کد خبر 844742
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۲
یادداشت نمایه

راهپیمایی بزرگ بازگشت از روز جمعه ۳۰ مارس شروع شد و حالا که بیش از یک هفته گذشته، دست کم این نکته روشن شده که فلسطینی‌ها نه‌تنها حاضر نیستند این راهپیمایی را متوقف کنند.

به گزارش مشرق، «رحمان نعیمی» در یادداشت روزنامه «جوان» نوشت:

راهپیمایی بزرگ بازگشت از روز جمعه ۳۰ مارس شروع شد و حالا که بیش از یک هفته گذشته، دست کم این نکته روشن شده که فلسطینی‌ها نه‌تنها حاضر نیستند این راهپیمایی را متوقف کنند بلکه در عمل به وعده خود برای تداوم آن تا پنج هفته بعد و روز نکبت مصمم هستند.

این موضوع از گسترش حمایت از راهپیمایی بزرگ بازگشت معلوم می‌شود چرا که حالا تنها حماس و جهاد اسلامی نیستند که این راهپیمایی را به پیش می‌رانند بلکه جنبش فتح هم به قافله آنها پیوسته و سخنگوی این جنبش، اسامه القواسمی، از عزم مردم فلسطین می‌گوید تا برای «رسیدن به آزادی، استقلال و اصول مد نظر جامعه بین‌الملل» راهپیمایی مسالمت‌آمیز خود را تا روز نکبت ادامه بدهند. فیصل ابوشهلا، عضو شورای قانونگذاری فلسطین، هم موضع مشابهی دارد و تأکید می‌کند که این راهپیمایی پیام روشنی برای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا و طرح تحمیلی‌اش به نام «معامله قرن‌» دارد مبنی بر اینکه «مردم فلسطین با آن مقابله و از حقوق مشروع خود دفاع خواهند کرد.»

نگاهی گذرا به اظهارات دیگر مقامات فلسطینی از محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، تا ریاض المالکی، وزیر خارجه تشکیلات خودگردان، صائب عریقات، مذاکره‌کننده ارشد فلسطینی و حسام زملط، سفیر تشیکلات خودگردان در امریکا، دلالت بر حمایت همه‌جانبه از راهپیمایی بزرگ فلسطینی دارد.

شاید این مقامات انتظار تداوم راهپیمایی بزرگ بازگشت را تا بیش از یک هفته نداشتند و تأخیر چند روزه آنها برای حمایت از راهپیمایی و اعلام موضع در مقابل خشونت رژیم صهیونیستی هم به این دلیل بود اما مدیریت حماس و جهاد اسلامی آن قدر حساب شده بود که حتی جناح اهل سازش در میان گروه‌های فلسطینی هم مجبور شده دست کم در سطح ظاهر هم که شده از جریان راهپیمایی بزرگ حمایت کند. این یک دستاورد قابل توجه برای جبهه مقاومت فلسطینی است که توانسته تمام گروه‌ها و شخصیت‌های فلسطینی را به صف خود آورد و مسئله فلسطین را نه در پای میز مذاکره بلکه در امتداد مرز غزه با رژیم صهیونیستی مطرح کند.

این موفقیت تا آن حد است که تشکیلات خودگردان به دنبال طرح جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در محافل بین‌المللی باشد و المالکی می‌گوید به تماس‌هایش با تمامی طرف‌های بین‌المللی از جمله شورای امنیت، سازمان حقوق بشر و دادگاه کیفری بین‌المللی ادامه می‌دهد و عریقات هم از تلاش مشابه می‌گوید تا «پرونده جنایات جنگی اسرائیل‌» در محافل بین‌المللی مطرح شود.

مقامات تشکیلات خودگردان به این ترتیب عرصه دیپلماتیک را برای حمایت از راهپیمایی بزرگ در پیش گرفته‌اند که البته باعث تقویت اصل راهبرد این راهپیمایی می‌شود اما در این عرصه نباید از حامیان رژیم صهیونیستی و به خصوص امریکا غافل بود. امریکا هفته قبل نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی اوضاع غزه را ناکام گذاشت و مانع تصویب بیانیه‌ای در جهت محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی شد، هرچند که ۱۴ عضو دیگر شورای امنیت به آن بیانیه رأی مثبت داده بودند و حالا هم بار دیگر طرح کویت در این شورا را رد کرده تا حتی انجام تحقیقات مستقل از سوی سازمان ملل هم امکانپذیر نباشد.

امریکا به این ترتیب و مثل گذشته از حق وتوی خود استفاده می‌کند تا رژیم صهیونیستی در مصونیت کامل از هر سرزنشی قرار بگیرد تا به قول ریاض منصور، سفیر تشکیلات خودگردان در سازمان ملل، رژیم صهیونیستی در کشتار مردم فلسطین جری‌تر شود. این واقعیت با دو وتوی امریکا طی یک هفته روشن شده و دیگر کسی در تشکیلات خودگردان نیست که نداند امریکا به طور تمام قد از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند و نمی‌توان به شورای امنیت امیدی داشت. مجمع عمومی سازمان ملل، شورای حقوق بشر و دیوان بین‌المللی لاهه گزینه‌های دیگر تشکیلات خودگردان است به خصوص اینکه تشکیلات خودگردان سه سال قبل به عضویت دیوان کیفری بین‌المللی لاهه درآمد و می‌تواند در این دادگاه پرونده جنایات جنگی رژیم صهیونیستی و کشتار غیرنظامیان در روزهای اخیر را به بیندازد.

این موقعیتی است برای تشکیلات خودگردان تا از ظرفیت دیپلماتیک به نفع راهپیمایی بزرگ و منافع فلسطین استفاده کند، به خصوص اینکه میزان بالای خشونت از سوی ارتش صهیونیستی جای پرسشی را باقی نگذاشته است. ایجاد این عرصه و فرصت نیز دستاورد دیگر جبهه مقاومت فلسطینی در طول یک هفته گذشته است که علاوه بر تداوم راهپیمایی بزرگ تا روز نکبت، زمینه را برای عرصه دیپلماتیک ایجاد کرده تا بتوان حقوق مردم فلسطین را در مجامع بین‌الملل بدون اتکا به امریکا و حتی با مخالفت‌های علنی این کشور دنبال کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    3 1
    گذشت دوره ترقه و ترقه بازی الان تو خود سوریه هم هم حزبی هاتون دارن از طریق گفت و گو میرن جلو.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس