به گزارش مشرق، محمدرضا حیاتی مدیرمسؤول خبرنامه دانشجویان ایران در مطلبی نوشت:
1- چمدان به دست است، بالشتی زیر بغل، ملافهای را دور آن کشیده و کولهای را هم بر دوش حمل میکند. آنطرفتر عدهای از دور دستدردست همسر به در ورودی نزدیک میشوند و عدهای دیگر هم از پشت میلههای در ورودی از پدران و مادران خود خداحافظی میکنند، البته اینبار والدین ملتمس دعا هستند. این صحنهها آشناست. پیشتر، 10 روز مانده به اول مهرماه این تصاویر دیده میشود؛ البته هر دوی آنها در یک چیز مشترک هستند و آن هم ورود به یک دوره جدید «زندگی» منتها از «زمین» تا «آسمان» تفاوت دارد. محمدصالح یکی از دانشجویانی است که این تفاوت را اینگونه مینویسد: «خوبی «اعتکاف» در دانشگاه این است که استاد و دانشجو را خوب به هم نزدیک میکند. مسجد مثل سلف و دانشکده نیست که استاد و دانشجو را از هم جدا کند. اینجا دیگر هیچ فرقی بین ما و آنها وجود ندارد. کنار دستمان یکی از اساتید دانشگاه بساط پهن کرده، استادی که از قضا استاد راهنمای یکی از رفقای نزدیکمان هم هست. همین، بساط شوخی و سوژهکردن استاد و رفیقمان را راه انداخته. یکی دوبار نام استاد مذکور را بلند صدا میکنیم تا رویش را به سمت ما برگرداند و رفیقمان را ببیند و او هم که با استادش رودربایستی دارد، عرق شرم بریزد! گذشته از این شوخیها اما انصافا اکثر اساتیدی که در چنین جمعهایی حاضر میشوند، هنوز یک «دانشجوی درون»ی دارند که سروگوشش میجنبد و از نشستن کنار شاگردها خسته نمیشود.»
2- مراسم معنوی «اعتکاف»، طی سالیان اخیر با نام دانشگاه عجین شده است، مراسمی که طبق آمارها، تحصیلکردهها درصد بالایی از ثبتنامکنندهها را به خود اختصاص داده و طی سه روز برگزاری آن که در ایران در ایامالبیض (۱۳، ۱۴ و ۱۵ رجب) است تعداد زیادی از دانشجویان را به مساجد دانشگاهها میکشاند و همین مساله فضایی خاص را که همراه است با سه روز روزهداری ایجاد میکند. این فضا بهقدری «جذبکننده» و «مکنده» است که حتی تعطیلات نوروز نمیتواند بر آن «غلبه» کند و این استقبال دانشجویی که بخشی از آن در رسانهها منتشر شد در سه روز پایانی تعطیلات نوروز رقم میخورد. افزایش دوبرابری ثبتنام معتکفان در مراسم اعتکاف امسال دانشگاه تهران از مصادیق بارز این مساله میتواند باشد. همه این اتفاقات در حالی رخ میدهد که هنوز خیلیها فراموش نکردهاند که در همین مسجد دانشگاه تهران حتی نماز خواندن هم «دل» میخواست. حجتالاسلام محمدیان، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها اخیرا در جمع دانشجویان معتکف خاطره جالبی تعریف میکند: «حدود 15 سال پیش، من اینجا امامجماعت بودم؛ نماز جماعت که تمام شد یک آقایی گفت میخواهم به شما مطلبی را بگویم. امروز روز بازنشستگی من از دانشگاه تهران است و دارم میروم. پنج سال قبل از انقلاب من در دانشگاه تهران استخدام شدم؛ دو سه ماه بود که این مسجد را میدیدم... حسرت این را داشتم در این مسجد نماز بخوانم. یک روزی سرانجام برای نماز ظهر وارد مسجد شدم. یک صف ناقص فقط در صف اول بود و تعدادی هم در صف دوم؛ اما امروز داخل مسجد آمدم، جایی پیدا نکردم. آمدم که به شما بگویم که آن بود وضعیت دانشگاه تهران.»
3- گرچه تا به امروز آمار دقیقی از مراسم اعتکاف در دانشگاهها و محلات منتشر نشده است اما در تهران هفت دانشگاه تهران، امیرکبیر، شاهد، شهیدبهشتی، علامه، علم و صنعت و الزهرا(س) میزبان دانشجویان معتکف بودند. طبق آخرین آمارها در دانشگاه تهران بیش از 600 دانشجو و استادان به روزهداری، عبادت و تزکیه نفس پرداختند. دانشگاه علامهطباطبایی نیز امسال شاهد حضور 700 دانشجو بود؛ این دانشگاه در اقدامی «اعتکاف دانشجویی بابالوصال» را عنوان مراسم امسال خود در نظر گرفته بود. 600 دانشجو و استاد نیز این مراسم را در مسجد دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار کردند و در دیگر دانشگاههای کشور نیز وضعیتی مشابه وجود داشت، بهطوری که در دانشگاه قم نیز 600 دانشجو که جالب است 500 نفر از آنها دانشجویان دختر بودند، در این مراسم شرکت کردند. اما از مهمترین محفلهای عبادی مراسم اعتکاف امسال که جمع زیادی از دانشجویان و طلاب در آن حضور یافتند، مسجد گوهرشاد مشهد مقدس بود؛ طبق آمارها نزدیک به 76 هزار نفر برای شرکت در آیین اعتکاف این مسجد ثبتنام کردند که با توجه به ظرفیت محدود تنها دوهزار نفر از ثبتنامکنندگان به قید قرعه در این مراسم شرکت کردند. به هر حال طبق آنچه در مراسم اعتکاف نوروز 97 مشاهده شد، گرچه به دلیل تقارن آن با تعطیلات 13روزه و تعطیلی بسیاری از موسسات دانشگاهی، دانشجویان زیادی امکان حضور در مساجد دانشگاهها را از دست دادند، اما حضور و استقبال گسترده دانشجویان در مراسم امسال قابل تامل و بررسی است.