کد خبر 843454
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۶
حزب الله

قانون انتخابات لبنان سال گذشته و با اصرار احزاب 8 مارس و علی الخصوص حزب الله لبنان پس از سال ها کشمکش تغییر یافت؛ این اصرار برای تغییر حتی به دو بار تمدید غیر قانونی مجلس انجامید!

به گزارش مشرق، قانون انتخابات لبنان سال گذشته و با اصرار احزاب 8 مارس و علی الخصوص حزب الله لبنان پس از سال ها کشمکش تغییر یافت؛ این اصرار برای تغییر حتی به دو بار تمدید غیر قانونی مجلس انجامید!

لبنان در انتخابات به چندین حوزه انتخاباتی تقسیم می شود، برای مثال حوزه ی بیروت اول، بیروت دوم، جنوب اول، جنوب دوم، بعلبک-هرمل، زحله، عکار و غیره.

بیشتر بخوانید:

در قانون قبلی، هر لیست در هر حوزه انتخاباتی بیشترین رای را می آورد تمام اعضای لیست پیروز انتخابات می بودند و وارد پارلمان می شدند.

در قانون جدید افراد لیست با توجه به درصد آرای کل لیست و آرای هر نماینده، پیروز انتخابات می شوند و وارد پارلمان می شوند.

در قانون قدیم با توجه به گرایش های سیاسی و حزبی و طایفه ای معروف مردم، هر حوزه ی انتخاباتی حزب بزرگ با لیست مشخصی داشت که معلوم بود پیروز می شود و همه ی آن ها به پارلمان راه می یابند.

 مثلا حوزه ی انتخاباتی بعلبک-هرمل،منطقه ی شیعی نشینی است که مردم آن به حزب الله و جنبش امل پایبند هستند، و با توجه به اینکه هر دوی آن ها با یک لیست در انتخابات شرکت می کردند، بیشترین رای را می آوردند و همیشه پیروز انتخابات بودند. برعکس حوزه انتخاباتی عکار که مردم آن به حزب المستقبل گرایش دارند و همیشه لیست المستقبل پیروز انتخابات در آن حوزه می بود.

در قانون جدید احزاب کوچک تر این امکان را پیدا کردند که با حزب های بزرگ رقابت کنند و کاندیداهای خودشان را به پارلمان بفرستند، پس از اینکه مجبور بودند وارد لیست احزاب بزرگتر شوند.

برای مثال دایره ی انتخاباتی بعلبک-هرمل که حزب الله در انتخابات می توانست به راحتی همه ی لیست خود را به پارلمان ببرد، الآن باید با حزب مستقبل رقابت کند و تلاش کند  از 9 کرسی مجلس مخصوص این حوزه، یک یا دو کرسی و حتی بیشتر را مقابل حزب المستقبل از دست ندهد. بر عکس حوزه انتخاباتی بیروت دوم که حزب مستقبل باید تلاش کند یک یا دو کرسی از 5 کرسی پارلمانی خود را مقابل حزب الله از دست ندهد.

برای درک بیشتر تغییرات حاصل از قانون جدید انتخابات لبنان باید به دو نکته اشاره کرد.

اولا حوزه های انتخاباتی ای که حزب المستقبل در آن رای سنگینی دارد دارای تنوع حزبی و طایفه ای بیشتری در مقایسه با حوزه های دیگر هستند، و حزب المستقبل همیشه با استفاده از قانون قبلی که قانون اکثریتی بود حق دیگر طایفه ها را خورده بود.

برای مثال فرض می کنیم 5 کرسی سنی مجلس و 3 کرسی مسیحی مجلس مخصوص شهر عکار بوده است، در قانون قبلی حزب المستقبل لیست هشت نفره ای را تشکیل میداد که شامل 5 سنی و 3 مسیحی بود، و چون رتبه ی اول آرا در بین همه ی لیست ها را داشت، هر هشت نفر را وارد مجلس می کرد با اینکه مسیحیان منطقه ی عکار به لیست احزاب مسیحی رای داده بودند.

اما در قانون جدید مسیحیان به احزاب مسیحی رای می دهند و امکان تصاحب 3 کرسی مسیحی مخصوص شهر عکار را دارند.

دوما احزاب ناسیونالیستی و ملی گرا در بین اهل سنت لبنان انتشار بیشتری در مقایسه با شیعیان و مسیحیان دارند، و حق آن ها در قانون قبلی انتخابات پایمال شده بود. برای مثال حزب ناصری ها در شهر صیدا در جنوب لبنان و یا خانواده ی کرامی در شمال لبنان. هر دوی آن ها جزوی از پیمان 8 مارس هستند و هم پیمان حزب الله، و با توجه به قانون جدید شانس آن ها در انتخابات دو چندان شده است.

همین منوال اما علیه اهل سنت منطقه ی بعلبک هرمل جریان داشته است، و بیش از 20 هزار نفر از اهل سنت این منطقه نمی توانستند به دلیل اکثریت آرای احزاب شیعه نماینده ای از حزب المستقبل در پارلمان داشته باشند.

اما با قانون جدید می توانند به راحتی یک یا دو کرسی مجلس را از حزب الله تصاحب کنند. و احزاب 14 مارس با دامن زدن به محرومیت این منطقه و تفکر عشیره ای بعضی از اهالی منطقه و بولد کردن بعضی از اشخاص معروف به شیعه ی سفارت خانه ها سعی دارند رای شیعیان این منطقه را نیز به خود جذب کنند تا رای لیست حزب المستقبل را بالا ببرند و بیش از دو کرسی مجلس را تصاحب کنند.

اهمیت این حوزه ی انتخاباتی برای سعودی ها و اماراتی ها و آمریکایی ها در همین قضیه نهفته است تا حدی که خود سفرای امارات و سعودی روز گذشته برای اولین بار از این منطقه دیدار کردند و گفته می شود با خود دلار های نفتی زیادی هم برای روز انتخابات برده اند؛ لازم به ذکر است که حزب المستقبل در خرید آرا معروف است و قیمت هر رای را به بیش از صد دلار به اضافه ی بون بنزین و غیره در انتخابات شهرداری ها و غیره بالا می برد.

حزب الله لبنان هم برای جلوگیری از وقوع هر نوع نفوذ در این منطقه اهمیت ویژه ای به این منطقه داده است و سید حسن نصر الله دو بار برای اهل این منطقه سخنرانی کرد و گفت: ما نمی گذاریم کسانی که از داعش و النصره پشتیبانی کردند اهالی این منطقه را در پارلمان نمایندگی کنند و اگر احساس کردم اهل این منطقه انگیزه ای برای شرکت در انتخابات ندارند حاضرم شخصا در تک تک روستاهای این منطقه شخصا حضور یابم و امنیت خودم را به خطر بیندازم تا مردم را قانع کنم ولی نگذارم چنین اتفاقی بیفتد.

*کانال لبنان فارسی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس