترش سلاح‌های شیمیایی عمل کنند.

هشدار نماینده روسیه به نمیانده آمریکا؛ اشتباه خود را در هر جلسه‌ای تکرار کنید جلسه را لغو می‌کنم

نماینده روسیه در سخنرانی مجدد خود در شورای امنیت خطاب به نیکی هیلی نماینده آمریکا که در هنگام سخنرانی خود، دولت روسیه را «رژیم» خطاب کرده بود، هشدار داد و گفت: از همکار خودم نیکی هیلی می‌خواهم هرگز دولت هیچ کشوری را رژیم خطاب نکند.

وی در ادامه هشدار خود اظهار داشت: اگر این کار حتی برای یک بار دیگر در جلسه‌ای از شورای امنیت تکرار شود، جلسه را متوقف و لغو خواهم کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
    6 2
    اینم یکی از حربه های آمریکا برای از دست ندادن جایگاه خود در سوریه و برتری نظامی و جایگاه اسرائیل میباشد!به نظرم ما هم باید با رایزنی با روسیه و سوریه علیه حمله احتمالی آمریکا واکنش نشون بدیم!آمریکا به دنبال تضعیف جایگاه ایران و روسیه در سوریه میباشد!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس