کد خبر 842828
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۵
جنگنده

پایگاه‌های خبری عرب زبان مدتی قبل ادعا کرده بودند که دو فروند هواپیمای جنگنده اسرائیلی با عبور از آسمان کشورهای سوریه و عراق، در صدد پرواز به سوی آسمان ایران بودند.

به گزارش مشرق، برخی رسانه های عربی پیشتر مدعی شده بودند که دو فروند هواپیمای جنگنده اف ۳۵ رژیم صهیونیستی با عبور از آسمان کشورهای سوریه و عراق، در صدد پرواز به سوی آسمان ایران بودند.

همانقدر کوتاه و همانقدر مضحک...

داستان؛ خبری چند نقلی از یک رسانه کویتی به نقل از روزنامه اسرائیلی دست به دست شد، در فضای مجازی، با این عنوان که دو فروند اف ۳۵ رژیم صهیونیستی چندی پیش بدون اینکه رهگیری شوند به آسمان ایران آمده در اصفهان و هرمزگان و شیراز جولان داده و به سلامت به سرزمین های اشغالی بازگشته اند. ساعتی بعد وزارت دفاع عراق بیانیه ای در تکذیب عبور این پرنده ها از آسمانش داد و مقامات ایرانی هم شاید موضوع را کوچک تر از آن دیدند که درباره اش تا این لحظه اظهار نظر کنند.

پرده دوم: کاش از خود پرسیده بودند...

از کارشناسان هوافضا و جنگ افزار که بگذریم؛ صحت این گفته، حتی برای علاقه مندان حوزه جنگ های هوایی هم قابل قبول نیست، کاش سازندگان و نشردهندگان این شایعه بی بن و اساس حداقل کاتالوگ F-۳۵ Lightning II که شرکت سازنده Lockheed Martin تهیه کرده را خوانده بودند و حداقل از نقاط ضعف و قوت این جنگنده آگاه بودند و این سوالات را از خود می پرسیدند:

اف ۳۵ لایتینگ، جنگنده ای چند منظوره عمود پرواز با بدنه ای جاذب رادار است و ادعای رادارگیری اش به دلیل آن است که هرچه حمل می کند (مهمات، چف و فلیر و ...) در دل خود حمل می کند و زیر بالهایش مخزن سوخت و مهمات ندارد، که اگر داشته باشد دیگر رادارگریز نیست و اگر هم نداشته باشد شعاع عملیاتی اش آنقدر نیست که بتواند تا ایران بیایید و بازگردد.

(اف-۳۵ دارای شعاع عملیاتی تقریبی ۸۰۰ کیلومتر است که از این نظر نیز جزو بیشترین‌ها محسوب نمی‌شود زیرا برای مثال اف-۱۴ با سال ساختی حداقل ۴۰ سال قدیمی تر از اف _۳۵ دارای شعاع عملیاتی تقریبی ۱۰۰۰ کیلومتر است.)

از سوی دیگر اگر هم بنا به سوخت گیری هوایی باشد که پر واضح است تانکرهای kc-۱۰ و ۷۳۷های سوخت رسان اسرائیلی و آمریکایی و ... هیچ کدام رادار گریز نیستند و با تکنولوژی رادارهای لامپ خلا ۵۰ سال قبل هم به راحتی قابل شناسایی حتی دورتر از مرزهای ایران اند.

دیگر آنکه آیا سازندگان این شایعه حتی نگاهی به نقشه منطقه غرب آسیا ننداختند و از قوانین مرزهای هوایی هم مطلع نبودند و از خود نپرسیدند اف ۳۵ ها چگونه از تور راداری مستقر در سوریه (سامانه های روسی و سوری torm۱ , s۴۰۰ و ... )، عراق و سامانه های نوین مستقر در غرب ایران( منطقه راداری سوباشی با برد دیدگاهی رادار ۷۰۰ کیلومتر) عبور می کنند بدون آنکه هیچ کشوری اطلاع داشته باشند!!!! و اگر هم اطلاع نداشته اند که انتشار این ماجرا بیشتر به رسوایی برای خود اسرائیل بدل خواهد شد تا نمایش توانمندی هوایی اسرائیل...

پرده سوم: اگر گوبلز هم زنده بود خنده اش می گرفت...

مغز متفکر عملیات روانی هیتلر، ژوزف گوبلز در ماه های نخست جنگ جهانی دوم معتقد بود برای خالی کردن دل دشمن و اغراق در توان نظامی و به ویژه توان لوفت وافه (نیروی هوایی آلمان ) باید هواپیماهایمان را بسیار برتر از آنچه هستند معرفی کنیم؛ اما اگر او هم امروز زنده بود شاید با چیدن صغری و کبری این شایعه خنده اش می گرفت.

قطعا انتشار این شایعه تحلیل هایی بربستر نگاه سیاسی و ژئوپولیتکی با توجه به شرایط امروز منطقه، آینده برجام و توان موشکی ایران و ... را می طلبد که در طاقت این بحث نیست.

اما به اعتقاد نویسنده آنچه تامل برانگیز است انگیزه یابی سازندگان این دست از شایعات است که با نگاهی به اتفاقات یک سال گذشته می توان از آن نتیجه ای قریب به منطق استخراج کرد. سوراخ بودن گنبد آهنین در اسرائیل، ناتوانی پاتریوت های آمریکایی در عربستان در مقابل موشک های نه چندان پیچیده یمنی و ساقط شدن اف ۱۶ صهونیست ها در سوریه و چند فروند اف ۱۵ که شکار حوثی ها شدند و سقوط های گاه و بی گاه هواگردهای ساخت آمریکا، آنقدر برای سیستم بازاریابی و فروش هوابردهای پنتاگون گران تمام شده که دست به دامن آخرین برگ برنده شان یعنی، اف ۳۵ شوند؛ تا نکند مشتریان این پروژه سود آور برای آمریکا مثل خریدران موشک های دفاع هوایی پاتریوت دچار تردید در خرید شوند و رو به بازار جنگ افزارهای نوین روسیه نیاورند.

منبع:پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 42
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 16
  • US ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
    خیلی ضعیف و مقرضانه بود سیستم های تسلیحاتی امریکا از همه بهتر است و باید گفت که مساله f35در حقیقت میتونه حقیقت داشته باشه باید مسئلرو بیشتر مو شکافی کرد
    • IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
      39 6
      مقرضانه؟؟؟
    • قریشی IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
      مرگ بر امریکا، مرگ بر امریکائی
    • GB ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
      34 8
      نظر تو که اصلا مغرضانه نبود
    • شناس IR ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
      7 3
      مغرضانه مهندس هوا و فضا جان نه مقرضانه نه مغرزانه نه مقرذانه نه مغرظانه نه....
    • محمد GB ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
      2 10
      جبهه نگیرین همه ما که خارج از ایران هستیم دشمن کشور و رهبر خود نیستیم. این بنده خدا از امریکا گفته که باید دشمن رو دست کم نگیریم و تحقیق کنیم به جای رد ادعای دشمن.
    • IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
      9 69
      خیلی راحت میتونن بیان کل ایران رو دور بزنن تو کابین هم به راحتی قهوه شونو بنوشن و برگردن اسرائیل.فقط مشکل سوختگیری دارن که اونم با روابط گسترده و گرمی که با کشورهای اطراف دارن مشکل به حساب نمیاد اونم برای اون نیروی هوایی
  • IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
    33 13
    تو موشکافی کن شاید به تو خالی بودن امریکا بیشتر پی ببری
  • بی نام US ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
    37 9
    بلوف تبلیغاتی زیاد است دروغ گویی در فصای مجازی از حد مجاز خیلی بالاتر است. بی خیال.....
  • رضا IR ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
    15 55
    اگه تو عربستان سوختگیری کرده باشن چی؟
    • سلام IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
      26 10
      آقا رضای عزیز، خودشان گفته اند از روی آسمان عراق و سوریه رد شده اند، ثانیا، یه نگاه رو نقشه بکنی بد نیست! رو عربستان سوخت گیری کرده اند و بعد آمده اند ایران! یعنی دو برابرفاصله را طی کرده اند! یعنی تا این حد خالی الذهن هستی بالام جان!
  • محمد AE ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
    33 30
    دلایل خیلی ضعیفه و این خبر میتونه درست باشه. مشکل سوخت بهانه معقولی نیست چون: اولا لازم نیست از اسرائیل پرواز کرده باشه... ممکنه از عربستان یا آذربایجان که دوست اسرائیل هستند پرواز کرده باشه ثانیا هواپیماهای سوخت رسان آمریکا هر روز در آسمان عراق هستند میتونه از اونها سوخت بگیره ثالثا این عملیات جنگی نبوده که سلاح با خودش بیاره... میتونسته به جای سلاح چند تانکر سوخت اضافی توی بدنه کار گذاشته باشه و بدون سوخت مجدد بیاد ایران
    • سلام IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
      10 7
      بابا آقا محمد! شعاع عملیات ۸۰۰ کیلو متر! یعنی از آذربایجان تا حدود تهران! اونوقت اصفهان و شیراز! یعنی حدود ۱۲۰۰ کیلومتر! از عربستان هم به شرح ایضا! بابا باور کنید که آمریکا اگر هم غول است، محدودیتهایی دارد که میتوان به این محدودیتها ضربه زد. رادارهای ما هم بیش از همه ایرانی هستند و هواپیماهای یو ۲ قادر به نزدیک شدن به دویست کیلومتری مرزهای ما برسند. آرکیو ۱۷۰ که شاهکار پنهانکاری ارتش آمریکا بود و تکنولوژی هواپیمای بی ۲ را دارد که از اف ۳۵ بسیار پیشرفته تر است، در ایران آمد پائین و جانور قندهار مثل بچه خوب نشست تو فرودگاه ما! رادارهای خودمان تو سوریه از اف ۳۵ تا اف ۱۶ را کشیدند پائین. اینطور غرب شیفته نباشید. خودمان خیلی حرف بدای گفتن داریم.
    • IR ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
      4 1
      دوست عزیز گویا امثال شما دچار برعکس بینی نسبت به قضایا شدید. اونی که باید با دلیل و مدرک قوی اثبات کنه داخل ایران بوده و لا اقل فیلم های این عملیات رو بده بیرون اسرائیله نه اینکه ما دلیل بیاریم! - عجب دور و زمونه ای شده.. همین جوریه که حرفای آفت نیوزها رو بی هیچ مدرکی باور میکنین
    • IR ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
      6 6
      اینکه RQ170 رو سالم میشونیم و u2 رو تو فضا اخطار میدیم رو یادت رفته؟ چرا داری شایعه رو داغ میکنی؟ خجالت نمیکشی؟ کدوم ابلهی هواپیمای جنگی رو واسه دوردور میفرسته داخل کشور دشمن؟ اونا قطعات f14 به شدت از بین بردن تا یه پیچش دستمون نیفته، بعد میگی ریسک میکنن f35 میفرستن داخل کشور؟
    • قریشی IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
      2 7
      مثلا چند تا بیست لیتری بنزین توی محفظه بمب گذاشته باشند وسط راه با شیلنگ بریزند توی باکش! ضمنا هواپیماهای سوخترسان هرروز در آسمان نیستند ، هزینه پرواز سوخترسان با چند ده هزار لیتر کم نیست و فقط در شرایط ماموریت های خاص حضور دارند نه اینکه مثل پمپ بنزین در هر لحظه هر پنج کیلومتر یه دونه از اینها توی آسمون باشه ! نظر الکی نده آبجی
  • DE ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
    34 49
    به نظر من هم این جنگنده و هم اف - 22 به راحتی میتونند وارد مرز های ایران شوند و رادارهای قدیمی خریداری شده از روس ها هم دردی را دوا نخواهد کرد.
    • US ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
      27 5
      جنگنده f-22 شاهکار تکنولوژی هست.امریکا به هیچ کشوری نفروخته حتی به نزدیک ترین متحدانش.
    • سلام IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
      9 9
      نظر شما را رادارهای ایرانی قبول ندارند. نه اف ۲۲ و نه اف ۳۵ قادر به اینکار نیستند. آرکیو ۱۷۰ از هردو بالاتر بود، حالا کجاست؟ بی پشتوانه نظر دادن آنهم از آلمان کمی بد است!
    • منصور IR ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
      3 12
      اف 22 توسط چین و روسیه ردیابی شده و تولید آن متوقف شده است توسط آمریکا و ضمنا سامانه اس 400 می تواند اف 35 رو ردیابی می کند
  • حمید IR ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
    12 6
    دنیای سخن پراکنی دنیای پیچیده ای هست
  • NL ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
    22 22
    مشرق کلا کامنتهایی رو که پشتش خرد و منطق و حقیقت نهفته باشه بلاک می کنه شرف داری منتشر کن
    • سلام IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
      3 4
      یعنی الآن منطق پشت کامنت شما بود که از فرانسه فرستاده بودی؟؟؟
    • قریشی IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
      4 7
      سوسک شدی ! هم منتشر شد هم کلی منفی زدن توی برجکت ... برو همون بی بی سی رو نیگا کن، با این ادبیاتت معلومه از کدوم صنفی !
  • CH ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
    6 5
    F35 بسیار رادار گریز هست و احتمالش وجود داره که بتونه وارد فضای ایران بشه.
  • رضا IR ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
    4 10
    بعضیا توایران هستن که یه جوری حرف میزنن که انگار امریکاروبهترازخودیانکیها میشناسن.اگه امریکاییها به سادگی شمافکرمیکردتا الان بارها به ایران حمله کرده بود.موشک سجیل تولید سال 88هس تواین 9سال قانونا ازاون خیلی پیشرفته ترش ساخته شده ولی علنی نمیکنن که کاردرستی هم میکنن.مرگ برامریکا وغرب زده های وطنی
  • IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
    1 6
    این دروغ هارو وقتی ارکیو در ایران به دام افتاد برای حفظ ابرو در ان موقع بعضی از رسانها غربی در ان موقع گفتند که ده جنگنده اف بیست دو در اسمان ایران پرواز کردند این حرف های بعضی از روزنامه ها برای شکست جنگنده های مدرن سعودی دریمن که بوسیله موشکهای زمین به هوا هدف قرار میگیرند وابروی شرکت های اسلحه ساز امریکایی را برده اند رادار های ایران به حدی قوی است که هواپیما ی جنگنده که دارای پس سوز موتور جت است را از فاصله دور ردگیری کند وجنگنده صدای موتور دارد حتی مردم عادی هم در شب به راحتی میتوانند صدای اورا بشنوند ودوربین های دید حرارتی ایران از فاصله دها کیلو متری میتواند این نوع اهداف را ردگیری کند این موضوع ورود جنگنده بیشتر شبیه ارزوهای انها است تا واقعیت.
  • م ج IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
    2 5
    باعث تاسف برای بعضی از ایرانیها وطن فروش که امید دارند با ورود دشمنان به کشور تغییراتی شگرف برایشان اتفاق خواهد افتاد
  • NL ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
    7 1
    به نظر شما سخنانی شبیه به اینکه ناوهای هواپیمابر امریکا لگنی بیش نیستند خنده دار تر نیست ؟
  • مجید IR ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
    1 4
    برداین هواپیماتااینجانمیرسدرادار گریزی فقط باعث کاهش برد رادا ر میشود موتورانگرمای زیادی دارد
  • IR ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
    1 2
    این خبر اصلا ارزش خوندن هم نداره انقدر رادار حداقل از نزدیک یکیش رد میشد مگه شیراز و بندرعباس رادار ندارن؟ اپتیک ها و پهپادها و ترافیک هوایی هم هست وقتی از ترافیک دقیق خبر نداشته چطور تو اسمون گشت میزده؟ اگر میخواسته از ترافیک خبردار بشه هم که باید رادار روشن میکرده پس زود وجود رادار ناشناس لو میرفته
  • IR ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
    1 1
    چرا حرف مزخرف یک عده بی سواد پخش میکنی ولی نظر عاقلانه را پخش نمیکنی این ادعا روکه این ادما میکنن حتی سازنده اف سی پنج هم نمیکنه
  • IR ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
    3 6
    مرگ بر آمریکا و مرگ بر آمریکائی
  • IR ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
    6 1
    فقط آخرش که گفتی رو به سلاح های نوین روسی نیارند اگر بنا بر تکنولوژی باشه آمریکا خیلی از عزیزتون روسیه جلوتره اینو همه دنیا میدونن حالا تو خودتون بزن به اون راه
  • IR ۰۳:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
    0 6
    اول در جواب این یارو که کلا شوته بگم اف ۲۲ را حتی به عربستان هم فروختن در ضمن تکنولوژی رادار گریزی اف ۳۵ همان سیستمی است که پهپاد آر کیو داره وقتی پهپاد رادار گریز به این کوچکی را که حتی سیستم کنترل پس سوز و کنترل صدا هم داشت را شناسایی کردیم اف ۳۵ به اون بزرگی را هم می تونیم ببینیم این احمقها که غرق در دروغهای فضای مجازی و تحت تاثیر عملیات روانی دشمن هستند به یاد ندارند که ما هواپیمای فوق پیشرفته یو۲ را که تقریبا در جو حرکت می کنه را قبلا رهگیری کردیم خاک بر سر آدم ترسو جهنمی ها هم از ترسوها متنفرن
    • US ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
      1 3
      خاک بر سر خودت...امریکا اف-35 به عربستان نمیده. اف 22 بده!!!! خخخخ
  • IR ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
    10 1
    احتمالش وجود داره.
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
    1 5
    بهتره دوستان بدون هیچ گونه جانبداری گزارش رو با دقت بخونن تا بهتر اصل خبر درک کنم در ضمن بفرض اینکه اومده باشن بزارید این چند وقت که از عمر نکبت بارشون مونده رو خوش باشن برااینکه بنا به گفته رهبر معظم اسرائیل ۲۵ سال آینده که الان شده حدود ۲۲ سال (شاید کمتر شده باشه)رو به چشم نمی بینه
  • رحمن IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
    2 0
    مگر قبلا این کار را نکرده اند اصلا لازم نیست از اسرائیل پرواز کند خلبانهای اسرائیلی می توانند از پایگاه های مثلا آمریکایی در کشورهای جنوبی خلیج فارس استفاده کنند ...پدافند هوایی باید با مانورهای گوناگون نقاط ضعف و قوت خود را پیدا کند و رو به جلو پیشرفت کند اتفاقا باید ما از این حرکات استقبال کنیم و وضع خود را بهینه کنیم
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
    1 3
    در اکتبر 2017 یکی از همین اف-35 ها توسط پدافند هوایی ارتش عربی سوریه مورد اصابت قرار گرفت. ولی موفق شد که در سرزمین های اشغالی فرود بیاید. وقتی که رادارهای پدافند هوایی ارتش عربی سوریه بتواند این اف-35 را تشخیص دهد و روی انها قفل کند، سامانه های پدافندی ایران هم می تواند. در ضمن نوشتم سوریه نه روسیه!
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
    1 1
    کامنتهایی که گذاشته میشه نشان دهنده اینکه نویسنده های ان کارشناس میباشند؟
  • حمید GB ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۳
    5 0
    گویا کامنت بنده برای دوستان گران تمام می شود و منتشر نشد مهم نیست!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس