کد خبر 843042
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۵
تیتر امشب

خروج آمریکا از برجام اگرچه سهل و آسان به نظر می رسد اما بدون هزینه نخواهد بود.

به گزارش مشرق، کارشناس مسائل بین الملل با حضور در برنامه تیتر امشب گفت: از ابتدا برجام در مسیر درست نبود، اگر چه طرف ایران در موضوع هسته ای، آژانس بین المللی انرژی هسته ای است اما ناپخته و بدون مطالعه امریکا و اروپا وارد ماجرای برنامه اقدام جامع مشترک(برجام) شدند.


عسگرخانی افزود: روابط بانکی و برخی مسائل دیگر پس از برجام هنوز حل نشده است و مشکلات تحریم های بانکی برطرف نشده است و این به دلیل ارتباط بانکی اروپا با بانک های آمریکایی است.


وی به سایت چماق و هویج از سوی آمریکا و اروپا اشاره کرد و گفت: امکان خروج آمریکا از برجام وجود دارد اما واشنگتن قصد دارد با کمترین هزینه از برجام خارج شود.


کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: نقاظ ضعفی و مسائل حل نشده در تعهد نامه برجام و تحریم های یک جانبه و چند جانبه وجود دارد.


تا کنون تحریم هایی که علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال شده است تحریم های آمریکایی است. آمریکا در این خصوص احساس نیاز به رای مثبت و تائید دیگر کشورها نیست.


عسگرخانی گفت: ایران به تعهداتش پایبند بوده است اما به دلیل کنترل آمریکایی ها بر شرکت های اروپایی، این شرکت ها نمی توانند به تعهداتشان در قبال برجام و ایران عمل کنند.


او به زور گویی های آمریکا و یکه تازی ترامپ اشاره کرد و گفت: کشورهای بزرگ قدرتمند نگران از بین رفتن حقوق و اجماع نظر دیگران نیستند. برای آمریکا تنها نگرانی کم کردن هزینه هاست. نگرانی آمریکا از قدرت سلاح های موشکی ایران است و واشنگتن گام به گام از تعهداتش در برجام فاصله می گیرد. آمریکا قصد دارد بوسیله تلاش اروپایی ها در کنترل نیروهای نظامی و سلاح های راهبردی ایران به هدف و مقصودش برسد.


او گفت: عملکرد آمریکا و برخی از کشورهای قدرتمند نویسندگان تعهدات و پیمان های بین المللی هستند و چنانچه احساس خطر و ضرر کنند قواعد را به نفع خود تفسیر می کنند.


وی وضعیت فعلی برجام را به سوپ نپخته تشبیه کرد و افزود: آمریکا ایران و کشورهای هم پیمان اروپایی را به هر شکل ممکن تحت فشار قرار می دهد.


عسگرخانی با توجه به تعهدات متقابل ایران در برجام افزود: به لحاظ حقوقی، سیاسی ایران قادر به خروج از برجام نیست.


کارشناس سیاسی ادامه داد: لغو یک توافق برای کشورهای کوچک هزینه دارد، اما برای قدرت هایی که حقوق بین الملل را دردست دارند، مشکل نیست.



کارشناس مسائل اروپا دیگر مهمان حضوری برنامه گفت: اتحادیه اروپا از آغاز مذاکرات برجام هنوز بصورت مستقل تصمیم نگرفته اس.


حنیف غفاری گفت: ترورئیکای اروپایی(انگلیس، فرانسه و آلمان ) اعضای اروپایی گروه موسوم به ۱+۵ هستند که از سال ۲۰۱۵ به توافقی با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور دست پیدا کرده‌اند. آمریکا، به عنوان یکی دیگر از اعضای ۱+۵ از زمان اجرایی شدن برجام با اتخاذ سیاست‌های مختلف تلاش کرده است ایران از مزایای این توافق برخوردار نشود.


کارشناس مسائل اروپا با اشاره به امضای سه وزیر اروپای در پای تعهدات برجام افزود: برخی از بانک های متوسط و بزرگ هنوز روابط بانکی با اقتصاد و بانک های ایران ندارند.


او گفت: از زمانی که مکرون رئیس جمهور فرانسه در سال گذشته وارد معامله با آمریکا شد اروپا نتوانست به تعهداتش پابرجا باشد.


وی در مورد پیامدهای خروج آمریکا از برجام گفت: علت صبر ترامپ در خروج از برجام تا به امروز هماهنگی با متحدین اروپایی است.


غفاری در ادامه بحث تاخیر در ابطال کردن برنامه برجام افزود: مناسباتی که آمریکا با اروپا دارد باید هموار شود حساب ها و معادلات آمریکا و اروپا زنجیر وار به یکدیگر متصل است.


وی در تائید نظر دیگر میمان برنامه گفت: آمریکا نیازی به تصدیق یا تهدید کشورهای اتحادیه اروپا ندارد علت تاخیر برهم زدن برجام به اجماع نرسیدن با متحدین اروپایی و اجماع داخلی آمریکا است.


وی برخی گزینه های ایران در مقابل برجام را نام برو و گفت: اتحادیه اروپای باید از بین همراهی با برجام یا آمریکا یکی را انتخاب کنند.


کمترین هزینه خروج آمریکا از برجام بی اعتبار شدن در جامعه جهانی است و دیگر اینکه ایران با صرف هزینه هایی می تواند به وضعیت سابق بازگردد.


منبع: سایت شبکه خبر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس