اخبارویژه

سایه شورای شهر منحله اول تهران بر سر شورای شهر پنجم سنگینی می‌کند.

سرویس سیاست مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

********

کیهان

بلومبرگ: برجام علیه ایران است ترامپ چرا باید آن را لغو کند؟!


یک تحلیلگر حامی دولت ترامپ تصریح کرد استراتژی ترامپ موفقیت‌آمیز است و آمریکا برای فشار به ایران نیازی به لغو برجام ندارد(؟)


الی کیک در بلومبرگ نوشت: در شرایط فعلی که هیچ کشور و گروهی به خاطر فشارهای ترامپ مایل به سرمایه‌گذاری در ایران نیست و عملا برجام از اعتبار افتاده بنابراین لغو و خارج شدن از آن اشتباه است وقتی هم‌اکنون به این شکل می‌توان به هدف دست پیدا کرد چرا باید از آن خارج شد و درگیری و تولید هزینه کرد،استراتژی ترامپ جواب داده است.


ترامپ در حال حاضر مشغول آماده کردن سیاست‌های جدید خودش است. او یکی از سخت‌ترین منتقدان برجام یعنی، مایک پومپئو، رئیس سابق سیا را جانشین رکس تیلرسون کرده است. سپس جان بولتون، مشاور جدید امنیتی ملی، که شش‌ماه پیش استراتژی‌ای را برای خروج کامل ایالات متحده از توافقنامه طراحی کرد نیز در کنار او قرار گرفته است.


توافق هسته‌ای امکان سرمایه‌گذاری در ایران و پیشرفت اقتصادی این کشور را فراهم می‌کند هرچند که اکنون با کارشکنی آمریکا برجام این هدف را محقق نساخته، اما هدف اصلی برجام همین بوده است.


با این حال با توجه به شرایط فعلی، خروج از برجام اشتباه است. ایالات متحده و متحدان آن در حال حاضر به بهترین شکل در حال بهره‌برداری از برجام هستند به طوری که ایران به آن پایبند است اما خودشان آن را اجرا نمی‌کنند.

بانک‌های اروپایی به کسب و کار در ایران اطمینان ندارند مقامات ایالات متحده گفته‌اند که اروپا از اداره خزانه‌داری بیشتر توضیح می‌خواهد که چه نوع سرمایه‌گذاری این تحریم‌های موجود را نقض نمی‌کند تخفیف‌هایی مانند فروش هواپیمای چند میلیارد دلاری بوئینگ با شک و تردید مواجه شده است.



دنیس راس: خروج آمریکا از برجام موجب برتری ایران می‌شود


یک مقام سابق آمریکایی تصریح کرد خروج آمریکا از برجام موجب برتری ایران می‌شود.


دنیس راس که در دولت‌های کارتر، ریگان، بوش، مسئولیت‌های مختلفی داشته، مشاور کلینتون و دستیار ارشد اوباما بود. راس در واشنگتن پست نوشت: ترامپ احتمالا فکر می‌کند که خروج از توافق او را نسبت به تهران سخت‌گیر نشان می‌دهد، در حالی که خروج از توافق هسته‌ای موجب برتری ایران خواهد شد.


توافق هسته‌ای محدودیت‌هایی را برای برنامه‌ هسته‌ای ایران داشته است. خطر ایران هسته‌ای در برجام محدود شده، و اگر ترامپ از توافق خارج شود متاسفانه اروپایی‌ها دردسر زیادی خواهند کشید تا ایران را در توافق نگه دارند و ایران می‌داند چطور با این ترس اروپایی‌ها بازی کند.


تهران اعلام کرده که می‌تواند سانتریفیوژهای جدید و بسیار موثرتری بدون محدودیت در تعداد آن تولید کند. این مطمئنا ترس اروپایی‌ها را افزایش می‌دهد.


اما عمق نگرانی‌ها در مورد خروج آمریکا از توافق بیشتر می‌شود. گسترش نیروهای ایران و نایبان آن و پیشرفت نظامی آنها در سوریه باید در کانون توجه دولت ترامپ قرار گیرد.


ترامپ شاید فکر می‌کند که خروج از توافق هسته‌ای او را نسبت به تهران سخت‌گیر نشان می‌دهد این طور نیست، این تهدید واقعی نادیده گرفته می‌شود و به ایران برتری می‌دهد.


ایران می‌داند آمریکا تنهاست و فشار معنی‌داری برای توقف آنچه آنها در منطقه انجام می‌دهند وجود نخواهد داشت.



فیگارو: غرب به ناتوانی استراتژیک رسیده است


یک روزنامه فرانسوی تأکید کرد غرب به ناتوانی استراتژیک رسیده است و در مقابل محورهای قدرتی مانند ائتلاف ایران و روسیه در حال بروز است.


روزنامه فیگارو در تحلیلی نوشت: واپسین دهه سده بیستم میلادی برای غرب یعنی زوج آمریکای شمالی و اروپا، یک دهه استراتژیک طلائی بود. زوجی که - اگر نه از سر عشق دست‌کم از سر مصلحت - در پی جنگ جهانی دوم پیمان زناشوئی بسته بودند. این زوج خانواده کوچکی را تشکیل می‌داد که از جنگ سرد پیروز سر بر کرده بود و کشورهای چین، روسیه و تا حدودی هند رسماً سودای همانندی با آن را در سر می‌پروراندند. آقای آمریکا و خانم اروپا، که هیچ ابری آسمان‌شان را تیره نمی‌کرد، خوش و خرم دنیا را در می‌نوردیدند و از چپ و راست به جهان درس اقتصاد بازار و حقوق بشر می‌دادند. جهانیان هم در همه جا با احترام به این درس‌ها گوش می‌سپردند. هر کس هم که جرأت به چالش کشیدن این زوج را به خود می‌داد به سرعت به اظهار ندامت و توبه وادار می‌شد. واپسین دهه سده بیستم، دهه‌ای بود که با یک جنگ (علیه عراق که کویت را اشغال کرده بود) آغاز شد و با جنگی دیگر (این بار علیه صربستان که برای حفظ کوزوو در درون خود کوشش می‌کرد) به پایان رسید. در هر دو مورد، غرب که یک ائتلاف مسلح گسترده و پردامنه را از قوه به فعل درآورده بود، تنها با مشتی انتقادهای دیپلماتیک و رسانه‌ای روبه‌رو شد و توانست در کمتر از شش ماه با توسل به عملیات نظامی نقطه نظرهای استراتژیک خود را به کرسی بنشاند. در پی این پیروزی‌ها، هر گاه که از هزاره جدید سخن به میان می‌آمد، تردیدی نبود که این غرب به زانو درآورنده نازیسم و کمونیسم است که ارزش‌ها و قوانین و قواعد خود بر سرتاسر جهان حاکم می‌کند. فوکویاما، یک فیلسوف آمریکایی، با سخن گفتن از «پایان تاریخ» به توصیف این وضعیت پرداخته بود.


اما همه چیز در آغاز قرن 21 به خاطر واکنش بیش از حد شدید رهبران آمریکا به حملات تروریستی یازدهم سپتامبر 2001 دستخوش تغییر و دگرگونی شد. «مفهوم» استراتژیک تازه «جنگ پیشگیرانه»، برساخته نومحافظه‌کاران آمریکایی که از سال 2003 به مرحله اجرا گذاشته شد، دارای پیامدهای سرنوشت ساز بود.


از زمان این نقض آشکار منشور سازمان ملل متحد به خوبی می‌توان مشاهده کرد که رهبری غرب بر جهان به گونه‌ای مستمر با فروپاشی همراه بوده است. غرب داد سخن می‌دهد، حکم می‌کند، داد و بیداد به راه می‌اندازد و بمباران می‌کند اما واقعیت‌های استراتژیک به گونه‌ای روزافزون از او روی پنهان می‌کنند.


در جهان عربی- اسلامی، ریزش و از دست رفتن رهبری غرب چشمگیر است.


در خاورمیانه، آمریکائیان هنوز قادر به قدرت‌نمایی نظامی هستند. اما سوای جنگ با داعش، آمریکائیان دارای هیچگونه استراتژی نوآورانه ثبات‌آفرین در این منطقه نیستند. در دراز مدت، نفوذ آمریکائیان در شام و بین‌النهرین در برابر محور در حال تشکیل ایران و روسیه و ترکیه رو به کاهش خواهد داشت.


روابط آمریکا و اروپا نیز به گونه‌ای مستمر دچار تنش بوده و با کاهش روبه‌روست. آمریکا از سوئی اروپا را به مسلح شدن مجدد و یا تقویت تسلیحاتی فرا می‌خواند اما از دیگر سو برای حفظ وابستگی حقوقی و فنی صنایع نظامی اروپائیان از هیچ کوششی کوتاه نمی‌آید.


اتحادیه اروپا ضعف خود را به نمایش می‌گذارد و قادر نیست احترام به مرزهای خویش را تضمین و از صنایع خود پاسداری کند. اعضای این اتحادیه با به وجود آمدن دو گروه فدرالیست‌ها و کشورهای خواهان داشتن وطنی مستقل و حاکم بر سرنوشت خویش با دو دستگی روبه‌روست. جمع یک اروپای ضعیف و آمریکایی که فاقد بینشی جهانی است ما را به سوی ناتوانی استراتژیک غرب سوق می‌دهد.



عقل یعنی زمین زدن تولید و راه انداختن موج تورم‌زای نقدینگی؟!


«دولت باید اعتراف کند در طول 5 سال گذشته نتوانسته سرمایه‌گذار را به تولید تشویق کند؛ بلکه بسیاری از تولیدکنندگان را که در برابر رکود مقاومت می‌کردند، با زیان‌های مالی مجبور به عقب‌نشینی از تولید کرده است».
به گزارش خبرگزاری دانشجو؛ درتولید ملی با سیاست‌های انقباضی دولت ضعیف شده است. فقط حجم نقدینگی را این دست و آن دست می‌کنند تا انفجار تورمی گریبان تدبیر و امیدشان را نگیرد. دولتی که قریب به چهارسال با بهره‌های سنگین، نظام بانکی را بدهکار مردم کرده و با راه انداختن مسابقه جذب سرمایه بین بانک‌ها مشکلات موسسات مالی و اعتباری را به بار آورده. بعد از دستور کاهش نرخ سود به زیر 20 درصد، توان کنترل بازار دلار، طلا و مسکن از دستش در رفت. عقب‌نشینی شکیل به سبک دولتی یعنی دستورالعمل کاهش نرخ سود بانکی را زیر پا گذاشتن و به روش‌های مختلف  سرمایه را مجددا جمع‌آوری کردن!


در این میان، رئیس‌جمهور در راستای توهین‌های همیشگی که برای کارشناسان به پدیده‌ای عادی تبدیل شده است افاضه‌ای جدید فرموده‌اند؛ به شرح زیر: «ما امروز به تورم تک‌رقمی رسیدیم و این دستاورد بزرگی است که باید آن را حفظ کنیم. بی‌خبر نیستم از افرادی که تلاش می‌کنند این دستاورد صدمه ببیند. البته این از روی کم‌عقلی است. وقتی حساب می‌کنم،  می‌بینم کسانی که با دولت مخالفت می‌کنند، بیشتر بر مبنای کمبود عقل است.»!


در رابطه با کنترل تورم به عنوان دستاوردی بزرگ که دولت را برآن داشته تا خود را در جایگاه عقلانیت بپندارد ذکر نکاتی ضروری است.


مهم‌ترین علت تورم مربوط به حجم پولی است که در جامعه جریان دارد. توجه کنید که در اینجا تورم را ناشی از دو مولفه می‌دانیم. حجم پول و جریان پول. به عنوان مثال برای تبیین نقش حجم پول باید بگوییم اگر شما 3 سیب داشته باشید و در اقتصاد 3 سکه برای خرید آنها وجود داشته باشد، قیمت هر سیب 1 سکه خواهد شد. اما اگر این 3 سکه تبدیل به 6 سکه شود، قیمت هر سیب 2 سکه خواهد بود.


عامل دیگری نیز برای وقوع تورم لازم است و آن افزایش سرعت گردش پول است. در شرایط طبیعی افزایش سرعت گردش پول در بلندمدت همراه با افزایش حجم پول اتفاق می‌افتد و اگر در کوتاه مدت افزایش حجم پول منجر به تورم نشده باشد یا به همان اندازه در اقتصاد تولیدی صورت گرفته است (یعنی سیب‌ها دو برابر شده‌اند) و یا سرعت گردش پول تغییری نکرده و در بلندمدت با افزایش سرعت گردش پول وقوع تورم قطعی است.


بانک‌ها نقش اساسی را در اقتصاد به عهده دارند. آنها قدرت و اختیار خلق پول و تخصیص آن را به طور هم زمان دارند و قادرند منابع پولی ایجاد شده را به هر سمتی که مایل باشند سوق دهند. اگر این منابع صرف تولید کالا و خدمات در کشور شود به دلیل اضافه شدن مقادیر عینی به واقعیت اقتصاد مشکلاتی از قبیل: تورم و ورشکستگی بنگاه‌های تولیدی پیش نمی‌آید، اما در صورتی که منابع به سمت سفته‌بازی و بازارهایی نظیر طلا، سکه، ارز و امثال‌ اینها سوق داده شود به دلیل افزایش حجم پول و عدم تغییر اساسی در واقعیت اقتصاد شاهد تورم و حباب‌های اقتصادی خواهیم بود.


دولت باید اعتراف کند و بپذیرد هیچگاه در طول 5 سال گذشته نتوانسته سرمایه و سرمایه‌گذار را به تولید تشویق کند بلکه بسیاری از تولیدکنندگان را که در برابر رکود مقاومت می‌کردند و فقط از سر علاقه در مشاغل خود ثابت قدم ماندند با زیان‌های مالی مجبور به عقب‌نشینی از تولید کرده است. دلیل بر این مدعا کاهش سود بانکی و سرازیر شدن نقدینگی برای واسطه‌گری و آشفتگی‌ بازار دلار، سکه و مسکن بود که دولت نهایتا مجبور به عقب‌نشینی و جمع‌آوری آب به جوی ریخته شد و نتیجه‌اش فقط تحمیل تورم بیشتر بر اقشار آسیب‌پذیر شد.


سایه شوم شورای منحله بر سر شورای شهر پنجم


سایه شورای شهر منحله اول تهران بر سر شورای شهر پنجم سنگینی می‌کند.


روزنامه جوان در این زمینه نوشت: سایه شوم شورای شهر اول بر سر شورای شهر پنجم سنگینی می‌کند.  خاطرات تلخ انحلال شورای اول تهران و استعفاهای چندباره شهردار وقت و درنهایت تعطیلی شهر تهران، با رویه در پیش گرفته شده شورای فعلی شهر تهران و استعفاهای چندباره نجفی در حال تکرار شدن است.


تنها چیزی که در مدت هشت ماه گذشته در مجموعه مدیریت شهری مورد توجه اولی و اصلی نبوده، کار و تلاش برای ایجاد و نگهداری از شهری درخور پایتخت در کانون توجهات جهانی است. انگار نه انگار تهران نیازمند مدیریت شهری قوی و کار جهادی است تا بتواند آبروی کسب شده 10، 15 سال گذشته‌اش را که نتیجه کار انقلابی بوده حفظ کند.


استعفاهای چندباره نجفی عملا کار شهر تهران را مختل کرده است. شورای شهر تهران هم که به جای کار و عمل به شدت درگیر منازعات سیاسی است، با حواله دادن تصمیم‌گیری راجع به استعفای نجفی به هفته آتی، «بازی استعفا» را کار ویژه خود در سال 97 قرار داده است.


جلسه هم‌اندیشی شورای شهر پایتخت برای نپذیرفتن استعفای شهردار تهران در حالی بی‌نتیجه پایان یافت که نجفی بر استعفایش به دلیل بیماری تأکید دارد و شورای پایتخت نیز بر نپذیرفتن استعفای شهردار پافشاری می‌کند. این در حالی است که گمانه‌زنی‌ها از انتخاب سرپرست برای شهرداری هم حکایت دارد. اخبار ضد و نقیض این رویداد در رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی نشان از بلاتکلیفی مدیریت شهری در شهر 10 میلیونی دارد و شورای شهر در سرگردانی، بحث تعیین تکلیف استعفای شهردار را باز هم به روزهای آینده موکول کرد. به هر حال رفتن یا ماندن با حاشیه نجفی از شهرداری استخوان در گلوی اصلاح‌طلبان شده است.


در حالی که حدود شش تا هفت ماهی از انتخاب شهردار تهران می‌گذرد و این ابرشهر چند میلیونی در اداره شهر درجا می‌زند، استعفای شهردار خواب اصلاح‌طلبان را برآشفته کرده است تا آنجایی که حالا اعضای شورا که همگی از یک طیف هستند پشت وعده‌های داده شده و عملی نشده درمانده‌اند. بر این اساس محمدعلی نجفی، شهردار تهران روز 23 اسفندماه استعفای خود را به شورای شهر پنجم تهران اعلام و دلیل آن را نیز باز هم بیماری معرفی کرد.
 بی‌برنامگی و درجا زدن مدیریت جدید شهری کار را به جایی رسانده که حالا اعلام شده است که رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گفته است میثاق‌نامه خود را پس بگیرند، میثاق‌نامه‌ای که در آن قرار بود هیچ یک از اعضای شورا از شورای شهر برای تصدی‌گری پست شهرداری خارج نشوند!


تجربه‌های تلخ شورای شهر اول تهران در حال تکرار شدن است؛ ای کاش مجموعه مدیریت شهری کمی هم در کنار سیاسی کاری و بازی استعفا به فکر کار برای تهران باشند.



سردبیر پناهنده به آمریکا و بدگویی روزنامه به وابستگی!


یک روزنامه اجاره‌ای می‌گوید وابستگی بد است.


روزنامه آفتاب یزد که سردبیرش متواری است و به آمریکا پناهنده شده، دیروز تیتر زد: وابستگی بد است، حتی به شرق.


این تیتر آفتاب یزد در حالی است که این روزنامه طی چند سال اخیر بارها از سر ذوق‌زدگی و شیفتگی برای آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها تیتر زده است. از جمله همین چند وقت قبل و برخلاف واقعیات، کنار عکس بزرگ موگرینی تیتر زد؛ «هر چه تهران بگوید»!


این روزنامه در بزک توافق با آمریکا و ادعای رفع تحریم‌ها و لزوم بستن با غرب نیز جد و جهد وافری به خرج داده است. آفتاب یزد حتی زمانی مشتاق ملاقات ظریف با وزیر خارجه آمریکا با وجود نقض برجام بود و تیتر زد «دنیا چشم به راه ملاقات ظریف با تیلرسون»!

ایران

رایزنی‌های تلفنی ضد ایرانی ترامپ

کاخ سفید در بیانیه‌ای از گفت‌وگوی تلفنی جداگانه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا با ملک سلمان پادشاه عربستان و همچنین امیر قطر خبر داد. موضوع این مذاکره تلفنی مسائل منطقه‌ای از جمله ایران بوده است. به گزارش «تابناک»، بر اساس بیانیه کاخ سفید، ترامپ در این گفت‌وگو، با عربستان درباره آنچه حملات موشکی یمن به ریاض تحت حمایت ایران خوانده ابراز همدردی کرده است.

درباره سوریه بن سلمان و ترامپ، خواستار شکست داعش و مقابله با  آنچه تلاش‌های ایران برای استفاده از مسأله سوریه برای بی ثبات کردن منطقه خواندند، شدند. ترامپ در این گفت‌وگوی تلفنی، همچنین خواستار حل و فصل اختلافات بین کشورهای عربی و اتحاد بین شورای همکاری خلیج فارس برای مقابله با نفوذ ایران و همچنین شکست تروریست‌ها و افراط‌گراها شده است. ترامپ در گفت‌وگو با امیر قطر هم از تمیم بن حمد آل ثانی به خاطر تعهدش در زمینه تلاش برای مقابله با تأمین مالی تروریست‌ها تشکر کرده است. کاخ سفید همچنین می‌گوید؛ رهبران دو کشور درباره رفتارهای بی پروایانه ایران در منطقه و تهدید آن برای ثبات منطقه نیز رایزنی کرده‌اند. بنا بر اعلام کاخ سفید همچنین  دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در یک گفت‌وگوی تلفنی توافق کردند تا به هماهنگی نزدیک خود در زمینه مقابله با آنچه «نفوذ مغرضانه و فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران در منطقه» خواندند، ادامه دهند.

سه بار قصاص برای رانند هاتوبوس خیابان پاسداران

سرپرست دادسرای امور جنایی تهران از محکومیت عامل قتل سه نفر از مأموران نیروی انتظامی در حادثه خیابان پاسداران به سه بار قصاص خبر داد. محمد شهریاری در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: متهم این پرونده علاوه بر سه مرتبه قصاص به حبس نیز محکوم شده است.

بر اساس این گزارش، ۳۰ بهمن ماه سال 96 تجمع شماری از دراویش گنابادی در خیابان گلستان هفتم پاسداران منجر به درگیری با پلیس شد و در نهایت به خشونت کشیده شد. طبق اعلام پلیس در این درگیری یک راننده منتسب به معترضین با اتوبوسی که در محل پارک شده بود، به سوی گروهی از مأموران آمد و سه نفر از مأموران نیروی انتظامی توسط اتوبوس مذکور و یک بسیجی هم توسط یک ماشین سمند زیر گرفته و شهید شدند، یک بسیجی دیگر هم بر اثر ضرب و شتم شهید شد و ۳۰ مأمور نیز زخمی شدند.

یک ایرانی- امریکایی معاون وزیر بازرگانی امریکا شد

یک وکیل ایرانی- امریکایی به عنوان معاون جدید وزارت بازرگانی امریکا سوگند یاد کرد. به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، «نازک نیک‌اختر» وکیل ایرانی- امریکایی به عنوان معاون جدید وزارت بازرگانی ایالات متحده سوگند یاد کرده است. نیک‌اختر معاون وزیر بازرگانی در امور صنایع و تحلیل اطلاعات خواهد بود.

مجلس سنای امریکا در تاریخ نوزدهم مارس، با معاونت نیک‌اختر موافقت کرده بود. او پیش از این در یک شرکت حقوقی در واشنگتن به عنوان وکیل در زمینه تجارت بین‌المللی فعالیت می‌کرد. نازک نیک‌اختر دانش آموخته دانشگاه‌های لس‌آنجلس و سیراکیوز است و مدتی نیز در دانشگاه «جورج تاون» تدریس کرده است.

رضا شهابی بازداشت و آزاد شد

رضا شهابی، فعال کارگری ظهر دیروز بازداشت شد. به گزارش ایلنا، رضا شهابی، فعال کارگری ظهر دیروز پس از مراجعه به اداره گذرنامه برای دریافت پاسپورت خود، بازداشت شد. به گفته همکاران و خانواده رضا شهابی، او ساعت 14 دیروز به دادسرای اوین منتقل شده است. شهابی البته ساعاتی بعد  آزاد شد.

آرمان

تشکر وزیر ارتباطات از ارائه گزارش اشکال سروش

وزیر ارتباطات در خصوص گزارش اشکال پیام‌رسان سروش عنوان کرد: به کسی که اشکال پیام‌رسان سروش را گزارش کرد باید جایزه داد،‌ حفظ اطلاعات مشترکین توسط پیام‌رسان‌ها و سرویس‌های داخلی شفاف اعلام شود. محمد جواد آذری جهرمی در کانال تلگرامی خود نوشت: با سلام در خصوص ایراد امنیتی گزارش شده در سروش؛ یکی از مراحل رشد هر سامانه ارائه محصول و ارزیابی است. جای دوستان سروش بودم همین امروز به کسی که این اشکال را گزارش کرده جایزه می‌دادم و مسابقه‌ای می‌گذاشتم تا سایر اشکالات را هم گزارش کنند.

البته این ایراد را جوانی شهرستانی هفته پیش برای بنده فرستاده بود که به مدیران سروش اطلاع دادم،‌ پاسخ دادند این مشکل در نسخه‌های اول تلگرام هم بوده و اساسا نیاز به تغییر یک سری ساختارهاست که در حال انجام است و تا هفته آتی برطرف می‌شود. از عذرخواهی هم البته کسی کوچک نمی‌شود و به ذهن هم خوب خواهد آمد. شاید بهتر باشد که شرایط حفظ اطلاعات مشترکین توسط پیام رسان‌ها و سرویس‌های داخلی شفاف اعلام شود.

جلسه ویژه مجلس برای بررسی وضعیت تلگرام

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از جلسه ویژه و مشترک این کمیسیون و کمیسیون اقتصادی برای بررسی وضعیت تلگرام با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در روز دوشنبه هفته آینده خبر داد. سیدحسین نقوی حسینی اظهار کرد: کمیسیون امنیت ملی مجلس دوشنبه ۲۰ فروردین ساعت ۱۰ تا ۱۲ نشست مشترکی را با کمیسیون اقتصادی با عنوان بررسی تهدیدهای اقتصادی شبکه تلگرام و ضرورت تامین امنیت اطلاعات شخصی افراد در شبکه‌های پیام‌رسان داخلی برگزار می‌کند.

به گفته وی، این جلسه با حضور محمدجواد آذری جهرمی؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و فیروزآبادی؛ دبیر مرکز عالی فضای مجازی برگزار خواهد شد و در آن سیاست‌ها و راهبردهای برخورد با تلگرام و تهدیدها و فرصت‌های این شبکه مجازی مورد بررسی قرار می‌گیرد. نقوی حسینی تاکید کرد که شرایط یله و رهایی تلگرام مورد تایید هیچ کسی نیست، البته مسدود کردن فضای مجازی مورد تایید نیست، هدف آن است که تلگرام به نحوی مدیریت شود که بتوان از فرصت‌های آن استفاده شده و جلوی تهدیدها گرفته شود.

گفت‌وگوی ترامپ و نتانیاهو علیه ایران

رئیس جمهور آمریکا به دنبال تشدید تنش‌ها در خاورمیانه در یک گفت‌وگوی تلفنی با نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره وضعیت موجود صحبت کرده است. کاخ سفید در بیانیه‌ای درباره این گفت‌وگوی تلفنی اعلام کرد، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در این گفت‌وگوی تلفنی توافق کردند تا به هماهنگی نزدیک خود در زمینه مقابله با آنچه نفوذ مغرضانه و فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران در منطقه خواندند، ادامه دهند. این گفت‌وگوی تلفنی بعد از آن صورت گرفت که همچنان موج اعتراضات فلسطینی‌ها در سرزمین‌های اشغالی علیه اشغالگران اسرائیلی ادامه دارد.

واکنش به برهم‌خوردن کنسرت‌ها

مشاور وزیر کشور برهم زدن مراسم‌های قانونی را اقدامی خلاف قانون و منطق دانست و آن را تضییع بارز حق الناس و حقوق شهروندی ذکر کرد. روح ا... جمعه‌ای گفت: طبق قانون هر مراسمی که دارای مجوز قانونی می‌باشد از تمامی حقوق قانونی و رسمی برخوردار بوده وهرگونه اخلال و تلاش برای برهم زدن آن اقدامی مجرمانه و قابل پیگرد می‌باشد.

وی ماهیت برگزاری مراسم‌هایی مانند کنسرت را علاوه بر ایجاد فضای بانشاط و شاد در جامعه، اقدامی فرهنگی دانست و گفت: هر جامعه‌ای برخوردار از سلائق و خرده فرهنگ‌ها و برداشت‌های متنوع از عرف و یا آیین‌هاست اما فقط قانون، ملاک و معیار درستی و نادرستی اعمال سلایق است لذا هرگونه اقدام علیه اقدامات قانونی در گام اول بی اعتبار دانستن مراجع قانونی و نهادهای قانونگذار است.

خبرنگاران «اینترنت بدون فیلتر» دریافت می‌کنند

با درخواست معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد و پیگیری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه با ارائه اینترنت بدون فیلتر به ۱۰۰ روزنامه‌نگار، موافقت کرد. این کارگروه با توجه به ضرورت دارا بودن اینترنت بدون فیلتر برای فعالیت روزنامه‌نگاری، اعلام کرد: از این پس برای خبرنگاران مورد تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اینترنت بدون فیلتر ارائه می‌شود.

بر این اساس، خبرنگاران می‌توانند در صورت نیاز تا پایان فروردین، نامه درخواست و مشخصات شناسنامه‌ای، همراه با نام رسانه و شماره همراه خود را به اداره خبرنگاران اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی ارسال کنند تا پس از احراز هویت و تایید فعالیت حرفه‌ای، جهت دریافت اینترنت بدون فیلتر معرفی شوند.

وطن امروز

مطالب نقل‌شده از دیدار محسن هاشمی با رهبری صحت ندارد


یکی از حاضران در دیدار محسن هاشمی با رهبر انقلاب درباره مطالب نقل‌شده از این دیدار گفت: مطالب منتشر شده از این دیدار در برخی رسانه‌های جریان معاند صحت ندارد. وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایسنا درباره مطالب منتشرشده و مرتبط کردن این دیدار با استعفای شهردار تهران، خاطرنشان کرد: به طور اتفاقی اسفند ماه سال گذشته توفیق حضور در نماز ظهر و عصر رهبری را داشتم و آقای محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران پس از نماز دیداری کوتاه و سرپایی با رهبر معظم انقلاب اسلامی داشت اما هیچ‌یک از مواردی که به‌عنوان محتوای این دیدار منتشر شده، صحت ندارد.

وی درباره منشأ انتشار این‌گونه اخبار جعلی، گفت: منبع خبر مزبور، یک کانال تلگرامی با هویت و کارکرد ضدانقلاب است و به‌دنبال آن نیز یکی از محکومان فتنه 88 که در انتشار اخبار دروغ ید طولایی دارد، بر مبنای یک خبر کذب اقدام به تحلیل و در واقع عقده‌گشایی کرده است. وی با اشاره به «پروبال دادن به یک محتوای کذب به‌وسیله عیسی سحرخیز، از محکومان فتنه 88» گفت: «دروغ گوبلزی» یک روش قدیمی و میراث نازیست‌ها یعنی هیتلر و دست راست او گوبلز است. بر اساس این روش، فیک‌نیوزها و سازندگان اخبار جعلی، خبر دروغ را بزرگ و با اعتماد به نفس بیان می‌کنند و سپس آنقدر آن را تکرار می‌کنند تا باورپذیر شود. کار آقای سحرخیز و امثال او نیز از همین جنس است. فرد حاضر در دیدار مزبور اضافه کرد: شهردار و اعضای شورای شهر تهران صراحتاً علت استعفای آقای نجفی را بیماری ایشان اعلام کرده‌اند، البته کار دشمن، دشمنی است و طبیعی است که بر اساس ذات و روش خصمانه خود از هر موقعیتی برای تعرض به انقلاب استفاده کند.

بررسی تهدیدهای اقتصادی تلگرام در جلسه مشترک 2 کمیسیون‌ مجلس


سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس از جلسه فوق‌العاده کمیسیون‌های «امنیت ملی و سیاست خارجـی» و «اقتصـادی» مجلس برای «بررسی تهدیدهای اقتصادی شبکه تلگرام و ضرورت تامین امنیت اطلاعات شخصی افراد در شبکه‌های پیام‌رسان داخلی» خبر داد. حسین نقوی‌حسینی، نماینده مردم ورامین، قرچک و پیشوا در گفت‌وگو با میزان، از جلسه فوق‌العاده و مشترک کمیسیون‌های «امنیت ملی و سیاست خارجی» و «اقتصادی» مجلس برای «بررسی تهدیدهای اقتصادی شبکه تلگرام و ضرورت تامین امنیت اطلاعات شخصی افراد در شبکه‌های پیام‌رسان داخلی» در مجلس خبر داد.

وی با بیان اینکه این جلسه با هدف بررسی تهدیدهای اقتصادی تلگرام و اهمیت پیام‌رسان‌های داخلی برگزار می‌شود، تاکید کرد: قرار است این جلسه دوشنبه ۲۰ فروردین برگزار شود.  سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورایعالی فضای مجازی از جمله میهمانان این جلسه خواهند بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس